Het is nu 03 jun 2023, 20:38
Moderator: Bram Jansen
MBreed schreef:Meestal is de oplossing voor dit soort problemen een nieuwe carterpan bestellen. Die zijn erg gevoelig voor kromtrekken door te sterk aandraaien en soms zie je het niet eens echt, maar lekt hij wel. Mercedes-Benz geeft 7 a 8 Nm op voor aandraaien van de pan. Weinig dus. 20 is al veel te vast en bij 35 trekt het zeker krom.
Wietse schreef:Idd niet te vast, anders draai de pakking ook stuk. Maar van die kromme carterpan had ik nog niet gehoord. De mijne lekt ook altijd wel iets, hoe zorgvuldig ik ook ben.
Ook die koperen ringen vervangen. Daarnaast vind ik 4 boutje voor de carterpan ook niet goed verdeeld.
resultit schreef:Mercedessource heeft 2 uitgebreide video's over de W123 automaat bakken en alle mogelijke lekkage punten.
https://youtu.be/aIiP0Yh21Hk
Met vriendelijke groet
Peter
RD500sec schreef:Als je in april de pan hebt schoon gemaakt en nu heb je veel drab onderin de pan, zou ik me zorgen maken.
Heb je de pan eerder niet gereinigd, is deze stof, gruis van de koppelingsplaten die logischerwijs slijten tijdens gebruik.
Tref je metaalslijpsel aan dan is er meer aan de hand.
JantjeV8 schreef:Lekt hij niet langs de aansluiting van de snelheidsmeter, de keuzehendel, de vacuummodulator of de ingaande/uitgaande as?
MBreed schreef:Heel apart. Pasvlak aan de bakzijde misschien beschadigd? Even goed controleren op krassen.
Benzhans2 schreef:Bedenk dat de o ring van de' peilstok of de o ring in de secundaire pomp kunnen lekken. Deze olie loopt naar beneden en komt precies op de panpakking terecht.
Hierdoor lijkt het dat de pan lekt, maar het probleem elders zit.
RD500sec schreef:Dan is het mogelijk de keerring van de koppelomvormer, of de o-ring van de pomp die lekt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast