MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 09 aug 2022, 02:19

Brandstof verbruik

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Moderator: Bram Jansen

Brandstof verbruik

Berichtdoor Mans » 06 jun 2022, 11:49

Hoi liefhebbers,

Ik wil weer een W123 aanschaffen maar dit keer een benzine.
Nu vraag ik mij af wat het gemiddelde brandstof verbruik is van de verschillende types.

Het gebruik van een W123 200 benzine automaat.( oude en nieuwe type motor)
W123 230 benzine automaat (oude en nieuwe type motor)
W123 280 benzine automaat(oude en nieuwe type motor)

Jullie hebben er hier vast veel ervaring mee ?

groeten Mans
Mans
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 jun 2022, 09:58
Roepnaam: Mans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w211 e55


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor MBreed » 07 jun 2022, 10:22

Scheelt allemaal niet zoveel. Op de korte stukjes zuipen ze allemaal ( 1 op 6 - 1 op 7) en op de langere stukken zitten ze allemaal zo rond de 1 op 10. M110 moet je dan wel je best doen, maar 1 op 9 moet lukken. De viercilinders zullen in dit geval iets zuiniger zijn en kunnen bij goede omstandigheden nog iets zuiniger rijden. Heb wel eens 1 op 12 gehaald bij mooi weer op een lang snelwegstuk, maar dan moet je wel rustig rijden. Handgeschakeld is overigens zuiniger dan automaat. Belangrijk is wel een goede motor die ook goed afgesteld is. Qua viercilinders is de 230E de meest optimale en dan is het allermooiste met een 5-bak. Dan heb je meeste vermogen voor het verbruik.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 651
Geregistreerd: 27 aug 2016, 20:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor MB280E » 09 jun 2022, 17:40

Mijn 280E met handbak(5 versnellingen) doet op lange stukken 1op9. (Kruissnelheid 120km/u)
Gewone ritjes is meestal 1 op 8.
De 230E is wel zuiniger.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1796
Geregistreerd: 23 apr 2008, 20:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor Mans » 10 jun 2022, 07:55

Bedankt voor jullie reacties,
Het gebruik van een 280 valt mij erg mee.( had 1op 6 verwacht)
Zou wel verwachten dat een 200 benzine een stuk zuiniger zou zijn maar dat is dus niet zo.

Als ik een mooie W123 zou vinden moet het eigenlijk niet zo veel uit maken qua verbruik of het nu een 280,230 of een 200 is met de km die ik er mee ga rijden.(7 a 8000km per jaar)

Groeten Mans :handgestures-thumbup:
Mans
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 jun 2022, 09:58
Roepnaam: Mans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w211 e55


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor peca » 11 jun 2022, 06:44

Hallo Mans,

Het maak ook met een 280 wel uit, zoals is vermeld, of je een automaat of handgeschakelde bak hebt.
Mijn ervaring met een 280CE handgeschakeld incl. een 5 bak is dat als je rustig (normaal) rijdt en het toerental onder de 3000 houdt je met 1 op 10 rijdt, er van uitgaande dat alles in orde is en niet alleen stadswerk. Deze ervaring heb ik na een vakantie rit van 2800 km. Kom je boven de 3000 toeren, ja dan wordt het echt feest onder de motorkap!, ja dan moet je toch denken aan 1op ???.
Succes met de keuze !

gr. Peter
peca
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 68
Geregistreerd: 13 dec 2019, 21:18
Roepnaam: peter
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: origineel 92000 km.


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor Jeroen » 11 jun 2022, 08:12

Ik heb een 1982 200 met de M102 motor.

Zojuist bijna 1000 km gereden op en neer naar Wilhelshaven. Met een gemiddelde snelheid van 110 km/h rijdt ik ruim 1:12.5

Mijn normale gebruik zit op ongeveer 1:11.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1289
Geregistreerd: 09 apr 2006, 19:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor Mans » 22 jul 2022, 14:20

Dat vind ik een acceptabel gebruik , nu nog een mooie vinden.

Automaat is wel een must met mijn knieen en rug.
Als de polo van mijn vrouw een keer mee heb daarna gelijk last ervan.

:handgestures-thumbup: Mans
Mans
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 06 jun 2022, 09:58
Roepnaam: Mans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: w211 e55


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor De Boer » 25 jul 2022, 03:37

Vraag jezelf af hoeveel kilometers je denkt te maken in een auto van 38 jaar of ouder.
De 6-cilinders zijn ietsiepietsie duurder in verbruik en onderhoud dan de 4-cilinders maar geven wel meer rijgenot, ook de wegligging is iets beter.

Bij weinig kilometers kun je een 280E in overweging nemen, zal wat duurder in aanschaf zijn maar levert met verkoop ook meer op.
De Boer
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 24 mei 2013, 18:14
Woonplaats: Urk
Roepnaam: Kees
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E
W124 250D
W124 400E
W136 170Va
VESPA SPRINT


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor Zozo » 01 aug 2022, 07:27

De M110 is een heel gevoelige motor wat betreft toleranties in de afstelling. Zoals aangegeven kan deze rijdend als een ouwe sok met een licht voetje 1 op 10 wel halen. Ga je sportief rijden dan wil deze motor wel wat lusten.

Maar dan moet alles 100% op orde zijn. zoals kleppen, ontsteking en brandstofsysteem. Ikzelf heb alleen ervaring met de Kjetronic, deze functioneert met een veel onderdruk gestuurde onderdelen. B.v. de warmloopregelaar die de brandstofdrukken reguleert zowel in koude als warme toestand. Werkt deels elektrisch en deels met onderdruk. Daarnaast hebben deze systemen vanaf het 2e type >1982 de Schubabschaltung ingebouwd. Deze regelt op vergelijkbare manier brandstofbesparing tijdens deceleratie. Ook de ontsteking en automaat functioneert deels met vacuüm. Dit hele onderdruksysteem moet 100% potdicht zijn. Kleine lekkages d.m.v. poreuze slangetjes/O-ringen etc. ontregeld het systeem en het verbruik gaat significant omhoog. Afijn, om dit systeem op orde te krijgen kan een behoorlijk lastige puzzel zijn wanneer je niet weet waar en hoe te zoeken. En er zijn niet meer zo veel monteurs met gedegen kennis en volledig uitgerust met de apparatuur om de kjet te controleren. Zoals de schubabschaltung dient men feitelijk al rijdende door te meten, ga daar maar aanstaan zonder rollenbank in de garage.

Krijg je die hele klimbim 100% op orde dan heb je met de M110 qua betrouwbaarheid een van de beste benzinemotoren die MB ooit heeft gemaakt. Je vind deze motor nog terug in de G modellen lang nadat de W modellen al uit productie waren. Wanneer deze motor in orde is en haar vertroeteld en goed en op tijd onderhoud rijdt je er op je gemak zonder problemen 500.000km mee rond.

M110 E aanschaffen heeft ook zijn haken en ogen... In meeste gevallen is de warmloopregelaar wel gaar na >30 jaar gebruik. Deze is al heel wat jaren uit productie en kun je enkel nog laten reviseren bij Bosch zelve waar ook leuk prijskaartje aan vast hangt. En dan moet je eerst nog even de specialist vinden die uitgerust is dit zonder twijfel te diagnosticeren. Met een multimeter en een schroevendraaier kom je er niet uit. :violin:

Ik heb 10 jaar geleden de warmlaufer en de schub laten reviseren via een Bosch Classic service in Duitsland en dat heeft me toen ook al €1550 gekost. Wat het tegenwoordig kost weet ik niet, maar beslist niet minder. Maar het was toen wel terug naar 1 op 10 verbruik.

Een voordeel van de M110 is de dubbele distributieketting, deze is naar verhouding onverslijtbaar... Dit kun je van de M102 met enkele ketting niet zeggen. Deze moet dan ook op voorschrift elke 100.000km vervangen worden. Dus koop je een M102 met hetzelfde brandstofsysteem dan is naast bovengenoemde het advies te achterhalen wanneer de DBketting het laatst vervangen is. En deze toekomstige klus eventueel van de aankoopsom in mindering te nemen. Is ook geen goedkoop klusje, zijn heel wat liters benzine.

:handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 490
Geregistreerd: 16 jan 2011, 18:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Brandstof verbruik

Berichtdoor René320 » 06 aug 2022, 17:20

Voor de statistiek: Ik rij (naast m’n W115 200D ook) een W114 280 (met het 160 k M110.921 blok en carb dus) op LPG.

BBBA0D83-05CE-4818-A99E-A066CAD684CD.jpeg
BBBA0D83-05CE-4818-A99E-A066CAD684CD.jpeg (439.34 KiB)

Met keurig gestelde kleppen, goede bougies en ontsteking in orde als je normaal rijdt, 1 op 7 op LPG. Prachtig soepel blok, maar geen optie als je een “zuinige” wagen zoekt.

Dit in tegenstelling tot bijv de “moderne” W211 E320 (met het 224 pk M112 blok) die ik had en waarmee je op de snelweg op 98 RON benzine zo maar 1 op 12,5 scoorde.
René320
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 13 jul 2019, 19:40
Roepnaam: René
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W114 280 M110 bj 1972 en W115 200D OM615 bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten