MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 02 apr 2023, 07:51

De juiste klepseals

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

De juiste klepseals

Berichtdoor Luke » 27 maart 2020, 15:54

Beste forumgenoten,

Omdat m'n 200D toch wat meer rookte dan ik zou willen, had ik ambitieus nieuwe klepseals mee besteld om mee te pakken bij het volgende klep stel moment.

Ik vraag me alleen af of het de juiste zijn, omdat degene die ik ontvangen heb een stalen/metalen ondergedeelte hebben (zie foto).Ook lijkt mijn motor nummer niet op het stickertje te staan, terwijl hij op de website wel genoemd werd...

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Bijlagen
20200327_144855.jpg
20200327_144855.jpg (1.56 MiB)
20200327_144900.jpg
20200327_144900.jpg (1.56 MiB)
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor RD500sec » 27 maart 2020, 17:56

Moeilijk om een antwoord te geven als we niet weten wat jouw motornummer is Luke.

Ik zie wel een hele rij met 615 motoren genoemd.
Als ik zoek op het Elring nummer, komt de 200D 76-85 naar voren, dat zou kloppen.
De afbeelding die ik tegenkwam op de website was een standaard afbeelding van een klepseal zonder metaal, en dat wordt ook als zodanig aangegeven.
Mijn voorzichtige conclusie is, dat je de juiste set hebt.
Wat zegt de leverancier ervan?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1216
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Govert » 28 maart 2020, 00:25

Er zijn twee versies van. De motoren met meer pk's (dus een 60pk-200D) heeft een nieuw type klepseal, die mag wel worden gebruikt op oudere motoren, maar de oude hogere klepseals mogen niet gebruikt worden gebruikt op de nieuwe motoren. Hoge oude klepseals zijn 13,7 mm, de nieuwe zijn 13,0 mm.

Hieronder de nieuwe klepseals.

klepseals.jpg
klepseals.jpg (165.04 KiB)


Hieronder de montage, links oud, rechts nieuw.

klepseals2.jpg
klepseals2.jpg (204.5 KiB)
Laatst bijgewerkt door Govert op 28 maart 2020, 01:14, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Luke » 28 maart 2020, 00:54

Bedankt voor jullie snelle reacties, super. Ik heb een OM615.940. Had nog antwoord gekregen van de leverancier, en op basis van VIN en motor nummer zouden ze moeten passen. De hoogte heb ik ook gecontroleerd en is 13 millimeter. Ik was vooral erg verbaasd dat de buitenring metaal is, dat had ik niet verwacht.

Ergens dit weekend wilde ik deze klus gaan oppakken, bovenste dode punt bepalen van cilinders 2, 3 en 4 is gewoon 360 graden / 4 -> dus op 90, 180 en 270 lijkt me?
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Luke » 28 maart 2020, 00:55

En dan natuurlijk de ontstekingsvolgorde aanhouden.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Govert » 28 maart 2020, 01:27

Volgens mij heb ik 1 en 4 vervangen met krukas op OT en de andere twee met de krukas op 180ยบ, maar elke cilinder vervangen op inspuitmoment mag ook. De bruggen op dezelfde plaats terug monteren, zorg dat de bruggen goed weglegt, dat je weet waar ze gemonteerd waren.

Hier staat nog een verslag:

een-dagje-sleutelen-in-hilversum-t13844.html#p171291
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Luke » 29 maart 2020, 11:03

Nogmaals bedankt voor de reacties. Gisteren heb ik de klepseals vervangen, met de hulp van het linkje dat Govert stuurde, dat is inderdaad een mooi en duidelijk verslag. Uiteindelijk heb ik OT (cil 1 en 3) en 180 (2 en 4) graden gebruikt en ook nog even gecontrleerd of ik de zuiger 'voelde' vlak voordat de borgmoer eraf ging. Zal was foto's van de klus in m'n logboek plaatsen ;)
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Govert » 29 maart 2020, 15:15

Heb je 1 en 3 in OT vervangen? of 1 en 4? 1 en 4 staan als het goed is beide omhoog in OT.

Schermafbeelding 2020-03-29 om 15.12.56.png
Schermafbeelding 2020-03-29 om 15.12.56.png (2.43 MiB)
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Luke » 29 maart 2020, 18:14

Je hebt helemaal gelijk Govert, inderdaad 1 en 4 op OT, 2 en 3 op 180 graden. Bedankt voor de rectificatie. Het was nog vroeg vanmorgen denk ik..
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Wietse » 01 apr 2020, 08:45

ben wel eens benieuwd naar het resultaat, verbruik, met starten?
Ik zie duidelijk ook een verschil met welke brandstof ik tank. Vpower diesel aanzienlijk minder rook ontwikkeling, dan de goedkoopste diesel van bv Argos.
Qua olie verbruik maakt het weer niet uit.

wietse
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1062
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 TDT 1981, Triumph TR6


Re: De juiste klepseals

Berichtdoor Luke » 01 apr 2020, 09:32

Ik ben ook erg benieuwd. Na het vervangen nog erg weinig gereden. Bij de koude start leek hij wat minder te roken, al was het nooit echt extreem. Qua olie verbruik hoop ik dat'ie wat minder gaat drinken, verbruik was ongeveer 1 liter op 2500 km. Ik verwacht wel een verschil, aangezien er toch wel 2 erg losse seals tussen zaten.
Avatar gebruiker
Luke
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Reutlingen, Duitsland
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Honda CB650F 2017
VW Golf VII 1.6TDI 2015


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron