MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 feb 2021, 18:24

Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 24 mei 2020, 09:06

Hallo,

Ik was laatst weer eens in Nijmegen en ik ben even gaan kijken naar het huis waar ik ooit gewoond heb (een flut 1 kamer woning). Ik heb daar toen ooit een foto gemaakt van mijn 904 Dunkelblau 1974 280E W114 nadat ik in de avond een rondje was gaan rijden. Ik had toen ook nog de Hellelfenbein 280E van 1972 (omgebouwd naar Diesel) maar hier op die plek helaas geen foto van gemaakt toen.

Nu dus uit gedachten nog een foto gemaakt van de 1972 220D. Het is helaas niet een hele mooie plek maar toch.

Groeten Math
DSC02096.JPG
DSC02096.JPG (767.25 KiB)

W115 Heidebloem Nijmegen.jpg
W115 Heidebloem Nijmegen.jpg (669.22 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2382
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Hans000 » 26 mei 2020, 19:20

Heidebloemstr zie ik :handgestures-thumbup:
Groet Hans
Avatar gebruiker
Hans000
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 48
Geregistreerd: 18 aug 2016, 20:57
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 420 SE


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 29 mei 2020, 09:59

Klopt, geen mooie straat maar ja, ik maakte vroeger niet zo veel foto's helaas.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2382
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor René320 » 13 sep 2020, 11:34

Dag Math,

Je logboek nog ns met smaak door zitten lezen.
Petje af voor wat je er zelf allemaal heb gedaan / zelf kan doen :clap:

Geinig ook om te zien dat je met een inmiddels 45/50 jaar oude /8 allemaal tegen dezelfde dingetjes aanloopt.
Bij de restauratie van mijn gele W115 200D (door Bas en Marco vh 126 forum) precies dezelfde zaken aangepakt.
Maar dan kan ie er ook weer 25 jaar tegen. Wie kan dat van hedendaagse auto's nog zeggen...

Dikke complimenten voor de jouwe (mooi interieur ook) en we zien mekaar :handgestures-thumbup:
René320
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 13 jul 2019, 20:40
Roepnaam: René
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W114 280 M110 bj 1972 en W115 200D OM615 bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 02 jan 2021, 14:38

Gelukkig 2021 allemaal!

Intussen was het rustig met de 220D. Een keer een steenslag op de koplamp. Even glas verwisselen. Ik had m=nog veel bolle glazen liggen (Duplo) maar nog maar weinig platte voor H4 en van Hella.
IMG_7716.jpg
Zo gebeurd...
IMG_7716.jpg (130.91 KiB)

IMG_7733.jpg
IMG_7733.jpg (122.76 KiB)


Dan nu toch maar eens begonnen aan een motor. Ik wil mijn 220D motor in eigen regie gaan reviseren en daar onderdelen voor gebruiken die ik nog heb van een stukgelopen, kort daarvoor gereviseerde, 220 Motor. Met name de overmaat 87,5 mm zuigers. Hiervoor heb ik een hoop onderdelen van mijn vader naar mijn huis gehaald om te kunnen prutsen.

4B28C66F-CE1F-4B7D-A31D-63F9470BE976.JPG
87,5 mm zuigers
4B28C66F-CE1F-4B7D-A31D-63F9470BE976.JPG (102.73 KiB)
E020C8F7-D72F-475B-9CD0-A35DE6A24A4D.JPG
E020C8F7-D72F-475B-9CD0-A35DE6A24A4D.JPG (106.91 KiB)
IMG_9009.jpg
ingeladen
IMG_9009.jpg (97.73 KiB)
IMG_9007.jpg
het werd al gauw zwaar
IMG_9007.jpg (56.14 KiB)


Het plan is om tijdelijk een andere motor in te bouwen. Dat zou de 240D OM616 moeten worden die ik daarvoor had bewaard. Deze had ik lopend uit de 1974 240D gebouwd, samen met de stuurbekrachtiging en versnellingsbak en achteras. Maar omdat ik toch al een 200D OM615 thuis in de garage had staan ben ik daar maar aan begonnen. Deze mnotor heb ik als extraatje gekregen van de koper van mijn 230S destijds. Volgens die man liep de motor mooi en verbruikte weinig olie... we zullen het zien.
200DOM6151971.JPG
200DOM6151971.JPG (109.4 KiB)


Op deze motor zat geen servo, dus zal ik de poeli en de schroefdraad voor de pomp moeten aanbrengen.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2382
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Semrick » 02 jan 2021, 17:41

Succes. Lijkt me weer een leuk project om te volgen.
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 4006
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam: Rickert
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E 1987


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor John.M » 03 jan 2021, 09:15

Jaa, ook ik ben gek op dit soort projecten :woohoo:
Avatar gebruiker
John.M
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor en een W169 A160


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 03 jan 2021, 14:11

Hoi Rick en John,

Ja het lijkt me ook leuk, en ik ben benieuwd waarom mijn 220D altijd al een kloppend geluid maar terwijl hij verder goed loopt en goede oliedruk heeft..

Inmiddels aan de OM615 200D al de krukaskeerring vernieuwd. De loopring ging er met de hand af. Deze bouw ik andersom in en de nieuwe bewaar ik voor de 220D motor.
IMG_9077.jpg
vliegwiel voorkant eraf
IMG_9077.jpg (112.53 KiB)
IMG_9080.jpg
keerring eruit
IMG_9080.jpg (82.74 KiB)
IMG_9083.jpg
loopring, zichtbaar maar niet ingelopen
IMG_9083.jpg (56.32 KiB)
IMG_9084.jpg
De nieuwe voor het andere blok
IMG_9084.jpg (100.78 KiB)
IMG_9172.jpg
andersom erop
IMG_9172.jpg (68.46 KiB)
IMG_9176.jpg
beetje siliconen Dirko rond de buitenkant
IMG_9176.jpg (70.75 KiB)

IMG_9177.jpg
trillingsdemper/vliegwiel wat duidelijker gemaakt
IMG_9177.jpg (58.46 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2382
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Bouckaert » 03 jan 2021, 20:41

lekker bezig :handgestures-thumbup: leuk om te volgen en benieuwd of je de oorzaak kan vinden van het kloppende geluid

mvg bas
Avatar gebruiker
Bouckaert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:24
Woonplaats: Lisse
Roepnaam: Bassie
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1976
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W121 190 DB 1961 (bolhoedje)
W116 450 SEL 6.9 1976
Deutz f2l514 uit 1955 (tractor)
W115 200 benzine
W116 450 se
W123 300D ( sloper)
W115 240D lang
W123 230TE 1981 heb ik samen met mijn vader
W116 450 SEL 6.9 1975 van mijn vader
w111 220 1963 van mijn vader
w107 450SLC 5.0 1980 van mijn vader


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 15 jan 2021, 16:56

Bedankt Bas, als ik de 220D uit elkaar haal zal ik het hopenlijk zien. De motor-revisie man denkt eerder zuigerspeling dan een drijfstanglager.

Vandaag de servo-pomp houder op het blok gezet. Deze scheurt snel dus zo goed mogelijk vast gezet. Ook een extra m6 schroefje tussen de houder en de voorste steun op het blok gezet voor extra ruimtelijke stevigheid.

Ik ben best tevreden met de bevestiging op het carter, de M8 schroef zit goed vast. De hele houder zit mooi spanningsvrij gemonteerd zo.

Groeten Math
IMG_9347.jpg
IMG_9347.jpg (721.33 KiB)
IMG_9348.jpg
IMG_9348.jpg (582.36 KiB)
IMG_9349.jpg
IMG_9349.jpg (581.63 KiB)
IMG_9351.jpg
IMG_9351.jpg (530.53 KiB)
IMG_9352.jpg
IMG_9352.jpg (509.4 KiB)
IMG_9354.jpg
Deze steun moet er nog op. Zit met de speciale bout (kettingborging) vast op de motor.
IMG_9354.jpg (687.99 KiB)
IMG_9372.jpg
Goede lengte bout, niet te lang, niet te kort want mag niet uitsteken.
IMG_9372.jpg (528.19 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2382
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 12 feb 2021, 13:01

Ondertussen verder geknutseld aan de 200D OM615 ondanks de kou. Met een overall en stofjas erover en lekker doorwerken krijg je het niet te koud. Omdat de nokkenas en de stoters toch wat beschadigd waren heb ik deze toch gewisseld. Ik had toch nog een goede nokkenas liggen van mijn kapotte 220D blok. Helaas pastte mijn 220D nokkenas niet in de beugels op het 200D blok, deze hadden een iets kleinere diameter (ondermaat), ik moest dus helaas ook de lager-nokkenassteunen wisselen. Wel moesten er dan uiteindelijk 10 Kopbouten los (4 van de kleppendekselbeugels en 6 van de nokkenassteunen). Ik heb de 4 van de beugels tussendoor weer teruggeschroefd met een extra o-ring eronder. Hopelijk blijft de koppakking dicht...
IMG_9503.jpg
beschadigde stoters
IMG_9503.jpg (605.81 KiB)
IMG_9504.jpg
beschadigd
IMG_9504.jpg (608.29 KiB)
IMG_9562.jpg
ketting borgen op tandwiel
IMG_9562.jpg (711.74 KiB)
IMG_9563.jpg
nokkenas eruit
IMG_9563.jpg (905.16 KiB)


Omdat de 200D geen oliekoeler heeft zat ik met een mini probleempje. Straks de oliekoeler op mijn auto afdoppen, een andere radiateur inbouwen zonder oliekoeler (weet niet of ik nog een goede heb...) of het oliefilterhuis van de 220D die ik nog heb liggen op het 200D blok zetten. Dat laatste lijkt me wel wat en dus heb ik hem even schoongemaakt. pakking heb ik ook nog 1 liggen. Ik had al een nieuw oliefilter gemonteerd maar ja, makkelijk weer om te zetten.
IMG_9595.jpg
oliefilterhuis uit elkaar
IMG_9595.jpg (98.35 KiB)
IMG_9598.jpg
filterhuis met oliekoeleraansluitingen
IMG_9598.jpg (111.64 KiB)
IMG_9436.jpg
al gemonteerd filter
IMG_9436.jpg (154.89 KiB)


Ondertussen doet de 220D het nog gewoon goed (behalve het geluid). Vanmorgen startte de Lancia ypsilon niet en moest de 220D dus weer zijn plicht opnemen. Met wat gloeien en starten deed hij het natuurlijk gewoon ook al staat hij al een week stil buiten. Meteen maar weer wat foto's gemaakt :)
IMG_9612.jpg
IMG_9612.jpg (914.77 KiB)
IMG_9613.jpg
IMG_9613.jpg (886.96 KiB)
IMG_9617.jpg
IMG_9617.jpg (939.45 KiB)


Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2382
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor John.M » 12 feb 2021, 23:13

Lekker bezig :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
John.M
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 22 dec 2018, 20:12
Woonplaats: Vinkeveen
Roepnaam: John
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 250D 1986, W124 300E 1987, SLK 230 Kompressor en een W169 A160


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 19 feb 2021, 23:33

Bedankt John!

Ondertussen heb ik de andere nokkenas erop zitten. Ik moest de lagersteunen ook vervangen want die van de 200D waren een ondermaat en iets kleiner. Ik moest dus nog 6 kopbouten losmaken. Ik heb de 4 bouten van de beugels van de kleppendeksel er eerst weer ingezet met een revet eronder. De nokkenas met veel olie in de lagers steeds met de hand rondgedraaid.
IMG_9570.jpg
Ander setje steunen
IMG_9570.jpg (96.39 KiB)
IMG_9571.jpg
4 bouten terug met revet
IMG_9571.jpg (166.35 KiB)
IMG_9577.jpg
IMG_9577.jpg (169.35 KiB)


Ondertussen natuurlijk ook de klepsteelafdichtingen vernieuwd. Ik heb toch nog 3 setjes liggen van toen er wat fout ging de vorige keer met de OM621. De kleppen hadden erg weinig speling in de geleiders :) Bij de OM621 vorige keer was dat duidelijk meer. Deze klepsteelafdichtingen zagen er trouwens helemaal niet zo oud of slecht uit, maar toch maar nieuw natuurlijk.
IMG_9559.jpg
oude klepsteelafdichting
IMG_9559.jpg (723.48 KiB)
IMG_9561.jpg
nieuwe van Febi-Bilstein
IMG_9561.jpg (639.11 KiB)


En vandaag maar aan de verstuivers begonnen. Ik heb nog een nieuwe set verstuivernozzles DNOSD220 maar die bewaar ik nog maar even. Ik heb de verstuivers zo getest en ze vernevelden redelijk goed, alleen allemaal bij wat te lager druk, zon 100 bar. De slechtste die bij langzaam pompen een scheef straaltje gaf, heb ik al uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Even met een houten tandestoker de nozzel opening schoongemaakt en met een 0,3 mm dikker vulringetje de verstuiver weer in elkaar gezet. De druk is nu rond de 115-120 bar.

IMG_9761.jpg
oude verstuivers testen
IMG_9761.jpg (131.07 KiB)
IMG_9769.JPG
de wijzer beweegt dus moeilijk te fotograferen, maar bij het spuiten moet hij op de 115-120 bar staan.
IMG_9769.JPG (55.62 KiB)


Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2382
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten