MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 sep 2023, 19:57

Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 17 feb 2023, 12:27

Hoi Richard,

Ik zal dat eens proberen met die collectors die ik te ver heb afgedraaid.
te veel afgedraaid.jpg
te veel afgedraaid.jpg (75.61 KiB)

Uiteindelijk zal ik toch wel ooit overgaan op een nieuwe dynamo met interne regelaar. Maar ik denk dat ik zo met deze oude 35A dynamo's nog wel 10 jaar vooruit kan. :)

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2660
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor RD500sec » 18 feb 2023, 10:52

Meet ook even de diameter van de sleepringen die je hebt afgedraait, Math.

Ik heb een minimale diameter van 31,5mm gevonden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 18 feb 2023, 12:53

Hoi Richard,

Ja dat klopt, had ik ook gezien. Maar dat zal met name ervoor zijn dat je er niet doorheen draait.
Hoe kleiner hoe lager de snelheid :):

Ik zit alleen nog te twijfelen of ik ze na het draaien nogmaals met zeer fijn schuurpapier moet naschuren...

Groeten Math (Nu weer met de W126 bezig :lol: )
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2660
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor RD500sec » 18 feb 2023, 22:23

Hoe kleiner hoe lager de snelheid :):


Maar ook hoe langer de koolborstels moeten zijn :)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 24 feb 2023, 12:24

Touche Richard ;-)

Maar ik heb de dynamo weer gemonteerd. Ik heb uiteindelijk alleen de koolborstel gewisseld waarvan de kabel los was geraakt. De andere was nog zo goed als nieuw, had maar een paar duizend km gelopen op de 200D en op de 240D motor.
IMG_7038.jpg
IMG_7038.jpg (828.01 KiB)
IMG_7040.jpg
IMG_7040.jpg (624.49 KiB)


Ik moet hem nu eigenlijk weer monteren om te zien of alles goed werkt.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2660
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 05 maart 2023, 10:12

Inmiddels ook de X-ringen ontvangen voor de verwarmingskraan. Het ziet er naar uit dat ik de goede maat heb besteld. Ik hoop dat de kraan straks nu eindelijk dicht is en blijft.
IMG_7103.jpg
IMG_7103.jpg (516.24 KiB)
IMG_7109.jpg
IMG_7109.jpg (643.75 KiB)
IMG_7105.jpg
ook de grotere ringen maar als X-ring besteld
IMG_7105.jpg (648.46 KiB)


Ook heb ik 2 ringen besteld voor het differentieel (ik wil het 240D Diff preventief opnieuw afdichten).
Ik heb er met een dubbele afdichtlip besteld maar dat had ik misschien niet moeten doen, eens zien of dat goed aansluit op het loopvlak van de aandrijfassen.
keerringen diff van 123roulement.jpg
keerringen diff van 123roulement.jpg (518.17 KiB)


Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2660
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor groove_champion » 25 apr 2023, 21:35

Weizengelb schreef:Inmiddels ook de X-ringen ontvangen voor de verwarmingskraan. Het ziet er naar uit dat ik de goede maat heb besteld. Ik hoop dat de kraan straks nu eindelijk dicht is en blijft.


Groeten Math


Hi Math,

Is de kraan uiteindelijk dicht gebleven?

Mooi klusje van die keerringen in het diff, dat ligt me hier ook nog te wachten voor een los dif voor de W123 :shock:
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - W212 2012
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 27 apr 2023, 08:44

Hoi Michael,

Ik heb de X ringen nog niet gemonteerd helaas. Ik ben ook bezig met het huis, dak repararen etc. Verder was ik bezig met de 500SE, injectoren reinigen. Intussen zit de oude, niet gereviseerde kachelkraan er nog steeds in :-)

Ik heb inmiddels wel 2 originele Differentieel keerringen (zijkanten) ontvangen want volgens mij passen die met die dubbele dichtlip niet zo goed.

Groeetn Math
IMG_7288.jpg
IMG_7288.jpg (867.31 KiB)
IMG_7290.jpg
IMG_7290.jpg (795.94 KiB)
IMG_7292.jpg
IMG_7292.jpg (781.93 KiB)
IMG_7291.jpg
IMG_7291.jpg (738.05 KiB)
IMG_7241.jpg
nieuwe hulzen en injector 500SE (prophylactisch)
IMG_7241.jpg (810.34 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2660
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 14 mei 2023, 10:21

Ik heb inmiddels de kachelkraan opnieuw aangepakt.

Omdat er weer koelvloeistof lekte kreeg ik het vermoeden dat de koppakking lekte naar buiten toe, ik zag wat sporen op de motor. Ik heb dus een koppakking besteld maar die kwam beschadigd uit de doos... :?
kopakking61656.jpg
kopakking61656.jpg (604.46 KiB)


Maar goed, ik denkd at het water toch vanaf de kachelkraan kwam, en dan ook nog vanaf een lekkende slangaansluiteing. Ik heb de kleine gebogen slang weer losgemaakt en met een nieuwe slangklem vastgezet. De oude slangklem klemde niet genoeg denk ik.

De vervangende kachelkraan heb ik opneiuw schoongemaakt en van binnen wat opgehoond met schuurpapier 600-1000-2000. Daarna de nieuwe X-Ringen ingebouwd, zowel de grote als de kleine als X-ring. Daarbij speciaal kraanvet op siliconenbasis gebruikt. Het lijkt nu allemaal dicht en de schuifjes van de verwarming bewegen weer lekker licht.

Groeten Math
kachelkraan en xringen.jpg
kachelkraan en xringen.jpg (744.63 KiB)
honen.jpg
honen.jpg (555.85 KiB)
gehoond2.jpg
gehoond2.jpg (479.2 KiB)
siliconenvet kraan.JPG
siliconenvet kraan.JPG (746.08 KiB)
motor616.JPG
motor616.JPG (707.65 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2660
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor RD500sec » 14 mei 2023, 11:32

Balen van die pakking, is weer zo'n gedoe met reclameren.

De kachelkraan zal het nu wel laten om te lekken, na de behandeling die hij heeft gehad....
Fijn dat de bediening weer gaat zoals het hoort, licht.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 02 jun 2023, 09:44

Hoi,

Vooralsnog is de kachelkraan dicht. Over een tijdje, als ik het genoeg vertrouw, zal ik mijn originele kachelkraan dan ook als reserve reviseren met de resterende X-ringen.

De 240D loopt verder echt prima. Vlot en betrouwbaar :)
Ook de 3,92 achteras van de 220D stoort geheel niet. Wel zit er sinds enige tijd een "knak" in wanneer je achteruit rijdt en/of weer voorruit en alleen bij flink wegrijden. Misschien toch iets bij de kroonwielen inhet Differentieel? In elk geval was dat de reden dat ik toch maar alvast het 3,69 Diff van de 240 in orde maak. Ik twijfel wel nog of ik ook de voorste Keerring ga vernieuwen want daarvoor moet de flens los en die zit met een bepaald moment vast (met een knijpbus erachter die dan ook vernieuwd zou moeten worden). Ik denk eigenlijk dat als ik de flens en de moer weer precies hetzelfde vastdraai, misschien 1-2 mm vaster, dat het dan ook wel goed moet zijn... :think:

Enfin, het wagentje loopt prima nu. Ik zou eens aan de originele 220D OM615 Motor kunnen beginnen. Maar een revisie loont niet echt financieel, maar voor de hobby zou het leuk zijn. Ik heb al veel onderdelen klaar liggen incl. een gereviseerde cylinderkop. Ikz ou dan alleen nieuwe cylinderbussen hoeven te kopen en in laten persen en honen. En wellicht een paar nieuwe lagerschalen. Even zien maar.
IMG_9329.jpg
IMG_9329.jpg (817.74 KiB)

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2660
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor RD500sec » 02 jun 2023, 12:14

Ik denk eigenlijk dat als ik de flens en de moer weer precies hetzelfde vastdraai, misschien 1-2 mm vaster, dat het dan ook wel goed moet zijn... :think:


Dat laatste denk ik niet, iets vaster draaien zorgt voor meer speling tussen kroon en pignonwiel.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1268
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor rosalietideman89 » 02 jun 2023, 13:23

Weizengelb schreef:Touche Richard ;-)

Maar ik heb de dynamo weer gemonteerd. Ik heb uiteindelijk alleen de koolborstel gewisseld waarvan de kabel los was geraakt. De andere was nog zo goed als nieuw, had maar een paar duizend km gelopen op de 200D en op de 240D motor.
IMG_7038.jpg
IMG_7040.jpg


Ik moet hem nu eigenlijk weer monteren om te zien of alles goed werkt.

Groeten Math


Ziet er goed uit!! Goed bezigggg. :handgestures-thumbup:
rosalietideman89
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 apr 2023, 09:21
Roepnaam: rosalie
Type wagen: 250 LWB
Bouwjaar: 1981
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor MB280E » 02 jun 2023, 17:44

Als de keuring goed is zou ik eraf blijven.
Moer moet exact dezelfde plaats terug geplaatst worden. Niet strakker en niet losser.
Zoniet draait je diff stuk.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1802
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

Berichtdoor Weizengelb » 13 jun 2023, 09:09

Ook van het mooie weer genoten aan de kant van de maas :-)

220DBlitt1162023054.JPG
220DBlitt1162023054.JPG (221.04 KiB)
220DBlitt1162023a7d.JPG
220DBlitt1162023a7d.JPG (274.95 KiB)
220DBlitt11620238ba8.JPG
220DBlitt11620238ba8.JPG (549.55 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2660
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten