MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 03 jun 2023, 07:45

Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Makel230E » 27 feb 2014, 20:41

Vorig najaar zijn geharde uitlaatkleppen/zittingen in de kop van m'n 230E op gas gekomen. Motor had 230k op teller.
Leuk projectje, uitbouw/inbouw zelf gedaan op sleutelclub. Inmiddels 20.000 km verder. Op zich loopt motor goed, olieverbruik tot bijna 0 gereduceerd, motor trekt goed, gasverbruik is normaal.
Echter 1 ding dat ik niet kan verklaren en waar ik me zorgen over maak: sinds de revisie moet ik vaak de inlaatkleppen bijstellen.
Deze slijten in een tempo dat normaal uitlaatkleppen slijten als ze niet gehard zijn en je op gas rijdt. Voor de revisie had ik hier geen ! last van.
Inmiddels 4x gesteld (dus om de 5000km, langer kun je er echt niet mee rijden) en dan stel ik ze tussen de 0,05 en 0,10 bij (op benzine horen ze op 0,15 te staan, ik zet ze tussen de 0,15 en 0,20). In totaal is er al ongeveer 0,30 bijgesteld.
Waar heb ik naar gekeken: ontstekingsmoment is oke, bougies, kabels en verdeler vernieuwd, geen essentiele lekkage aan inlaatzijde (misschien wel iets, toerental reageert beetje bij spuiten remreiniger op injectors), rubbers vd injectors zijn vernieuwd.
Andere info: ik rij alleen lange afstanden en cruise snelheid is 100 km/h. Het starten is sinds de revisie ook iets minder geworden en als het echt koud is moet ik nu direct na het aanslaan iets gas bij geven anders slaat deze weer af. Ik weet dat dit diverse oorzaken kan hebben maar wil het toch noemen.
Wie heeft een tip ?
Makel230E
 


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Herman250 » 28 feb 2014, 12:04

Inderdaad vreemd… Zitten er in de 230E ook tuimelaars? Kan het zijn dat er iets mis is met de borging?

Gr Herman
Herman250
 


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Hulzie » 28 feb 2014, 14:22

Bij het nastellen.

- wel de juiste stelsleutels gebruikt? Zodat borging wel goed gaat?

Voor revisie,

- Nieuwe kleppen wel gemeten?
Groeten Henk.

Afbeelding
Avatar gebruiker
Hulzie
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 845
Geregistreerd: 16 jan 2010, 18:38
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300 turbo diesel 1985


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Pieter1967 » 28 feb 2014, 23:00

Hallo,

Smering van de nokkenas / tuimelaars in orde? Tuimelaars zelf in orde?

Misschien een wat rare vraag maar weet je 100% zeker dat je de geharde kleppen met klepzittingen zijn gemonteerd? Ik neem aan van wel maar dit is wel een heel belangrijke vraag. Is dit niet zeker dan s.v.p. navragen. Een goede basis / vaststelling van het probleem is een vereiste.

Met het door jouw beschreven rijgedrag zou je geen problemen mogen hebben, dus....

Succes, Pieter
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 jun 2013, 21:20
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W108 280SE 3.5
W110 230.6
W115 240D-3.0
W115 220D
W116 450SE


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Makel230E » 01 maart 2014, 12:46

Dank voor jullie reacties. Ik denk dat de borging wel goed is, want dan zouden ze alle 4 ineens stuk moeten zijn en dat is niet zo waarschijnlijk. Jullie wijzen wel allemaal op de tuimelaars en dat triggert me wel. Ik ga smering controleren en ook Pieter z'n suggestie over de check of er werkelijk geharde klepzittingen in zijn gekomen. Jullie horen van me.
Bedankt voor het meedenken, groet Ronald
Makel230E
 


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor wwwW123 » 03 maart 2014, 15:45

je schrijft dat er geharde uitlaatklep zittingen in gemonteerd zijn. of die nu wel of niet gemonteerd zijn, dat heeft niets te maken met dat je je inlaatkleppen vaker moet stellen..
misschien een hele gekke vraag, maar ben je met het stellen niet per ongelijk de uit- en inlaatkleppen door elkaar aan het halen? dus dat je eigenlijk toch je uitlaatkleppen aan het stellen bent?
in principe verlopen de inlaatkleppen bijna niet. zeker niet als je slechts 100 rijdt enz.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1571
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota PICNIC (eigenlijk beter dan een benzine Mercedes :-))
Skoda Fabia (niet verder vertellen)


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Pieter1967 » 03 maart 2014, 22:52

Hallo W123,

Goed opgemerkt betreffende de uitlaatkleppen / zittingen. Ik heb de inleiding nogmaals gelezen en nu viel het mij pas op dat er alleen geharde uitlaatkleppen / zittingen gemonteerd zijn. Bij een z.g.n. "gaskop" worden normaal gesproken alle kleppen vervangen voor met natrium gevulde exemplaren en alle zittingen vervangen voor stelliet zittingen. De met natrium gevulde kleppen zorgen voor een betere warmtegeleiding van de klep zelf en de stelliet zittingen zijn harder dan de standaard zittingen en kunnen beter tegen de hogere temperaturen welke bij de verbranding van gas ontstaan. Hierdoor slaan deze kleppen minder snel in dan de standaard kleppen en hoeven deze minder gesteld te worden. Standaard "zachtere" kleppen moeten dus vaker gesteld worden.
Zijn nu alleen werkelijk alleen de uitlaatkleppen en zittingen vervangen dan verklaart bovenstaande het vaker moeten stellen van de inlaatkleppen. Deze zijn immers nog standaard.

Vroeger werd er zelfs voor bepaalde auto's het rijden op autogas afgeraden tenzij er een "gaskop" gemonteerd werd.

Vandaar dat we eerst de details duidelijk moeten hebben voordat er conclusies getrokken kunnen worden.

Groeten, Pieter
Pieter1967
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 jun 2013, 21:20
Roepnaam: Pieter
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W108 280SE 3.5
W110 230.6
W115 240D-3.0
W115 220D
W116 450SE


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Coupe280 » 04 maart 2014, 00:01

normaal standaard inlaatkleppen hoef je in principe haast nooit te stellen.
ik rij al minstens 15 jaar met m110 motoren op LPG met gewoon standaard zetels en hoef nooit inlaatkleppn te stellen,(wel controleren) in die 15 tot 20 jaar toch zeker 500. 000 km gereden op LPG.

oh ja onze kleppen zijn standaard al natrium gevuld
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1424
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 280S


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Makel230E » 09 jun 2014, 15:22

Beste mensen,

Doordat ik niet tot een goede diagnose kwam ben ik er expres mee door gereden. Ik was het stellen zat en wilde wel eens zien waar het schip zou stranden. Inmiddels 10.000 km verder. De motor liep de laatste tijd minder mooi maar verslechterde ook niet.

Vandaag de kleppen weer gesteld en wat schets mijn verbazing: slechts 1 INLAATklep moest iets bijgesteld worden (0,05), de rest stond nog steeds goed! Wat er veranderd is? Ik heb geen idee.
Helaas kan ik dus niet vertellen wat het euvel was. Toch dank voor alle meedenken.

groet Ronald
Makel230E
 


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor Mercedesw114 » 19 nov 2014, 16:54

Ik weet wat het was!!!

Je had te veel gezopen toen je het de eerste keer gesteld hebt. :)
Mercedesw114
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 19 nov 2014, 16:47
Roepnaam: Igor
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 280CE W114 1972 en 280E W114 1972 en 240D 3.0 W115 1974


Re: Inlaatkleppen die harder slijten dan uitlaatkleppen

Berichtdoor JantjeV8 » 19 nov 2014, 18:50

Door de 1e paar keer stellen 'smeed' de klep of zitting zichzelf. Door smeden wordt het materiaal ineen geperst waardoor hij zichzelf hardt. Ook wordt na verloop van tijd het aanlegvlak van de klep op de zitting door het inslaan breder. Een breder aanlegvlak levert meer weerstand tegen inslaan.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4341
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten