MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 07 dec 2021, 13:03

K-jetronic alternatief

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

K-jetronic alternatief

Berichtdoor Teun » 23 sep 2021, 18:27

Hallo sleutelaars,

Ik ben een 280CE uit 1977 en het lukt me niet om deze lekker te laten lopen.
Ontsteking is vervangen door een 123ignition systeem en dat werkt prima.
Nu ben ik het beu om steeds aan die k-jetronic te moeten sleutelen en wil deze vervangen
Door een nieuw/modern systeem. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee ?

Gr. Teun.
Teun
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 24 jun 2016, 21:43
Woonplaats: Amersfoort
Roepnaam: Teun
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor JantjeV8 » 24 sep 2021, 08:10

Rol je dan van het ene probleem in het andere? Of is er 1 ding wat je maar niet opgelost krijgt?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4307
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor MBBelgium » 24 sep 2021, 08:45

Misschien inderdaad beter toch de K-jet in orde proberen te krijgen?

Maar anders bestaat er een poolse firma die een volledige kit heeft voor de m110. https://kjetkillers.pl/en_US/p/Injectio ... es-m110/54

Elbe-engineering heeft ook zo een kit, maar dat is dan weer een andere prijsklasse :-)
https://www.elbe-engineering.com/produc ... kit-2-8-2/
MBBelgium
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 555
Geregistreerd: 28 jun 2014, 18:31
Woonplaats: Vlaams Brabant
Roepnaam: Tim
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor Teun » 24 sep 2021, 10:09

Hallo Jantje,

Ik krijg 1 ding niet opgelost, het onregelmatig stationair draaien.
Het begon een jaar of 5 geleden met schudden van de warme motor in stationair torental.
Nu wil hij helemaal niet meer lopen !

Vervangen:
Spinnekop gereinigd en geresiveerd
Warmloopregelaar idem en naar Duitsland gestuurd voor juiste afstelling
Nieuwe benzinepomp, filter en accumulator
Cilinderkoprevisie
123ignition
Bougies, kabels
Tank gereinigd
Vacuumlek controle.

Bovendien ben ik eind vorig jaar bij Cor in Bergambacht geweest maar dat heeft ook niet gebaat.
Teun
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 24 jun 2016, 21:43
Woonplaats: Amersfoort
Roepnaam: Teun
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor Teun » 24 sep 2021, 10:17

@mbbelgium,

Bedankt voor de links, de k-jet killers ziet er interesant uit, iemand ervaring mee?

Groeten,
Teun
Teun
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 24 jun 2016, 21:43
Woonplaats: Amersfoort
Roepnaam: Teun
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor wwwW123 » 24 sep 2021, 11:59

Herkenbaar probleem. Ben je zo 1000 euro verder en is nog k.t. bij mijn 280SE toen ook 3 experts betaald.... :cry: . En bij mijn W201 ook....
Poolse alternatief is interessant als daar ervaringen mee zijn. Anders Duitse forums vragen.
Je zult mechanisch wel alles gecheckt hebben? Geen lekken ergens enzovoort. Goede compressie enz.enz.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1542
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota PICNIC (eigenlijk beter dan een benzine Mercedes :-))
Skoda Fabia (niet verder vertellen)


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor JantjeV8 » 24 sep 2021, 17:02

Teun schreef:Hallo Jantje,

Ik krijg 1 ding niet opgelost, het onregelmatig stationair draaien.
Het begon een jaar of 5 geleden met schudden van de warme motor in stationair torental.
Nu wil hij helemaal niet meer lopen !

Vervangen:
Spinnekop gereinigd en geresiveerd
Warmloopregelaar idem en naar Duitsland gestuurd voor juiste afstelling
Nieuwe benzinepomp, filter en accumulator
Cilinderkoprevisie
123ignition
Bougies, kabels
Tank gereinigd
Vacuumlek controle.

Bovendien ben ik eind vorig jaar bij Cor in Bergambacht geweest maar dat heeft ook niet gebaat.


Oke, da's een hele lijst. Ik lees niets over injectoren. Koprevisie wel, wat is daar toen bij vervangen? Heb je de kop af laten persen toen?
Op een ander Mercedes forum is iemand met een W126 ook al heel lang bezig om een stationair hobbelende motor onder controle te krijgen. Een motor die het voor de rest keurig lijkt te doen, enkel stationair een drama. Lastig ding hoor. Maar soms moet je gewoon weer eens vooraan beginnen met uitsluiten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4307
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor Teun » 24 sep 2021, 18:36

Ook nieuwe injectoren geplaatst.
Tijdens de revisie is 1 klep vervangen, afgeperst en gevlakt.
De auto heeft pas 175k gelopen dus de kop was niet zo slecht.
Teun
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 24 jun 2016, 21:43
Woonplaats: Amersfoort
Roepnaam: Teun
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor MB280E » 24 sep 2021, 18:42

Denk dat je effectief terug van 0 moet beginnen.
Is wel al een hele lijst.

Compressie?
Vonk?
Benzine?
Ze zijn wel gevoelig voor de juiste bougies.
En afstelling luistert ook nauw.
Vacuüm is ook een gevoelig punt.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1789
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor Wietse » 25 sep 2021, 13:00

mengsel , CO ?

Met warme motor helemaal niks meer. een bobine wordt ook warm, en te warm , dan doet die ook niks meer. is een typische warme motor probleem. Hoewel ik dit zelden of nooit hoor bij onze benzen met een Bosch bobine.

Op mijn triumph hoort een lucas bobine, maar er zit lekker een Beru op, je snap wel waarom.
en anders in het mengsel, eigenlijk zal je eens onderdelen moeten uitwissen van een andere auto die dit probleem niet heeft.
warmloopregelaar ( ondanks dat die in duitseland is geweest) etc ec
hulpluchtschuif, werkt die goed,
stuwklep , is die mooi recht
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1008
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, Triumph TR6


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor MB280E » 25 sep 2021, 14:18

Toch zou ik eerst eens kijken of de basis wel ok is.
Heb hier een 560 blok liggen waarbij men heel veel gedaan heeft zoals cilinderkoprevisie, nieuwe nokkenassen, tuimelaars,…
Om dan tot de vaststelling te komen dat er krassen in de cilinderwand zitten en het onderbroken dus schroot is.
Blok is een schat voor onderdelen nu.
Tenzij er iemand een bedrijf kent die deze M117 blok correct kan herstellen.
Dus eerst de basis controleren en dan verder werken.
Voor het zelfde geld is het iets super eenvoudig.
Een rubbertje van een vacuümleiding.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1789
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor Gewoon Ik » 27 sep 2021, 08:54

een stationair hobbelende motor?
Onbekend :whistle:

Draait die voor de rest goed? Ik zoek er niet meer achter bij de mijne. Het ding heeft vermogen, het ding rijdt op toeren fantastisch. Enkel stationair is het soms een hobbelpaard en soms perfect. Er zijn ergere dingen denk ik altijd (tenzij dat het enige is wat mis is met de auto, dan zou ik me ook blauw ergeren)
Avatar gebruiker
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1775
Geregistreerd: 27 sep 2010, 16:57
Woonplaats: Gent
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor RD500sec » 27 sep 2021, 13:01

Ik krijg 1 ding niet opgelost, het onregelmatig stationair draaien.
Het begon een jaar of 5 geleden met schudden van de warme motor in stationair torental.
Nu wil hij helemaal niet meer lopen !


Bedoel je nu dat hij bij bedrijfswarme motor stationair niet blijft lopen?
Gaat de koude start wel goed? En de opwarmfase ook?
Rijd de auto verder wel goed?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor Teun » 27 sep 2021, 14:02

Nee, na de cilinderrevisie heeft hij nog even gelopen, op dit moment slaat hij direct naar het starten weer af, net alsof hij alleen loopt op het koudestart ventiel, heb het co proberen te verdraaien maar niet helpt.

gr
Teun
Teun
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 24 jun 2016, 21:43
Woonplaats: Amersfoort
Roepnaam: Teun
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor RD500sec » 27 sep 2021, 21:52

Is er misschien bij het monteren van de kop wat verkeerd gegaan, en heb je nu een vacuüm lek? Zitten alle slangetjes goed en op de juiste plek?
Staat de motor goed op tijd?
Heb je het CO misschien armer gezet, en staat hij nu te arm?
Is de brandstof niet te oud, en heb je nog voldoende in de tank? Je zult niet de eerste zijn met een (bijna) lege tank en startproblemen.
Draait de brandstofpomp wel? Overbrug tijdelijk het brandstofpomprelais om deze uit te sluiten.
Heb je misschien problemen met het TD signaal? Als het ontstekingsmodule deze niet meer (goed) doorgeeft, slaat de motor aan en direkt weer af als je de sleutel los laat. Het TD signaal houd het brandstofpomprelais bekrachtigt als de motor loopt, en is signaal voor de toerenteller, als je die hebt.

Hierboven is het ook al genoemd, maar begin bij de basis, loop alles nog eens na. Timing van nokkenassen, klepspeling, ontsteking, loop het inlaatgedeelte na op lekken, loop de slangen en slangetjes na of alles op de juiste plek zit en goed is aangesloten. Loop de bedrading na, zet het CO nog eens wat rijker(rechtsom) met stapjes van 1/4 slag per keer, en bijhouden hoeveel je de schroef verdraait.

Mocht dit alles niet baten, dan verdenk ik de brandstofverdeler, ondanks dat hij gereviseerd is. Maar daar kan ik net zo goed naast zitten. Als je kunt testen met een exemplaar van een goed lopende motor, is dat de eenvoudigste manier om dat uit te sluiten.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor Zozo » 05 okt 2021, 16:33

K jetronic staat al sinds heugenis bekend als een zeer betrouwbaar mechanisch injectiesysteem. Maar dan moet het wel zoals alles goed in orde zijn. Helaas is de monteur die hier niet alleen verstand van heeft maar ook uitgerust is met de nodige apparatuur om het te testen uiterst zeldzaam geworden. Zorg op de eerste plaats dat het vacuüm pot dicht is. En verder valt en staat dit hele systeem met brandstofdruk, dus kun je eigenlijk zonder brandstofdrukmeter niets controleren bij dit systeem. En je zal afhankelijk van de uitvoering niet alleen warme en koude druk moeten meten maar in geval van uitvoering met Shub abschaltung zelfs al rijdend de druk moeten controleren. Die laatste wordt via brandstofrelais en tacho en ook vacuüm aangestuurd. Het regelt brandstofdruk bij gas los op hoge snelheid als brandstofbesparing.

Ook zijn onderdelen zoals Warm lauf regler (die 9 van de 10 x gaar zijn na +/- 40 jaar) niet meer nieuw te krijgen, dus zelfs als gebruikt onderdeel een twijfelachtig geval. Het kan wel nog via Bosch classic service opgestuurd worden ter revisie. Dat gebeurd voor zover ik weet alleen nog maar in Berlijn, Duitsland.

Heb je het eenmaal in orde, dan krijg je het niet meer kapot gereden de komende 30 jaar. :handgestures-thumbup:

Ik weet niet waar je woont en wat je wilt uitgeven, maar dit is niet erg ver over de grens bij Roermond
https://www.carservice-kueppers.de/
is wel de Expert op dit gebied... Een van de weinige met een Bosch Classic Service uithangbord en heeft een rollerbank. Die test je auto rijdend in de garage... Die trekt dat ding binnenste buiten en dan zijn er ook geen geheimen meer.

Ik heb die van mij daar toen eens helemaal in orde laten maken... € 1550 lichter geworden... Maar toen liep het als een zonnetje met een gemiddeld verbruik van 1 op 9,5... En dit is voor een 280CE - 1982 uitzonderlijk zuinig...
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 481
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor Teun » 06 okt 2021, 20:06

Dank voor jullie reacties, ik zal er nog eens over nadenken.

Gr,
Teun
Teun
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 24 jun 2016, 21:43
Woonplaats: Amersfoort
Roepnaam: Teun
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor iwemalpg » 03 nov 2021, 22:52

Mercedes heeft op de meeste modellen een hoogwaardige ontsteking geplaatst.
Deze kun je niet zomaar vervangen.
Het warm worden van de bobine duidt op een foutieve aansturing van de bobine.
Een bobine mag niet warmer worden dan ongeveer 15 graden Celsius boven de omgevingstemperatuur.
Door de temperatuurstijging neemt de inwendige weerstand toe en zal de bobine slechter presteren.
Mercedes motoren werken alleen goed met een superieure vonk.
Deze vonk moet vele malen beter moet zijn als bij andere merken.

Ik weet niet wat voor bobine je gebruikt samen met de 123 maar de extreme warmte (zo als je stelt) duidt op een mismatch.

Bij een goede ontsteking blijft de temperatuur van de bobine binnen een marge van maximaal + 10graden ten opzichte van de omgevingstemperatuur.

Als je de bobine aanstuurt met elektronica die ook gebruikt wordt voor moderne lean-burnig motoren dan blijft de temperatuur op ongeveer 5 graden Celsius boven de omgevingstemperatuur.
Daarnaast krijg je een vonk die ver superieur is aan de vonk van je originele ontsteking.

Laat het eens nameten.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
iwemalpg
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 aug 2020, 11:19
Roepnaam: Hugo
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor RD500sec » 04 nov 2021, 13:00

Ik weet niet wat voor bobine je gebruikt samen met de 123 maar de extreme warmte (zo als je stelt) duidt op een mismatch.


Ik lees niet dat de forumstarter met dit probleem kampt, wel dat een van de forumleden dit aanhaalt.
Met de 123 ontsteking heeft de wagen gelopen, tot na de koprevisie.
Verder een duidelijk verhaal, en een puntje om in de gaten te houden, na te kijken bij problemen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: K-jetronic alternatief

Berichtdoor iwemalpg » 04 nov 2021, 17:28

Teun schreef:Hallo sleutelaLiep hij toe ook nog niet goed. ars,

Ik ben een 280CE uit 1977 en het lukt me niet om deze lekker te laten lopen.
Ontsteking is vervangen door een 123ignition systeem en dat werkt prima.
Nu ben ik het beu om steeds aan die k-jetronic te moeten sleutelen en wil deze vervangen
Door een nieuw/modern systeem. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee ?

Gr. Teun.


Teun Begint et dat de motor niet goed loopt.
Daarna heeft hij volgens mij de 123 geplaatst.
Daarna reed hij nog steeds niet goed.

Volgens Teun werkt de 123 goed.
Ik vraag mij af hoe hij tot deze conclusie is gekomen.

Vaak zie wel een vonk maar niet iedere vonk is goed genoeg voor een Mercedes.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC) to test your engine.
iwemalpg
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 01 aug 2020, 11:19
Roepnaam: Hugo
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten