Bemerbenz schrijft:
Er deugt nu in 1x helemaal niks van die benzine motoren.
Nou Bemerbenz dat is niet nu in 1x hoor.
Hier gaat meer dan 30 jaar Mercedes praktijk ervaring aan vooraf.
Allereerst zijn de Mercedes Diesel motoren ook absoluut niet heilig voor mij.
Wat mij verbaast is dat er de gekste kilometerstanden opgegeven worden voor deze motoren.
De OM615 motoren uit de W115 s en de eerste W123 s waren gewoon bij 200.000 km versleten (niet kapot maar gewoon versleten waardoor je ze niet meer aan de gang kreeg.) In die tijd was dat gewoon normaal keek niemand van op en het stikte dan ook van de motorrevisiebedrijven gespecialiceerd in MB dieselmotoren. Niet alleen de taxi s deden zo kort met een motor maar ook gewoon partikuliere auto s (Van die taxi s zou je nog kunnen zeggen dat ze misbruikt werden,dat was vaak ook zo maar waren wel 20 uur perdag warm)De particuliere auto s werden voorzichtiger bereden maar hadden meer koude starts enz. zodat het in kilometrage elkaar niet veel ontliep.
De revisie van deze motoren was gewoon seriewerk en ik heb er honderden gedaan.
Anders werd het met de latere W123 dieselmotoren
Deze motoren waren veel slijtvaster en 400.000 km voor een 4 cylinder en 500.000 km voor de 300D kwam voor.
Er kwam toen wel even wat anders om de hoek kijken.
Bij de oude motoren werd bij de revisie de ketting,geleiders ,verstuivers en voorkamers ALTIJD vernieuwd en gaf dus geen problemen.
Door de hogere kilometrage s bij de nieuwe motoren reden ze door ,en door bv een slechte verstuiver of vermoeide voorkamer brak dan de kop van de voorkamer af wat vaak de hele motor vernielde.
Ook de ketting brak weleens vooral bij de 4 cylinders.
Daarom deden we altijd bij onze taxi s bij 200.000 km de ketting,voorkamers en verstuivers vernieuwen.
Die nieuwere motoren konden dan wel meer kilometers aan maar als het door bovengenoemde oorzaak misging kostte een revisie een veelvoud van zo n oude (aan z n compressie gestorven motor)
Het zijn gewoon goede uiterst betrouwbare motoren ,zeker in de tijd gezien waar ze uitkomen.
Als je met zo n ding wegging kwam je ook weer terug.
Anders was het met de benzine modellen , daar kon je gewoon geen tevreden klanten mee krijgen,altijd gedonder. Volgens mij moet je met een auto van beurt naar beurt kunnen rijden zonder problemen.
En dat ging bij die dingen nou eenmaal niet, altijd gelazer
Ook in de motorrevisie, als je zo n motor openmaakte was het net of je een graf opende.
Het resultaat was dus dat we die benzine s dus weigerde. Behalve voor ombouw naar diesel of voor op ons sloopterrein.
Over die 250 taxi mag ik van m n psychiater s avonds niet meer praten , word ik s nachts gillend en badend in het zweet wakker. Als ik er wat over wil vertellen mag ik het van m n dokter alleen s ochtends doen.
Hoewel ik dus 100% Mercedes Dieselfan ben wil ik ook best de nadelen en gebreken van m n favoriete model inzien. Met je kop in het zand steken hou je alleen jezelf maar voor de gek.