[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Vacuum : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 apr 2024, 00:45

Vacuum

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Vacuum

Berichtdoor Rene Spruit » 05 okt 2016, 20:38

Hoi Bart,
Bedankt voor je reactie :-)

Inmiddels heeft Alex Gielis uit de WIS een schema opgeduikeld dat ik zocht. 27-9310 :-)
En ook daaruit blijkt inderdaad dat die slang afkomstig vanaf A bij 65 op dat schema loos hoort te eindigen.
BUMMER dus ;-)
Hier heb ik wel al de troost gevonden dat iedereen die eenmaal met vacuüm ergens een issue heeft , al proefondervindelijk en struikelende hun einddoel weer naderen, namelijk dat zaken het weer doen zo het hoort.
Ongeacht professioneel of ervaren hobbyïst of newbee.
Zucht :-( hahaha. ik moet gewoon nog even doorzoeken en geduld houden vrees ik ;-)
Groeten maar weer
René
Avatar gebruiker
Rene Spruit
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 okt 2016, 15:28
Woonplaats: Heerlen
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1974
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Vacuum

Berichtdoor Rene Spruit » 09 okt 2016, 16:43

Wat was het probleem.
Gaande weg vakanties schakelde de bak steeds later en later naar een volgende versnelling en uiteindelijk alleen nog maar bij volle toeren in zijn 3 of 4 . Dan laat je enorme rookpluimen achter wat gewoon niet zinvol noch nodig is.
in zijn 4e kwam die pas als je volgas een tijdje 85 reed, en dat is gewoon veel te laat.
Ook ging het schakelen ruw.
Lang zoeken op basis van ook hier gevonden informatie.
Slangen nagelopen en gecontroleerd op lekken, op drukken vasthouden, en doorgeblazen met de compressor. De rubberen aansluitingen gecontroleerd. De vacuum regelaar aan de zijkant van de dieselpomp er af gehaald schoongemaakt en teruggezet en gecontroleerd op werking >> op vacuum zijn, afsluiten zoals het functioneel behoord en zo meer. Kortom, alles leek te werken op een slang na, die naderhand bleek loos te eindigen in de cabine.
Die loze slang moet vacuum in een bepaalde gas stand op heffen. !! LET OP dit is de veroorzaker !!
Uiteindelijk naar voren naar de pomp naar de bron van het Vacuum.
ik wist dat die vacuumpomp werkte want remmen deed en doet die uitstekend. loshalen vacuum van hoofdremcilinder geeft sis en dus heb je vacuum. Zoeken , dus
Uiteindelijk kwam ik terecht bij de vacuumverdeler tussen vacuumpomp en Rembekrechtiger.
Van de Vacuumverdeler lopen twee T aansluitingen waarvan de onderste en langste met hogere onderdruk naar het stuurslot gaat ( 0,8 bar ) . De bovenste met 0,5 bar ( met een witte markering) gaat naar het regelmechanisme aan de dieselpomp. De wagen staat uit, motor loopt niet.
Trek ik de slang naar het stuurslot eraf hoor ik de vacuum opgeheven worden met een luide sis.
Dat op zich is een teken dat de onderdrukpomp het gewoon doet en het diafragma in de rembekrachtiger het gewoon goed doet, en gaaf is.
Vacuum is nu weg, dus starten motor en weer vacuum trekken na startslot wel weer even aangesloten te hebben.
Na even lopende motor, de bovenste slang naar het schakelmanagementsysteem los trekken. Ik verwacht een sis !!!
Ik hoor niks. Schoon verlengslangetje er op.
Uiteinde in de aansluiting en andere einde op de tong gezet. NIKS. geen vacuum geluid en geen vacuum te voelen.
Nu met deze aansluiting de Motor starten. Weer slang op mond en aan tong en met de hand gas geven, tot flink gas geven. niks te bemerken.
Conclusie, de drukregelaar die de atmosferische onderdruk moet regelen naar 0,5 bar is gewoon verstopt.!!

Onderdelen zijn duur. Eerst eens kijken of dit op te lossen is.
Alex Gielis suggereerde dit geval eens in de ontvetter te gooien en dan eens te kijken.
Nou zogezegd zo gedaan >> Ding ertussen uit >> ontvetter in een bakkie, geval er in, en weken laten.
Van de Etos een aantal dunne tandenragers, van die ronde borsteltjes gepakt. Na wat weken deze tandenragers eens goed door peuren in die verstopte aansluiting. Nou, wat daar aan troep uitkwam was dus behoorlijk, !!

Nu blijkt dat je vanuit het zwarte uiteinde door kan blazen en niet de andere kant op !
Zodoende beurtelings doorblazen >> schoon ragen en alle openingen dicht houden om de beurt >> schoon ragen , spoelen >> doorblazen en nog maar eens. Op een gegeven moment goede doorgang verkregen die ik duidelijk met de mond kan doorblazen en merkbaar ook lucht hoor en voel doorstromen.
Nu naspoelen en doorblazen en droog blazen. Het geval terug in configuratie inbouwen.

Alles weer aansluiten en jawel eerst motor starten en vacuum generereen. De inmiddels gearriveerde vaccummeter aan deze eerder niet functionerende aansluiting hangen. Cool, mooi vacuum op en in het groene veld :-)
Nou, snel alle rommel in cabine opruimen, kap op de motor en eens een stukkie rijden. :)

Wow, voor ik het weet, in zijn twee , in zijn drie en soepel en zachtjes :) :handgestures-thumbup: :)

Nu is in he gehele proces de regulateur aan de pomp in een neutraal stand teruggeplaatst door me, na het schoonmaken en testen ervan. Dus ik verwacht een uitstekend schakelende Camper te hebben als ik die verder afstel naar behoren.

TIP 1 begin met oorzaak zoeken bij de bron van het vacuum.
TIP 2 enige weerstand door dertig jaar lang stof happen vanachter je dashboard, waar de loze slang heen loopt, maakt dat je onverklaarbare verstoppingen of zelfs nog lastiger te detecteren verhoogde weerstanden in de vacuumfunctie gaat krijgen. Dus te lage onderdrukken om de schakelbak goed te schakelen. !

Het probleem is opgelost. :grin: Oorzaak gevonden en verholpen.

Conclusie :
Heb je een minder goed schakelende bak maar wel vacuum ? kijk dan als eerste dit potje na.
Als je het los haalt en je kan geen afdoende lucht aanzuigen of doorblazen doorheen alle aansluitingen, heb je hier de oorzaak te pakken.

Hoe kan dit ? nou eigenlijk behoorlijk en welhaast sukkelig simpel :sick:
Die loze slang die uitkomt in je cabine onder je dash, ligt daar dertig jaar stof te happen ! :twisted: en verstopt dus langzaam maar zeker deze verdeler.
Oplosing ;
Ik ga nu een benzine filtertje aansluiten op die loze leiding. Dat filtertje houd dit stof tegen.
Daardoor wordt er geen stofdeeltjes meer aangezogen die langzaam maar zeker de boel kunnen gaan verstoppen.

Groeten maar weer
René

PS nu klinkt het simpeler als werkelijk was omdat je door alle zoek en speuracties en twijfels van alle andere draadjes niet op dit punt beland maar wel op merkbare lekken oplossen.
Dit is een stiekeme, een sluipmoordenaar die je niet zo maar ontdekt.
Avatar gebruiker
Rene Spruit
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 okt 2016, 15:28
Woonplaats: Heerlen
Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1974
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast