MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 13 jul 2020, 12:45

S123 280TE Michael

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor MB280E » 01 jul 2019, 21:18

Is een 300TDT. Lijkt die van Harry wel. Of was dat geen turbo?
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1753
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 02 jul 2019, 12:06

@ MB280E

Het was inderdaad een 300TD turbo met kenteken 14-LKH-3


Weizengelb schreef:Mooie Sloperij zeg! Toch zit er nog wel een en ander op die T. Ook die W115 diesel is nog wel wat van bruikbaar. Lijkt een mooie kleur bruin te zijn geweest! Was dit in Nederland?

Prachtige kleur voor een W123 trouwens dat Silberdistelgroen, vooral ook weer met een groen interieur! :handgestures-thumbup:

Groeten Math


De T was inderdaad redelijk compleet. Helaas zat wat ik zocht er niet meer op. Ik ging in eerste instantie voor een dakrail, helaas zat hier roest op en voor de complete keuzehendel voor de automaat. Deze zat er ook niet meer in.
Het interieur was in redelijke tot redelijk goede staat. Mocht iemand nog blauwe delen zoeken dan heb je hier wel een goede aan denk ik.
Dit was op een sloperij in de buurt van Zwolle :handgestures-thumbup:

Tnx! In het begin dacht ik dat het even wennen zou worden met zoveel groen maar ik ben het enorm gaan waarderen :mrgreen:

Ik heb zelden een W123 op de sloop gezien. Meestal waren het W124 of W126 types

Apeldoorn enige tijd geleden
28264638761_4ff3848be4_k.jpg
28264638761_4ff3848be4_k.jpg (592.58 KiB)


Nunspeet enige tijd geleden
11756998234_17480d0766_k.jpg
11756998234_17480d0766_k.jpg (380.9 KiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor Ralf T » 03 jul 2019, 23:41

Grappig. Ging vroeger ook nog wel eens naar die sloperij (woon zelf in 't Harde en Ermelo).
Avatar gebruiker
Ralf T
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 418
Geregistreerd: 05 jun 2012, 18:45
Woonplaats: 't Harde
Roepnaam: Ralf T
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Audi A1 1.6 TDI Ambition Pro Line Business 2011
Volkswagen Polo 1.0 TSI Comfortline Executive 2020


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 04 jul 2019, 09:25

@Ralf T: Het is een erg fijne sloop om heen te gaan. Vriendelijke mensen!

Sinds de aankoop viel het me al op dat de leuning van de bestuurdersstoel erg slap is. Als je er tegenaan leunt voelt het alsof er weinig weerstand in zit. Na enig speurwerk op het internet kwam ik tegen dat het frame van deze stoelen kwetsbaar is en kan breken op sommige plekken.
Gister heb ik de stoel gedemonteerd en kwam er achter dat de stoel op 4 plekken gebroken was!

48189773541_2b6c8ec3a3_k.jpg
48189773541_2b6c8ec3a3_k.jpg (1004.29 KiB)

48189830137_a0aaa12cc4_k.jpg
48189830137_a0aaa12cc4_k.jpg (509.86 KiB)

48189831557_ab46f04dd2_k.jpg
48189831557_ab46f04dd2_k.jpg (456.47 KiB)


Vervolgens heb ik alle 4 plekken opnieuw doorgelast
48189773376_15afabc129_k.jpg
48189773376_15afabc129_k.jpg (815.37 KiB)


Voor de zekerheid heb ik boven L en R nog een extra verstevigingsplaat erop gelast van 1 mm dik. Het moet nu wel heel vreemd lopen wil dit weer breken :lol:
48189771071_c7f3886b0a_k.jpg
48189771071_c7f3886b0a_k.jpg (523.69 KiB)


Ook was er een stukje draad los van een van de naden om de bekleding achter de stoel te vouwen. Dit heb ik weer hersteld met polyester draad. Omdat dit niet in het zicht is mocht de kleur lichtelijk afwijken.
48189825357_268887dfa6_k.jpg
48189825357_268887dfa6_k.jpg (437.31 KiB)

48189824417_cb8e9e07e7_k.jpg
48189824417_cb8e9e07e7_k.jpg (379.95 KiB)


Vervolgens de gelaste delen weer matzwart gespoten en de stoel verder opgebouwd. Ook heb ik een nieuwe popnagel in de bevestiging van de hoofdsteun gezet. Deze zat er aan een kant niet meer in.
48189769711_b6a63cca33_k.jpg
48189769711_b6a63cca33_k.jpg (961.77 KiB)


Vervolgens kon de stoel er weer in. Hij zit weer als nieuw!
48189767811_fae2e66159_k.jpg
48189767811_fae2e66159_k.jpg (761.82 KiB)

48189825637_faa8b485cf_k.jpg
48189825637_faa8b485cf_k.jpg (519.69 KiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 11 jul 2019, 13:29

Update:

Over de sloperij in Broekland gesproken:
Je hebt wel eens van die dagen dat je een ingeving hebt. Dit overkwam mij eigenlijk net nadat ik bij de Mercedes op de sloop was geweest. Ik had het kenteken opgezocht om na te gaan hoe lang de station al op de sloop lag. Op dat moment zag ik dat het bouwjaar 1984 was en ook dat het een 3.0 diesel was.
Op dat moment ging er een lampje bij me branden aangezien ik op zoek was naar een differentieel met 3.07 overbrenging!
Ik heb gelijk de sloperij gebeld met de vraag of ze de achteras voor me wilde demonteren. Ik moest wel eerst even komen kijken of er ook daadwerkelijk die overbrenging onder zat.

Enkele dagen later en 1.5 uur rijden verder stond ik weer op de sloop. Het onkruid stond hoger dan de vorige keer en er was inmiddels een kruis op gespoten. Dit betekent (toen ik het vroeg) dat hij op de nominatie staat om de pers in te gaan.
48250424952_5d36d092f4_k.jpg
48250424952_5d36d092f4_k.jpg (1.44 MiB)


Met een vorkheftruck tilde ze de auto op om er eens onder te kijken en na wat krabben met een schroevendraaier kwamen de cijfers 3.07 tevoorschijn! Die moest ik nou net hebben!
48250349916_1f6b483de5_k.jpg
48250349916_1f6b483de5_k.jpg (1.13 MiB)


Vervolgens kon de auto naar de werkplaats worden gebracht om de as te demonteren
48250421722_616412636b_k.jpg
48250421722_616412636b_k.jpg (978.78 KiB)

48250420637_0480929461_k.jpg
48250420637_0480929461_k.jpg (665.49 KiB)


Nog een paar foto's van de binnenkant
48250347926_e5ac180894_k.jpg
48250347926_e5ac180894_k.jpg (522.59 KiB)

48250419852_e535de0d21_k.jpg
48250419852_e535de0d21_k.jpg (733.67 KiB)


Demontage van de as:
48250346816_867976ff04_k.jpg
48250346816_867976ff04_k.jpg (577.84 KiB)

48250345761_70ab572886_k.jpg
48250345761_70ab572886_k.jpg (612.16 KiB)


Het uiteindelijke deel waar ik voor kwam (later is het aslichaam verwijderd en ging ik naar huis met het differentieel met steekassen)
48250420117_5389e66d9a_k.jpg
48250420117_5389e66d9a_k.jpg (1.29 MiB)


Helaas is dit het einde van deze station. Ze gingen hem niet meer terug zetten. Waarschijnlijk zal hij eind deze week de pers in gaan. Ik heb nog een paar kleine dingen, zoals de glaasjes van de verlichting in de bumper, de elektrische antenne en een paar schroefjes van kunnen redden.

Update over de s123
Ik heb de station naar de apk gebracht en hij kwam er zonder opmerkingen in een keer doorheen!
48250344316_4a55ba1203_k.jpg
48250344316_4a55ba1203_k.jpg (494.04 KiB)

48250342731_e04dfc84e1_k.jpg
48250342731_e04dfc84e1_k.jpg (383.73 KiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor denman1710 » 11 jul 2019, 22:05

Dan had je de grill van de W115 wel mogen meenemen voor me :-).

Broekland....ik ga googlen.

Mooi dat je zo toch wat hebt kunnen regelen.
Avatar gebruiker
denman1710
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 07 jan 2019, 20:18
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 - 200 - W220 S350 - W201 190E


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 12 jul 2019, 08:52

Ik zou zsm bellen want ook deze auto gaat de pers in deze of volgende week :handgestures-thumbup: Het is sloperij Pijfers in Broekland

De grille, alle chroomdelen en een paar wieldoppen zitten er nog op. Zou ook de lampen meenemen. Had ook even een foto gemaakt van de andere twee oudjes

48250424347_d4569bf6ba_k.jpg
48250424347_d4569bf6ba_k.jpg (1.02 MiB)

48250423672_ea25297afa_k.jpg
48250423672_ea25297afa_k.jpg (1.31 MiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor Maikel » 12 jul 2019, 11:09

Ik zou die blauwe rollo ook meenemen!
Gr Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1855
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 21 okt 2019, 14:10

Kleine update dit keer:

We zijn een tijdje geleden gaan camperen in de Station! Erg leuk om te doen en je hebt op zich prima de ruimte.

Tent was zo snel opgezet
48776998822_2fdbbdd564_c.jpg
48776998822_2fdbbdd564_c.jpg (224.21 KiB)

48776809286_0ae9371096_c.jpg
48776809286_0ae9371096_c.jpg (217.07 KiB)


Binnenin de "tent"
48776458998_a13341fcc5_c.jpg
48776458998_a13341fcc5_c.jpg (189.15 KiB)


Op de terugweg nog ergens een hapje gaan eten en toen waren we ons ineens erg bewust van de generatiekloof
48776459363_8678febf4b_c.jpg
48776459363_8678febf4b_c.jpg (219.7 KiB)


Inmimddels ben ik begonnen met het monteren van de binnenschermen
48776845291_43c2631c41_c.jpg
48776845291_43c2631c41_c.jpg (98.77 KiB)


Voordat de schermen er op gingen heb ik de wielkasten uitgespoeld met een borstel en gecontroleerd op roest.
Vervolgens heb ik de boel volgespoten met hollow section wax (vooral de wielrand zelf)
48776995492_fd18bde40d_c.jpg
48776995492_fd18bde40d_c.jpg (103.21 KiB)

48776844831_ffa7794652_c.jpg
48776844831_ffa7794652_c.jpg (108.42 KiB)


Mijn plan voor nu is om ze er jaarlijks af te halen om te kijken wat de stand van zaken is achter deze schermen,
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 29 maart 2020, 15:27

Inmiddels een paar losse topics verder. de auto heeft nu LPG op kenteken staan.
Topic van de orientatie op de tank:
tips-gevraagd-gastank-s123-station-inbouwen-t22698.html

Hier nog een paar foto's van het proces:
Ik heb een nieuwe tank van het merk Irene gekocht voor verticale montage
49320449823_7f91150f76_c.jpg
multivalve van emer
49320449823_7f91150f76_c.jpg (69.64 KiB)

en de multivalve die bij de tank hoort
49425677993_70865606ad_k.jpg
49425677993_70865606ad_k.jpg (879.1 KiB)


Vervolgens het reservewiel uit de auto verwijderd
20200108_134807_resized.jpg
ruimte maken
20200108_134807_resized.jpg (2.06 MiB)


Ik wilde graag een backfire klep in de auto hebben, zodat de luchtweger niet beschadigd zou raken.
49332426888_d52ea61166_c.jpg
oude luchtweger
49332426888_d52ea61166_c.jpg (108.93 KiB)


De oude klep bleek behoorlijk krom. Blijkbaar is er ooit een backfire geweest en heeft iemand geprobeerd de klep recht te hameren. Aan de achterkant zijn de sporen van de hamer nog goed te vinden
49426398807_45ee7d96ad_k.jpg
kromme luchtweger
49426398807_45ee7d96ad_k.jpg (486.22 KiB)


De nieuwe backfireklep met gaten en een rubberen flap
49418835792_4b295cc299_4k.jpg
backfireklep
49418835792_4b295cc299_4k.jpg (1.26 MiB)


In eerste instantie had ik een mengstuk geplaatst van plastic, echter had deze niet zo'n goede pasvorm. Deze heb ik later omgewisseld voor een exemplaar van aluminium. Deze paste veel beter en voelde een stuk minder gammel.
49333112682_7b62af1af6_c.jpg
Mengstuk van plastic
49333112682_7b62af1af6_c.jpg (129.87 KiB)

49332416648_b36d4fab24_c.jpg
mengstuk van aluminium
49332416648_b36d4fab24_c.jpg (126.96 KiB)


Om het geheel daar af te maken heb ik een nieuw luchtfilter huis en luchtfilter geplaatst. Het staat nog op de agenda om de gehele motorruimte te fatsoeneren. Er was een gat dwars door de behuizing en het oude luchtfilter geboord om de drooggasslang aan te sluiten. Ik wilde dit perse uit het zicht hebben. Het nieuwe filter komt van een W115 meen ik en heeft een rond gat in het midden van het filter zitten, waardoor de drooggasslang onderlangs kan lopen en uit het zicht is.
49332879181_e487aa7ce5_c.jpg
nieuwe filter
49332879181_e487aa7ce5_c.jpg (142.61 KiB)


Ik heb een steun in elkaar gelast en daar de verdamper op geplaatst. Ik heb gekozen voor een OMVL-R90E verdamper omdat ik daar goede ervaringen mee heb.
49332407358_2f88cf4db6_c.jpg
verdamper
49332407358_2f88cf4db6_c.jpg (158.23 KiB)


Omdat de auto ooit in een grijs verleden op LPG heeft gelopen was er nog het een en ander aan bedrading aanwezig onder het dashboard. Een grote meevaller was dat het relais om de benzinepomp stil te leggen nog volledig aangesloten was en er een kabelboompje was waar de gascomputer aan heeft gezeten. Er was veel ondeugdelijke/brandgevaarlijke LPG bedrading aanwezig dus heb ik besloten alles opnieuw aan te leggen, maar dan volgens het boekje van voor tot achter in de auto. De oude 12v+ van de gasinstallatie bleek te komen van de bobine :roll: . Na een avondje draden trekken en op verantwoorde wijze aan te sluiten werkte de gascomputer en alle relais naar behoren.
49332887211_27ba6f7a12_c.jpg
oude bedrading
49332887211_27ba6f7a12_c.jpg (107.86 KiB)

49332885286_ebb424c2b2_c.jpg
oude bedrading. Er liep zelfs 2x bruin naar achter voor de 12v en tank meter.
49332885286_ebb424c2b2_c.jpg (129.56 KiB)


nu zo goed als alles is aangesloten heb ik, omdat het inbouwen van de verticale tank iets was waar ik toch een expert bij wilde hebben de rest laten doen door een bedrijf, ook gezien de weinige tijd tussen het werkend. Daar is de tank ingebouwd, de gasleiding gelegd en is de auto gekeurd op LPG.
49425697493_d6f0601151_c.jpg
bijna klaar
49425697493_d6f0601151_c.jpg (164.82 KiB)


Eindresultaat van de tank:
49557668621_11d8b053c1_c (1).jpg
ingebouwd
49557668621_11d8b053c1_c (1).jpg (103.2 KiB)


Volgende hoofdstuk is om de waterpomp te vervangen. Deze lekte lichtelijk dus goed moment om te vervangen.
Radiateur en ventilatorkap uitgebouwd. Topic over de waterpomp: waterpomp-vraag-m110-t22833.html Ik had in eerste instantie een viscokoppeling besteld, later kwam ik er achter dat het een magneetkoppeling is.
49697909351_2afd8bc431_c.jpg
radiateur uitgebouwd
49697909351_2afd8bc431_c.jpg (137.23 KiB)


Krukas poelie gedemontered, koelventilator en magneetkoppeling gedemonteerd. Het was behoorlijk vettig rondom de pomp. dit is denk ik nog nooit schoongemaakt.
49697376183_76ba54e4bc_c.jpg
veel troep
49697376183_76ba54e4bc_c.jpg (142.64 KiB)


De boel schoongemaakt en de waterpomp gedemonteerd. Vervolgens de resten van de oude pakking weggehaald.
49697906306_80705a5eb8_c (1).jpg
waterpomp gedemonteerd
49697906306_80705a5eb8_c (1).jpg (128.08 KiB)


De koelventilator mocht een rondje mee in de vaatwasser
VENTILATOR.jpg
VENTILATOR.jpg (2.29 MiB)


oude en nieuwe waterpomp
49698203361_1fa6942184_c.jpg
49698203361_1fa6942184_c.jpg (98.42 KiB)


Volgende stappen zijn:
thermostaat vervangen, nieuwe waterpomp monteren en alles weer terug bouwen.

Deze zomer wil ik de airco pomp waarschijnlijk gaan vervangen
Laatst bijgewerkt door groove_champion op 29 maart 2020, 18:41, in totaal 1 keer bewerkt.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor Wim Matsinger » 29 maart 2020, 16:55

Beste Michael,

Waarom op gas gaan rijden? de reparatiekosten en extra onderhoud aan je blok over een langere periode wegen mijn inziens niet op tegen het voordeel van de brandstofkosten. Daarnaast laat ik een auto welke op gas rijdt of gereden heeft gelijk links liggen. Op gas rijden brengt een koprevisie e.d versnelt dichterbij..en dan praat je snel over een paar duizend euro...dag tankvoordeel mijn inziens.

Al die jaren dat ik in het Mercedes klassieker wereldje loop... ben ik er niet van overtuigd geworden dat het loont.
(Wel als je goedkoop wilt rijden...en de wagen versleten weer verkoopt ..)
Aan je topic te zien en de liefde die je erin stopt schat ik je zo niet in.
Veel succes met je mooie T :mrgreen:

Gr Wim
Avatar gebruiker
Wim Matsinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 823
Geregistreerd: 03 maart 2007, 22:54
Roepnaam: Wim
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R129 SL300-24v


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 29 maart 2020, 17:29

Ha Wim,

Ik kan me dat goed voorstellen. Mijn overweging om hem weer op LPG te laten rijden was de e10 brandstof en dat zo'n m110 toch wel erg slurpt. Een koprevisie schrik ik niet zo van, dit kan ik zelf goed doen en dan scheelt het me ook in de kosten. Het is een auto voor die niet heel vaak de weg op gaat, wellicht gebruikt zal worden op vakantie en zo nu en dan een ritje door de weeks :grin: . Volgens mij is de kop hier nog in goede staat, men heeft een flash lube systeem aangebracht om de kleppen te smeren. Ik ben verder een rustige rijder dus echt "werken" zal de auto ook niet hoeven :lol:
Mijn doel is de auto weer helemaal te krijgen zoals hij hoort te zijn, niet bezuinigen op kleine dingetjes en op tijd onderhoud plegen. :grin:

Groeten, Michael
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor Hans230CE » 31 maart 2020, 15:00

Waar ik van sta te kijken is dat je dit in NL zelf mag doen, absoluut verboden in B.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8597
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam: Hans
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Renault Megane Cabrio full spec


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 31 maart 2020, 16:11

Hi Hans,

Je mag LPG in nl zelf inbouwen volgens de eisen en regelgeving van de RijksDienst Wegverkeer. Alle drukdelen moeten voorzien zijn van r67-01*** keurmerk. Vervolgens MOET de installatie gekeurd worden bij de RijksDienst wegverkeer of een erkend keurmeester bij een LPG inbouwbedrijf. Pas na grondige inspectie kan de installatie goedgekeurd worden en krijg je als brandstof aanduiding G op het kentekenbewijs.

Groet,
Michael
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 01 apr 2020, 21:18

Vandaag de klus afgemaakt.

Ik heb de thermostaat vervangen. Het duurde vrij lang voordat de motor op temperatuur kwam.
49724872726_a015a7d03c_c.jpg
Thermostaat
49724872726_a015a7d03c_c.jpg (124.63 KiB)

Gelijk wat verder schoongemaakt. De voorkant van het motorblok is nu ontvet.
49724871836_42d140cc67_c.jpg
thermostaathuis
49724871836_42d140cc67_c.jpg (144.82 KiB)


Ik heb de poulies ontvet, zodat ze er weer netjes uit zien,
49724333793_69330fd7b5_c.jpg
krukas poulie
49724333793_69330fd7b5_c.jpg (148.82 KiB)

49725191667_dd26cc5638_c.jpg
waterpomp poulie
49725191667_dd26cc5638_c.jpg (110.55 KiB)


Nieuwe waterpomp gemonteerd.
49724333503_efb5067f15_c.jpg
Nieuwe waterpomp
49724333503_efb5067f15_c.jpg (123.03 KiB)


Spanrol voor de riem van de aircompomp was roestig. Deze heb ik ontroest en matzwart gespoten. De poelie van de aircopomp is later aan de beurt voor een vernieuwing. Waarschijnlijk zit de aircopomp vast of de poulie van de pomp. Dat is een project voor later.
49724303988_55bfc63bc8_k.jpg
Koelventilator gemonteerd.
49724303988_55bfc63bc8_k.jpg (527.67 KiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 08 apr 2020, 20:03

Ik stoorde me al langere tijd aan de roestige accubak, vandaag heb ik deze aangepakt.

Zo zag de bak er uit onder de motorkap
49749745743_8cda4b1f1e_c.jpg
49749745743_8cda4b1f1e_c.jpg (155.88 KiB)


Daaronder kwam ik wat lichte vliegroest tegen
49750283766_ac2e5055ab_c.jpg
49750283766_ac2e5055ab_c.jpg (110.92 KiB)

49750611247_dd62250161_c.jpg
49750611247_dd62250161_c.jpg (123.35 KiB)


Accubak aan het ontroesten
49749744828_35879eec93_c.jpg
49749744828_35879eec93_c.jpg (151.96 KiB)


De motorruimte ontroest en bijgespoten
49750282686_d7f0b2c37f_c.jpg
49750282686_d7f0b2c37f_c.jpg (109.29 KiB)


Accubak gespoten:
49750282396_4aba881057_c.jpg
49750282396_4aba881057_c.jpg (98.84 KiB)

1249749742963_ebba024292_c.jpg
1249749742963_ebba024292_c.jpg (299.14 KiB)


Met het oog op roestige plekjes was nu ook de dakrail aan de beurt. Toen ik de auto kocht was er een staaf verroest van de dakrail.
46742038105_01ac1393f5_o.jpg
46742038105_01ac1393f5_o.jpg (4.75 MiB)


Na lang zoeken heb ik een setje dakrails gekocht (met dank aan Daniel hier op het forum!) en vandaag de roestige staaf vervangen.
49750793702_3888ed05ef_c.jpg
49750793702_3888ed05ef_c.jpg (123.72 KiB)



Via het achterpaneel in de kofferbak heb ik het achterste steuntje losgemaakt en kon ik de gehele rail losmaken.
49750609157_f30b4f2faf_c.jpg
49750609157_f30b4f2faf_c.jpg (127.44 KiB)


De roestige staaf:
49749744568_52b0f071ef_c.jpg
49749744568_52b0f071ef_c.jpg (170.53 KiB)


Eindresultaat:
49750607957_684d7feb8f_c.jpg
49750607957_684d7feb8f_c.jpg (108.54 KiB)
Laatst bijgewerkt door groove_champion op 08 apr 2020, 21:17, in totaal 2 keer bewerkt.
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor Bouckaert » 08 apr 2020, 20:31

goed bezig ziet er allemaal prachtig uit :handgestures-thumbup: je pakt het goed aan leuk om te volgen

mvg bas
Avatar gebruiker
Bouckaert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: 28 jan 2013, 21:24
Woonplaats: Lisse
Roepnaam: Bassie
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W121 190 DB 1961 (bolhoedje) en nog eenzelfde als sloper
W116 450 SEL 6.9 1976
deutz f2l514 uit 1955 (tractor)
W123 230TE 1981 heb ik samen met mijn vader
W123 250 1981 heb ik samen met mijn vader
W116 450 SEL 6.9 1975 van mijn vader
w111 220 1963 van mijn vader
w107 450SLC 5.0 1980 van mijn vader


Re: S123 280TE Michael

Berichtdoor groove_champion » 02 mei 2020, 12:21

Dank voor het compliment Bas :grin: !!

De nieuwe v-snaren zijn inmiddels binnen
49806096167_f68332af67_c (1).jpg
49806096167_f68332af67_c (1).jpg (175.59 KiB)


Vorige week heb ik een begin gemaakt met de airco.
Toen ik de auto ging bezichtigen stond de eigenaar met een geknapte v snaar in zn handen. Hij vertelde dat er een luide knal was onder de motorkap en dat de ADAC toen een geknapte v snaar uit de motor kon peuteren. Nu is het eens tijd om te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb de poulie eraf gehaald. Nu werd eindelijk de oorzaak duidelijk waarom alles vastzit:
49834026092_e879a0fde3_k.jpg
49834026092_e879a0fde3_k.jpg (495.48 KiB)


Vervolgens alle bouten losgemaakt van de magneetkoppeling (sleutel 3/8 ) en dit kwam er van af:
Het lager van de koppeling is vastgeslagen en de magneetspoel is doorgebrand
49833176958_fec1aa3892_c.jpg
49833176958_fec1aa3892_c.jpg (203.22 KiB)

49834793721_a5f8bd2a5c_c.jpg
49834793721_a5f8bd2a5c_c.jpg (148.67 KiB)




Ik heb een nieuw skf-lager besteld voor de koppeling (SKF 6206 2RS1 afmetingen 30x62x16) Ik ga proberen het lager te vervangen in de koppeling.
8dafd91d-061e-4040-aa01-fb6b97ea06fd.jpeg
8dafd91d-061e-4040-aa01-fb6b97ea06fd.jpeg (75.16 KiB)


Ook heb ik een goede gebruikte magneetspoel weten te kopen om het systeem te testen. De oude ga ik opnieuw laten wikkelen en komt op de nieuwe airco compressor.
ce71c2a7-5d65-48a2-be41-53a815af1579.jpeg
ce71c2a7-5d65-48a2-be41-53a815af1579.jpeg (217.04 KiB)

Er zijn helaas geen nieuwe spoelen meer te koop. Er is een kleiner type spoel op de markt voor de York pompen met prijzen tussen de 8 a 20 euro. Als je deze wil monteren moet er ook een nieuwe passende poulie op met een diameter van 170mm
Bijvoorbeeld deze: Komt voor op de ford mustang 1965-1969 en komt overeen met de Mercedes poulie
http://www.partdeal.com/omega-york-210- ... 11143.html

Ik heb even een schets gemaakt met het verschil in de spoelen:
york spoelen.png
york spoelen.png (448.95 KiB)


Verder had ik onder de instaplijst een roestplekje zitten. Gelukkig zat het niet onder de instaplijst verder. Ik heb de plek gelukkig kunnen ontroesten en met een flinter dun laagje plamuur weer strak kunnen krijgen.
REPARATIE.jpg
REPARATIE.jpg (414.14 KiB)
User experience designer
Avatar gebruiker
groove_champion
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 130
Geregistreerd: 20 mei 2019, 08:24
Roepnaam: michael
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: - Seat leon FR 2018
- W108 280s 1970
- Chevrolet Caprice 1968

Vorige

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten