MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 maart 2023, 03:11

Solex carburateur voor M110 lekt.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Solex carburateur voor M110 lekt.

Berichtdoor MarkZijpe » 28 feb 2023, 21:40

Mijn W114 280 begint te stotteren als hij warm is. Het is zeker niet de ontsteking, want vrijwel alles gecontroleerd of vernieuwd. Solex carburateur blijkt krom, dus alle kleppen en met name de sproeiers van de tweede trap weer netjes gangbaar gemaakt. Daarna liep de motor een stuk beter, maar toch wat stoterig. Denk dat het komt door de pakking tussen de carb en het spruitstuk. Dat is een relatief dikke en harde die niet in het revisiesetje zat. Heb het opgelost met spaarzaam vloeibare pakking.

Kortom: goede carb maar aan de onderkant ook natuurlijk wat krom. En een volkomen strak spruitstuk.
Mijn vraag: zou een extra ( wat flexibelere) pakking bovenop de bestaande misschien helpen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Met vriendelijke en inmiddels wat wanhopige groet,
Mark van den Bergh
MarkZijpe
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 sep 2022, 17:37
Woonplaats: burgerbrug
Roepnaam: Mark
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W113 Pagode 1967 automaat , maar met motor M110, 280E (uit een W123)
RR Silver Shadow 1973


Re: Solex carburateur voor M110 lekt.

Berichtdoor Wiebren240D » 03 maart 2023, 13:46

Hoi Mark

zijn echt moeilijke carburateurs maar als de onderkant niet vlak is dan zal de moter nooit echt mooi gaan draaien.

ik moet ergens nog wel een 4a1 carburateur hebben liggen.
daar de juiste onderdelen vanaf halen denk ik.

maar moet eerst zoeken waar hij ligt

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4161
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Solex carburateur voor M110 lekt.

Berichtdoor RD500sec » 03 maart 2023, 14:16

De Solex 4A1 carburateurs die gebruikt zijn op de M110 (en andere motoren) hebben een slechte reputatie opgebouwd vanaf het moment dat ze nieuw waren.
Je hebt de carburateur al helemaal gereviseerd begrijp ik, dan is de constatering (naderhand?) dat het pasvlak krom is, natuurlijk een domper. Een dikkere pakking zou ik zeker proberen, dat kun je met wat huisvlijt zeker zelf maken uit een stuk pakkingpapier van enige dikte. Andere optie zou kunnen zijn, het huis te vlakken, of een ander huis te gebruiken, maar beiden vragen nog weer aardig wat werk.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1214
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Solex carburateur voor M110 lekt.

Berichtdoor MarkZijpe » 11 maart 2023, 21:13

Hartelijk dank Wiebren en Richard voor jullie reacties.
Maar omdat het werk aan de carb echt zeer nauwkeurig is gedaan, zou het wellicht toch een ontstekingsprobleem kunnen zijn. NOGMAALS: PAS BIJ WARME MOTOR BEGINT-IE TE STOTTEREN.
Wat ik namelijk eerder deed is het volgende: ik verving mijn puntjesverdeler door een origineel MB elektronische verdeler. Die had ik zelf nog liggen en kocht er bij Ivo van Dijk een module voor. Volgens Ivo (een van de mensen die toch het meest verstand hebben van klassiek Mercedessen) zou het zo moeten kloppen. Dus zonder een andere bobine en zonder extra of nieuwe voorweerstanden.

Alle bougies, kabels en ook bobine zijn overigens nieuw.

Maar in de oude opstelling (puntjes) zit er volgens mijn schema's 1 voorweerstand en moet je voor elektronische ontsteking niet alleen een andere bobine hebben maar ook 2 voorweerstanden.

Kortom, volgens Ivo (en dat is echt een expert) kon ik mijn module (zo'n kleine, dus niet de voorganger van aluminium) gewoon gebruiken met dezelfde bobine en met slechts 1 voorweerstand.

Maar wie weet, heb ik iets over het hoofd gezien.
Laat het me weten als je hier ervaring mee hebt.
Met vriendelijke groet, Mark.
MarkZijpe
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 sep 2022, 17:37
Woonplaats: burgerbrug
Roepnaam: Mark
Type wagen: 280
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W113 Pagode 1967 automaat , maar met motor M110, 280E (uit een W123)
RR Silver Shadow 1973


Re: Solex carburateur voor M110 lekt.

Berichtdoor WJ15129 » 12 maart 2023, 13:00

Een jaar of 10 geleden heb ik bij mijn 250 de laatste versie van de ontsteking ingebouwd. De 250 heeft in zijn 10 jarige bestaan vier verschillende ontstekingen gehad. Die van mij had oorspronkelijk de eerste versie van de elektronische variant, zonder puntjes dus. Die was 20 jaar geleden al stuk gegaan, de module, omdat de module ongeveer twee keer zoveel kostte als wat ik twee jaar daarvoor voor de hele auto betaald had heb ik er een ingebouwd met contactpuntjes. Daar liep hij in principe goed op, alleen was de vacuĆ¼m vervroeging niet bruikbaar. Uiteindelijk ben ik toen op zoek gegaan naar de nieuwste versie, met de kleine module. Die heb ik gevonden en ook de bijbehorende bobine. Ik heb me toen erg verdiept in de ontstekingen. Bij de laatste versie, met de kleine module, is het zo dat de module de laadstroom regelt van de bobine, na een bepaalde tijd (zeer kort natuurlijk) wordt de laadstroom uitgeschakeld. Toen is er ook een andere bobine in gekomen, die een laadspanning mag hebben van 12 volt i.p.v 6 volt zoals de voorgaande. Daarom zit er voor de voorgaande bobines een weerstand, of twee. Als de motor niet draait en de module geen puls krijgt van de verdeler krijgt de bobine geen spanning bij de laatste versie, zodra de startmotor begint hij te laden. Deze laatste stap hadden de voorgaande modules niet, die werden al geladen als het contact aanstond. Als er nu dus een oud type bobine inzit, met een voorschakel weerstand in zit kan het zijn dat de tijd om op te laden tekort is. Het kan zijn dat als de module of de bobine warm wordt de regeling aangepast wordt en daardoor stotteren ontstaat.
Zit er een nieuw type bobine in? De nieuwe heeft een M5 en een M6 schroefdraad voor de elektrische aansluiting om te voorkomen dat hij gebruikt wordt bij een oud type ontsteking, anders bestaat de kans dat hij ontploft. Deze mag niet constant aan de spanning hangen.
Ik zou in ieder geval de weerstand er tussenuit halen, die zit er allen maar tussen om de laadstroom te beperken en dat is met de nieuwe module niet nodig. De weerstand had natuurlijk ook in de bobine ingebouwd kunnen zitten, maar hij wordt nu kortgesloten bij het starten van de motor, de startmotor trekt zoveel stroom dar de spanning van de accu enorm terugvalt en dan zou de bobine niet maar laden en geen hoogspanning af kunnen geven tijdens het starten.

Misschien heb je wat aan dit verhaal.
Groeten van Willem uit Lelystad
Avatar gebruiker
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 538
Geregistreerd: 03 maart 2010, 18:02
Woonplaats: Lelystad
Roepnaam: Willem
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190E 1985


Re: Solex carburateur voor M110 lekt.

Berichtdoor Nickoosterhof » 13 maart 2023, 22:15

Om nog terug te komen op die pakking tussen de carburateur en inlaat; die zijn nog wel verkrijgbaar. Het is inderdaad een dikke pakking. Dus mocht dit niet in het revisiesetje zitten dan zijn ze nog los verkrijgbaar. Alberts oldtimerservice in Gorredijk verkoopt ze nog onder de naam 'voetpakking'.
Nickoosterhof
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 15 jan 2020, 17:22
Woonplaats: Gorredijk
Roepnaam: Nick
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Solex carburateur voor M110 lekt.

Berichtdoor Wietse » 14 maart 2023, 10:34

Idd met de verkeerde bobine krijg je dit soort klachten, de bobine word te warm en dan stopt die ermee en/of stotteren. met en zonder ingebouwde weerstanden, etc
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 TDT 1981, Triumph TR6


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron