MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 05 okt 2022, 10:37

Stoelvergrendeling 123 coupe

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Moderator: Bram Jansen

Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Huub » 02 sep 2022, 09:08

Goedendag,
Ik ben op zoek naar vacuüm onderdelen die onder in de voorstoelen gemonteerd zitten. Schijnt moeilijk verkrijgbaar te zijn, en zijn nodig voor de apk. Heeft iemand een tip? Alvast bedankt. Huub
Huub
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 31 jul 2022, 09:25
Woonplaats: Blitterswijck
Roepnaam: Huub
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Zozo » 03 sep 2022, 15:14

Voor zover ik weet zijn deze niet meer in productie... Maar je kunt wel de oude demonteren en de lekke rubber membraan vervangen door een nieuw stuk rubber dat je uit een oude binnenband kunt knippen. En dan werken ze weer. :handgestures-thumbup: Misschien zijn de oude zelfs te plakken met een setje bandenplak. Dat zie pas wanneer de boel uit elkaar ligt.

Op een Duitse site van een W123 club stond er ooit een gehele uitleg met fotomateriaal hoe je dit moet doen. Maar geen idee of ik die nog weet terug te vinden. Das jaren gelden dat ik die voor het laatst gezien heb. Ik denk wanneer je even in de boekjes duikt en de Duitse benaming van dat ding weet te achterhalen en daarmee zoekt op Google dan zul je dat artikel mitst het nog online is terug kunnen vinden. Maar het is wel een rotklus om uit te voeren, stoel moet eruit en de bekleding van de rugleuning moet er deels vanaf ander kom je er niet aan.

Een andere optie indien je toch nooit met passagiers rond rijdt die achter zitten. Om de stoelen permanent te vergrendelen. Ook dit is relatief simpel... Onder aan de stoel bij het scharnierpunt vind je links en rechts 2 plastic kapjes achter de draaiknop. Die knop en kapjes kun je voorzichtig eraf trekken. Dan zie je dus het scharnier en een haak, die haak kun je over een pal heen duwen en met eer trekbandje op zijn plaats houden. Dit die je dan aan beide zijden va de stoel. Daarmee is de stoel permanent vergrendeld en geen afkeur meer.

Heb je toevallig een zeiksnor van een keurmeester die schijnen er te zijn heb ik gehoord die vind dat de achterbank altijd toegankelijk dient te zijn omdat het een 4 zitter is, dan lult hij uit zijn nek en vraag je ter plekke een herkeuring aan via RDW. Dan zal hij wel inbinden of hij weet het echt niet en laat de herkeuring uitvoeren en krijgt dan een berisping van de RDW keurmeester. Want als jij de stoelen vast zet en niemand achterin laat dan is dat geheel je eigen keuze. De stoelen zijn niet verplicht te kunnen klappen.

Knip je na de keuring de bandjes weer eraf is dat je eigen pakkie an wat betreft veiligheid... Ik zou het niet doen, ben je dit wel van plan let dan op met de kapjes. Die je er dan voor elke keuring eraf te moeten trekken en weer terugplaatsen zijn ze geen lang leven beschoren. Oud PVC is broos en zal zo eens breken.

Dus of permanent vergrendelen en niet meer aankomen of de vacuümbalgjes van nieuw rubber membraan voorzien.

Edit:
https://www.w123-forum.net/faq/index.ph ... artlang=de

https://www.w123-forum.net/faq/index.php?

Moet er nog eentje zijn die uitgebreider is, die had ik ook daar gevonden... Maar was doorgelinkt naar een persoonlijke blog waarschijnlijk is dat domein opgeheven. Gebeurt wel veel op internet door de jaren. Gaat een domein dood en wordt de link daar naartoe verwijderd.

Maar zoals de man in zijn verhaal van bovenstaande link uitlegt, die was ik alweer vergeten, de stoelvergrendeling zit ook op een Y splitter op de deur combi schakelaar van het binnenlampje. Gaat de deur open ontgrendeld de stoel automatisch... Dus ook daar kan het probleem zitten. En kun je dus alleen testen met gesloten deuren en lopende motor of het echt kapot/lek is.
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor RD500sec » 04 sep 2022, 13:29

De vacuüm elementen in de stoel, 2 per stoel, hebben nummer A 000 800 29 75 en zijn voor zover ik weet nog leverbaar.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Coupe280 » 04 sep 2022, 19:40

Ik heb eens eens meegemaakt dat de keurmeester bij een steekproef een berisping kreeg van de RDW steekproef keurmeester.
Hij had vergeten mijn stoelen te controleren van de coupe.
Is al wel een aantal jaren geleden .
Maar hij had als argument , je moet met 1 handeling de voorstoel om kunnen klappen als achtepassagier.
Het is een 4 persoons auto op kenteken .
Dus het moet werken zoals het ontworpen is.
Dus ik hoefde helemaal geen herkeuring aan te vragen.
Want hij was er al
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 280S


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor RD500sec » 04 sep 2022, 19:49

Zoals de wetgeving nu is, moet het inderdaad werken, vast zetten met tyriepjes zorgt nu voor afkeur.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Zozo » 05 sep 2022, 07:45

IK heb min 280CE al meer dan 10 jaar en bij de aller eerste keuring op advies van de Chef keurmeester en eigenaar van het bedrijf de stoelen vastgezet. En ze zijn sindsdien ook niet meer los geweest. :) Hoe ze zijn vastgemaakt is met de kapjes erop niet eens te zien.

Nu ben ik vaste klant bij een keuringsstation dat alleen maar keurt en zo nodig adviseert. Daar werken zo ongeveer 6 keurmeester de hele dag APK uit te voeren. Het bedrijf is inmiddels gewisseld van eigenaar en doet nog steeds alleen maar keuringen.

Dus mijn coupe is daar de eerste jaren elk jaar gekeurd en de laatste jaren vanaf haar 30ste verjaardag 2 jaarlijks. Dat zullen inmiddels zo'n 8 keuringen zijn geweest met de stoelen vast waar door de jaren heen zo'n 5 verschillende keurmeester gekeurd hebben. Ze hebben allemaal wel eens aan de stoelen gerammeld want ik sta elke keuring met de neus er bovenop. En het is elke keer weer spannend want ze keuren zeer grondig. Niet één keer heeft er een keurmeester iets over de vaste stoelen gezegd en tot nog toe nooit een afkeur gehad en alleen maar complimenten gekregen over de leeftijd en staat. De laatste aanmerking die ik kreeg was het lensje van de kentekenverlichting is geel aan het worden en dit dient helder te zijn.

Wat veel erger is er zijn bij mij achter geen veiligheidsgordels, hoef ook niet en is ook geen afkeur want de auto is zo nooit uitgevoerd. Dat is voor mij de hoofdreden waarom er nooit iemand achterin zit en er ook nooit iemand achterin zal komen te zitten. Lukt ook nauwelijks zonder schade te veroorzaken wanneer de stoelen niet klappen. Ik heb er dus bewust een 2 zitter van gemaakt.
Daarnaast is een coupe zo krap gebouwd dat achterin zitten sowieso geen pretje is al helemaal niet aan mijn kant wanneer ik bestuur dan staat mijn stoel zowat tegen de bank en passen daar geen benen meer tussen. Zou ik daar iemand met benen laten zitten dan zit ik niet meer veilig en met de knieën tegen het stuur. Vanuit die belichting zou een W123 coupe zonder veiligheidsgordels achter zelfs met functionerende stoelen per definitie afkeur moeten zijn. Achterpassagier zit al gevaarlijk beklemd voordat er wat gebeurd. Wanneer er wat gebeurd ben je zo ten dode opgeschreven op zijn minst flink het haasje. Dus je bent al van de zotte als je zo iemand achterin laat zitten zelfs wanneer de stoelen functioneren. Op zich een zeer mooi argument wanneer je tegen afkeur op de stoelen in beroep gaat. Wanneer ze vinden dat zonder veiligheidsgordels achterin de passagier de stoel moet kunnen klappen. Zonder veiligheidsgordels achter zouden ze vaste stoelen moeten verplichten en achterpassagiers verbieden.

Heb je daar wel veiligheidsgordels dan wordt het mogelijk een ander verhaal. En daar zal het weegpunt zitten. EN die vraag was ik vergeten te stellen... :-o

Afijn in mijn geval zijn er volgens sommige leden alhier dus al meer dan 10 jaar verdeeld over 8 keuringen ongeveer 5 verschillende keurmeesters aan mijn auto bezig geweest die allemaal afzonderlijk van elkaar de regels niet kennen of aan hun laars lappen en mijn coupe met vaste stoelen goedkeurt. Ik heb zelfs het advies de stoelen vast te zetten van een keurmeester gekregen. :whistle: Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Maar ieder het zijne, ik wacht af op de eerste steekproef die ik overigens nog nooit heb gehad zelfs niet met vorige auto's. Dan ben ik waarschijnlijk een geluksvogel. :clap: :dance: Maar dat gaat een heel leuk gesprek worden wanneer zijn mijn coupe daar op afkeuren. Daar kijk ik echt naar uit.
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Bram Jansen » 05 sep 2022, 09:06

Jij denkt te logisch Marcel, ambtenaren/keurmeesters doen dat nooit en volgen domweg de regels. De vorige keurmeesters hebben je stoelen gewoon over het hoofd gezien en dat, ja dat mag je een ambtenaar/keurmeester nooit verwijten. :sick:
Bram Jansen
Administrator
Administrator
 
Berichten: 814
Geregistreerd: 18 apr 2014, 12:45
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Massey Ferguson 145 1966
W201 190E 2.6 1991
S212 E350 CDI


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor RD500sec » 05 sep 2022, 09:34

Regelgeving is aan verandering onderhevig, zo ook de APK keuring.
Het lijkt mij dat je auto voor de laatste wijziging gekeurd is, toen was het nog volgens de regels dat de stoelen pemanent vergrendelt mochten zijn, nu moet het functioneren.

Kom je weer in de lucht bij de volgende keuring? Ik denk niet dat je op een herkeuring hoeft te wachten voor dat “leuke gesprek”.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Coupe280 » 05 sep 2022, 10:30

De steekproef waar ik het over had is minstens 12 a 13 jaar geleden.
Volgens rdw steekproef mocht ook toen die stoelen niet vastgezet worden.
Ik heb dat zelf met een andere coupe ook jarenlang gedaan.
En ging altijd goed, om dat heel veel keurmeesters gewoon niet wisten hoe het systeem werkte.
Deze ene RDW keurmeester wist het wel hij ging een proefritje maken samen met de garage keurmeester.
En boven de 10 of 20 km per uur horen de stoelen gewoon te vergrendelen.
Met de deuren dicht natuurlijk.
Hij gaf ook als verklaring als ik er een 2 zitter van wil maken moet ik het kenteken aanpassen.
Dan mag je misschien de stoelen vastlassen.
Ik denk dat een ty rap dan ook niet voldoet.
Bij een ongeluk knappen die dingen af met alle gevolgen
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 280S


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Zozo » 05 sep 2022, 12:24

We zullen het wel zien de eerste volgende keuring is in April 2023... :) Ik lig er niet wakker van en dan zal ik het moeten repareren...

Met welk technisch argument waar ze dan ook mee komen het snijdt geen hout en daar zal ik zeker een briefwisseling op los laten. Al is het maar voor de lol en de domme van de pot gerukte bureaucratische reacties die ik dan terug ga krijgen. Die gaan dan door naar het ministerie en publiek het internet op. Ik denk dat dat wel smullen wordt. :laugh:

Wanneer het functioneert dan is het door Mercedes zo ontworpen dat als de onderdruk de haak op de pal verplaatst deze afdoende vergrendeld en er niet vanaf kan schieten wanneer er kracht op wordt uitgeoefend. Daarom is het ook een haak... Dus houd je de haak anders op zijn plaats dan met een paar millibar luchtdruk Maakt het constructief anders noch zwakker. Een paar millibar luchtdruk in een rubber blaasbalgje is zeker niet sterker dan een kunststof trekbandje. Dus het is zelfs sterker wat ook irrelevant is want de enige kracht op het bandje is de veer die de haak terug beweegt wanneer de onderdruk wegvalt.

En dan ga ik zeer zeker het argument gebruiken dat ze mensen verplichten zonder veiligheidsgordels achter de achterbank voor passagiers onverantwoord toegankelijk en functioneel te maken en zelfs verleiden daar passagiers in te duwen, onveilige levensbedreigende situaties te creëren met alle gevolgen van dien. En dan nodig ik de ambtenaar ook gelijk maar uit klap stoeltje naar voren en ga achterin zitten voor een ritje Nürburgring vol gas over de Nordschleife. :silly:

Maar ik heb nog zo'n gevalletje die daar wel op aansluit... Ooit blijvend lichamelijk letsel opgelopen door een ongeval. Ik kon toen geruime tijd niet meer veilig auto noch motor besturen en zijn mijn rijbewijzen tot nader inzien ongeldig verklaart. 1 jaar na de revalidatie heb ik bij RDW test afgelegd voor auto en rijbewijs teruggekregen. Motor zag ik zelf niet meer zo zitten en late varen nooit voor getest.

Krijg ik mijn rijbewijs terug met daarop zoals de wet dat voorschrijft Brommer rijbewijs automatisch en gratis erbij. :lol:

Heb ik die lullo's eens gebeld en om een verklaring gevraagd... Ik mag zonder de test af te leggen geen motor rijden? Maar ik mag nu dus wel met 50kmh op dezelfde weg exact dezelfde handelingen verrichten op een 49cc bromfiets. Er is geen verschil in handeling maar is het 50cc motorfiets of meer ben ik in overtreding en wordt als onveilig geacht? Ondanks ik het rijbewijs al heb maar om medisch redenen niet geldig is verklaard.

De reactie was inderdaad, tja meneer we weten het is krom en ook niet wat wij willen maar wet is wet, schrijf maar een klachtbrief naar het ministerie. Die schrijf ik dus niet, want als ze het aanpassen krijg je in deze gevallen brommer niet terug en schiet je in je eigen voet. Met die debielen.
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor JantjeV8 » 05 sep 2022, 12:30

Keurmeesters die je iets adviseren?? Als het er op aan komt zijn ze het toch echt vergeten hoor, die leuke discussie krijg je nooit hard gemaakt...
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4321
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Coupe280 » 05 sep 2022, 12:34

Gokje , die discussie met RDW ga je verliezen
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 280S


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor MBreed » 05 sep 2022, 14:49

Ik zal me niet mengen in de hele discussie. Het hoort gewoon te werken, ook voor je eigen veiligheid.

Eventueel kan je ombouwen naar de nog leverbare elementen van een C124. A 124 800 08 75

Zijn wel iets anders, maar volgens mij is dat wel pas te maken.

Als ze enkel een klein scheurtje hebben kan je ze ook plakken met een product als Innotec Easygasket.
Avatar gebruiker
MBreed
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 660
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998 en W124 E220 Cabriolet 1996


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Zozo » 05 sep 2022, 18:29

Er staat bij de RDW site inderdaad bij punt 4 over stoelen:

Indien de rugleuning van de stoel toegang biedt tot de daarachter gelegen zitplaatsen dan dient de vergrendeling te werken.

Daar kun je niet omheen. Hoe krap het ook is het is en blijft een zitplaats... Bij deze ben ik en heb ik mezelf gecorrigeerd... :handgestures-thumbup: Bedankt...

Wel frappant dat ik de stoelen bij de eerste keuring i.v.m de afkeur toen op advies van de keurmeester heb vastgezet terug gegaan en goedgekeurd en tot nog toe elke keuring daarna bij hetzelfde bedrijf goedgekeurd is... Dit zuig ik niet uit mijn duim. En dan neem je aan dat keurmeesters het wel beter zullen weten.

Is dit een nieuwe regel die veranderd is door de jaren heen dan zal ik dat komende keuring wel horen... Of geen gokje wagen en deze winter een klusje doen en de boel alsnog fiksen. :whistle:

Toch blijft het wat dit betreft een kromme toestand met zulke regelgeving. Heb je af fabriek van voor 1992 geen gordels aan de achterbank dan mag je zelfs kinderen vervoeren mits alles wat je erin propt groter is dan 1.35 m. Alsof de schedel dan harder is.
Avatar gebruiker
Zozo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 499
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam: Marcel
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Coupe280 » 05 sep 2022, 18:54

Bij mij ging het ook 7 of 8 jaren goed met 1 coupe.
Ook met trekbandje.
Totdat ik een steekproef kreeg van een keurmeester die het systeem kende.
Dus je kan geluk hebben of pech. :grin:
En wat betreft veiligheidsgordel , je mag zelfs met een auto van voor 1971 gewoon rijden zonder veiligheidsgordel.
Geen haan die er naar kraait
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 280S


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor RD500sec » 05 sep 2022, 18:59

Zijn er verder nog tips voor Huub?
Dat is waar hij om vraagt in het openingstopic.
Dat het systeem behoort te werken, was hem al duidelijk. Nu heeft hij 2 onderdeelnummers waar hij naar op zoek kan.
Al is het verstandig eerst bij de dichtstbijzijnde slangaansluiting bij de stoelen vacuum op de stoelelementen te zetten en kijken of deze het vacuum nog vasthouden. Check dan gelijk of de knopjes die de stoelleuningen vrij geven ook dicht zijn.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor Coupe280 » 05 sep 2022, 20:00

Volgens mij zit er ook nog een slangetje aan de deurschakelaar .
Waar ook eventueel een lek kan zitten
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 280S


Re: Stoelvergrendeling 123 coupe

Berichtdoor RD500sec » 11 sep 2022, 13:53

CA70FAAD-AFC6-42B5-A20A-D2877B549862.png
CA70FAAD-AFC6-42B5-A20A-D2877B549862.png (896.1 KiB)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast