Pagina 2 van 3

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 10 dec 2016, 21:23
door DouweJann
Ja Wieb, jammer maar nou hoor ik net dat ze in Sneek alle auto"s willen verbieden.... :shock:

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 10 dec 2016, 22:03
door Wiebren240D
Hoi Douwe Jan

het zal wel waar zijn maar ik heb nog niet een brief ontvangen.
en gas is toch een schone brandstof daar ga ik voorjaar 18 mee rijden.
ik rij nu nog in mijn ouwe trouwe 5 cilinder in het rond voldoet mij al jaren goed.

met de groeten van Wiebren ut Snits

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 09 apr 2017, 09:52
door Wietse
Zo, ik ben begonnen met inbouwen. Wilde eigenlijk gewoon de auto weg brengen naar een inbouwstation, maar zoals ik het wilde liep de prijs toch aardig op.
En toen kwam die schade Mercedes met LPG installatie voorbij op internet. Een 280E uit 84, loopt als een zonnetje op LPG. Beste verkoopster wilde de auto ook bezorgen, dus die heb ik gekocht. Heel even gedacht om de motor en bak zo over te bouwen, maar dan ben ik weer even bezig, dus dat doe ik niet.
Tank, bedrading, leiding zit er al in. volgende week begin ik bij de motor.
Schade auto is opgeknapt met onderdelen die ik nog had liggen, voorruit, motorkap, bumper , grill, radiateur, koplamp.
Even om keuren naar benzine bij RDW, en dan in de overgangsregeling klaar maken voor de verkoop.

Ja ja , in Juni is die 40 en dan moet die klaar zijn, inclusief nieuwe laklaag. :dance:

foto's komen nog.

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 30 jun 2017, 11:07
door Wietse
Hallo allemaal mijn topic volgers :lol:

Weet iemand wat voor type LPG bougies erin moeten bij een M110 blok. En eventueel jullie bevindingen of het echt nodig is?
Ik moet alleen nog mijn spanbanden vernieuwen en dan herkeuren bij rdw, en dan zal het goed moeten zijn en kan ik gaan rijden op LPG.
Als dat maar goed gaat

Wietse

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 30 jun 2017, 17:42
door Weizengelb
Hoi Wietse,

¨Men¨ zweert bij NGK BP6ES, zo ook mijn voormalige gasinbouwer van Orsouw in Eindhoven.

Zorg dat je kleppen goed gesteld zijn en de verdeelkap en de kabels goed zijn dan moet zoń electronische ontsteking altijd genoeg vermogen hebben om de LPG te ontsteken.

Succes!
Math

PS nog meer mooie onderdelen overgehouden aan de 280E? Leuke fotoś?? :geek:

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 30 jun 2017, 18:49
door Wiebren240D
Hoi Wietse

ik heb toch liever die van Bosch in het cijfer zit het verschil in temperatuur is een 6 of 7 en bij een contact punt ontsteking op 0,5 af stellen en de de elektroniche op 0,6.

wens je veel plezier.
met de groeten van Wiebren ut Snits

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 01 jul 2017, 15:35
door Wietse
NGK BP6ES zijn toch gewone bougies, men zegt toch dat het beter is om LPG bougies erin te doen die beter tegen hetere verbranding ofzo kunnen?

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 01 jul 2017, 17:48
door drieske
Iskra FE65PS, deze bougies gebruiken wij al jaren. Gaat gewoon veel langer mee dan de originele van Bosch.

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 02 jul 2017, 11:47
door Wietse
Als ik het helemaal toppie wil doen,

ngk LPG 1498/LPG 2 a €23 p.s. x 6 = auw auw.

Zit het prijsverschil in levensduur (120.000km ) of in een betere vonk etc? ik rij maar 5000 km, maar misschien iets meer op LPG

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 02 jul 2017, 16:23
door drieske
NGK is gewoon erg duur, de bougies van Iskra zijn maar iets van 6 á 7 euro en zijn ook goed.

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 24 jul 2017, 19:28
door Wietse
He He, vandaag terug geweest voor de LPG keuring. De spanbanden waren niet dik genoeg?? Afijn ik nieuwe besteld met RDW keur, krijg ik natuurlijk precies de zelfde, alleen met een extra nr erin? Op advies van een vriend ze helemaal terug gevouwen zodat het dubbel ligt.
Volgens RDW moeten ze 3mm dik zijn bij 20 mm breed of 1.5 mm dik en 29 breed. Ik zeg die 3 mm dik kan ik toch nooit ombuigen door die spanbout, ben je niet in de war met een onderbouw tank? nee , zijn verscherpte regels. die brede kon ik niet gebruiken wat dat ging niet op mijn tankframe.
Maar gelukkig ging hij accoord dus binnenkort een nieuwe kentekencard. Er komt niet alleen een G op te staan maar ook een B dus g/b.
Daar kun je dus uit concluderen dat de auto op B en G moet kunnen rijden. Denk dat we daar bij apk nog wel de nodige problemen mee kunnen krijgen.

Nog een paar kleine klusjes doen aan de auto en dan naar de spuiter.

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 25 jul 2017, 08:04
door wasibi
Wat bougies betreft, die LPG bougies zijn zeker beter.
Ben daar een behoorlijke poos mee aan het experimenteren geweest op mijn 500SEC op LPG, zie mijn Megasquirt project op het W126 forum.

Het is niet zo zeer een betere verbranding maar wel het heel houden van bougiekabels, rotor + Kap.

De vonk spanning loopt enorm op met LPG brandstof en veroorzaakt doorslaan van bougiekabels en verbrande rotorvingers.
Een vonk springt makkelijker over in een benzine gasmengsel dan in een LPG gasmengsel.

Of dit 23€ per bougie waard is? :lol:
Probleem was Beru en Febi met goedkope bougiekabels. Met Bosch ging het een stuk beter.. ook kassa trouwens!

Mijn M123 250 motor had hier weer geen last van, verschil was wel een veel lagere compressie verhouding dan de M117 V8. geen idee of dit de reden was.

Just ter info ;)

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 26 jul 2017, 20:53
door Wietse
Hoi Alex,
E.a. is mij bekent. Je moet gaan voor de duurdere Bosch kabels en verdelerkap en rotor, idd kassa. Het gekke is dat ik alles hebt gepakt van de auto waar de LPG uitkomt. Deze liept heerlijk zacht op LPG, maar stationair niet op benzine.
Wat mij opviel was dat de stuwklep van deze ( eentje met backfire beveiliging) mooi aan 1 kant krom gebogen was, net of ze dit zelf expres gedaan hadden. Als deze dus dicht stond (stationair) kreeg die veel lucht.

Afijn ,deze LPG stuwklep heb ik recht gemaakt en in mijn auto gezet, met kabels , verdeler kap, en rotor van Bosch van de doner auto. Moet wel vertellen dat de verdeler kap er niet zo lekker meer uitziet. Mogen komt er een andere op.

probleem is nu dat mijn auto waar ik alles heb ingebouwd van de doner , nu stationair niet lekker draait. en bij de doner auto deed die dat dus wel. Co van mijn coupe staat op 1, advies was om te experimenteren om iets rijker te zetten op LPG ( en dan voor apk weer even terug zetten)
Maar morgen een andere verdeler kap erop en kijken wat die doet.
weet dus niet of LPG bougies ook van invloed zijn op stationair draaien. Mijn normale bougies van ngk zijn goed en zien er goed uit.
de Doner Benz loopt heerlijk gewoon op benzine, niks mis mee. soms is de logica even weg.

Wietse

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 27 jul 2017, 23:12
door wasibi
Hoi Wietse,

Die stuwklep is een precisie ding. Buigen of verbogen is geruïneerd, wat niet wil zeggen dat de motor dan niet mooi kan lopen ;) Stationair stel je de CO maar als je gaat rijden loopt de motor uit zijn mengsel. je hoeft dit niet te merken behalve dat de vogeltjes achter de auto dood neervallen :lol:

Als de auto wel op benzine goed loopt en op LPG niet dan zit het probleem in de LPG. Ik ben ook eens een poosje aan het zoeken geweest en toen bleek de verdamper het probleem. Niet het grote membraan maar de 2e trap had een klein gaatje in het rubber.

Ik weet niet welke verdamper je hebt, ik had een OMVL 90 in de W123 250. op deze site info over dit ding:
http://www.luccio.nl/index.php?item=LPG ... 69&lang=nl

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 06 aug 2017, 22:27
door Wietse
Heb een set kabels + verdelerkap( van Buru )van een zeer goed rijdende 280E mogen lenen om te testen. Hierop ging het stukken beter.
Ook heb ik wat meer gas gegeven en lucht iets minder, toen ging die nog beter lopen. daarna weer mijn eigen set erop en zag dat 1 kabel bij het uiteinde vlak bij de bougiekap, beschadigd was. Andere kabel gepakt en nu loopt die 98% goed, stationair. :clap: :clap: :clap:

Nu eerst eens wat handel verkopen zodat er wat cash komt om te laten spuiten!

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 07 aug 2017, 10:12
door drieske
Kabels en verdeelkap ook een x inspuiten met siliconen spray.

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 22:24
door Jensenbenz
Er schijnt maar geen einde te komen aan deze discussie: wel of niet op LPG rijden. Waarom dan niet? Ik heb daar al eens over van gedachten gewisseld met William van der Meulen (organisator van Lelystad) en we kwamen er ook niet uit. Hij is fervent tegenstander, ik voorstander. Zelf reed ik in 1970 in een W111 220se op gas, van woonplaats Haarlem naar Amsterdam Oost, dus LPG is van alle tijden wil ik maar zeggen.....Nu hebben we een 250se Coupé W111, ook op gas, en in principe blijft die tank er in (vanwege het milieu, weet je wel) En ook ik vind het goed dat mijn kontzak niet volledig leeggetrokken wordt door de heren van Shell, Esso enz., maar dat we ook nog een broodje kunnen scoren.
Maarrr om de puristen tegemoet te komen heb ik mijn Jensen Interceptor niet op LPG rijden, maar injectie ingebouwd.
Vééél duurder dan een gastank, maar ook probleemloos.

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2021, 10:48
door Wietse
ben nu 4 jaar verder op LPG, en slechts 4000 km verder. Dit komt omdat ik meerdere auto's hebt en de coupe is echt een mooi weer/tour auto.
Het ging niet zonder problemen, een keertje backfire want door de verdamper kwam, verder wat andere probleempjes die ook wel op te lossen waren.
De coupe rijd gewoon heerlijk, zowel op benzine als op gas. Maar toch is er nog 1 storing die ik niet kan oplossen.

Na een lange rit op LPG , en ik moet even de auto uitzetten ivm met tanken/boodschappen doen ofzo, of met warme motor een paar korte stukjes, dan heb ik dat die afslaat nadat ik weer weg gereden bent. Hij slaat gewoon af. Dit gebeurd alleen met LPG.
afgelopen zondag dus ook, na het tanken en dan tijdens het invoegen, afslaan. Dit zijn situaties wat ik dus niet prettig vind.
Snel op benzine zetten en tijdens het rollen slaat die weer aan op benzine , maar soms ook niet en dan met de sleutel starten .

de LPG boer weet het ook niet meer. Verdamper is nieuw, veiligheids relais verschillende erop gehad, Bougieskabels, verdelerkap, rotor, bougies zijn allemaal zgan. bedrading zit overal goed vast.

Mijn redenering is als volgt : hij slaat af omdat die geen brandstof krijgt, waarom geen brandstof omdat er een stroomstoring is (geen vonk, bobine ), maar daar zit ook al een andere op.
De LPG boer gelooft daar niet in, omdat met een lange rit van 200 km ofzo er niks aan de hand is, alleen na een korte stop slaat die weer af als je weer gaat rijden.

Iemand een duidelijke suggestie?

Persoonlijk ben ik nu klaar met het LPG avontuur, een middagje werk en alles is er uit, even omkeuren naar benzine en weer met veel minder zorgen rijden. :whistle:

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2021, 11:00
door groove_champion
Hi Wietse,

Vervelend probleem dat afslaan! Dat lijkt me echt afbreuk te doen aan het rijplezier van de auto...
Ik heb met mijn 280TE geen enkel probleem op LPG. Heb de installatie zelf ingebouwd. Wellicht kan ik nog helpen met meedenken.

-Als de auto afslaat, hoor je dan een afsluiter (bijvoorbeeld de tank) van de LPG installatie afslaan (als in geen bobine signaal = installatie uit?)
- Zit het veiligheidsrelais onder de motorkap of in de LPG computer ingebouwd? Hoor je voordat hij afslaat hier ook een klik uit komen? (alleen te horen als hij in de LPG computer zit)
- Heb je een LPG computer voor injectie? dwz dat hij automatisch overschakelt op benzine als het gas wegvalt?
- Waar zit je signaaldraad aangesloten voor de LPG computer? Rechtstreeks op de bobine of om de bougie kabel?
- Wat voor mengstuk gebruik je op de motor?
- Hoe is de verdamper geplaatst in de motorruimte? Staat deze in de juist richting?
- Hoe lang is de drooggasslang en hoe loopt deze door de motor? Zit hier ook een afstelschroef tussen?

Als ik het goed begrijp is dit probleem bij lage toeren en ik neem aan dat de verdamper er een is voor motoren met een hoog vermogen en dat de boel goed afgesteld is?

Re: We kunnen weer LPG gaan inbouwen?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2021, 11:18
door Wietse
groove_champion schreef:Hi Wietse,

Vervelend probleem dat afslaan! Dat lijkt me echt afbreuk te doen aan het rijplezier van de auto...
Ik heb met mijn 280TE geen enkel probleem op LPG. Heb de installatie zelf ingebouwd. Wellicht kan ik nog helpen met meedenken.

-Als de auto afslaat, hoor je dan een afsluiter (bijvoorbeeld de tank) van de LPG installatie afslaan (als in geen bobine signaal = installatie uit?) Ik hoor niks
- Zit het veiligheidsrelais onder de motorkap of in de LPG computer ingebouwd? Hoor je voordat hij afslaat hier ook een klik uit komen? (alleen te horen als hij in de LPG computer zit) geen computer maar een relais me pulsdraadje vanaf cobine en hoor geen klik, hoor je ook niet tijdens het rijden
- Heb je een LPG computer voor injectie? dwz dat hij automatisch overschakelt op benzine als het gas wegvalt?[b]nee[/b]
- Waar zit je signaaldraad aangesloten voor de LPG computer? Rechtstreeks op de bobine of om de bougie kabel?
- Wat voor mengstuk gebruik je op de motor? naam weet ik niet maar ze zien er allemaal hetzelfde uit
- Hoe is de verdamper geplaatst in de motorruimte? Staat deze in de juist richting? rechts voorin, zoals bij de meeste, ik weet hoe dichter bij het mengstuk is beter.
- Hoe lang is de drooggasslang en hoe loopt deze door de motor? Zit hier ook een afstelschroef tussen?deze slang met afstelschroef loopt voor de motor langs het luchtfilter in rechtstreeks op het mengstuk

Als ik het goed begrijp is dit probleem bij lage toeren en ik neem aan dat de verdamper er een is voor motoren met een hoog vermogen en dat de boel goed afgesteld is?
[b]LPG Verdamper OMVL R90e Super D8 - Code: K901504,[/b]
ik ga zo toch nog eens eventjes checken, maar weet dat ik een groot vermogen verdamper besteld had. En mag aannemen dat het LPG bedrijf alles goed afstel. Die beste man zit al 40 jaar in het vak en zo ziet die er ook wel naar uit.