Brandstofmeter ook laten werken op LPG
Geplaatst: 23 jun 2007, 15:20
Brandstofmeter ook laten werken op LPG
Aangezien ik het led balkje ergens onder mijn dashboard niet zo interessant vond,
en ook de nauwkeurigheid slecht afleesbaar vond ben ik gaan bekijken of het
mogelijk was de bestaande brandstof meter ook te gebruiken voor de gas tank.
Na wat meten en experimenteren had ik het zover werkend dat als ik op benzine
reed de meter normaal werkte en wanneer ik op gas reed werkte de meter precies
tegen gesteld d.w.z. volle tank meter op 0 en lege tank meter op vol
daarbij kwam dat de meter logaritmisch werkte dus hij stond vrij kort op leeg en ging
dan heel snel naar vol. Dat dit niet beviel snappen jullie ook wel.
Toen kwam ik in gesprek met de lokale gasboer en die vertelde me dat er
verschillende meters zijn die tegenovergesteld van elkaar werken dus b.v. van o naar
100 maar ook van 100 naar 0. Nu is de meter in de benzine tank van mijn coupe
volgens de schema's +/- 56 ohm. Van mijn gasboer ACA (Auto Centrum Arkel) kreeg ik
een paar oude meters mee (deze zijn heel simpel te vervangen, ze zitten met 2
schroefjes vast en zijn magnetisch gekoppeld met de vlotter in de tank). De waardes
die ik mee kreeg waren 0-95 en 95-0 ohm nu had ik de 95-0 ohm nodig om dat in de
Benzine tank 56-0 zit. Nu nog even het verschil tussen 95 en 56 weg werken dat werkt met
de formule 1/Rx=!/R1+1/R2 daarmee kwam ik uit op een weerstand van 136 ohm deze
bestaat niet dus heb ik een instel potmeter van 250 ohm genomen en deze parallel over
de tank sensor gezet verder nog een relais op genomen in de schakeling om ook de
meter om te kunnen schakelen op LPG of BENZINE deze wordt bekrachtigd op benzine
zodat er als ik op LPG rijd er geen schakelstroom door het relais hoeft te lopen. Verder
kan ik nu met de instelpotmeter de meter prachtig afregelen op een volle tank zodat hij
mooi in de hoek of exact op het streepje staat. Onderstaand schema is de situatie zoals
het nu werkt.<br><br>Bericht gewijzigd door: bogent, op: 2007/06/24 13:17
Aangezien ik het led balkje ergens onder mijn dashboard niet zo interessant vond,
en ook de nauwkeurigheid slecht afleesbaar vond ben ik gaan bekijken of het
mogelijk was de bestaande brandstof meter ook te gebruiken voor de gas tank.
Na wat meten en experimenteren had ik het zover werkend dat als ik op benzine
reed de meter normaal werkte en wanneer ik op gas reed werkte de meter precies
tegen gesteld d.w.z. volle tank meter op 0 en lege tank meter op vol
daarbij kwam dat de meter logaritmisch werkte dus hij stond vrij kort op leeg en ging
dan heel snel naar vol. Dat dit niet beviel snappen jullie ook wel.
Toen kwam ik in gesprek met de lokale gasboer en die vertelde me dat er
verschillende meters zijn die tegenovergesteld van elkaar werken dus b.v. van o naar
100 maar ook van 100 naar 0. Nu is de meter in de benzine tank van mijn coupe
volgens de schema's +/- 56 ohm. Van mijn gasboer ACA (Auto Centrum Arkel) kreeg ik
een paar oude meters mee (deze zijn heel simpel te vervangen, ze zitten met 2
schroefjes vast en zijn magnetisch gekoppeld met de vlotter in de tank). De waardes
die ik mee kreeg waren 0-95 en 95-0 ohm nu had ik de 95-0 ohm nodig om dat in de
Benzine tank 56-0 zit. Nu nog even het verschil tussen 95 en 56 weg werken dat werkt met
de formule 1/Rx=!/R1+1/R2 daarmee kwam ik uit op een weerstand van 136 ohm deze
bestaat niet dus heb ik een instel potmeter van 250 ohm genomen en deze parallel over
de tank sensor gezet verder nog een relais op genomen in de schakeling om ook de
meter om te kunnen schakelen op LPG of BENZINE deze wordt bekrachtigd op benzine
zodat er als ik op LPG rijd er geen schakelstroom door het relais hoeft te lopen. Verder
kan ik nu met de instelpotmeter de meter prachtig afregelen op een volle tank zodat hij
mooi in de hoek of exact op het streepje staat. Onderstaand schema is de situatie zoals
het nu werkt.<br><br>Bericht gewijzigd door: bogent, op: 2007/06/24 13:17