Pagina 1 van 1
voorgloeien
Geplaatst:
09 sep 2015, 22:17
door Blackbird
hallo mensen,Ik zit met het volgende heb een 220D van 77,wanneer ik m wil starten dat ik lang moet voorgloeien,het is een trekstarter.de Benz heeft lang stilgestaan,maar de motor loopt top
Re: voorgloeien
Geplaatst:
09 sep 2015, 23:11
door John57
kan zo maar 30 seconden zijn ,kijk naar je vorgloei ding geval in je dashbord
Re: voorgloeien
Geplaatst:
10 sep 2015, 08:12
door Govert
Hele vroege W123s werden nog wel geleverd zonder thermotijdschakelaar op het voorgloeicircuit, dat betekent dat het lampje op het dashboard gewoon blijft branden zolang je de trekstarter in de voorgloeistand houdt. Heeft het circuit wel een thermotijdschakelaar, dan gaat het lampje uit zodra er lang genoeg is voorgegloeid. In het eerste geval moet je zelf bepalen hoe lang je voorgloeit, varieert van niet (bij volledig warme motor) tot de hierboven genoemde 30 seconden bij koude motor in de winter (en zelfs tot 60 seconden bij zeer felle koude).
Re: voorgloeien
Geplaatst:
10 sep 2015, 10:25
door Dester4749
Hallo forumlid,das is precies zo als govert het beschrijft want ik heb n.l. een Mercedes 240D bj 76/77 gehad met
Trekstarter en moest ook in de winter wel 50 seconden voorgloeien en het was een nieuwe auto. In het najaar van 1977
is het model uitgekomen met sleutelstart en dan hoefde je maar een paar seconden wachten om te starten.
Gr,Dester4749.
Re: voorgloeien
Geplaatst:
10 sep 2015, 21:22
door Connoly
jaren lang trekstarter gehad, als ik dan moest wachten dacht zo dit heb niemand genieten. of ben ik nou beetje gek
Re: voorgloeien
Geplaatst:
10 sep 2015, 21:47
door Blackbird
haha klopt
Re: voorgloeien
Geplaatst:
12 sep 2015, 00:56
door Govert
Re: voorgloeien
Geplaatst:
12 sep 2015, 08:50
door Tony MB
Bij de traag gloeiers zijn toch de gloeibougies in serie geschakeld? De eerste gloeibougie krijgt meer spanning dan de laatste. Daardoor duurt het ook veel langer eer de laatste heet genoeg is om te starten.
Bij snelstarters krijgen ze allemaal de zelfde spanning en zijn ze dus allemaal gelijk heet ( net zo snel als de eerste cilinder bij de seriestarters )
Altans dit meen ik eens ergens opgevangen te hebben....
Re: voorgloeien
Geplaatst:
14 sep 2015, 08:15
door Govert
De spanning die langzaamgloeiers nodig hebben is niet zo hoog, dat is maar 0,9 V. Er gaat een vrij hoge stroom (circa 55A) lopen door het hele circuit en ze worden allemaal even snel warm, alleen gaat het veel langzamer dan snelgloeiers.
Re: voorgloeien
Geplaatst:
14 sep 2015, 09:53
door Bart200D
Heren,
Als reactie hierop: als na het starten het lampje van voorgloeien blijft pinken een tijdje--> gloei(ers) defect ? Ik zou ze dan ook graag vervangen van de 300D. Zijn snelgloeiers maar om het exacte type te weten, kan ik best eentje uitdraaien zeker ?
Grz,
Bart
Re: voorgloeien
Geplaatst:
16 sep 2015, 08:42
door Govert
Knipperen wijst meestal op een relais dat niet goed meer is, maar het hangt van het type relais af. Als de een of meerdere gloeiers niet werken dan brandt het lampje helemaal niet.
Re: voorgloeien
Geplaatst:
16 sep 2015, 15:26
door Bart200D
Govert,
Bedankt voor je antwoord.
Dat startrelais, dat zich toch ongeveer in het midden van je schutbord hé ? Binnen een maand is er de technische dag bij Toontje, ik kan tot daar wel wachten zeker om dit even laten na te kijken ? Als het van het type relais afhangt, wat kan dan nog de oorzaak zijn van het pinken ?
Grz,
Bart
Re: voorgloeien
Geplaatst:
16 sep 2015, 19:57
door Govert
Voor de snelgloeiers zit het relais inderdaad op het schutbord in de motorruimte. Voor de langzaamgloeiers die worden aangestuurd door een relais zit het onder het dashboard. De oude langzaamgloeirelais knipperen volgens mij nooit, het brandt of het brandt niet. De nieuwe knipperen, dat wijst op een niet goed werkend relais.
In het Werkplaatshandboek staat een zeer uitgebreid diagnosebeschrijving. Er zijn toch wel wat factoren die je moet checken.