Pagina 1 van 1

om617 rookt

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 10:38
door waalwijk
Hallo allemaal,

Ik heb een rook probleem met mijn W123 300D.

Met koud rookt hij wit en met warm zwart.

verstuivers zijn vervangen en kleppen zijn gesteld.

Koppakking is het niet verbruikt geen koelvloeistof.

Zou het de vacuumpomp of ketting kunnen zijn?

Re: om617 rookt

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 11:04
door MBreed
1 Witte rook, maar ook grijze rook kan duiden op onverbrande diesel. Dus teveel inspuiten of op het verkeerde moment. Lekkende verstuivers kunnen dit veroorzaken. Ik zou je verstuivers eens nakijken in ieder geval.

2 Hij verbruikt geen olie?

Re: om617 rookt

BerichtGeplaatst: 26 jan 2019, 12:19
door Luke
Dit kan van alles zijn.

Controleer vooral eerst de randvoorwaarden:
1. Klepspeling
2. Compressie
3. Inspuitbeeld en openingsdruk van de verstuivers
4. Eventuele rek in de ketting (vergelijk markeringen op krukaspoelie en nokkenas)
5. Goede staat en viscositeit van de motorolie
6. Schone/goede staat van het luchtfilter

Dan goed om te kijken of het blok overmatig olie verbruikt. De rubberen klepseals verouderen en kunnen zorgen voor extra olie verbruik.

Re: om617 rookt

BerichtGeplaatst: 27 jan 2019, 16:51
door RD500sec
Witte rook bij koude motor in dit jaargetijde is niet verontrustend, (of beter gezegd: dat hoeft het niet te zijn) het vocht in de buitenlucht die wordt aangezogen zie je terug in witte rook uit de uitlaat zolang de motor niet op temperatuur is.

Je hebt geen koelwaterverbruik vast gesteld, anders zou dat ook een verdachtte kunnen zijn.

Zwarte rook bij warme motor duidt m.i. Op een brandstofoverschot.
De verstuivers zijn vervangen, maar zijn deze nieuw en getest op openingsdruk, versruivingsbeeld, lekkage etc.?

Re: om617 rookt

BerichtGeplaatst: 16 aug 2019, 09:59
door waalwijk
geen koelwater verbruik, was blijkbaar de brandstoftank zelf, zit nu blauwe diesel in rook is weg. Verstuivers zijn ruilverstuivers van Bosch.