Pagina 10 van 10

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 10 nov 2022, 11:19
door wwwW123
Moet officieel dan die uitlijnen die schroef gebruiken?

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 10 nov 2022, 21:17
door RD500sec
Als hij werkt volgens de voorschriften van MB wel.

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 16 nov 2022, 09:38
door Weizengelb
Inmiddels de verzette Spie geplaatst.
Als je de bovenste kettinggeleider losmaakt kan het tandwiel eraf (ketting eerst vastgemaakt met wat kabelbinders).
IMG_6373.jpg
IMG_6373.jpg (735.94 KiB)


De Spie is 4 graden verzet, geeft op de krukas 8 graden. Ik heb nieuwe merktekens gezet op d enokkenas en nokkenassteun want het originele merkteken op de vulring verdraait mee met de nokkenas. Daar zie je dus niks aan.
IMG_6377.jpg
IMG_6377.jpg (690.23 KiB)
IMG_6383.jpg
IMG_6383.jpg (637.13 KiB)
merktekennokkenas.jpg
merktekennokkenas.jpg (110.14 KiB)


De motor en nokkenas staan nu heel netjes op OT, bijna zelfs iets vroeger. De motor eerst met de hand wat rondgedraaid en daarna gestart. Hij loopt weer heel netjes. Bij een ritje meende ik dat hij wat krachtiger aanvoelt nu.

Het starten is echter niet verbeterd... :x

Ik ga nog een paar kleine dingetjes proberen (Betere Startmotor, ander filterhuis met correcte ontluchtingsschroef, snelgloeiers, kabel aan vollasthendel injectiepomp strakker instellen). Maar anders gaat dit blok er toch weer uit en bouw ik de 240D OM616 in. Ik heb de auto wel nodig en hij moet dus ook in de winter goed starten.

Jammer maar weer even wat extra werk :wink

Groeten Math

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 17 nov 2022, 16:05
door wwwW123
Pas op dat je niet om de oorzaak heen gaat.. dus: als je startmotor fris rondgaat, dan ligt het daar niet aan. Als de gewone groeiers goed werken, ligt het daar niet aan. Wat is de druk bij warme motor?
Heb je een goede verstuiving op alle verstuivers?

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 17 nov 2022, 22:59
door groove_champion
Mooie ingreep Math! Ik kende dat niet met een verzette spie! :handgestures-thumbup:

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 18 nov 2022, 11:22
door RD500sec
wwwW123 schreef:Pas op dat je niet om de oorzaak heen gaat.. dus: als je startmotor fris rondgaat, dan ligt het daar niet aan. Als de gewone groeiers goed werken, ligt het daar niet aan. Wat is de druk bij warme motor?
Heb je een goede verstuiving op alle verstuivers?



Ik dacht ook aan de verstuivers, misschien een idee om die nog te vernieuwen?
Ook belangrijk is, hoe de compressiedruk zich opbouwt, kun je dat ook vergelijken met de 220D die eruit komt. De compressie einddruk ligt dicht bij elkaar, dat zou het verschil niet mogen zijn.
Nog een variabele is de injectiepomp, je hebt hem mooi op tijd gezet, maar misschien doet hij zijn werk niet meer zo goed?

In het verleden heb ik wel aan Peugeot 304 diesels gewerkt, deze 1300cc motoren hadden geen lang leven, na zo'n 100.000km hadden ze hun beste tijd gehad en zat de compressiedruk aan de minimum. Slechte koude start was het gevolg.
Tot op laatst alleen aanslepen ze nog aan de praat kreeg. Even een trekje, gelijk lopen, en ook gewoon goed rijden. Zolang de motor niet een nacht had gestaan, was starten ook nog mogelijk na het stilzetten. Vergelijkbaar met de 200D die je nu hebt ingebouwd...

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 19 nov 2022, 11:12
door Weizengelb
Ha ha Richard,

Ja het het wordt langzaam wel erg duidelijk. Ik denk idd te weinig compresie. Het blok loopt nochtans inderdaad erg mooi en stil, rookt weinig/niet (zelfs mijn vrouw zei dat) en heeft goede oliedruk. Net jouw ervaring met die Peugeots. Mijn pa zei ook altijd, hoe meer versleten hoe stiller en mooier ze lopen.

Vanmorgen met deze al lagere temperaturen kreeg ik hem na 2x gloeien wel aan de praat maar toch moeizaam.

Ik denk dat ik aan het volgende project begin: inbouwen van de 240D OM616.
(Als die goed loopt EN start, dan begin ik aan de 220D revisie).

Groetjes Math

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 19 nov 2022, 12:59
door RD500sec
Inderdaad, Math, de lagere compressie maakt ze stiller.

Misschien kun je als tussenprojectje nog de verstuivers van de 220D in de 200D plaatsen?
Als dat het starten niet verbetert, de pomp van de 220D erop zetten als de motor naast de auto staat?
Als dat geen verschil maakt, weet je dat het in de (opbouw van) compressie ligt, en niet aan de pomp van de 200D.

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 26 nov 2022, 20:34
door Weizengelb
Hoi Richard,

Bedankt voor het meedenken! De Verstuivers had ik ook al schoongemaakt en opnieuw afgeperst. De pomp is van n 220D anders dacht ik dan van een 200D.

Enfin, Ik heb de 200D er weer uitgehaald en de 240D OM616 erin gezet. Eens zien hoe die het doet.
IMG_6506.jpg
200D OM615 eruit
IMG_6506.jpg (799.73 KiB)

Ik heb op de OM616 het oude type dynamo gezet, deze past ook. Ik wil de kabels niet veranderen vandaar.
Nu nog een ander inschroefsstuk voor de temperatuurvoeler in de kop monteren. De capillair voeler van de 220D past niet in de 240D kop.
dynamo type1IMG_6504.jpg
dynamo type1IMG_6504.jpg (698.87 KiB)
IMG_6507.jpg
240D erin
IMG_6507.jpg (894.78 KiB)
IMG_6520.jpg
OM616
IMG_6520.jpg (822.91 KiB)

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 27 nov 2022, 11:03
door RD500sec
Ik zie dat je hulp hebt :)

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 27 nov 2022, 22:28
door John.M
Wel lekker bezig Math en idd goeie hulp :lol: :handgestures-thumbup:

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 28 nov 2022, 21:21
door Weizengelb
De OM616 (240D) inmiddels al gestart. Ging heel goed. (Ik moet wel zeggen dat deze startmotor echt veel sneller ronddraait.... ik had deze ook op de 200D motor willen proberen maar dat is er niet meer van gekomen... :oops: )

Maar dit blok wil zeker wel goed starten en loopt nu ook mooi. Ik was nog even de langere ondersteradiateurslang kwijt, maar heb deze gisteren bij mijn pa teruggevonden gelukkig. Vandaag ook koelvloeistof gevuld en nog de reeds ingebouwde 4 vleugel ventilator vervangen door de 5 vleugel die op de OM616 hoort.

Morgen maar eens een proefritje maken :)

Groeten Math
IMG_6552.jpg
IMG_6552.jpg (705.98 KiB)
IMG_6553.jpg
IMG_6553.jpg (799.97 KiB)

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 30 dec 2022, 00:11
door denman1710
benieuwd naar de volgende stappen!

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 30 dec 2022, 13:30
door Weizengelb
Hoi Den,

Voorlopig even uitgestapt ;-) Gisteren met de Wagen terug uit Trier, makkelijk op een tank heen- en terug.

Ik zal van de zomer eens beginnen aan de originele 220D motor. Deze demonteren en reviseren. Ook wil ik noge ens de Retrosound DAB+ radio inbouwen. Dat soort klusjes.

Verder gewoon rijden :handgestures-thumbup:

Groeten Math

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 30 dec 2022, 16:12
door RD500sec
Verder gewoon rijden :handgestures-thumbup:


Dat geeft een heerlijk gevoel, de (eerste) kilometers na de gedane werkzaamheden.
Geniet ervan.

Re: Eindelijk weer een Diesel, 220D/8 1972

BerichtGeplaatst: 26 jan 2023, 13:01
door Weizengelb
Intussen nog bezig met wat kleine dingetjes en ook niet meer heel veel gereden.

Het laadstroomlampje ging ineens branden. Dus maar weer de originele dynamo van de 220D ingebouwd. De dynamo die ik jaren geleden preventief had opgeknapt was dus weer stuk :evil: Ik had er nieuwe lagers en koolborstels ingezet. Nu bleek een kabeltje van een koolborstel los te zijn gegaan... lastig want deze zitten schijnbaar met een speciale geleidende lijm vastgeplakt. Even zien wat te doen. Het makkelijkst is denk ik weer nieuwe koolborstels en dan nu ook maar de collector af laten draaien.
IMG_6798.jpg
koolborstels draad los...
IMG_6798.jpg (693.36 KiB)
37996F82-CE03-4045-AB1F-6A856534BB67.JPG
collector mag ook afgedraaid...
37996F82-CE03-4045-AB1F-6A856534BB67.JPG (723.19 KiB)


OF: Nu dan toch maar ombouwen naar een nieuwe 55A Dynamo met interne regelaar en de kabels aanpassen...wat is wijsheid :think:
schema dynamo35A.JPG
schema dynamo35A.JPG (884.67 KiB)


Verder zit ik behoorlijk te sukkelen met de verwarmingskraan. Er was niets aan de hand maar omdat ik er een reserve had dacht ik deze maar eens preventief te reviseren. 2 grote en 2 kleine ringen ervoor besteld bij de duitse club maar uiteindelijk leverden ze 2 grote maar maar 1 kleine ring :(
Dus de kraan maar helemaal zuiver gemaakt en uiteindelijk de 2 grote ringen en 2 andere (identieke) universele kleine ringen ingebouwd. (Want 2 verschillende L en R voelt ook niet goed).
Na de ombouw van de 200D motor de gereviseerde kraan ook meteen ingebouwd maar; Lekt enorm koelvloeistof, vooral aan de linkerkant. Dus weer uitgebouwd en oude kraan teruggebouwd.

Nu met de 240D motor dacht ik ergens onzichtbaar koelvloeistof verlies te hebben. Ik dacht weer aan de verwarmingskraan. Deze dus weer eens bekeken en aan de linkerkant de geleverde juiste kleine ring ingebouwd. Kraan verwisseld en: Weer lek nu aan de rechterkant... :roll: Dus weer uitgebouwd en de oude kraan weer erin....
Zo blijf je wel bezig.

Dus nu maar weer opnieuw ringen besteld: 3 kleine en 2 grote, zodat ik beide kranen correct kan reviseren.
ringen verwarmingskraan.jpg
ringen verwarmingskraan.jpg (912.52 KiB)
IMG_6830.jpg
IMG_6830.jpg (613.49 KiB)


Groeten math