Pagina 1 van 1

W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 10:02
door Patrick1
Momenteel heb ik 2 W115's op het oog waarvan 1 een 200D 1975 is en de ander 230D 1971.

Nu geeft de advertentie aan dat de 230 50 pk heeft en de 200 54 pk.
Gezien de bouwjaren kan het dat de kleinere motor meer pk heeft.
Maar welke motor staat beter bekend om zijn prestaties??

Mocht er iemand nog een W115D te koop hebben die netjes is en max €3500 kost, dan kan die een mailtje sturen.

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 11:11
door Semrick
Bedoel je niet een 220D in plaats van een 230D?
Ik kan er naast zitten hoor maar een 230D bestaat volgens mij niet...als W115. :think:

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 11:12
door Wietse
het verhaaltje klopt niet. Je hebt een 200D, 50 PK 220D 55PK? 240D 60PK ? ofzo allen 4 cilinders en er is nog een 5 cilnder de 2.4 3.0 D 80 PK

Denk dat je een nette niet gaat vinden voor 3500 euries. De 200D is best wel traag. een 220D heeft al een iets langere slag waardoor die beter/mooier loopt, 240D is weer wat sneller. en het sublieme is de 300D.
Maar wat echt belangrijk is , de carrosserie . Let daar heel erg goed op. in die 3500 euro segment dan kun je beginnen met lassen..kijk maar goed op dit forum. :clap:

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 11:50
door Patrick1
Jullie zijn een stuk bekender met deze modellen dan ik in ieder geval. ;)
Het liefst zou ik uiteraard een 240 of 300D hebben. Maar ja, er is een budget waar ik binnen moet blijven.

Eerst maar eens proefrijden en ondervinden hoe het rijd. Het zal sowieso wennen zijn na de 420SE van nu.
Voor woon werk is die simpelweg veel te duur in verbruik.

Het gaat om de volgende wagens: DM-83-93 230/8 1971
En om 54-YA-18 200D 1975 54PK

Beide diesels volgens de advertentie en de kentekencheck. Hopelijk schept dit wat meer duidelijkheid.

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 12:05
door drieske
Niet aan beginnen. Tenzij je een goed gevulde geldboom hebt.

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 12:18
door MJW123
Misschien is het raadzaam om hier de links van de advertenties neer te zetten, dan kunnen de kenners een blik werpen, in het beste geval is er zelfs iemand die de auto's kent.

Zoals eerder l door iemand gemeld bestaan er geen 230 diesels, waarschijnlijk is dit voorheen een 230.4 of een 230.6 geweest en is er nadien door iemand een dieselmotor in gebouwd.

Als er bij de RDW nog steeds 230 wordt aangegeven is de wijziging niet bij de RDW bekend en zou je nog weleens problemen kunnen krijgen. Denk dan aan apk keuring, maar ook verzekeringstechnisch.
Een wijziging is wel gewoon mogelijk mits je de gegevens hebt van de auto waar de dieselmotor uit komt.

Succes en veel plezier tijdens je zoektocht.

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 12:25
door BertMercedes
Patrick1, waar heb je deze auto's gevonden, dan kunnen we meekijken.

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 12:52
door Wietse
Die 230/8 is de handelsbenaming. En die wordt meestal niet aangepast wanneer die is omgebouwd naar diesel. Zo kun je dus ook via RDW zien dat die oorspronkelijk een benzine is geweest.
Er staat wel degelijk diesel bij het RDW. Opzicht niks mis mee mits alles netjes en goed gedaan is. Maarja dat is moeilijk te zien wanneer je ernaast staat . Denk aan bedrading ( voorgloei) etc etc.

Wil weer niet zeggen dat je voor de originele 200D moet gaan, diesels hebben vele km gereden en nogmaals roest
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mer ... ousPage=lr

Zomaar even snel deze van MP geplukt. ziet er leuk uit. en even snel gezien dat de stoffen deurstijl dingen in bruin zijn, banden zijn zeer oud, zeker op de vooras. Je mag verwachten dat die goed en hard is. Leuk detail is het NL kenteken, ( vind ik leuk ) maar een echte nl kenteken betekend vele km , dus die hele auto heeft gewoon 1 miljoen km achter zijn kiezen. vervolgens ga je zeer goed opknappen. alle rubbers, aandrijving, motorrevisie? Commercieel plaatwerker kost 15.000 + auto etc etc kom je op 20.000 euries. Heeft de hobby man het zelf gedaan komt die qua kostprijs uit op ??. het blijft gewoon moeilijk en koffie dik kijken. bezint voordat gij begint.

Vraag: kun je zelf klussen?, heb je de ruimte om te klussen?, heb je geld om te klussen?

Indien 1 van deze vragen met Nee is. doe het dan maar niet. Of je moet genoeg iedere maand te besteden hebben zodat je het uit kunt besteden aan een garage die het nog wil doen zo'n oud beestje te onderhouden. Besef dat onderdelen er best nog wel zijn maar je moet er wel wat moeite voordoen om ze te kopen. Het is niet altijd even te halen bij de plaatselijke automaterialenzaak. Sorry ik wil niet negatief overkomen, jouw slechts behoeden voor een drama.

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 15:09
door Patrick1
Een wagen die is omgebouwd van benzine naar diesel, daar heb ik geen interesse in.
Ook al zou het netjes gedaan zijn, heeft het nog niet mijn voorkeur.

ik zie dat een stukje extra introductie geen kwaad kan :grin:

Zo te lezen maken jullie je redelijk zorgen over mijn sleutel kunsten. Ik ben inderdaad geen monteur!
Maar heb 4 jaar geleden een W201 diesel gehad en die netjes opgeknapt en die reed heerlijk!! helaas gestolen..
W201 benzine met aardig wat problemen gehad. Alle problemen heb ik zelf met vragen op het forum opgelost. En heerlijk van genoten.
Daarnaast hebben we een W126 500SEC die ik compleet aan het restaureren ben. Alle rubbers heb ik vervangen, en het plaatwerk zelf gelast, en waar niet in model te kopen, heb ik het zelf gevormd.
Dit kun je allemaal op het W126 en W201 forum lezen. Op dit forum lees ik vooral mee ;)
2 jaar geleden voor €700 een W126 420SE gekocht. Iedereen dacht dat die binnen 1 week niks meer zou doen. Maar ik rij er al 2 jaar met plezier in, en hij rijd als een trein!! Al mee naar tjechie en hongarije geweest :) Net interieur en motorische perfect! verbruikt zelfs geen olie! Carrosserie is ruk..
Bij de 280SE van mn ouders hebben we de motor, automaatbak en diff. vervangen. en verschrikkelijk veel andere klusjes aan gedaan, inclusief laswerk. De motorwissel weliswaar met hulp van de hobbyhut.
Daarnaast hebben we een oude Mercedes brandweer uit 1967 waar ik het dak vanaf gezaagd heb om de boel te verhogen, en het hele chassis roestvrij gemaakt heb. Geslaagd project. Te lezen op dubbellucht.nl
Veel vragen stel ik op het forum om vervolgens de oplossingen zelf te doen. Want de kennis op het forum is goud waard!!
Op dit moment hebben we nog de 420SE, de 500SEC en de brandweer. Nu gaan we de 420 wegdoen en voor een W115 kijken.
We hebben de ruimte en een put om het werk te doen. naar de garage ga ik alleen voor de APK.

BertMercedes schreef:Vraag: kun je zelf klussen?, heb je de ruimte om te klussen?, heb je geld om te klussen?


Geld is altijd een issue :grin: verder geen punt.
Als je alles zelf doet, scheelt het ongelofelijk veel kosten :)

Afijn on topic ;)

onderstaand de advertentie links:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/-b9eb ... parkdeck=1
https://www.autoscout24.nl/aanbod/-d311 ... parkdeck=1

ik ben benieuwd naar jullie bevindingen. ik zoek geen showroom model, want die zijn simpelweg veel te duur.
Als hij maar goed rijd en niet helemaal weggerot is..
Dat er wat aan moet gebeuren, is ingecalculeerd. het blijven oude wagens..

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 16:56
door BertMercedes
Die 200D van 1975 heeft vele elementen van het model vóór de facelift( najaar 1973), dus opletten op omkatten.
Bij de 230 uit 1971 is het andersom met vele elementen ná de facelift, dus opletten op omkatten, kan zelfs een kenteken van een 230 benzine zijn geplakt op een diesel.

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 17:14
door Weizengelb
Hoi Patrick,

Ik begrijp je keuze. Ik heb laatst mijn 500SE W126 weggedaan omdat ik toch weer wat ouders wilde en het tokkelende dieseltje te veel miste. Nu heb ik weer een 220D van 1972 (60PK en vlot genoeg :-o )
flitsfoto-220D.jpeg
flitsfoto-220D.jpeg (81.41 KiB)


Door omstandigheden heb ik er inmiddels een 2e bij. Als mijn broer hem niet wil houden doe ik deze tzt weer weg, (wel voor een hoger bedrag...)

Dit is een 220D van 1973. Ook 60PK. Voordeel van een 220D t.o.v. een 200D is het duidelijk hogere koppel waardoor het wat makkelijk wegrijdt. Nadeel is dan weer de extra oliekoeler die erop zit. De 240D (vanaf 1973) heeft dan weer 65PK en is ook een prima motor, verbruikt wel wat meer diesel. De 3 liter (ook vanaf 1973) is sterk maar ook niet meer zuinig te noemen. Verder veel meer speciale (lees duurdere) onderdelen. Meer iets voor zware aanhangers of caravans te trekken.
$_186.JPG
$_186.JPG (156.6 KiB)


Succes, Math

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 08:40
door Wietse
Welkom Patrick, bedankt voor de ruime introductie. Fijn om te lezen met alles wat je al gedaan hebt. Je bent van alle facetten op te hoogte. In de prijsklasse van 3500 is er altijd wel wat te doen, gewoon goed lijken wat het beste bij jouw ervaring past.
Wietse

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 20:33
door Patrick1
@ Weizengelb:

Dat tokkelende dieseltje is zo geweldig! als je dat 1 keertje gehad hebt, en je hebt hem weggedaan...dan krijg je vanzelf spijt :):
Wat een geweldige foto!! ook leuk voor de verzameling ;)

@ Wietse:

Ja we kijken rustig rond. Al ben ik met dit model nog niet zo op de hoogte van de verschillen voor en na de facelift. Die zal ik beter moeten uitzoeken om geen omgekatte wagen te treffen.

Kwestie van geduld.

Tot nog toe, niks gezien ;)

Re: W115 200D 1975 vs 230D 1971

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 20:42
door Weizengelb
Hoi Patrick,

Leuke foto inderdaad, maar wel een dure.. :grin:
(De max. snelheid was daar net verlaagd van 130 km/h naar 100 km/h).

Groeten, Math