MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 maart 2017, 16:31

W123 300D

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 04 apr 2016, 23:27

Zo te zien zijn de leidingen wel goed aangesloten. Slippen wijst op te laag vacuüm. Je moet nu meten met je vacuümmeter. Die sluit je aan op de leiding naar de bak. Je moet dan bij stationair (gaspedaal niet ingetrapt) hoog vacuüm zien (-0,7 – -0,8 bar), bij licht bedienen gaspedaal gaat het naar -0,4 bar en naar 0 bar bij geheel intrappen.

Het vacuümregelventiel moet wellicht opnieuw gesteld worden (als het niet kapot is) en het kapje van de vacuümmodulator of de rubberen ring eronder kunnen versleten zijn. Er zit ook nog een rubber aansluitmofje bij de vacuümmodulator.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6229
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 05 apr 2016, 07:12

Govert nogmaals bedankt. Het aansluitmofje aan modulator heb ik reeds vervangen. Wanneer ik aan motorkant de leiding naar bak loshaal, mijn vacuumtester erop monteer en druk opbouw dan zakt meter niet terug. Dus is ee daar geen lek volgens mij ? Heb ik om
Jouw werkwijze te proberen dan nog een andere meter nodig of kan ik verder met wat ik gekocht heb ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 05 apr 2016, 08:27

Dan zal de modulator wel dicht zijn.

Als op je vacuümpomp een vacuümmeter heeft, dan kan je daarmee meten. Je gebruikt dan alleen de meter. Je kan de meter ook met een drieweg op de lijn naar de modulator aansluiten dan kan je eventueel tijdens het rijden meten, maar je kan ook de lijn naar de modulator rechtstreeks aansluiten op de vacuümpomp met de vacuümmeter. Onder de motorkap kan je dan met de hand het gasstangenstelsel bewegen.

Je hebt op de foto nog wel een extra drossel bij de hoofdaftakking, volgens mij is die niet nodig, omdat de hoofdaftakking al een drossel is.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6229
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 05 apr 2016, 12:25

Govert,

Wederom dank. Toch ben ik bang van niet volledig mee te zijn. Als ik het goed begrijp moet ik dus de vaculeiding die naar de bak (modulator) loopt, losmaken aan het omschakelventiel ? Ik ben wel even verward met hoe ik deze leiding rechtstreeks kan aansluiten op de vacuumpomp eerlijk gezegd. Das dan toch met een drieweg of iets dergelijks nee ? Drieweg houdt dan in: aansluiting richting vacupomp, aansluiting richting modulator en aansluiting voor mijn vacuumtester/meter ? Begrijp ik dat goed ? Zit er dan op de vacumpomp nog een apart ventiel waar je op kan aansluiten of dergelijke ?

Ps: jouw reportage hier een-dagje-sleutelen-in-waarland-t5731-1340.html?hilit=waarland kan ik wel gebruiken voor het afstellen van de VCV ook waarschijnlijk ?
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 05 apr 2016, 21:23

Hieronder zie je een vacuümpomp met een kort stukje vacuümleiding.

FullSizeRender.jpg
FullSizeRender.jpg (295.72 KiB)


Het losse uiteinde waar de pijl naar wijst, sluit je aan op in plaats van de leiding naar de modulator bij de rode punt.

300dusavacuum2.jpg
300dusavacuum2.jpg (51.19 KiB)


Hierdoor zit de vacuümpomp in de plaats van de modulator, waardoor je kan meten wat het vacuüm is dat naar de modulator wordt gestuurd.

Met een drieweg kan het ook. Dan sluit je op de leiding van rode punt naar rode punt een drieweg aan. Dat is vooral handig als je tijdens het rijden wilt controleren.

Het afstellen van het regelventiel kan inderdaad zoals is aangegeven.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6229
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 07 apr 2016, 14:33

Govert en co, deze middag gauw tijdens de middagpauze eens een meting uitgevoerd. Foto vacustationair: 22 Bar ?

Wanneer ik de gasstang zo beweeg dat de flipper ingedrukt staat, komt de meter op 15 Bar ? te staan. Is dit goed ? Bij volgas zakte de naald naar 10 Bar ? (meer durfde ik niet of de geburen zouden komen zien wat er aan de hand is) :grin:

Voor mij persoonlijk zijn deze waarden goed te noemen ? Dan rest mij nog het VCV ventiel af te stellen ?
Bijlagen
vacustationair.JPG
vacustationair.JPG (467.71 KiB)
vacuflipperingedrukt.JPG
vacuflipperingedrukt.JPG (302.64 KiB)
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Roy Lubbers » 07 apr 2016, 22:02

Even voor de duidelijkheid, heb er verder geen verstand van, maar 22 bar vacuum is wel heel knap :whistle:

typ de waarde van de binnenste schaal, mmHg in google in, en je krijgt je vacuum.

-550mmHg is ongeveer -0,75 bar
-260mmHg is -0,34 bar.

bij -760mmHg zit je op -1 bar, compleet vacuum dus,

We praten over vacuum, dus je daadwerkelijke druk in het systeem is bij 550mmHg 1-0,75 bar, dus 250mBar, bij 260mmHg praat je dan over 660mBar.



Hoop dat het zo wat duidelijk is, kan je helaas inhoudelijk niet veel verder helpen
Avatar gebruiker
Roy Lubbers
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 358
Geregistreerd: 03 sep 2011, 20:13
Woonplaats: Enschede
Roepnaam: Roy
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1997 Ford Escort 1.6i 16V


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 11 apr 2016, 08:57

De buitenste ring geeft het vacuüm weer in inches kwikdruk. Bij stationair is het goed, de terugval naar 15 bij bediening omschakelventiel is goed, maar het moet naar nul bij vollast.

Je kan ook even het stangetje naar het regelventiel losmaken, dan kan je het regelventiel bedienen zonder de motor te laten razen.

Als het regelventiel niet naar 0 vacuüm regelt bij vollast, dan moet het regelventiel worden gesteld. Het kan ook geen kwaad om het goed schoon te maken, door er bijvoorbeeld remmenreiniger doorheen te spuiten. Hiervoor moet het regelventiel wel van de dieselpomp genomen worden. Dat moet voor het stellen toch al. Pas op, remmenreiniger is brandbaar.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6229
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 11 apr 2016, 09:18

Hey Govert,

Ben al blij dat de waarden goed zijn. Dus vollast betekent echt de gasstangen tot het einde trekken ? Motor raast inderdaad heel hard dan. Dus de stang naar het regelventiel losmaken en dan gaat het vacuum ook zakken zonder de motor in toeren te jagen als ik het goed begrijp ?

Dat regelventiel: zit dat vast met imbussen ?

Voor het stellen van het regelventiel: als ik jouw uitleg goed en wel begrepen heb, moet deze, als de hevel tegen da schijfje komt, ongeveer 20mbar aangeven. Indien niet, moet er aan dat schijfje gedraaid worden tot je aan deze waarde komt ? Of welke waarde is er nodig ?

Grz,

Bart
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 11 apr 2016, 12:50

Govert,

Deze middag al druk in de weer geweest.

Motor toch eens laten razen: de meter zakt tot tussen 0 en 5 (buitenste ring) bij vollast. Ga inderdaad je raad opvolgen en het regelventiel er eens afhalen en schoonmaken. Kan nooit kwaad.

Wat mij wel opviel: toen ik wou testen met een losgemaakte gasstang (zodat de motor niet raast) dan zakte de meter niet, bleef staan op 15 inch kwikdruk. Geeft dit een indicatie van iets ? MAAR ik heb wel de binnenste gasstang losgemaakt ipv de buitenste dus dat zal al veel verklaren. Het is volgens mij namelijk de buitenste gasstang die naar het regelventiel loopt. Dat zoeken we dan vanavond nog eens verder uit.
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 11 apr 2016, 18:21

Bart200D schreef:Hey Govert,

Ben al blij dat de waarden goed zijn. Dus vollast betekent echt de gasstangen tot het einde trekken ? Motor raast inderdaad heel hard dan. Dus de stang naar het regelventiel losmaken en dan gaat het vacuum ook zakken zonder de motor in toeren te jagen als ik het goed begrijp ?

Dat regelventiel: zit dat vast met imbussen ?

Voor het stellen van het regelventiel: als ik jouw uitleg goed en wel begrepen heb, moet deze, als de hevel tegen da schijfje komt, ongeveer 20mbar aangeven. Indien niet, moet er aan dat schijfje gedraaid worden tot je aan deze waarde komt ? Of welke waarde is er nodig ?

Grz,

Bart


Vollast betekent inderdaad de gasstangen tot het einde trekken. Als je het stangetje naar het regelventiel losmaakt, en daarna het regelventiel zelf bedient door het heveltje (waar het stangetje aan vastzit) te bewegen, dan kan je hetzelfde bereiken.

Voor het afstellen van het regelventiel moet je de hevel inderdaad tegen het rondje aanduwen en dan met een steeksleuteltje de as van de veer draaien. De as zie je als je het zijdeksel verwijderd.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6229
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 11 apr 2016, 18:24

Bart200D schreef:Govert,

Deze middag al druk in de weer geweest.

Motor toch eens laten razen: de meter zakt tot tussen 0 en 5 (buitenste ring) bij vollast. Ga inderdaad je raad opvolgen en het regelventiel er eens afhalen en schoonmaken. Kan nooit kwaad.

Wat mij wel opviel: toen ik wou testen met een losgemaakte gasstang (zodat de motor niet raast) dan zakte de meter niet, bleef staan op 15 inch kwikdruk. Geeft dit een indicatie van iets ? MAAR ik heb wel de binnenste gasstang losgemaakt ipv de buitenste dus dat zal al veel verklaren. Het is volgens mij namelijk de buitenste gasstang die naar het regelventiel loopt. Dat zoeken we dan vanavond nog eens verder uit.


De meter moet zakken tot 0 bij vollast. Als je het stangetje losmaakt, moet je het regelventiel vervolgens zelf bedienen met de hand. Je laat dan verder de gasstangen met rust, je bedient alleen het regelventiel. De motor moet wel draaien, omdat anders de vacuümpomp niet werkt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6229
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 11 apr 2016, 20:53

Govert,

Kan het niet tot 0 zakken te wijten zijn aan dat regelventiel ? Je uitleg over het afstellen volg ik niet helemaal, nl:

Voor het afstellen van het regelventiel moet je de hevel inderdaad tegen het rondje aanduwen en dan met een steeksleuteltje de as van de veer draaien. De as zie je als je het zijdeksel verwijderd.

--> de as van de veer draaien maar tot waar of tot welke waarde bedoel je dan ? Dat is mij niet duidelijk. :?

Je steekt dan wel een T stuk op de bovenaansluiting van dat regelventiel en dan draai je aan de as van de veer maar welke waarde moet de vacumeter dan aangeven ? Zie je wat ik bedoel ?
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 12 apr 2016, 12:37

Govert,

Ik denk te snappen hoe het regelen gebeurt: je moet in principe aan beide zijden van de vcv valve zijn he ? Ik heb namelijk een zeer interessant document gevonden waaraan jij ook hebt meegewerkt denk ik:

http://www.pdf-archive.com/2015/09/09/m ... ent-guide/

Dus het rond schijfje dient om de bediening tegen te klemmen en dan moet je aan de andere kant van de vcv vacuum bijgeven of wegnemen, toch ?

DAn rest mij alleen nog te weten hoeveel de waarde moet zijn ? Of is het echt bijsturen, terugplaatsen en gewoon testrijden ? Of kan je bijvoorbeeld een juiste waarde meten door je vacumeter bovenaan aan te sluiten op de vcv valve ?
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 12 apr 2016, 20:09

Dat document legt het zeer uitgebreid en goed uit. Het aansluiten is even knutselen, het gaat inderdaad het beste met een t-aansluiting. Dus van de aftakking van de hoofdvacuumleiding (de dikke zwarte slang) een lijn naar de t-stuk die bovenop het regelventiel is gestoken. Op de andere kant van het regelventiel zet je de vacuuummeter. Het regelventiel is hiervoor los van de dieselpomp. De instelwaarde staat in het document, jij hebt motor 617.91. Je kan stellen zonder te rijden.

Met de steeksleutel span je de veer, die lekt dan meer of minder.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6229
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 12 apr 2016, 21:14

Govert,

Ik heb het hele document nog eens grondig doorgelezen maar ik zit toch nog met een vraag, nl in het document wordt het volgende gemeld voor het testen / afstellen:

Connect the vacuum lines to/from the VCV in the way it would be if installed in
the vehicle. Ensure the vacuum damper (if fitted), is installed and connect
you
r vacuum gauge to the connection normally
reserved for the line to the
Vacuum Modulator. You want to measure the vacuum as it would be delivered
to the Vacuum Modulator under normal driving conditions

--> als ik het bovenstaande eventjes vrij vertaal moet de vcv dus niet aan de dieselpomp zitten, sluit ik alles netjes aan, zeker de leiding met demper ! zoals het hoort en steek ik mijn vacumeter in de lijn bedoeld voor de modulator. In principe heb ik deze procedure dan toch reeds toegepast een paar dagen geleden ?

Als ik jouw uitleg goed begrepen heb: steek ik op de leiding met de demper (die bovenop de vcv aangesloten zit) een T stuk, sluit ik deze terug aan en aan het andere stuk van de T steek ik dan mijn vacumeter ? Ben ik correct ?
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 26 apr 2016, 12:19

Beste Govert,

Zou je nog eens willen kijken of mijn laatste redenering klopt ?

Ik ga vanavond de vcv valve eruithalen, kuisen en regelen :-)
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 29 apr 2016, 18:30

Heren,

Ik heb gisteren de vcv er eens afgehaald en volledig uitgekuist. Wat ik mij nu afvraag: de vcv valve dient om vacuum af te laten maar hoe kan je eigenlijk weten of deze defect is of niet ? Er zit een soort van diafragma in als ik me niet vergis ? Als je de vacumeter bovenaan op de vcv valve zet, in de plaats van de leiding met de demper, je bouwt druk op, moet deze dan vacuum houden ? of net niet ?
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: W123 300D

Berichtdoor Govert » 01 mei 2016, 20:11

Een late reactie wegens verblijf in het buitenland en algemene drukte.

Een VCV laat door een hele nauwe opening lucht door, waardoor het vacuüm afneemt. De methode om te controleren of de VCV werkt is door hem aan te sluiten op een vacuümpomp, dus gewoon op de auto. Je kan hem aansluiten op de hoofdvacuümleiding van de auto (motor laten lopen) en met een Y-stuk waarop een vacuümmeter zit kan je de VCV controleren en stellen. Volgens mij is dit ook de redenering die je opvoerde. Met een handpompje kan je niet genoeg snel genoeg vacuüm opbouwen.

Als je VCV gesteld hebt, kan je de zaak weer gewoon aansluiten.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6229
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: VW Golf Variant IV 1.6


Re: W123 300D

Berichtdoor Bart200D » 01 mei 2016, 20:16

Govert. Vandaag op de Belgendag geprobeerd maar de waarden veranderen niet als de valve wordt gesteld... Stuk ? Zelfs aangesloten en de hevel met de hand omhoogdoen en de waarden veranderen niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1246
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje

VorigeVolgende

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten