MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 sep 2021, 19:50

w460 met m110 en 4G automaat

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 26 aug 2021, 13:26

Kameraad heeft een nieuw hobby project gevonden. Een G w460 met m110 en automaat.

Op zich lijkt het ding aardig in orde, in elk geval heeft het een vacuumprobleem. Hij schakelt niet uit zichzelf op, je moet de gaspedaal iets lichten, pas dan schakelt hij door.
Nu heb ik niet vaak een m110 onder handen gehad, dus tips zijn welkom.

Tijdens de warmloop rookt het ding als een 2-takt. Warme motor rookt niet zichtbaar. Ergens vermoed ik in de carterventilatie/warmloopregeling een probleempje. Tips zijn welkom.

Oorspronkelijk is het een Zwitserse, er zou dus best een egr-achtig systeem op kunnen zitten wat hapert.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4294
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor Benzhans2 » 26 aug 2021, 22:12

Wat betreft de bak kun je de vacuummodulator ff testen op werking vacuüm.
Ff vacuumslang eraf trekken en kijken of het rode potje vacuüm vasthoudt.
Het slecht/laat schakelen kun je afstellen. Vanaf de bak loopt de bowdenkabel. Waar deze op het gasstangenstelsel zit, kun je die afstellen met een verstelbaar gedeelte. Door deze lamger/korter te maken kun je hem eerder of later laten schakelen.

Wat betreft de motor: zet hem bij warme motor ff op 1.5 % co bij 850-900 toeren
Van daaruit verder kijken waar de vacuumlekkage zijn
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor RD500sec » 27 aug 2021, 10:39

Het niet opschakelen van de automaat is volgens mij niet gerelateerd aan vacuüm.
Opschakelen gebeurd door de hydraulische druk in de bak, gestuurd door de bowdenkabel, de diverse pistons (K1 K2 etc.) zorgen voor het aansturen van de diverse versnellingen.
Is de olie al ververst, samen met het filter?
Als dat nog moet gebeuren, zou ik ook naar de pistons kijken op gangbaarheid.
Mogelijk zit er ook speling in het bedieningsmechanisme tussen gasklep en bowdenkabel, ook dat kan de oorzaak zijn.

Het roken zou, als het de carterventilatie betreft, volgens mij ook met warme motor gebeuren.
Begin bij de bodem, compressie meten, kleppen stellen, ontsteking nalopen, afstellen, alle slangen en slangetjes nalopen, olie en filters, etc.
Kleur en geur van de rook kan je ook wat vertellen.
Een defecte warmdraairegelaar kan ook het probleem veroorzaken, en EGR doet in mijn ogen meer kwaad dan goed…
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 954
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 06 sep 2021, 10:17

Olie en filter zijn nog niet vervangen, binnenkort wil ik dat ding eens onderhanden nemen.

Zijn er afstelgegevens van zo'n bak beschikbaar? Het hele internet staat vol met de kabel iets strakker of losser te zetten, de moduleerdruk wat straffer of lager in te stellen, maar eigenlijk wil ik gewoon meetwaardes of merktekens hebben. Die heb ik nergens kunnen vinden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4294
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor RD500sec » 06 sep 2021, 12:34

De bak achter de M110 heeft waarschijnlijk een stang voor het bedienen van de bakdruk, geen bowdenkabel.
Veel armpjes en beentjes, met mogelijke speling.
Na verversen van olie, vervangen van filter, en bekijken van de pistons lijkt dit het volgende punt van aandacht, daarna kun je bak drukken meten. Ik zal kijken of ik dat voor je heb.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 954
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor MBBelgium » 06 sep 2021, 14:30

Misschien heb je hier iets aan? Daar staat ook waar en hoe je de drukken moet gaan meten. Is een uitgebreid document:

http://shop.ukrtrans.biz/wp-content/upl ... /722.3.pdf
MBBelgium
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 542
Geregistreerd: 28 jun 2014, 18:31
Woonplaats: Vlaams Brabant
Roepnaam: Tim
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor Benzhans2 » 06 sep 2021, 17:30

Deze bak heeft gewoon een vacuummodulator volgens mij.
Bakdrukken staan in werkplaatshandboek en is bij een 280 bak 3.8-4 bar zonder vacuüm.
Op de schakelstang, waar de bowdenkabel vastzit, zit een verstelbaar schuifje. Als je deze korter maakt, gaat hij eerder schakelen.
Hoe langer de vrije slag in de kabel, hoe eerder hij schakelt
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 13 sep 2021, 07:46

Van 't weekend even wat aandacht aan deze auto geschonken.

Stang naar bak zat heel veel speling op, dat er uit gesteld, gewoon middels kogelkopje verder op de as te draaien.

Ik hoorde een vacuumsis, dat bleek aan de achter-onderzijde van het inlaatspruitstuk te zijn. Een dikke slang met een scheurtje er in. Die slang loopt vanaf die achter-onderzijde nog verder naar beneden, achter het blok op een soort ventieldingetje.
Enfin, een ander stuk slang gevonden en geplaatst ( nauwelijks ruimte), en een kort proefritje.

Schakelen is beter, kan het nog niet helemaal goed beoordelen, dat komt nog. Motor loopt stationair nu te laag. Ligt ook niet helemaal stil en hoor een licht tikje onder het kleppendeksel. Ik denk dat de afstelling gecorrigeerd is op die lekkage. :shock: Dus de gehele afstelling moet eens goed nagelopen worden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4294
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor drieske » 13 sep 2021, 10:33

Eerst maar eens kleppen stellen denk.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 13 sep 2021, 12:38

Ja, kleppen stellen, olie en filters van motor en bak(ken) doen. Ontsteking eens goed met de stroboscoop controleren, vervroeging controleren, misschien bougies, kabels en rotor nog vervangen.

Is voor zo'n m110 zo'n 123Ignition iets?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4294
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor Coupe280 » 13 sep 2021, 13:00

Zitten daar nog contactpunten op dan??
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1407
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam: Tonnie
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 280S


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor Benzhans2 » 13 sep 2021, 13:27

Deze zijn na 1979 gebouwd.
Of er is iets oudere prul ingezet, maar denk dat deze gewoon een ontstekingsmodule heeft, dus geen contactpuntje
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: w460 met m110 en 4G automaat

Berichtdoor JantjeV8 » 14 sep 2021, 07:18

Contactpunten niet denk ik, maar de timing en de vacuumvervroeging kun je nog steeds controleren. Meten is weten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4294
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten