MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 sep 2020, 02:47

Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Berichtdoor trac » 03 aug 2020, 14:47

Hallo,

Betreft M110 uit 1979 met K-Jetronic welke ik recent heb gekocht. Sinds kort APK en de eerste meters gemaakt.

Vanwege een kapotte benzinepomp liep de MB alleen op LPG. Liep goed en netjes stationair.
Afgelopen weekend de benzinepomp vervangen, zodat hij nu ook op benzine loopt.

Echter bij het sleutelen zag ik dat er een rubber slangetje was afgebroken tussen inlaatspruitstuk en de warm up regelaar.
Hierdoor heeft het inlaatspruitstuk telkens valse lucht getrokken.

Dit slangetje heb ik weer aangesloten op de warm up regelaar, alleen loopt de motor nu hoog in toeren op zowel gas als benzine. Indraaien van de luchtschroef geeft geen goed resultaat (stond max. uit).
Ik vermoed dat voor LPG de motorafstelling is gedaan met dit slangetje los en dus valse lucht.
Verdamper betreft een Landi.

Weet iemand in omgeving Hardenberg (Noord-Oost Overijssel) een bedrijf die ervaring heeft met de M110 afstellingen op zowel gas als benzine?
Dan breng ik hem daar heen voor afstellen.

gr. Bram

ps. goede verhalen gelezen over mercedes-klassiekerservice.nl, maar dat is nogal een eind rijden voor mij.
Wil liever eerst een goede (basis)afstelling voordat ik die afstand ga rijden.
trac
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 16 mei 2010, 12:52


Re: Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Berichtdoor Wietse » 10 aug 2020, 13:29

OP LPG en benzine rijden is nooit 100% perfect op LPG.
De standaard is: eerst op benzine helemaal goed krijgen, en dan daarna op LPG zo goed als mogelijk. Rijd je op beide brandstoffen ( starten op benzine en bij warme motor overzetten op LPG ) dan krijg je hem nooit 100% goed op LPG, maar dan meer in het stationaire gebied.
Er is hier heel veel over geschreven op dit forum, heb bijna al mijn informatie hier vandaan. en veel zelf ondervonden.
De hulpluchtschuif ( choke) moet werken, de warmloopregelaar moet ook werken met benzine, en natuurlijk alle luchtslangen aangesloten.
Ik had een x een Benz waarbij die ontzettend mooi liep op LPG . Dit blok en LPG installatie zit nu in mijn auto.
Bij het monteren van de stuwklep zag ik dat deze als een paraplu ( handmatig zo gemaakt )was. Ik was verbaast en bij navraag bleek dat op deze manier het mengsel lucht/LPG heel goed was, en vooral stationair ( meer lucht dus ) maar op benzine doet die het niet en slaat die af ( te veel lucht)
Ik heb er toch maar voor de zekerheid een stuwklep gemonteerd met baclfire beveiliging, ook omdat ik volgens de regels van LPG rijden, netjes op benzine wil starten en over zetten op LPG met warme motor. Maar het blok loopt niet zo netjes stationair op LPG als met een paraplu stuwklep
Dit alles met een verdamper van omvl, maar denkt dat dat niet veel uitmaakt.

Het is belangrijk dat je een monteur hebt die bekent is met m110 op LPG, succes

Wietse
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 916
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Berichtdoor trac » 10 aug 2020, 16:28

Wietse schreef:Het is belangrijk dat je een monteur hebt die bekent is met m110 op LPG, succes

Wietse


Bedankt Wietse,

Ik heb in het verleden het nodige afstelwerk aan de M110 gedaan, waarbij ik met mijn eigen CO meter eraan, altijd goede resultaten heb behaald (afstelling alleen op benzine).

Ik heb nu een andere M110 (110.994, 1979. K-Jetronic zonder schubumluftventil), waarbij ik helaas waar de auto nu staat, geen beschikking heb over mijn eigen gereedschap of CO-meter.
Omdat de luchtstelschroef meerdere slagen (maximaal) uit stond, het slangetje onderaan het inlaatspruitstuk los hing en de benzinepomp stuk was, denk ik dat er een afstelling is geweest puur voor de LPG. APK kwam die namelijk zo doorheen.

Ik wil wat jij zegt de basisafstelling doen op benzine en bij warme motor op LPG overschakelen.
Helaas is de benzine afstelling momenteel dus niet goed en het zou fijn zijn als iemand rond Hardenberg een eerste afstelling kan doen, zodat ik thuis me weer verder kan verdiepen in alle aansluitingen en afstelling.
Wil even voorkomen dat ik met een veel te arme afstelling 120km ga rijden.

gr. Bram
trac
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 16 mei 2010, 12:52


Re: Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Berichtdoor iwemalpg » 11 aug 2020, 18:47

Inspuitmotoren kunnen perfect op LPG en perfect op benzine lopen.
Als je de juiste aanpassingen doet loopt hij zelfs beter op LPG dan hij ooit op benzine doet.
Het is wel van belang dat het mengstuk groot genoeg is.
Per pk moet je 10MM2 venturie diameter hebben.
Meer geeft onregelmatig vermogen en te klein geeft vermogensverlies.

Het aanpassen van de stuwklep levert doorgaans geen verbetering op van het brandstof mengel.
Het openzetten van de stuwklep levert wel meer vermogen op bij lage toerentallen.
Zelf start ik altijd op LPG.
Geen probleem.
In de winter start ik als het erg koud is op benzine.


Hugo
iwemalpg
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 aug 2020, 11:19
Roepnaam: Hugo
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Berichtdoor Wietse » 12 aug 2020, 09:42

verstandig,
zo te lezen weet je er genoeg vanaf, waarschijnlijk is er meer niet goed in het benzine traject, niet zomaar een slang los.
Te hard lopen betekend te veel lucht,
Maar even afstellen gaat niet lukken. Je moet de oorzaak vinden van te hard stationair lopen, probeer weer de instelling te doen , toen die goed liep op LPG, en dan naar huis rijden met je anwb pasje bij je.

Het wordt soms zoeken. check zeker de hulpluchtschuif, als die open blijft staan heb je altijd te veel lucht. een noodoplossing is dan om die 2 slangen die erop zitten een kurk ofzo erin te te doen, en stekkertje los van de 7e injector
( koudstart.) Dan zet je de koudstart buiten werking en ook de bypass, en als de motor dan warm is kun je op benzine/LPG Co afstellen. En eigenlijk met deze zomerse temperaturen heb je hem toch niet nodig. Ik heb zo 3 jaar gereden op benzine, hulpluchtschuif afgetopt. Gelukkig zit er nu een werkende op :dance: .
Ooit bij een maat van mij, ook drama op benzine, echt alles gecontroleerd. bougies ontsteking,kabels, klepspeling, compressie meten, andere warmloopregelaar erop, maakte allemaal niet uit. En als laatste redmiddel, de brandstofverdeler( doseur, spinnenkop) uitgewisseld ( van mijn auto ) en dat was dus het probleem.
Als de auto heel lang niet op benzine heeft gereden, dan zit de oude benzine aangekoekt in je doseur, maar ook in je injectoren, en dit ding werkt ook nauwkeurig met plunjers enzo, en dan blijven die dingen hangen/plakken etc.
Ook echte harde backfires maken meer kapot dan een slang los, kromme stuwklep. Ook de spinnenkop krijgt klappen.

succes he
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 916
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Berichtdoor trac » 12 aug 2020, 13:44

Wietse schreef:verstandig,
zo te lezen weet je er genoeg vanaf, waarschijnlijk is er meer niet goed in het benzine traject, niet zomaar een slang los.
Te hard lopen betekend te veel lucht,
Maar even afstellen gaat niet lukken. Je moet de oorzaak vinden van te hard stationair lopen, probeer weer de instelling te doen , toen die goed liep op LPG, en dan naar huis rijden met je anwb pasje bij je.

Het wordt soms zoeken. check zeker de hulpluchtschuif, als die open blijft staan heb je altijd te veel lucht. een noodoplossing is dan om die 2 slangen die erop zitten een kurk ofzo erin te te doen, en stekkertje los van de 7e injector
( koudstart.) Dan zet je de koudstart buiten werking en ook de bypass, en als de motor dan warm is kun je op benzine/LPG Co afstellen. En eigenlijk met deze zomerse temperaturen heb je hem toch niet nodig. Ik heb zo 3 jaar gereden op benzine, hulpluchtschuif afgetopt. Gelukkig zit er nu een werkende op :dance: .
Ooit bij een maat van mij, ook drama op benzine, echt alles gecontroleerd. bougies ontsteking,kabels, klepspeling, compressie meten, andere warmloopregelaar erop, maakte allemaal niet uit. En als laatste redmiddel, de brandstofverdeler( doseur, spinnenkop) uitgewisseld ( van mijn auto ) en dat was dus het probleem.
Als de auto heel lang niet op benzine heeft gereden, dan zit de oude benzine aangekoekt in je doseur, maar ook in je injectoren, en dit ding werkt ook nauwkeurig met plunjers enzo, en dan blijven die dingen hangen/plakken etc.
Ook echte harde backfires maken meer kapot dan een slang los, kromme stuwklep. Ook de spinnenkop krijgt klappen.

succes he


Die luchtstelschroef doet wel iets; kan de motor er aardig mee smoren. Kan me herinneren dat die wat beter regelbaar was. Nu is het van te hard lopen naar bijna afslaan maar een 1/4 slag. Slecht regelbaar.
Ik laat hem nu maar bij een APK station even controleren op LPG (APK monteur kent deze verdamper goed), en dan moet ik hem wel thuis krijgen.

Voor het lopen op benzine begin ik maar eens met wat V-power/BP Ultimate en wat Liqui-Moly injectorcleaner (benzine).
Eerst de basis.

gr. Bram
trac
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 16 mei 2010, 12:52


Re: Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Berichtdoor Edwin1966 » 13 aug 2020, 12:45

Marcel Kappen in Dalen. Ligt redelijk in de buurt lijkt mij.
Avatar gebruiker
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 06 aug 2008, 20:48
Woonplaats: Enschede
Roepnaam: Edwin
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Afstellen M110 motor voor LPG en Benzine

Berichtdoor trac » 14 aug 2020, 13:40

Edwin1966 schreef:Marcel Kappen in Dalen. Ligt redelijk in de buurt lijkt mij.


Top! Dat ziet er uit als een kundig adres. Ca. 20 km van waar de auto nu staat, dus dat moet te doen zijn.

Ik zal er volgende week eens heen gaan.


gr. Bram
trac
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 16 mei 2010, 12:52


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron