MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 07 dec 2021, 14:25

Andere motor of kop reviseren?

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Moderator: Bram Jansen

Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor Harold » 15 maart 2006, 20:22

Mijn pas gekochte 250 loopt vrij onregelmatig op gas, ik heb de auto helemaal laten afstellen ook kleppen stellen ed. en de auto liep veel beter alleen was dit maar van korte duur. Vandaag de auto aan de kast ed gehad nu is er waarschijnlijk een klep lek. Nu heb ik gehoord dat de motor van een 280 er ook in past en dat deze zuiniger en krachtiger is. Heeft iemand hier ervaring mee en past het ook echt?
Of ik kan de kop laten reviseren (dan weet je wat je hebt)
Of er een andere motor inzetten.
Het is een hand geschakelde Mercedes 250 van 1978

Alvast bedankt
Harold
Harold
 


Antwoord:Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor janbenz1 » 16 maart 2006, 00:26

Hallo Harold,
Jammer van die lekke klep.
Ik weet niet hoe de conditie van de motor is, maar als die goed is is mijn advies, reviseren.:S
Je weet nu inderdaad wat je hebt.
Daarbij komt dat een andere motor, 280 ook niet goedkoop is.
Daarbij komt nog eens dat je ook de versnellingsbak moet vervangen.
Een hele klus, en niet goedkoop.
Kop reviseren is best goed te doen.
Heb dit zelf nog gedaan in Februari jl. bij mijn Benz W123 200 op LPG.
Als je de kop laat reviseren laat het dan goed doen, bespaar hier niet op want als je later weer moet kost het dubbel.
Die van mij heeft aan revisie incl. gehele pakkingset 750,00 euro gekost.:sick:
Wanneer je dit laat doen moet je ongeveer op 1200,00 euro rekenen.
Ik weet zo niet waar je woont,maar een goed adres is v/d Velde in Boelenslaan, Bij Drachten.
Heb op dit forum ook een artikel hierover geplaatst bij projecten onder koprevisie.
Misschien heb je hier wat aan.
Veel succes.
Groetnis fan Jan.;)
janbenz1
 


Antwoord:Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor Wiebren240D » 16 maart 2006, 01:32

hallo Harold

jammer dat je een lekke klep hebt in je moter
ik neem aan dat dit wel is gedaan door een persoon die er wat van weet om vast te stellen dat de klep lek is

maar voor ik andere dingen doe hoeveel KM heeft de moter geloopen is wel van belang vind ik

en dan nog een ander ding heb je wel kompressie gemeeten eerste keer zo met de voet op het gas pedaal

en als dt klaar is nog een keer en dan olie op de zuiger en het verschil op schrijfen als het de 2de keer beter is dan de eerste keer kan je er inderdaad beter een andere moter in zetten

groeten wiebren nieuwenhuis tel 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4094
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Antwoord:Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor zilver » 16 maart 2006, 23:12

Harold, om het zeker te weten is een lektest of controle met een endosscoop via bougiegat het beste.
Dit kan eventueel bij mij(Apeldoorn)
Het is als je een beetje handig bent ook zelf te doen.
Neem een oude bougie haal het binnenwerk eruit er monteer er een luchtaansluiting op.
Demonteer alle bougie's er het kleppendeksel zet de kleppen van de te controleren cilinder alle twee dicht schakel de 4e versnelling in en de handrem erop.
Zet nu via de speciale bougie luchtdruk op de cilinder.
Hoor je de lucht ontsnappen in het luchtfilter= inlaatklep lek.
Via de uitlaat=uitlaatklep lek.
Via de oliepeilstok=zuigerveren slecht
Borrelen in de radiateur= koppakking defect
Suc6 en laat wat weten Zilver
zilver
 


Antwoord:Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor MajikSimon » 18 maart 2006, 22:17

Da's wel een hele mooie methode inderdaad Zilver.....

goed idee, dat kun je dus ook bij diesels doen met een aangepaste verstuiver....
MajikSimon
 


Antwoord:Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor janbenz1 » 19 maart 2006, 13:51

Goeie tip van Zilver.
Altijd doen, ben je zeker.
Groetnis fan Jan.
janbenz1
 


Antwoord:Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor Harold » 24 maart 2006, 21:04

Hallo allemaal,
Afgelopen week zijn de kleppen getest door luchtdruk op de cilinders te zetten en helaas zijn er twee lek van cilinder 5 en 6. Dus zaterdag gaat de kop er af en wordt gereviseerd geharde klep zittingen nieuwe klep geleiders, waarschijnlijk twee nieuwe kleppen.
Nu hoorde ik dat als er kleppen stuk gaan het bijna altijd de achterste cilinders zijn, dit zou komen omdat de waterpomp aan de voorkant zit en zodoende de achterste cilinders het warmst worden. Eigenlijk wel een logisch verhaal. Maar waarschijnlijk loopt de auto volgende week zaterdag weer en met een beetje geluk kan hij weer vele kilometers mee.
groeten
Harold
Harold
 


Antwoord:Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor zilver » 24 maart 2006, 21:22

Zie je dat het werkt.
Veel suc6 Zilver
zilver
 


Antwoord:Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor MarceldB » 25 maart 2006, 00:47

Harold schrijft:
Hallo allemaal,
Afgelopen week zijn de kleppen getest door luchtdruk op de cilinders te zetten en helaas zijn er twee lek van cilinder 5 en 6. Dus zaterdag gaat de kop er af en wordt gereviseerd geharde klep zittingen nieuwe klep geleiders, waarschijnlijk twee nieuwe kleppen.
Nu hoorde ik dat als er kleppen stuk gaan het bijna altijd de achterste cilinders zijn, dit zou komen omdat de waterpomp aan de voorkant zit en zodoende de achterste cilinders het warmst worden. Eigenlijk wel een logisch verhaal. Maar waarschijnlijk loopt de auto volgende week zaterdag weer en met een beetje geluk kan hij weer vele kilometers mee.
groeten
Harold


Zou het je lukken om er foto's van te maken? Lijkt me heel interessant om dat eens te zien.

Wil je kwijt wat dit geintje kost?
MarceldB
 


Re: Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor aart123 » 24 okt 2021, 20:43

beste mensen,

Ik overweeg een motorrevisie motortype M102 980. (230E 1982)
Wat gaat dit kosten...

NB: Nokkenas en slepers zijn recent vervangen, deze kunnen dus bij de kostenindicatie buiten beschouwing worden gelaten.


De reden: De laatste tijd doen zich problemen voor rond onsteking.
De motor heeft zowiezo verhoogde carterdruk.
Weliswaar is dit goed ondervangen door dikkere olie te gaan gebruiken KROON 20W 50.
Momenteel bokt de automaat en zit er benzine bij de motorolie, alles is best weer goed te krijgen, ben al gerustgesteld en kalmer na een paar gesprekken zo links en rechts....het is immers maar niet zomaar einde verhaal...

Maar al met al: Ik wil een revisie in overweging gaan nemen...zeker voor de nabije toekomst.

Een belangrijke reden is ook: ik ben zelf niet technisch, ik gebruik de auto indien geen pekel, als enige auto.
En ik ben er gewoon klaar mee om steeds met de auto heen en weer te leuren om hem aan de gang te houden...DIT GAAT OOK NIET VOOR NIKS..dan kan ik beter ff NU de keus maken....IK WIL GENIETEN VAN DE AUTO, rij niet veel...maar wel graag plezierig!

De auto staat er als een plaatje bij, tot vreugde van de taxateur, en mijzelf...mooie taxatiewaarde gekregen.
Ik ben verknocht aan deze auto, en zal hem nog jaren willen rijden, de rijeigenschappen en de beleving vind ik erg plezierig en het siert het straatbeeld bovendien.

( )....als de zaak toch los ligt.....ook automaatbak meenemen in proces...net zo slim lijkt me?

Dank en groeten , Aart
aart123
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 22 mei 2017, 13:43
Woonplaats: barneveld
Roepnaam: aart
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor RD500sec » 24 okt 2021, 22:31

Als er benzine bij de motorolie zit, loopt de motor te rijk, of hij slaat ontstekingsslagen over.
Benzine bij de olie betekent ook: slecht smeren, dus slijtage. Het kan de oorzaak zijn van de defecte nokkenas en slepers.
Maar ook van de hoge carterdruk: slijtage aan zuigers, zuigerveren, cilinderwand?

Heb je de compressie al laten meten? Dat geeft een beeld van de toestand van de motor.
Laat de ontsteking nakijken, zo nodig vervangen van rotor, verdelerkap, kabels, bougies.
Laat ook de injectie nakijken, of er lekkende injectoren in zitten, het CO goed staat, de warmdraairegelaar zijn werk doet en/of de brandstofverdeler mogelijk lekt.

Daarmee kun je het probleem van benzine in de olie oplossen en mogelijk nog wat kilometers maken voordat je definitief aan revisie toe bent.

Een gezonde ontsteking en injectie heb je zo wie zo nodig, of je nu doorrijd met dit blok, het blok laat reviseren, of ter zijner tijd mogelijk voor een goed gebruikt blok kiest.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Andere motor of kop reviseren?

Berichtdoor JantjeV8 » 25 okt 2021, 08:01

Juist, precies. Er kunnen zoveel andere oorzaken zijn die uw plezier verpesten. Het spul is 40 jaar oud. Rubbers worden hard en dichten niet goed meer af, slangklemmen scheuren vaan in de slang in. Geeft allemaal gedrag en afstelproblemen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4307
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten