MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 19 jul 2019, 07:09

Blauwe diesel B100

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Blauwe diesel B100

Berichtdoor resultit » 15 apr 2019, 10:33

Bij ons in de buurt(Rosmalen) is een B100 tank station zijn er al ervaringen met deze blauwe diesel?
ik ben benieuwd de motor wordt ook stiller door het hoger cetaangetal gehalte en een schonere verbranding
geen algen groei en beter starten.

Ik ben wel benieuwd wil wel eens eens 1/2 tankje blauw proberen tenzij er slechte ervaringen zijn hier op het forum
resultit
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor resultit » 15 apr 2019, 21:02

Naar Rosmalen gereden en voor de 1e keer blauwe diesel getankt B100
er zijn 3 soorten in Rosmalen kun je alleen de 100% en 20% tanken
B100 100% blauwe diesel prijs 1.56 ltr
B50 50% blauwe diesel
B20 20% blauwe diesel prijs 1.41 ltr

voor meer informatie en uitleg:
https://futurefuels.nl/nl/blauwe-diesel ... iculieren/

Ik heb 38 liter getankt waarschijnlijk zat er nog een liter of 10 normale diesel in de tank iets voorbij het laatste streepje op de tank meter. Ik ga weekend nog de kleppen stellen daarna tank ik hem af met blauw om het verbruik te meten.
Ik zal mijn ervaringen delen en posten op dit forum
wat me nu al opvalt 1e 20 km
motor is stiller
koppel:toename iets soepeler door trekken als je van laag toerental optrekt in de 3e versnelling
vermogen toe of afname:niet merkbaar
kruis snelheid snelweg: motor is een stuk stiller bij 110 /120 km per uur
topsnelheid: nog niet uitgeprobeerd
uitlaat rook: geen rook te zien maar daar heb ik op normale diesel ook geen last van behalve als ik echt flink plank
koude start: nog niet getest
geur: je ruikt geen diesel lucht meer achter bij de uitlaat neutrale lucht

Dus de eerste ervaring is goed de eigenaar is ook super enthousiast en heeft me gevraagd de ervaring terug te koppelen.Ik heb zelfs zijn mobiel nummer gekregen .
Bijlagen
IMG_7320.JPG
IMG_7320.JPG (1.69 MiB)
IMG_7315.JPG
IMG_7315.JPG (3.18 MiB)
IMG_7313.JPG
IMG_7313.JPG (1.77 MiB)
IMG_7312.JPG
IMG_7312.JPG (3.67 MiB)
resultit
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor JantjeV8 » 15 apr 2019, 21:35

Had je de acceleratie voorheen met een timer gemeten? Op gevoel zegt niets, placebo effect.

Ik stond ooit met een Fiat 500 uit 1967, met officieel in het boekje vernoemd: 18Pk, te tanken. Komt zo'n meisje V-Power promoten.... :dance: Niet normaal, zo die Fiat er vandoor ging op V-Power.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4036
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor resultit » 15 apr 2019, 21:49

Ik merk het gewoon met invoegen net wat eerder bij de 90 ik heb net weer een stuk op de snelweg gereden topsnelheid 135 op de teller 130 op de navigatie en er zat nog iets meer in dus ongeveer hetzelfde gebleven de motor is behoorlijk wat stiller en rustiger dat is zeker geen placebo effect maar je hebt wel gelijk meten is weten na een volle tank gaan we we weer een keer terug naar gewone diesel ik zal dan proberen wat metingen te doen 0 tot 100 80 tot 120 ik ben vooral benieuwd naar het verbruik als dat 10% gunstiger is dan valt de meerprijs wel mee als je de andere voordelen mee weegt het tankstation ligt ook op mijn route die ik regelmatig rij dus ik hoef er niet voor om te rijden.
resultit
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor RD500sec » 15 apr 2019, 22:22

De Blauwe Diesel 100 heeft een hoog cetaangetal. Een hoog cetaangetal zorgt voor een snellere en efficiëntere verbranding. Bij een mengsel van Blauwe Diesel 100 met gewone diesel leidt dit hogere cetaangetal in combinatie met een hoge energiewaarde tot een mogelijke brandstofbesparing of vermogenstoename.

Bovenstaand komt van de door jou aangehaalde link.
Let op het woordje mogelijk.
Ik ben benieuwd naar je metingen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor John57 » 15 apr 2019, 23:29

dan zou je dus ook gewoon slaolie bij kunnen mengen of gefilterde frituurolie
gr johnny5
John57
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 813
Geregistreerd: 11 nov 2011, 00:18
Woonplaats: Noord Holland
Roepnaam: John
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Nissan Patrol 3.3 LWB 4x4 1984
VW Polo


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor JantjeV8 » 16 apr 2019, 00:07

Ik geloof best dat die brandstof veel zuiverder, beter, stabieler is. Het idee er achter is ook heel erg goed. Maar de om615 is een oerdegelijk zelfontbrandertje, maar zo oerdegelijk dat de verfijning van die hoogwaardige brandstof zich qua vermogen en verbruik nauwelijks zal laten blijken. Niet te vergelijken met de moderne cdi en TDI.
Het is best leuk om dat eens te meten, maar in hoeverre ga je omzichtiger rijden als je blauw getankt hebt? Immers tussen de oren zou je willen dat de test positief uitpakt.
Acceleratie is wat neutraler meetbaar. Doe in beide gevallen bijvoorbeeld dezelfde test 10x.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4036
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor JantjeV8 » 16 apr 2019, 00:09

John57 schreef:dan zou je dus ook gewoon slaolie bij kunnen mengen of gefilterde frituurolie
gr johnny5

Nee, want dan blijft het een mengsel. De blauw100 is geheel zonder fossiel.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4036
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor RD500sec » 16 apr 2019, 00:40

Bij een mengsel van Blauwe Diesel 100 met gewone diesel


Dat ben ik met je eens Jan, toch spreekt de fabrikant van de brandstof zelf ook van een mengsel.....
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 545
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor resultit » 16 apr 2019, 10:08

Het gaat mijn in eerste instantie niet om de performance wil natuurlijk niet inleveren maar verbetering is natuurlijk mooi meegenomen vooral met een 200D 'tje

schonere verbranding reinigende werking van het brandstof systeem en motor.
veel minder uitstoot dus beter voor het milieu en minder argumenten om diesel / oldtimers auto's te weren.
motor een stuk stiller zowel stationair als in hogere toeren tallen.
een beter verbruik dat gaan we natuurlijk testen.
lijkt me logisch als je betere brandstof hebt dat de prestatie wat voelbaar beter zal het proberen te testen

Ik ga e.a testen en bij houden

B100, B20 versus standaard diesel: verbruik, prestatie, uitstoot visueel, koude start

De B20 is natuurlijk voordeliger in prijs €1.41
resultit
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor resultit » 16 apr 2019, 10:23

https://www.oudebenzclub.nl/forum/oude- ... lternatief

ook een W123 diesel met blauw ervaring
resultit
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor JantjeV8 » 16 apr 2019, 18:15

resultit schreef:schonere verbranding reinigende werking van het brandstof systeem en motor.
veel minder uitstoot dus beter voor het milieu en minder argumenten om diesel / oldtimers auto's te weren.


Dat zijn argumenten waar we baat bij kunnen hebben. Op W124 komt voor de zoveelste keer het gesprek terug over 2-takt olie door je diesel... Als je wilt dat we nergens meer toegelaten worden, moet je dat soort experimenten vooral openlijk gaan motiveren.

Fossiel of niet, citaat van die site:
Onze Blauwe Diesel 100 is fossielvrij!
Blauwe Diesel 100 wordt gemaakt uit plantaardige afvaloliën. Gewone diesel wordt gemaakt van aardolie, dit noemen we fossiele diesel. Blauwe Diesel 100 wordt dus niet gemaakt van aardolie of aardgas. Daarom noemen wij Blauwe Diesel 100 fossielvrij.


Ik kom d'r nog niet helemaal uit of je zuiver B100 tankt, of dat het met de 'gewone' diesel wordt gemengd. De info is wat interpreteergevoelig zal ik maar zeggen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4036
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor drieske » 16 apr 2019, 21:06

Het heeft ook nadelen.........
Door de zogenaamde reinigende werking kunnen er afdichtingen gaan lekken ook kan de motor meer olie gaan gebruiken.
Het beste is gewoon altijd dezelfde brandstof te tanken.
Een ander nadeel is natuurlijk de prijs, dit soort alternatieve brandstof zou goedkoper moeten zijn.
Er zijn meer van dit soort brandstoffen; GTL, ASPEN en meer. Op dit moment loopt er een proef op Schiphol met de trekkers op GTL diesel .
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 644
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor Ome Henk » 17 apr 2019, 20:16

Ik kan niet wachten tot ik blauwe diesel of gtl hier in de buurt kan tanken!

niet voor mijn auto, want die is benzine. Maar voor mijn oude trekkertje. Het probleem is dat de samenstelling van de "normale"diesel niet meer hetzelfde is als een paar jaar geleden. Dus wat Drieske zegt om altijd dezelfde brandstof te tanken gaat niet op, omdat de brandstof zelf verandert.

Helaas kunnen ondervinden wat de verandering van samenstelling voor invloed heeft als de auto/boot/tractor lang niet gebruikt wordt. door de bio toevoeging trekt de gewone diesel veel water aan, is niet stabiel, en gevoelig voor bacteriengroei. Daarnaast tast de huidige gewone diesel de rubber slangen aan.

Dus vorig jaar een tractor met drab in de tank, verotte verstuivers, roest in de tank en lekkende brandstofslangen na een maand of 8 stilstand. OOk de geur leek naar een paar maanden meer op terpetine dan op diesel. Ook bij een andere alle slangen kunnen vervangen omdat deze poreus geworden waren.

Bij een voertuig dat dagelijks gebruikt wordt, zal bovenstaande natuurlijk niet zo snel optreden en lijkt het me minder interesant

Dus laat maar komen die blauwe diesel en gtl!
Ome Henk
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 13 sep 2011, 20:16
Roepnaam: Henk
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Deutz f2l612/5 1957


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor resultit » 17 apr 2019, 21:43

Vandaag koude start gedaan ook merkbaar beter 10 sec gloeien en starten loopt vrijwel direct gelijkmatig op 4 pitten.
Ik weet niet wat normaal de voorgloei tijd moet zijn bij een trekstarter ik merk geen verschil tussen 10 of 20 seconden voor gloeien. waarschijnlijk in de winter wel als het vriest.
resultit
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 05 feb 2008, 16:45
Woonplaats: Oss
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor Semrick » 18 apr 2019, 11:50

Ik heb hem gisteren volgegooid met GTL.
Was eigenlijk op zoek naar de B100 maar dat is hier in de omgeving helaas nog niet te krijgen.
Maar ook op GTL draait de motor een stuk rustiger. En nagenoeg geen last meer van rook uit de uitlaat.
Ik had al vaker GTL getankt en het bevalt mij prima. :handgestures-thumbup:
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 3974
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam: Rickert
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E 1987


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor Citrobenz » 18 apr 2019, 17:57

Als je de tank weer vol hebt kun je 28 april mooi naar Oldemarkt komen Eric ;) (voorjaarsrit van Koen)
Gezellig bijkletsen en genieten van een mooie rit
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3125
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam: Henk
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroën Ami 8 van 1978


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor Semrick » 19 apr 2019, 09:12

Op zich een goed plan Henk.
Helaas heeft de baas het nodig gevonden om mij die dag in te plannen voor een dienst van 07:00 - 15:00 uur. :think: :snooty:
Groeten,

Rickert
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 3974
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam: Rickert
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E 1987


Re: Blauwe diesel B100

Berichtdoor Citrobenz » 19 apr 2019, 09:53

Ja dan houdt het op.

Als je later die rit toch nog eens wilt rijden ben je bij mij altijd welkom en rijden we hem samen.
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3125
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam: Henk
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroën Ami 8 van 1978


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten