MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 mei 2020, 03:51

C107 450SLC 1973

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderator: Bram Jansen

C107 450SLC 1973

Berichtdoor 230teee » 08 apr 2020, 11:58

Ik ben sinds een kleine twee weken eigenaar van een Origineel Zwitserse 450SLC uit 1973.
Na een W123 280, een W123 230TE en een W201 190D vervoer ik me inmiddels dagelijks in een W201 2.3 Sportline.
Al sinds een paar jaar ben ik opzoek naar een nette Mercedes coupè.
Allereerst zat ik in de richting van een 500 of 560 SEC te kijken.
Echter heb ik in al die jaren geen goed exemplaar met gewenste opties voor eerlijk geld kunnen vinden, ik was er eigenlijk net te laat bij. Ze zijn de afgelopen jaren behoorlijk in prijs gestegen.
Gaande weg in mijn zoektocht ben ik eigenlijk de SLC steeds mooier gaan vinden en had dus ook mijn zoekgebied iets verbreed.

Zo ben ik uitgekomen op deze prachtige 450SLC uit 1973.
De wagen is in 2007 uit Zwitserland hierheen gehaald, dit is goed te merken kijkend naar de redelijk roestvrije carosserie.
In 2013 heeft de vorige eigenaar deze bij Aaldering aangekocht en nu sinds enkele weken heb ik hem particulier van hem overgenomen.

De wagen zelf:
C107 450SLC
Icon Gold Metallic met groen leder interieur.
Electrisch schuifdak, koplampwissers en origineel geleverd op kroonkurken. Het reserve wiel is nog zo goed als nieuw met een ongesleten band uit 1983...
Verders is de auto redelijk kaal, bijvoorbeeld geen electrische ramen of airco. Zelfs een rechterbuiten spiegel ontbreekt op de optielijst van deze wagen.
Alle boekjes zitten er bij met het laatste afgestempelde onderhoud bij 185000 door aaldering. Inmiddels staat er bijna 230000 op de teller.

De motor loopt super en de automaat schakelt heerlijk soepel.
Kwa bodem zit er niet veel werk aan, hier en daar een minimaal gaatje wat even aangepakt dient te worden.
Er zitten wel wat roestblaasjes onder de lak die ik deze winter direct wil aanpakken.
De koplampwissers heb ik nog niet werkend samen met de koplamp sproeiers.
De kachelmodulator die de waterklep voor de kachel bediend functioneerd ook niet naar behoren en de stoelvergrendeling heb ik ook nog niet werkend gekregen.
Ook het interieur verdient nieuw leder.
Verders werkt alles prima.
Zo heb ik het CV systeem al gerepareerd (losse leiding) en alle raapmjes weer gangbaar gemaakt door de geleiders opnieuw te smeren.
Ook het schuifdak gaat weer soepel nadat ik deze opnieuw gesmeerd had.

Het is de bedoeling deze wagen compleet te restaureren en in ere te herstellen.

Ik zal hier op het forum een logboek bijhouden en wellicht wat vragen stellen.
Bijlagen
20200330_125714.jpg
20200330_125714.jpg (3.82 MiB)
20200329_165346.jpg
20200329_165346.jpg (2.29 MiB)
20200329_165334.jpg
20200329_165334.jpg (2.71 MiB)
20200329_165328.jpg
20200329_165328.jpg (3.34 MiB)
20200329_165302.jpg
20200329_165302.jpg (4.45 MiB)
20200329_165226.jpg
20200329_165226.jpg (4.25 MiB)
De benzine kruipt waar het niet gaan kan.
Avatar gebruiker
230teee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 03 maart 2013, 12:51
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Bram
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 230TE
W123 230TE donor


Re: C107 450SLC 1973

Berichtdoor Weizengelb » 08 apr 2020, 12:31

Hoi Bram,

Wat een mooie jaren 70 kleurencombinatie!

De SEC's zijn idd duurder geworden. Een paar jaar geleden stond hier in de buurt een behoorlijk nette 500SEC te koop voor 2750 euro. Ik zocht toen een 4 deurs maar heb nu toch wat spijt dat ik die niet heb gekocht.

Laatst was op Discovery een programma waarin ze precies zo een gouden SLC opknapten, een aanrader (een 350SLC).

Veel plezier ermee!
Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2308
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D
W124 E220 automaat


Re: C107 450SLC 1973

Berichtdoor MBBelgium » 08 apr 2020, 14:19

Hoi Bram

prachtige wagen! De velgen die op de wagen zaten heb je die ook meegekregen of enkel de kroonkurken?
MBBelgium
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 451
Geregistreerd: 28 jun 2014, 18:31
Woonplaats: Vlaams Brabant
Roepnaam: Tim
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: C107 450SLC 1973

Berichtdoor 230teee » 08 apr 2020, 14:38

Hallo,

Nee ik heb hem gekocht met kroonkurken.
De Penta`s had ik al liggen, eigenlijk voor onder de W123 gekocht toen...
De benzine kruipt waar het niet gaan kan.
Avatar gebruiker
230teee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 03 maart 2013, 12:51
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Bram
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 230TE
W123 230TE donor


Re: C107 450SLC 1973

Berichtdoor MBBelgium » 09 apr 2020, 09:01

230teee schreef:Hallo,

Nee ik heb hem gekocht met kroonkurken.
De Penta`s had ik al liggen, eigenlijk voor onder de W123 gekocht toen...


Staat super op de penta's! Kon ik maar ook een betaalbare set vinden....
MBBelgium
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 451
Geregistreerd: 28 jun 2014, 18:31
Woonplaats: Vlaams Brabant
Roepnaam: Tim
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: C107 450SLC 1973

Berichtdoor 230teee » 12 mei 2020, 11:43

Hallo,

Inmiddels al wat kleine dingetjes gedaan:

Wagen laten taxeren.
Alle raamechanieken gesmeerd, alle raampjes gaan nu weer soepel op en neer.
Mechanische klok in het midden van het dashboard gerepareerd. Er was een verbinding verbroken die ik nu opnieuw verbonden heb.
Losse vacuumleiding gevonden vanaf het inlaat spruitstuk, weer verbonden en de CV werkt weer, de stoelvergrendeling en kachelschuif nog niet. Dus hier ga ik nog naar kijken.
De spotjes in de bumper functioneerde alleen bij stads verlichting (Zwitserse uitvoering). Heb deze nu doorverbonden waardoor deze ook werken op het dimlicht.
Bougies vervangen.
Ontsteking nagekeken.
Binnenkort komen de 8 injectoren terug van het reinigen en testen...

Komende tijd ga ik mij focussen op een grote beurt inclusief distributieketting, kleppen stellen en plastic houders voor de oliesmering van de nokkenassen en gaande weg onderdelen verzamelen voor de roest reparaties en laswerk.

Gr Bram
De benzine kruipt waar het niet gaan kan.
Avatar gebruiker
230teee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 03 maart 2013, 12:51
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Bram
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 230TE
W123 230TE donor


Re: C107 450SLC 1973

Berichtdoor 230teee » 18 mei 2020, 09:13

Na de gereinigde Injectoren te hebben gemonteerd, liep de wagen koud nog steeds niet direct op alle cilinders.
Nu het brandstofsysteem uitgesloten was op problemen heb ik besloten nieuwe bougiekabels, verdelerkap en rotor te plaatsen.
De wagen loopt nu weer netjes en direct op alle cilinders.
Ook heb ik direct de Fan koppeling vervangen. Deze zat vast waardoor hij altijd meeliep op toerental en dus altijd koelde.
Ik heb hem vervangen door een Originele Behr.
Nu kan ik eindelijk weer genieten van het heerlijke V8 geluid in plaats van een opstijgend vliegtuig!
De benzine kruipt waar het niet gaan kan.
Avatar gebruiker
230teee
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 235
Geregistreerd: 03 maart 2013, 12:51
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Bram
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W123 230TE
W123 230TE donor


Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast