MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 20 apr 2019, 13:19

Contactslot kapot?

Alle techniek van de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Contactslot kapot?

Berichtdoor F3Cees » 07 feb 2019, 20:13

IMG_4928.JPG
IMG_4928.JPG (2.04 MiB)
IMG_4927.JPG
IMG_4927.JPG (2.07 MiB)
Bij het testen van de compressie is denk ik het contact slot kapot gegaan, wil niet meer starten.
dus extra kabel aan de startmotor no 50 gedaan en kan dan daarmee starten, echter de koudstart en brandstofpomp extra injectie werkt dan niet.
dus toch maar eens contactslot proberen te verwijderen.
das echter niet zo makkelijk, eerst van links geprobeerd , dus dashboard kastje en klokje er uit, moest toch opnieuw afgesteld worden , want loopt wat achter.
maar verder kom je niet want er zit een dwarsschot en dan zou je wel kinder handjes moeten hebben.
Zou Mercedes dan toch kinderarbeid gedaan hebben?
dan maar van de linkse kanter bij te geraken. eerst maar eens de stoel er uit, stuur er af en vloer wat gelijk gemaakt om lekker te liggen
dan de toerenteller er uit ,vervolgens midden instrument ,eerst de oliedruk leiding aan de meter afschroeven en oppassen met de watertemperatuur kabel , deze kon ik vast laten zitten, lampjes er uit en kon het instrument er voorzichtig ver genoeg uit trekken en aan de stuurkolom vast getapet, dan de vlg de tacho de kabels en beugel los en is er ook weer zo uit.
dan het slot en das een nog moeilijker , voorste bescherm plaatje is er zo uit , maar het slot ging er niet uit,
want het stuurslot zit aan er ook aan vast.
dus de stuurkolom ook maar losgemaakt, waardoor deze wat kon bewegen en het slot door 90 gr naar links te draaien kon ik hem er uit krijgen,
En op de achterkant zit het elektrisch gedeelte, deze zit met 3 schroeven vast.
dan alle contacten gemerkt waar wat zit en daar bleek dat op aansl. 50 geen violet kabel van 2,5 mm2 zat maar een kabel van het alarm met maar 1,5 mm2 en vandaar naar het alarm en weer terug aan de violet kabel gesoldeerd.
deze bleek toch wat te licht. dus het gehele alarm er uit gehaald, was toch maar klasse 1 en er moet dacht ik een GPS in.
wordt vervolgd
gr Cees
Bijlagen
IMG_4929.JPG
IMG_4929.JPG (1.35 MiB)
F3Cees
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 18 dec 2018, 00:02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Roepnaam: Cees
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: met 5 bak


Re: Contactslot kapot?

Berichtdoor Toontje » 08 feb 2019, 09:44

ja soms vraag jejezelf af hoe hebben ze dat moertje erop gekregen :grin
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 9955
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: 's-Heerarendskerke (Zeeland)
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Contactslot kapot?

Berichtdoor JantjeV8 » 08 feb 2019, 16:31

Zorg dus dat als de sleutel wat vaker hapert in de cilinder, of je moet wat teveel aan je stuur jutteren om 'm van stuurslot af te krijgen, of je hebt er een zware bos sleutels aan hangen, dat je de cilinder op tijd vervangt. Anders kom je (onverwacht) voor zo'n klus te staan.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3953
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Contactslot kapot?

Berichtdoor F3Cees » 08 feb 2019, 20:48

IMG_4940.JPG
IMG_4940.JPG (1.3 MiB)
IMG_4935.JPG
IMG_4935.JPG (1.9 MiB)
Contact slot met de 3 boutjes gedemonteerd en schoongemaakt , kabels aangesloten en weer op het stuurslot geschroefd en dan eerst even kijken of de motor nou direct start, ben ik wel benieuwd naar natuurlijk, Oei, eerst even de olie aansluiting afstoppen, anders wordt het zon zooitje en daar past precies een M 8 bout in.
Accu aansluiten en contact met een dikke schroeven draaier even aanklikken en zie daar broom, broom, dat geeft weer een dikke smile en de dag kan niet meer kapot. dus dan maar weer verder monteren.
Stuurslot zit er ook weer in en stuurkolom weer vastgezet, voor de Km teller en toerenteller heb ik een een gaatje van 1,5 mm geboord in de M4 bout 3 mm diep en daarin een e- kabel gesoldeerd, deze dient als geleiding voor de beugel , massa kabel en moer.
lg zo,n 20 cm en uiteinde omgekruld zodat de moer er niet af kan vallen.
kabel kan je laten zitten , als je maar zorgt dat ie niet tussen de ruiten wissers stangen komt.
combi instrument kom je gemakkelijk bij.
Voor de toerenteller er in gaat moet ik nog een lamp kabeltje verlengen, gaat morgen gebeuren , denk ik
gr Cees
PS Ja Toontje zo gaat het beter, flikkert dat moertje niet uit je handen.
en Jantje V8, ik heb geen probleem met de sleutel, ik heb zelfs een reservesleutel laten maken en past ook zonder te moeten vijlen. en weet nu hoe alles uit elkaar moet. gr Cees
F3Cees
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 18 dec 2018, 00:02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Roepnaam: Cees
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: met 5 bak


Re: Contactslot kapot?

Berichtdoor JantjeV8 » 09 feb 2019, 17:40

Dat had ik wel begrepen Cees, maar het werk is hetzelfde als je de genoemde symptomen te lang laat versloffen.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3953
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Contactslot kapot?

Berichtdoor F3Cees » 09 feb 2019, 19:47

Vandaag de de toeren teller er in en kabels van lampjes verlengd. tevens te veel aan kabels er uit en de big boom boxen ook, die horen hier niet in thuis met zijn 4 x 75 Watt, de kabels nog wel netjes samen bundelen
Antenne schuif ook weer in en uit.
het klokje loopt na opnieuw ingesteld ook weer mooi op tijd.
de radio is nog wel geen goede, maar voorlopig moet het maar.
Dus nog op zoek naar een Becker in chrome kleur
gr Cees
F3Cees
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 43
Geregistreerd: 18 dec 2018, 00:02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen
Roepnaam: Cees
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: met 5 bak


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bob en 1 gast