MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 sep 2021, 20:00

Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Bram Jansen

Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Jan123t » 04 aug 2021, 15:46

Hallo Benz-liefhebbers,
Ik heb een vraag over mijn achter-vering.
Dat mijn Benz al 'dansend' over de verkeersdempers ging viel mij eigenlijk nauwelijks op, ik was eraan gewend..
Totdat iemand mij er op wees dat dit de rij-eigenschappen echt niet bevorderd en hier dringend iets aan moet gebeuren..
Het euvel lijkt eenvoudig te verhelpen door montage van nieuwe schokbrekers maar zo eenvoudig blijkt het dus niet te zijn.. En dan komt door de 'Niveauregulierung' van mijn 280TE '83.
Voor zover ik het begrijp regelen de drukaccumulatoren (veerbollen) middels een aansluiting op de schokbrekers de druk en dus de stijfheid en veergedrag in de schokbrekers.
Wanneer de schokbrekers niet lek zijn en het 'dansen' (nabewegen) doet zich voor dan zouden die veerbollen vervangen moeten worden. Dat is overigens een stuk goedkoper dan de schokbrekers zelf
De vraag is nu hoe de juiste diagnose gesteld moet worden, zijn het 'lekke schokbrekers' of de veerbollen ?
Daarnaast heb ik voor zover ik weet nog de originele 'schroefveren' , hoe weet je of die aan vervanging toe zijn..?
Kortom , alle advies is welkom !
Groet, Jan
Jan123t
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jul 2021, 16:57
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Lid sinds september 2009. Mijn vorige account was verdwenen


Re: Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor JantjeV8 » 05 aug 2021, 07:13

Een schroefveer is aan vervanging toe als hij OF teveel roest heeft (Apk afkeurpunt), OF gebroken is.

Je schokbreker van een T heeft inderdaad een soort hydrauliek cilinder in zich die de auto op hoogte houdt.
Is je auto een dansende bok, dan inderdaad veerbollen vervangen.
Komt de auto niet op hoogte, zou het kunnen dat je schokbrekers kapot zijn, maar dan nog zijn er meerdere oorzaken denkbaar.
Een harde stuiterende auto=veerbollen. Setje zal ergens tussen de 150 & 200 roebels kosten. Vervangen is ongeveer kwartier per kant als je niks kapot draait. Ontluchten doet het systeem zichzelf naderhand.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4294
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Maikel » 05 aug 2021, 12:19

Hoi

Wat Jan zegt, als hij stuitert , of voelt dat je geen vering hebt zijn het de bollen.
Math heeft ook wel eens gezegd, de koets van een T rolt veel meer heen weer, hij waggelt meer dan een sedan.
Misschien zijn de schroefveren naar verloop van tijd ook slap geworden. Lekkende dempers kan je wel goed zien.
Groeten Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Jan123t » 02 sep 2021, 10:37

Dank Jan en Maikel voor jullie reactie!
Ik heb inmiddels n testje gedaan.
De kofferbak zwaar beladen en de motor gestart, de auto komt geen centimeter omhoog wat volgens mij toch wel zo hoort te zijn..
Bij hard achter op de auto duwen veert deze zo'n 4 keer na.. dus eigenlijk hetzelfde effect als op de verkeersdrempel..
Zou dat dan inderdaad betekenen dat de veerbollen (en niet de schokbrekers) aan vervanging toe zijn..?
Nog tips over waar ik deze reparatie het beste kan laten doen..?

Groet, Jan
Jan123t
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jul 2021, 16:57
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Lid sinds september 2009. Mijn vorige account was verdwenen


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Benzhans2 » 02 sep 2021, 20:20

Veerbollen zijn eenvoudig te vervangen. Zitten net naast de achtervering en met een brug, open sleuteltje 11, dopje 13 met ratel en steeksleutel 19 binnen uurtje beide vervangen.

Kan ook zijn dat je regelventiel niet werkt en dus niet de juiste hoogte instelt. Als heveltje naar beneden blijft staan, zal de achterkant nooit omhoog komen.
Als hij dus geen druk opbouw, gaat hij ook stuiteren.
Check dus eerst het heveltje, die aan je stabilisatorstang is gekoppeld
Laatst bijgewerkt door Benzhans2 op 03 sep 2021, 08:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor JantjeV8 » 03 sep 2021, 08:05

Zit er genoeg olie in het reservoir? Rechtsvoor in de motorruimte.

En als je die bollen vervangt, even een bakje er onder... :blush:
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4294
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Jan123t » 03 sep 2021, 13:08

Hi Jan, er zit genoeg olie in t reservoir..
Ik denk dat ik Wensink hier in Nijmegen ga vragen een exacte diagnose te doen.
Daarna ga ik op zoek naar iemand die de klus kan klaren, ben helaas zelf niet zo sleutel-vaardig..
Hier iemand in de beurt heeft die hele hydrauliek in zijn 'T' laten fixeren.. ik heb het toch liever weer helemaal origineel werkend.. zeker met n caraven is t een top-systeem!
Groet, Jan
Jan123t
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jul 2021, 16:57
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Lid sinds september 2009. Mijn vorige account was verdwenen


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Benzhans2 » 03 sep 2021, 18:37

Denk niet dat de dealer je er mee kan helpen.
Das uren schrijven en daarna melding dat ze de techniek niet meer begrijpen.
Ik wil er best ff naar kijken voor je.
Ik woon echter in Albergen, maar je bent welkom
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor wwwW123 » 03 sep 2021, 19:35

Zie zoekfunctie forum. Door de jaren heen al veel over geschreven.
Kijk ook eens naar je olie. Zwart of helder? Op peil? Wagen opkrikken en achter kijken of er wat lekt.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1543
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota PICNIC (eigenlijk beter dan een benzine Mercedes :-))
Skoda Fabia (niet verder vertellen)


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Maikel » 03 sep 2021, 22:24

Hi Jan

Ik heb het jaren geleden laten doen bij een merc garage in Duitsland net over de grens, die moeren willen nog wel eens vastzitten enz. Ze hebben hem ook gelijk ontlucht en afgesteld, misschien is dat een optie voor je.
Groeten Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor RD500sec » 04 sep 2021, 00:43

Jan, de kennis van deze wagens is bij de dealer over het algemeen niet meer aanwezig.
Een eerlijke dealer geeft dan ook aan dat je beter naar een specialist kan gaan.
Een dealer die wat minder eerlijk is, neemt de klus aan en is na het verprutsen van de klus niet thuis voor reclamaties, op het W201 staat een voorbeeld hiervan.
Mijn advies: zoek een specialist en wees niet bang om er een paar km voor te rijden, dat loont zich.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 954
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Maikel » 04 sep 2021, 08:31

Oh ja Jan, als je hevel aan de achterste stabi stang gaat checken, doe dat met draaiende motor :grin:
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor MJE » 07 sep 2021, 09:01

Mooi topic!!
Avatar gebruiker
MJE
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 98
Geregistreerd: 14 dec 2011, 22:52
Woonplaats: Amersfoort
Roepnaam: Maarten
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Jan123t » 09 sep 2021, 11:13

Ik heb er inmiddels 2 besteld bij steronderdelen.nl :
123-014 019 6500 - Drukaccumulator, vering/demping € 85,00
Hans gaat mij helpen met het monteren van de 'bollen' , superblij mee!
Wordt vervolgd.
Jan123t
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jul 2021, 16:57
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Lid sinds september 2009. Mijn vorige account was verdwenen


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Jan123t » 20 sep 2021, 10:06

Afgelopen zaterdag naar Hans in Albergen geweest.
Hij heeft mij fantastisch geholpen met het vervangen van de veerbollen
Na een uitvoerige uitleg hoe het systeem precies werkt en een inspectie ter plekke bleek de diagnose te kloppen, schokbrekers goed, veerbollen defect
De Benz ging op de (2 koloms) brug waardoor de schokbrekers ruimte krijgen en de druk in het hydraulische systeem afneemt, de aan en retourleiding van de veerbollen waren na zorgvuldig schoonmaken van de leiding en de moeren goed los te draaien (open ringsleutel!). De olie liep er rustig uit.
De bollen zijn ieder met 3 moeren bevestigd en ook deze waren goed los te krijgen.
Bevestigen van de nieuwe bollen ging eenvoudig, de draadeinden keurig in t kopervet gezet en de leidingen weer gemonteerd.
Er was circa 2 liter zh-m hydrauliekolie nodig om het hele systeem weer te vullen, na enkele minuten de motor en dus de hydrauliekpomp te laten lopen was het tijd om te testen..
De stand van de niveauregelaar hoefde niet versteld te worden de hoogte was eigenlijk gelijk goed. (zie het topic Afstelling niveauregeling voor een exacte uitleg)
Het systeem heeft 2 functies, de bollen werken als een soort expansievat en zorgen dus voor de demping wanneer je bv over een verkeersdrempel rijdt
De andere functie betreft de niveauregeling, bij lopende motor gingen Hans en ik achterin zitten waardoor de vering inzakte, na een paar seconden gaat de auto weer omhoog tot het oude niveau
Beide functies werken nu weer perfect en de Benz zoeft weer goddelijk over de meest lompe verkeersdrempels
Nogmaals superbedankt Hans voor je zeer deskundige hulp, je enthousiasme en de gezelligheid!
Jan123t
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 jul 2021, 16:57
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1983
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Lid sinds september 2009. Mijn vorige account was verdwenen


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Maikel » 21 sep 2021, 09:17

Top Ja ! Blijft hij overnacht of na tijdje stilstaan ook op hoogte?
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Benzhans2 » 21 sep 2021, 10:32

Maikel schreef:Top Ja ! Blijft hij overnacht of na tijdje stilstaan ook op hoogte?


Normaal kan nivoregeling niet inzakken bij stilstand.
Als je ventiel ( hoogteregelaar) of schokbreker lekkage heeft, zou dat kunnen. Hij blijft immers op z'n veren staan.
Hoogteregelaar gaat pas werkend als er gewicht op rust.
Het mechanische gedeelte staat bij ruststand stationair exact horizontaal. Als de auto zakt, gaat het slangetje, die gekoppeld is aan je stabilisatorstang, omhoog en zal hij meer druk geven. Hierdoor gaat de auto omhoog en zogauw hij weer horizontaal staat, gaat ventiel dicht
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Benzhans2 » 21 sep 2021, 10:34

Jan123t schreef:Afgelopen zaterdag naar Hans in Albergen geweest.
Hij heeft mij fantastisch geholpen met het vervangen van de veerbollen
Na een uitvoerige uitleg hoe het systeem precies werkt en een inspectie ter plekke bleek de diagnose te kloppen, schokbrekers goed, veerbollen defect
De Benz ging op de (2 koloms) brug waardoor de schokbrekers ruimte krijgen en de druk in het hydraulische systeem afneemt, de aan en retourleiding van de veerbollen waren na zorgvuldig schoonmaken van de leiding en de moeren goed los te draaien (open ringsleutel!). De olie liep er rustig uit.
De bollen zijn ieder met 3 moeren bevestigd en ook deze waren goed los te krijgen.
Bevestigen van de nieuwe bollen ging eenvoudig, de draadeinden keurig in t kopervet gezet en de leidingen weer gemonteerd.
Er was circa 2 liter zh-m hydrauliekolie nodig om het hele systeem weer te vullen, na enkele minuten de motor en dus de hydrauliekpomp te laten lopen was het tijd om te testen..
De stand van de niveauregelaar hoefde niet versteld te worden de hoogte was eigenlijk gelijk goed. (zie het topic Afstelling niveauregeling voor een exacte uitleg)
Het systeem heeft 2 functies, de bollen werken als een soort expansievat en zorgen dus voor de demping wanneer je bv over een verkeersdrempel rijdt
De andere functie betreft de niveauregeling, bij lopende motor gingen Hans en ik achterin zitten waardoor de vering inzakte, na een paar seconden gaat de auto weer omhoog tot het oude niveau
Beide functies werken nu weer perfect en de Benz zoeft weer goddelijk over de meest lompe verkeersdrempels
Nogmaals superbedankt Hans voor je zeer deskundige hulp, je enthousiasme en de gezelligheid!


Graag gedaan en was gezellige dag. Hoop leerzaam en mooi dat resultaat positief is. Gelukkig was rest van het systeem ok. Soms los je een probleem op en komt een nieuwe tevoorschijn.
Veel plezier met de bolide en vragen mag altijd
Benzhans2
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 aug 2021, 18:35
Woonplaats: Albergen
Roepnaam: Hans
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W211 350 combi uit 2006
W126 500 SEL uit 1990
W170 200 uit 1999


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor Maikel » 21 sep 2021, 10:50

Ik weet dat hij niet zakken mag, die van mij doet het toch wel. Dus ik moet m’n ventiel reviseren, nieuwe o ringen.
Dat lijkt me nou niet het fijnste klusje . :S
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1894
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: Diagnose Schokbrekers vervangen.. ?

Berichtdoor wwwW123 » 21 sep 2021, 18:59

Volgens het boek moet je iets van 110kg achterin leggen bij het ontluchten/nieuwe olie. Bij mij bleef de wagen wel een weekje op hoogte zonder rijden. Daarna ging hij wat omlaag.
Al paar jaar niet gereden. Weet niet wat hij nu doet.
Avatar gebruiker
wwwW123
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1543
Geregistreerd: 12 maart 2007, 12:22
Woonplaats: Helmond
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota PICNIC (eigenlijk beter dan een benzine Mercedes :-))
Skoda Fabia (niet verder vertellen)

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron