MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 19 dec 2018, 00:26

Diesel of benzine

Dit is de plek waar over van alles en nog wat gepraat kan worden.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Diesel of benzine

Berichtdoor Zweedsesloep » 16 nov 2018, 08:47

Wat zijn jullie ervaringen. Ik zie mooie stationwagens te koop staan met diesel en benzine. Buiten de belasting om zou ik graag willen weten wat jullie aanraden. Alvast bedankt
Zweedsesloep
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 nov 2018, 15:50
Roepnaam: Huub
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor BertMercedes » 16 nov 2018, 14:22

Hou je van blond of hou je van zwart? Hou je van benzine of hou je van diesel. Ieder zijn smaak met specifieke voor- en nadelen. Dus, probeer een blonde en probeer een zwarte, dan weet je wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn.
BertMercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 28 aug 2016, 23:40
Roepnaam: Bert
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: E200 W210


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Semrick » 16 nov 2018, 15:37

Er gaat niks boven een mooie technisch goede W123 Diesel. Maar dat is persoonlijk :lol:
Ik heb beiden (gehad). Ik heb nu een W123 300D en een W124 300E. Ze hebben allebei zo hun charmes. De W124 is een 6 cylinder. De W123 heeft er 5. Ik heb ook een W124 300D gehad. Als ik zou moeten kiezen tussen de 300E of de 300D dan zou ik ook bij de 124 voor diesel gaan.

Voor wat betreft betrouwbaarheid en onderhoud(skosten) zit je met een diesel beter. Ga je daar netjes mee om dan zullen ze je niet snel in de steek laten. De belasting op een diesel is wel wat kostbaarder.
Daarom heb ik gezocht naar 1 van 40 jaar en ouder. Geen belasting, wel de milieuzone's in en lekker onthaastend rijden.

Beste manier om te kiezen is toch met allebei de types een keer proefrijden. Dan merk je vanzelf waar jouw voorkeur ligt.
Avatar gebruiker
Semrick
Erelid
 
Berichten: 3960
Geregistreerd: 08 sep 2006, 15:24
Roepnaam: Rickert
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W124 300E 1987


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Don » 16 nov 2018, 20:50

Voordeel van benzine is de snelheid. Even invoegen/inhalen tussen modern verkeer gaat met mijn 230 gemakkelijk.
Maar zou ik in een rustiger gebied wonen, en meer kilometers per jaar rijden (rij nu max 7500km per jaar) dan liever diesel.
Avatar gebruiker
Don
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 25 aug 2008, 20:43
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor MBreed » 16 nov 2018, 23:35

Vergeet het lawaai bij hogere snelheden niet. Met een diesel kan je niet meer praten tegen diegene naast je als je op de snelweg rijdt :lol: . Wat Don zegt is zeker waar, een benzine gaat een stuk beter mee in het huidige verkeer. Kan je ook nog een links van een vrachtwagen gaan staan.
Avatar gebruiker
MBreed
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Luke » 18 nov 2018, 10:36

Het is inderdaad een kwestie van persoonlijke voorkeur.

Zelf heb ik heel bewust voor een diesel gekozen. Mijn 200D is voor mij snel zat, zelfs in het moderne verkeer. Al rijd ik wel vaak alleen en met niet al te veel belading. Geen idee hoe een zwaardere dieseluitvoering het zou doen, daar geen ervaring mee. Een ander punt wat voor mij sterk meewoog was toch wel het verbruik, nu haal ik redelijk makkelijk de 1 op 13 of soms nog iets zuiniger. Met een pre-1980 benzine lijkt me dat het eerder naar de 1 op 10 of onzuiger gaat, al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Dat je op de snelweg elkaar niet kan verstaan ben ik het niet helemaal mee eens, zelf rijdt ik vooral tussen de 90 en 110 en dan vind ik het eigenlijk nog heerlijk stil. :) Een W123 heeft standaard al best veel isolatie (in de deuren, anti dreunplaten etc., en zelf heb ik preventief nog wat extra isolatie gemonteerd.

Welke brandstof het ook wordt, het zullen beide goede keuzes zijn. Succes met de keuze. ;)
Avatar gebruiker
Luke
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 172
Geregistreerd: 17 okt 2016, 21:49
Woonplaats: Delft
Roepnaam: Luke
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Toyota Carina E 2.0 GLI
Kawasaki ZX-6R


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Bram Jansen » 18 nov 2018, 14:01

In mijn oude 208D (bus) kon je elkaar inderdaad niet makkelijk verstaan, heb hem 20 jaar gehad, maar die motor lag ook min of meer in de passagiers cabine. Ik reed 15 jaar lang een 190 Diesel, een super auto in alle opzichten en ook het geluid is me eigenlijk nooit opgevallen. Ik deed de auto weg (430.000km) omdat ik langere tijd in het centrum van een stad woonde. Nu heb ik dezelfde uitvoering in 6 cil Benzine, de 190 E 2.6 dus, ook een prima auto maar ik ben geen benzine rijder, ik houd niet van de onzekerheid die een benzine motor met zich meebrengt. Dus de E 2.6 is van mijn vrouw en doet daar het plaatselijke werk mee :lol:
Ook heb ik al jaren ook voor de langere trajecten een E300TDT een 300 Turbo diesel dus, een geweldige auto, onverwoestbaar en kan prima mee in het huidige verkeer. Het geluid valt erg mee, je kunt gewoon de radio luisteren en normaal een gesprek voeren.
Bovendien vind ik het geluid van een diesel erg prettig, maar dat is persoonlijk.

Stiller is mijn E320 CDI, ook een diesel, snel en krachtig met zijn 204 PK. Je hoort hem wel maar is minimaal.
Je moet een auto door de jaren heen ervaren en tegen de tijd dat je vanwege leeftijd niet meer mag rijden weet je wat bij je past :handgestures-thumbup:

Feit is wel dat een benzine auto naar mijn idee wat meer onderhouds aandacht vraagt. maar een diesel vraagt motorisch andere aandacht, diesel is rauwer. Van mijn diesels verwarm ik bijvoorbeeld een half uur voor ik ga rijden de motor, (klok op het net) is niet echt noodzakelijk maar ik doe het wel, simpel omdat ik die gelegenheid heb en de E300 heeft moeiteloos inmiddels de 400.000 bereikt. (maar dat verwarmen is heel persoonlijk) Er is een groot verschil in geluid bij het wegrijden, of je dit wel of niet doet.

ik ben een groot voorstander van preventief onderhoud, om twee redenen. 1- Als je onderhoud aan de auto doet zie je dingen, dingen die niet goed gaan en dan kun je ingrijpen.
2- Wacht niet tot onderdelen versleten zijn, vervang op tijd, dat kost soms wat geld maar je staat nooit langs de weg.
Bram Jansen
Administrator
Administrator
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 18 apr 2014, 12:45
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124 E300TransportTurbodiesel 1994
Massey Ferguson 145 1966
W201 190E 2.6 1991
S211 CDI 320E 2006


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Zweedsesloep » 18 nov 2018, 19:41

bedankt voor de reacties allemaal, ik hoop komende week te kunnen gaan kijken naar een 300TD uit 1979, dit is de 5cilinder diesel zonder turbo dus iets van 88pk. Bijna 3 ton op de teller maar goed we gaan het meemaken. Keuze is toch op diesel gevallen, snelheid maakt me niet uit maar ben nu eenmaal een diesel fan en zolang het niet rijdt als een trekker (wat ik me dus afvroeg) zoals een landrover die ik ook heb gehad dan vindt ik het best.

Ik heb dit forum eens aardig door zitten bladeren en merk toch wel dat ik goed naar roest moet kijken, blijft natuurlijk een oude wagen maar heb geen zin om een compleet rotte auto te kopen. Ik heb de auto niet nodig voor mijn werk omdat ik zeevarend ben, dus zal ook niet veel km maken, het is meer de heb en de liefde voor een oude wagen.

jullie horen nog van mij!
Zweedsesloep
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 nov 2018, 15:50
Roepnaam: Huub
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor MBreed » 19 nov 2018, 01:28

Als een trekker rijdt het zeer zeker niet. Wat dat betreft was Mercedes ver zijn tijd vooruit en als je weinig kilometers rijdt en hij is ook nog belastingvrij, zoals in het geval van de 300TD, is het toch prachtig!

Bram een 190D (neem aan dat het om een W201 en geen W110 gaat) is weer een heel ander verhaal, stuk nieuwere technologie en meer isolatie. 190D zal je nooit in de steek laten en is waarschijnlijk een van de beste Benzen ooit.
Avatar gebruiker
MBreed
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Bram Jansen » 19 nov 2018, 08:51

Ja de W201 Max, en helemaal waar, ik kocht de 190 D nieuw in 1988, koste 54.000 Nederlandse guldens, wat een geld destijds, en altijd spijt gehad van de verkoop.
Bram Jansen
Administrator
Administrator
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 18 apr 2014, 12:45
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124 E300TransportTurbodiesel 1994
Massey Ferguson 145 1966
W201 190E 2.6 1991
S211 CDI 320E 2006


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Zweedsesloep » 24 nov 2018, 13:42

ik heb een diesel bekeken, leuke bak maar was te slecht van onderen, echt lekker starten wou de motor ook niet dus lekker laten staan.

Nu staat er op autoscout ook een mooie 230TE te koop met meer dan 300.000 km erop, wel een nette wagen zo te zien. waar op te letten of laten staan?
Zweedsesloep
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 nov 2018, 15:50
Roepnaam: Huub
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor MBreed » 24 nov 2018, 14:56

3 ton is wel wat aan de hoge kant vind ik voor een M102.
Avatar gebruiker
MBreed
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Govert » 25 nov 2018, 20:43

MBreed schreef:3 ton is wel wat aan de hoge kant vind ik voor een M102.


Dat zou je denken, maar de M102 kan ook hoge kilometrages halen. Deze 230TE die ik een keer zag op de Techno Classica had 1.300.000 kilometers, met 511.191 km werd er een nieuwe motor geplaatst.

Techno Classica 2013 – 1982 Mercedes-Benz 230 TE_800.jpg
Techno Classica 2013 – 1982 Mercedes-Benz 230 TE_800.jpg (106.58 KiB)
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6275
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor MBreed » 25 nov 2018, 22:07

Als hij altijd lief behandeld is geloof ik best dat het prima kan, maar ik blijf het wel een risico vinden.
Laatst bijgewerkt door MBreed op 26 nov 2018, 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
MBreed
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Zweedsesloep » 26 nov 2018, 12:12

en even het zeker voor het onzekeren dan, wat kost de revisie van een m102? en dan alles incl krukaslagers, zuigers, kleppen etc...
Zweedsesloep
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 nov 2018, 15:50
Roepnaam: Huub
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1969
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor MBreed » 26 nov 2018, 18:46

Als het goed moet gebeuren. Sowieso een paar duizend tot vijfduizend euro en dan moet hij nog gedemonteerd en gemonteerd worden.
Avatar gebruiker
MBreed
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1967
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor BosBenz » 26 nov 2018, 20:13

Of gewoon het risico nemen, en in het ergste geval een revisie of donor moter erin. Diesel blokken zijn meestal wat meer vergevingsgezind maar ook dat kan stuk. Tijdens de testrit gewoon goed kijken en luisteren, dan kan je al een redelijke inschatting maken hoe deze verzorgd is. En al is de historie met facturen erbij aanwezig geeft dit ook een goed beeld.
Avatar gebruiker
BosBenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 13 nov 2018, 15:46
Woonplaats: Kolhorn
Roepnaam: Harry
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1974
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 190 2.0, W205 C160 Estate


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor RD500sec » 28 nov 2018, 13:36

de M102 is een robuuste motor, ik zou niet direct van een risico willen spreken als er 3 ton op staat. Uiteraard wel de ogen en oren open zetten bij bezichtigen en proefrit. Is het interieur uitgeleefd, zal het met de techniek veelal niet beter zijn. hetzelfde geldt voor de staat van de buitenkant.
aandachtspunten zijn er ook, de enkele ketting en het eigenlijk te kleine oliefilter
Ook een diesel kan met 2 ton versleten zijn als er niet op gepast wordt, ondanks de reputatie dat ze makkelijk 1 miljoen km halen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diesel of benzine

Berichtdoor Wietse » 07 dec 2018, 11:43

mijn 300TD staat binnen op bokken. (uiteraard niet te koop) maar je bent welkom om kijkervaring op te doen, kun je er lekker onderdoor rollen :lol: . gezellig toch.! In Dordrecht.
wietse
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 768
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. Ford Focus 2001, , mini 1989


Keer terug naar Van alles en nog wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten

cron