MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 31 okt 2020, 16:11

dieselpomp 300TD

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

dieselpomp 300TD

Berichtdoor Timg300 » 18 sep 2015, 19:54

hallo, omdat ik weinig kan vinden me hier maar aangemeld om even een vraag te stellen.
rijdt met een g klasse met een 300TD die ik er heb ingebouwd. echter ben ik al jaren vanalles aan het proberen omdat de motor onderin heel tam is en slecht op het gas aanpakt.
Nu wou ik vorige week mijn dieselpomp wat vervroegen, maar deze stond al helemaal naar de motor gekanteld. Zou deze timing verkeerd staan of zou het gedaan zijn omdat de pomp versleten is?

mvg Tim
Timg300
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 18 sep 2015, 19:49
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Wietse » 18 sep 2015, 22:24

dieselpompen moeten gewoon op tijd staan, en verder blijf ik daar vanaf. Maar goed , je hebt een diesel ingebouwd. Wat zat hiervoor erin? Je praat over een beetje tam onderin, klopt je differentieel wel? Je praat over slijtage van de pomp, maar is het niet van je motor? Heb je al eens compressie gemeten op de cilinders?

zomaar een paar dingen.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 920
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989, mini 1980,


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Timg300 » 18 sep 2015, 23:25

Hiervoor zat er een gewone 300 in, maar die was echt versleten.
Bij deze heb ik al vanalles gedaan. Injectors, kleppen gesteld, compessie test, ...
Hij is onder het turbo gebied nog slomer als de gewone 300, maar op toeren dan wil die wel trekken. Maar omdat hij zo langzaam op het gas reageert dacht ik de pomp wat te vervroegen, wat echter niet meer ging.
Roken dat die niks alleen op volle toeren wil die wel wat zwart roken :)
Timg300
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 18 sep 2015, 19:49
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor johnprins12 » 19 sep 2015, 00:39

hoi,

ik zou eens proberen hoe op tijd ie staat, hoe kan je anders bepalen of ie nog vroeger moet.
is het een auto maat of schakel bak, de bowden kabel van de automaat kan je ook strakker zetten als het ten minste een automaat is.

gr John Prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Govert » 19 sep 2015, 12:05

De pompen verslijten niet zo snel. Zoals hierboven al staat, eerst vaststellen wat de huidige timing is. Het moet 24º voor BDP zijn in de compressieslag van de eerste cylinder. Meten kan bijvoorbeeld met een overlooppijpje, lees wel eerst goed de instructies door, ter voorkoming van schade aan de dieselpomp.

Als de pomp niet meer door zwenken in de sleufgaten kan worden gesteld, dan moet de pomp eruit en omgezet worden. Bij een turbodiesel moet dan het oliefilterhuis er af.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6307
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Timg300 » 19 sep 2015, 15:56

dus gaat waarschijnlijk de pomp erafgeweest zijn en niet goed terug geplaatst? Denk toch dat ik hier dan niet zelf aan ga beginne :)
Hoop maar dat het dat is en niet een versleten dieselpomp :)
Timg300
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 18 sep 2015, 19:49
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor MB280E » 20 sep 2015, 13:36

Vacium gedeelte moet ook goed aangesloten zijn.
Anders komt de turbo ook niet op druk.
Vaciumgedeelte naar de automaat moet ook in orde zijn.
Een automaat die slipt heeft ook de indruk dat de motor geen vermogen heeft.

Persoonlijk zou ik beginnen met het controleren van de basis.
compressie, klepsspelling, timing pomp.
Dan het vaciumgedeelte.

En welk type blok ligt er nu in? 5 of 6 cilinder 3.0 turbodiesel
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1760
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Govert » 20 sep 2015, 13:59

Timg300 schreef:dus gaat waarschijnlijk de pomp erafgeweest zijn en niet goed terug geplaatst? Denk toch dat ik hier dan niet zelf aan ga beginne :)
Hoop maar dat het dat is en niet een versleten dieselpomp :)


Als je een pomp plaatst, zet je de schroefdraden in het midden van de sleufgaten. Na het plaatsen ga je nog fijnafstellen, dan zwenk je de pomp in de sleufgaten. Het kan zijn dat je dan aan het einde zit van de sleufgaten, dat hangt af hoe voorzichtig je bent geweest bij het plaatsen, of je de pomp hebt geblokkeerd etc. De sleufgaten in de dieselpompbevestiging bepalen in hoeverre de pomp nog te stellen is, niet de huidige positie ten opzichte van de motor.

De meeste mensen gaan niet zomaar de dieselpomp eraf halen of verdraaien, want de timing verloopt niet zomaar en er zijn weinig redenen om dan aan de pomp te gaan zitten. Zoals hierboven al staat: eerst standaard onderhoud verrichten, daarna kan je de timing controleren en eventueel stellen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6307
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Timg300 » 20 sep 2015, 21:43

ik heb er een handgeschakelde 5bak achter zitten. En de compressie enzo is allemaal al naar gekeken, vacuumpomp is gereviseerd enzo dus moet echt bij de pomp zitten. neemt heel langzaam op het gas in en trekt als die op toeren is wel goed maar onder de 2500 toeren is die heel tam.
Timg300
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 18 sep 2015, 19:49
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Timg300 » 20 sep 2015, 21:45

het gaat hier trouwens om een 5 cilinder
Timg300
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 18 sep 2015, 19:49
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Stoepie2002 » 20 sep 2015, 22:14

En het is ook niet iets simpels als "oja, ik rij altijd met een aanhanger van 2000kg er achter" ?

Misschien een domme vraag, maar de pomp voor een niet TD en een TD, zijn vast niet hezelfde. Zit er wel de juiste pomp op? Als de plaatsing van de pomp al verdacht is....
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Govert » 20 sep 2015, 23:03

Wordt de dieselpomp wel goed bediend, dat wil zeggen dat de hevel van de pomp tegen de vollaststop moet staan bij volgas geven?

Zijn de kleppen gesteld? Dieselfilters zijn niet te oud?

Zit de turbodrukleiding wel goed aangesloten op de pomp? Is de turbodruk gemeten?

En er staat niet toevallig nog wat vacuüm op de stopzetter?

De vacuümpomp is niet belangrijk voor vermogen bij een handbak.

Een dieselpomp voor een turbodiesel verschilt inderdaad van een „gewone” dieselpomp, maar waarom zou de pomp gewisseld zijn?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6307
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Stoepie2002 » 20 sep 2015, 23:11

Gewoon hardop denken.... als de pomp zo raar zit, waarom is dat dan, ooit een andere op gezet? De goeie?

Ohja, de stopzetter in de verkeerde stand. Bij mijn boot is dat middels een knop en een bowdenkabel. Van de zomer werd ik bijna gek toen de motor NIET wilde blijven lopen na het starten, tot ik zag dat de stopknop een beetje uitgetrokken stond. Argh. Stom genoeg duurt dat dan voor je het door hebt... aargghh....
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Timg300 » 21 sep 2015, 06:24

Rijdt zonder aanhanger en de kleppen zijn gesteld. Het is een pomp met alda die bedient wordt en de turbodruk is 0,8 bar
Timg300
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 18 sep 2015, 19:49
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor johnprins12 » 21 sep 2015, 21:19

hoi,

ik dacht dat een turbodiesel altijd een automaat was.

zit de banjo bout niet verstopt op je inlaat spruitstuk of is de klep die er tussen zit wel werkend,(zit tegen je schutbord) als het origineel is.
je kan de alda ook nog verstellen.
als die banjo dicht zit komt er geen druk op de alda.

ik weet niet waar je woont maar je kan een langs komen om te kijken hoe alles zit bij mijn wagen.

gr John Prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Bart200D » 21 sep 2015, 22:12

Turbodiesel is altijd een automaat !!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Bart200D » 21 sep 2015, 22:14

Heeft het ook zo genoemd: dieselpomp 300TD dus touring diesel. Anders was het tdt. Heeft een 5 bak dus zeker géén turbo


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor johnprins12 » 21 sep 2015, 22:16

hoi,

ik dacht dat het een turbodiesel was dus kan je mijn verhaal vergeten.

gr John prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 151
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Bart200D » 21 sep 2015, 22:18

Hey John. Goeie opmerking van jou hoor ! Vind het ook raar. Tim spreekt dat hij een gewone 300D heeft vervangen door een turbo 300D maar mét 5 bak. Klopt niet. Is gewone 300D.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ein W123 fährt immer, wo eine StraBe ist.
Avatar gebruiker
Bart200D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1223
Geregistreerd: 01 feb 2013, 16:35
Woonplaats: Denderleeuw (B)
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Citroen C3 1.1 Benzine voor 't vrouwtje


Re: dieselpomp 300TD

Berichtdoor Govert » 21 sep 2015, 22:45

Bart200D schreef:Turbodiesel is altijd een automaat !!!


Oorspronkelijk wel, maar je kan hem wel ombouwen naar handbak, zeker in combinatie met een handbak uit een bus of een G (711.113 bijvoorbeeld), die zijn wat sterker. Je hebt wel een vliegwiel nodig van een gewone 300D.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6307
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten