MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 sep 2021, 21:13

Dieselpomp monteren

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Dieselpomp monteren

Berichtdoor Truckerbert » 27 aug 2021, 11:58

Hallo allemaal.
Ik heb een motorjacht met daarin een om 615 blok. Het blok heeft motorschade opgelopen helaas, wn ik ben bezig om een vervangend blok op te bouwen. Nu heb ik de brandstof pomp moeten demonteren om op de nieuwe motor te plaatsen.
Ik heb de eerste cilinder op pl. Mn. 24 graden voor BDP. Staan. En de nok van de eerste plunjer op inspuiten. (Bovenin). Is dat de juiste ( grove) instelling? Wie kan mie daarbij adviseren.

Gr. Bert
Truckerbert
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 27 aug 2021, 11:38
Roepnaam: Bert
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Dieselpomp monteren

Berichtdoor Weizengelb » 27 aug 2021, 16:23

Hoi Bert,

Op de pomp zit een kerf en een missende tand, deze moeten tegenoverelkaar gezet worden (is OT 1e plunjer). dan inbouwen bij 26 graden voor OTP (bij 220D: 24 graden) en fijnafstellen met druppelmethode.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2453
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Dieselpomp monteren

Berichtdoor Govert » 28 aug 2021, 10:00

Hier is nog een foto van de kerf en de missende tand.

dieselpomp.jpg
dieselpomp.jpg (144.92 KiB)


De druppelmethode om fijn af te stellen vereist een nieuwe koperen dichtring, op het juiste moment de elementhouder aandraaien en schoon werken
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6328
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Dieselpomp monteren

Berichtdoor Truckerbert » 28 aug 2021, 15:24

Hey Math,
Ik heb het gemonteerd zoals je zei, 1 tik en lopen....dank je wel. Nu nog fijnafstellen.
Gr. Bert
Truckerbert
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 27 aug 2021, 11:38
Roepnaam: Bert
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Dieselpomp monteren

Berichtdoor Weizengelb » 29 aug 2021, 09:26

Hoi Bert, mooi dat het gelukt is!

Zoals Govert al zei, voor het fijnafstellen beter wat nieuwe koperringen en rubber afdichtringen kopen.
de onderdeelnummers zijn:
koperring: 001 997 34 40 (Bosch: 1 410 105 001)
O-ring: 017 997 41 48 (Bosch: 1 460 210 321)
Het is centenspul.

zie ook hier hoe ik dat gedaan heb: http://www.mbklassiekerclub.nl/eindelijk-weer-een-diesel-220d-8-1972-t21294-100.html

Mijn ervaring is dat de terugslagklepjes bij lange stilstand kunnen gaan vastkleven en daarna niet meer goed sluiten. de diesel loopt dan terug uit de leiding bij het stilstaan en de motor start daarna moeilijker en met veel rook. Je zou dan , behalve de eerste, ook de andere terugslagklepjes even kunnen uitbouwen en schoonmaken. Daarvoor heb je dan nog 3 setjes ringetjes nodig. Maar dit is niet perse nodig hoor.

Groeten Math
IMG_0019.jpg
stutze en terugslagklep uitgebouwd
IMG_0019.jpg (745.26 KiB)
IMG_0021.jpg
IMG_0021.jpg (608.87 KiB)
IMG_0027.jpg
druppel, hij staat goed als het druppelen/stromen stopt en er max na 15 seconden weer een druppel valt.
IMG_0027.jpg (546.52 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2453
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten