MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 16 okt 2018, 23:57

Distributieketting M102

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Distributieketting M102

Berichtdoor Jeroen » 23 jul 2018, 10:16

Ben al even aan het zoeken geweest maar ik vind nog niet het antwoord op een paar van mijn vragen.

Ik heb een W123 200. Inmiddels zo’n 175.000km gelopen. Ik wil toch maar eens de distributieketting en spanner gaan vervangen. Die van mij heeft nog de enkele ketting.

Hoe worden tegenwoordig de nieuwe kettingen geleverd? Zit daar een speciaal sluitschakel bij, heb je daar nog speciaal gereedschap voor nodig. Volgens mijn Mercedes documentatie heb je daar een speciale pons oid voor nodig zo lijkt het?

Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt

Groeten Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1119
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Wiebren240D » 23 jul 2018, 16:22

Hoi Jeroen

is niet zo spannend.

gewoon de klink weg slijpen waar de distributie ketting mee aan elkaar zit.
dan de nieuwe ketting eraan vast maken.
dan de ketting door de moter heen draaien.
dan komt de nieuwe ketting vanzelf boven dan met 2 hamers de ketting weer aan elkaar klinken.

wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3951
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Weizengelb » 23 jul 2018, 23:15

Wiebren240D schreef:dan met 2 hamers de ketting weer aan elkaar klinken.


Ha ja, dat heb ik zo ook wel eens gedaan bij een M110. Daarna moest de kop er weer af en heb ik dezelfde schakel zo nogmaals dichtgeklonken. Nooit stuk gegaan, ha ha.

Het zal niet helemaal de manier zijn maar in elk geval niet te strak dichtslaan zou ik zeggen. Ik heb ook zon ketting klinkding voor de fietsketting, zal bij de M102 met enkele ketting wellicht ook goed werken.

Succes! Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2079
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Govert » 23 jul 2018, 23:53

Het helpt wel als je wat assistentie hebt: een persoon om de oude ketting vast te houden, een om de nieuwe ketting erin te geleiden en een om de motor te tornen. Voor het tornen kan je de bougies verwijderen, dan gaat het niet met schokken, of je gebruikt een lange boom om de motor langzaam te draaien. Er is een speciale pons voor, maar met twee hamers gaat het ook. De MB pons is wel een mooi stukje gereedschap.

Bij het slijpen een lap over de motor leggen, dan komen er geen onderdelen in je motor.

m102-1.jpg
Slijpen
m102-1.jpg (345.97 KiB)


Nieuwe ketting geklonken:

m102-2.jpg
m102-2.jpg (303.78 KiB)
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6271
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Jeroen » 24 jul 2018, 04:27

Bedankt allemaal. Ik ga toch even op zoek naar zo’n pons.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1119
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor RD500sec » 24 jul 2018, 10:41

Wel kijken dat je een open ketting koopt, een gesloten wordt ook aangeboden, deze kan je alleen plaatsen als je het distributiedeksel en de oliepan verwijdert.
Vaak wordt er bij een open ketting een visje geleverd om hem te sluiten, werkt ook prima, maar let op dat het gesloten deel van het visje in de draairichting staat..
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Jeroen » 07 aug 2018, 12:57

Inmiddels alle onderdelen in huis. Heb de boel al open liggen. Ga ook nog even het stuurhuis eraf halen dus daar ook al de onderdelen voor in huis gehaald. Mercedes levert de olie voor het stuurhuis niet meer. Wat gebruiken jullie daarvoor?

P8014217.jpg
P8014217.jpg (1.31 MiB)


Alleen voor de kettingspanner heb je een 17 mm inbus nodig. Die heb ik gisterenavond besteld. Alvast maar even de kleppen gesteld is dat ook weer gebeurd.

P8064292.jpg
P8064292.jpg (1.26 MiB)


As maandagavond komt een vriend van me even helpen om de nieuwe ketting erin te draaien.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1119
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Maikel » 07 aug 2018, 21:30

Succes en maak even wat foto's hè ! Dit staat mij ook nog eens te wachten, maar een monteur van de Duitse Benz garage zei ooit eens tegen me " als je de ketting niet hoort of gekke geluiden uit dienhoek hoef je je nog niet zorgen te maken.
Groetn Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1810
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Govert » 07 aug 2018, 21:43

Jeroen schreef:Inmiddels alle onderdelen in huis. Heb de boel al open liggen. Ga ook nog even het stuurhuis eraf halen dus daar ook al de onderdelen voor in huis gehaald. Mercedes levert de olie voor het stuurhuis niet meer. Wat gebruiken jullie daarvoor?


Met stuurbekrachtiging (ik zie een filter van de stuurbekrachtiging) zit er ATF in, Dexron II of III is goed, origineel was het type A suffix A.

Zonder stuurbekrachtiging zit er hypoïde olie SAE 90 in, dat is hetzelfde als de achteras. Dat is moeilijk te krijgen, maar 85W90 is ook goed. Ik kocht het gewoon uit het vat bij de dealer, maar dat hebben ze wellicht niet meer.
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/235.0_de.html

De kettingspanner moet gevuld worden met olie als ik me goed herinner.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6271
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor RD500sec » 07 aug 2018, 22:35

Standaard werd er ATF gebruikt inderdaad met de specs die Govert aangeeft.
Maar Mercedes is overgestapt naar stuurbekrachtigings olie, ook op ATF basis, niet meer rood maar licht bruin van kleur.
De nieuwe ATF zorgt voor minder slijtage in het stuurhuis, heeft betere smerende eigenschhappen.
Deze olie moet de dealer wel hebben, maar kun je ook bij de diverse onderdelenshops halen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Govert » 07 aug 2018, 23:19

RD500sec schreef:Standaard werd er ATF gebruikt inderdaad met de specs die Govert aangeeft.
Maar Mercedes is overgestapt naar stuurbekrachtigings olie, ook op ATF basis, niet meer rood maar licht bruin van kleur.
De nieuwe ATF zorgt voor minder slijtage in het stuurhuis, heeft betere smerende eigenschhappen.
Deze olie moet de dealer wel hebben, maar kun je ook bij de diverse onderdelenshops halen.


Zou dan volgens 236.3 moeten zijn:

https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.3_de.html
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6271
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor RD500sec » 08 aug 2018, 10:40

Dank je Govert, dat is het.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Jeroen » 08 aug 2018, 19:42

Bedankt allemaal, ik ga eens kijken wat voor olie ik kan krijgen. Via de MB dealer kan het in ieder geval niet meer.
Hou jullie op de hoogte

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1119
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Jeroen » 15 aug 2018, 07:46

Gisterenavond samen met een vriend de nieuwe ketting erin gedraaid. Nieuwe kettingspanner gemonteerd.
Leek allemaal vlotjes te gaan.

We hebben nog specifiek gecontroleerd dat de nokkenas/krukas in de juist positie staan. Merkteken op nokkenas en krukas
Gecontroleerd dat de motor meerdere slagen goed rond draait voordat we hebben gestart.

Toen gestart, en hij liep ook direct. Maar maakt toch wel een hoop vreemde geluiden. Nagelt nogal, lijkt bijna wel een klep. We hebben nog een keer alle kleppen gecontroleerd, maar die stonden allemaal goed. Hoogstens een 0,05mm teveel op een enkele in- en uitlaatklep.

Luister maar eens:

https://www.youtube.com/watch?v=7Tyf-nonjjQ

Heeft iemand nog ideeën/suggesties wat er anders dan timing aan de hand zou kunnen zijn.
Anders ga ik maar eens een meetklokje regelen en nog eens meten wat er aan de hand kan zijn.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1119
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Jeroen » 15 aug 2018, 20:22

Vanavond toch weer een stukje verder gekomen met de diagnose. Lijkt erop dat de ketting toch een tandje is versprongen.

Ik snap werkelijk niet hoe we dat niet hebben gezien. We hebben denk ik wel vijf keer de timing geverifieerd voor we de nieuwe ketting definitief hebben vastgeklonken!

Vanavond nog maar een gekeken. Eerst ook nog even geverifieerd dat alles bovenop olie krijgt. Maar dat was allemaal prima. Toen de nokkenas op het merkteken gezet:

P8154471.jpg
P8154471.jpg (1.18 MiB)


Dan op de krukas markering kijken: blijkt dat de krukas bijna 20 graden voorbij TDC staat! Een tandje is precies 18 graden!!

P8154473.jpg
P8154473.jpg (1.33 MiB)


Reeds bij MB een paar reserve schakels besteld. Morgen binnen. Maar vanwege mijn werk kan ik pas over anderhalve week ermee aan de gang. Denk dat het wel moet zijn. Ik snap overigens niet dat ie zo’n kabaal maakt. Als de interne timing van de motor niet klopt loopt de motor meestal gewoon heel slecht of niet (of in ergste geval slaat met een zuiger in een klep). Maar deze loopt keurig alleen met veel kabaal. We zullen zien.
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1119
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Govert » 19 aug 2018, 18:50

Is de ketting versprongen na het aanbrengen en starten? Er staat me bij dat de kettingspanner gevuld moet worden met olie voor aanbrengen, heb je dat gedaan?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6271
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Maikel » 20 aug 2018, 09:29

Dit lijkt het enige wat het handboek hierover zegt:
Bijlagen
IMG_0710.JPG
IMG_0710.JPG (2.06 MiB)
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Avatar gebruiker
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1810
Geregistreerd: 06 sep 2009, 20:49
Roepnaam: Maikel
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Hyundai h200 2.5 crdi 175ps
Vw Caddy


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor Jeroen » 21 aug 2018, 11:58

Ik Denk dat de ketting is versprongen tijdens de montage. Een vriend van mij hielp, terwijl ik de motor tornde, hield hij de ketting op spanning. Zowel de oude ketting als de nieuwe. De nokkenas heeft op gezette momenten de neiging om door te schieten. De tuimelaar staat nog steeds onde spanning en drukt op de nok.
Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar dat vermoeden we dat het daar is misgegaan. Wat we nog steeds niet snappen is waarom het niet eerder opviel. We hebben na montage meerdere keren de merktekens gechecked en waren overtuigd dat het goed stond.

De kettingspanner heeft ook een veer, specifiek om in geval van geen oliedrum de boel op spanning te houden.

Volgende week dinsdagavond gaan we weer verder en zetten we de nokkenas/krukas weer op tijd.

Ik hou jullie op de hoogte.
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1119
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider
Jaguar XJR
Royal Enfield Bullet 350


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor BertMercedes » 21 aug 2018, 18:23

Heb je de motor rondgedraaid aan de krukas of aan de nokkenas?
BertMercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 28 aug 2016, 23:40
Roepnaam: Bert
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1974
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: E200 W210


Re: Distributieketting M102

Berichtdoor RD500sec » 21 aug 2018, 18:45

Als ik 4 berichten terug kijk, zie ik een dopsleutel op de krukas, dat lijkt mij het antwoord op je vraag.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten