MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 nov 2017, 19:41

elektra choke 175cdtu

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Leon » 27 okt 2007, 12:32

Ik heb het idee dat mijn auto op de choke blijft hangen.
Ik zie ook dat er "geknoeid" is met de bedrading op de choke.

Er loopt bij mij een extra draad vanaf de voorschakelweerstand van de bobine naar het klepje op de choke. De massa van dat klepje is niet aangesloten. Ik heb geen flauw idee hoe het wel hoort te lopen. Wie is er zo vriendelijk even onder zijn motorkap te kijken? Foto-tje misschien?

thanks!

Leon
Avatar gebruiker
Leon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 11 feb 2007, 23:09
Roepnaam: Leon
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Topasbrauner » 27 okt 2007, 16:51

Hoi, op de choke van de stromberg hoort niets anders te zitten dan een 12v aansluiting in de vorm van een stekker. Gewoon + en -. Op sommige naaldhuizen staat ook 12v. Die zit onderaan en is tevens de (in warme toestand) CO schroef. Daarnaast loopt er koelwater door het chokehuis.
Ik begrijp niet wat jij met het klepje op de choke bedoelt, plaats eens een foto. Bijwagens op LPG loopt er vaak een draad van de bobine naar de verdamper.

Gr Job

ps, zoek ook even op stromberg hier, ik heb er vrij veel over geschreven.
Avatar gebruiker
Topasbrauner
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1378
Geregistreerd: 27 dec 2005, 20:16


Re:elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Leon » 27 okt 2007, 20:57

Ik bedoel idd de 12v aansluiting. Daar is bij mij aan "geknoeid".
Ik zou dus graag willen weten waar die draden vandaan komen zodat ik ze weer opnieuw aan kan leggen zoals het hoort.

t'is nu een beetje donker, maak morgen wel een fototje :)

thanks!
Avatar gebruiker
Leon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 11 feb 2007, 23:09
Roepnaam: Leon
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Topasbrauner » 29 okt 2007, 14:26

Hoi leon,

Aanleggen zodanig dat als de wagen op contact staat, er 12v op komt. Er staat bij draaiende motor dus permanent 12v op.
Of ie dan werkt als er spanning op staat is eenvoudig te controleren:
-op contact
-bij koude motor choke activeren door een keer gaspedaal in te trappen.
-motor niet starten, maar kap open doen en kijken of het pijltje van de choke zich langzaam beweegt van links naar rechts, van rich af dus. Duurt zo'n 5 minuten.
-als dit niet gebeurt kun je hem nog stellen zoals ik elders beschreven heb.

Succes Job
Avatar gebruiker
Topasbrauner
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1378
Geregistreerd: 27 dec 2005, 20:16


Re:elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Leon » 30 okt 2007, 18:30

Hier even een paar fotootjes om eea te verduidelijken:

Totaaloverzicht:

Afbeelding
grote versie

Bij de carb:

Afbeelding
grote versie

Bij de bobine:

Afbeelding
grote versie

Ga mij binnenkort over de choke buigen. Met een verbruik van 1 op 7 denk ik dat ie blijft hangen :)
Wil dan natuurlijk dus meteen de draadjes netjes hebben.<br><br>Post edited by: leon, at: 2007/10/30 17:34
Avatar gebruiker
Leon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 11 feb 2007, 23:09
Roepnaam: Leon
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:elektra choke 175cdtu

Berichtdoor henklith » 30 okt 2007, 23:24

Hi leon, jij praat over de verwarming van de automatische choke, die krijgt gewoon 12v van een punt waar 12v op komt na contact aan.
dat is goed, ze hebben alleen voor de weg van de minste weerstand gekozen, en de spanning bij de voorschakel weerstand weg gehaald, niet top, maar het wekt wel.
Ik dacht eerst dat je bedoelde dat ze 12v van de klep onder de carburateur daar van die weerstand weg haalde, die klep krijgt ook 12v op het moment van contact, die klep voorkomt "nadruppelen" van benzine als je motor uitschakeld.
Groet, Henk lith.
Avatar gebruiker
henklith
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3118
Geregistreerd: 05 feb 2007, 17:06
Roepnaam: Henk
Type wagen: 200D
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 200
W111 Heckflosse 220SE


Re:elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Leon » 05 nov 2007, 20:35

henklith wrote:
Hi leon, jij praat over de verwarming van de automatische choke, die krijgt gewoon 12v van een punt waar 12v op komt na contact aan.
dat is goed, ze hebben alleen voor de weg van de minste weerstand gekozen, en de spanning bij de voorschakel weerstand weg gehaald, niet top, maar het wekt wel


Ok, maar waar hoort de bedrading dan te zitten? Wil iemand even onder zijn kap kijken als het weer licht is?

gr

Leon
Avatar gebruiker
Leon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 11 feb 2007, 23:09
Roepnaam: Leon
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re:elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Leon » 05 nov 2007, 20:36

ho.. dubbel...<br><br>Post edited by: leon, at: 2007/11/12 20:06
Avatar gebruiker
Leon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 11 feb 2007, 23:09
Roepnaam: Leon
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Hans1958 » 06 maart 2015, 16:02

Goedemiddag,
ben al een paar dagen aan het puzzelen op internet om een foto te vinden van de choke van mijn W123 230 1979.
foto,s genoeg gevonden maar nergens kan ik vinden welke draden waar moeten.
op een foto van een paar posten hier boven , wordt 30-10-2077 van Leon wordt over de verwarming van de choke gesproken.
er zitten daar twee aansluitingen maar ik heb 3 draden , kan iemand mij helpen door aan te geven welke draden waar moeten?
Avatar gebruiker
Hans1958
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 24 apr 2014, 19:05
Roepnaam: Hans
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Leon » 11 mei 2015, 16:57

Zo! Dit is een oud topic :)

Ehm, het is even raden welke draden je bedoelt; maar er gaan er 2 op het bolletje waar ook de koelslangen op aangesloten worden, en er gaat er nog eentje naar je stationairafsluiter. Die zit of op je spruitstuk, of onder je vlotterbak.
Avatar gebruiker
Leon
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1594
Geregistreerd: 11 feb 2007, 23:09
Roepnaam: Leon
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: elektra choke 175cdtu

Berichtdoor Jim230E » 12 sep 2017, 07:18

Mooi zo'n forum! Nu een aantal jaren later heb ik het zelfde probleem.

Ik heb een 1977 230 met een Stromberg 175 CDTU en ook hier is met de stekker op het chokehuis gerommeld.
De stekker heeft nog maar één contacthulsje, maar heeft 3 draden, met dezelfde kleurcode zwart/groen.

001.jpg
De stekker die op het chokehuis gaat
001.jpg (86.53 KiB)


Een draad is op die enige contacthuls aangesloten, met een krimpertje (niet origineel dus).
Een andere draad ligt los.
En op de derde draad zit een isolatie gekrompen.
Het is nu dus niet meer duidelijk op welke van de twee de losse draad moet zitten ...

002.jpg
Afdekkapje van de stekker verwijderd. De onderste draad zit in het contacthulsje, de middelste draad ligt los en de bovenste heeft een isolatie
002.jpg (129.25 KiB)


Bij de aftakking naar de stationairloop afsluiter (?) op het inlaatspruitstuk is een koppeling geplaatst. Ik neem dan maar aan dat daar de 12v wordt afgetapt voor die stationair afsluiter. Ik heb het overigens nog niet doorgemeten of getest.

003.jpg
De aftakking naar de stationairloopklep
003.jpg (127.14 KiB)


Bij Mercedes heb ik een nieuwe stekker met 2 contacthulsjes besteld.
Waar ik nu naar op zoek ben is het aansluitschema. Hoe moeten de drie draden worden aangesloten?
Wat het niet makkelijker maakt, is dat alle draden dezelfde kleurcode hebben ...

Bijgevoegd foto's van de stekker, de stekker zonder de afdekking en de aftakking naar de stationairloopklep.

Zou het zeer waarderen als ik dit snel kan oplossen! Hij loopt nu erg slecht en het verbruik is enorm gestegen.
Jim230E
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 99
Geregistreerd: 12 dec 2010, 13:10
Woonplaats: Apeldoorn
Roepnaam: Jim
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten