Wellicht een rare vraag, maar ik ben benieuwd hoe je een W123 nou het ‘beste’ zou kunnen rijden, zodat je enigszins zuinig maar vooral ook vriendelijk voor de techniek bestuurt.
Ik heb een W123 200 benzine met automaatbak en dat vereist natuurlijk weer net een andere aanpak dan bijvoorbeeld een handgeschakelde diesel.
Ik vond een interessant artikel over hoe W123 te rijden: https://nwc.mercedes-benz-clubs.com/sponsoren/ Hoe denken jullie hierover?
Bij carburatiemotoren eerst het contact aanzetten, afhankelijk van de buitentemperatuur het gaspedaal, bij een Mercedes-Benz is de juiste benaming overigens Fahrpedal, één of twee keer intrappen. Hierdoor wordt de startautomatiek tijdig in werking gesteld wat een soepele start mogelijk maakt (bij de huidige benzines die snel vervluchtigen kan het bij de 250 en 280 modellen nodig zijn veel vaker te pompen om te vlotterkamer van de Solex 4A1 goed te vullen). Bij inspuitmotoren kan deze stap achterwege blijven; alleen bij zeer lage buitentemperaturen (-20 en lager) kan een bediening van het Fahrpedal voor de start nodig zijn. Doet men dit andersom (eerst Fahrpedal bedienen en dan ontsteken), wat vaak gebeurt, werkt de startautomatiek niet goed.
Uit deze passage maak ik op dat het bij mijn 200 benzine dus verstandig is her sleuteltje eerst in stand 2 te draaien (contact maken) en dan één of twee keer het gaspedaal in te trappen alvorens te starten met sleuteltje in stand 3. Is dat inderdaad hoe je het beste kunt starten, of alleen nodig in wintertijd?
Bij modellen voorzien van de Mercedes-Benz Automatic kan het nuttig zijn bij ritten in de stad de stand S (voor Steigung en niet voor Sportief!) te kiezen; de vierde versnelling wordt dan niet vanaf circa 40 km/h ingeschakeld wat het spoedig bereiken van de bedrijfstemperatuur bevordert.
Uit deze passage maak ik op dat je in de stad dus beter niet in D kunt rijden, maar voor de S (berg)stand kunt kiezen. Rijden jullie daadwerkelijk zo? Of is dit alleen aan te raden zolang de motor nog niet goed warm is en zodra deze op bedrijfstemperatuur is weer de gewone D-stand kiezen? Goed warme motor zit op 80/85 graden?
En dan nog dit stukje over het rijden op de snelweg:
Het is wellicht voor velen interessant te weten dat een Mercedes-Benz zijn ideale kruissnelheid heeft bereikt wanneer de snelheidsmeternaald loodrecht omhoog staat. U herinnert zich: ieder type heeft zijn op de eindoverbrenging aangepaste snelheidsmeter. A propos overbrenging: voor het inhalen op tweebaans autowegen met een Automatic wagen is het vaak veiliger voorafgaande aan de inhaalmanoeuvre de derde versnelling met de hand in te schakelen door de stand S te kiezen tot circa 80 km/h. Hierdoor voorkomt U dat de auto bij het bedienen van de kick-down ofwel übergas te veel ongecontroleerde snelheid maakt.
Ik merk inderdaad dat de 200 met 105/110 km/u lekker draait, veel harder maakt hem wat nerveus en lijkt me ook onnodig. Inhalen doe ik vooralsnog gewoon in D, doen jullie dat wel in S? Dat zou dus alleen kunnen als je 80 of langzamer rijdt? En dan in de S stand tot de 90/100 trappen en inhalen en als je weer rechts rijdt weer terug in D?
Moet je trouwens het rempedaal eerst kort intrappen om in de automaat van stand te wisselen of kan ik gewoon met de voet op het gaspedaal van D naar S en andersom wisselen?
Ben benieuwd naar jullie rijgedrag en tips!

Hartelijke groet,
Blitz