[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Hoe zet ik de onsteking optijd??? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 29 apr 2024, 22:11

Hoe zet ik de onsteking optijd???

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Hoe zet ik de onsteking optijd???

Berichtdoor a3aaN » 01 nov 2006, 15:14

Het probleem is dat mijn verdelerkap versleten was (contactpunten)
Ik de brezan bellen of ze die hadden liggen en ja dat hadden ze. Maar ik vroeg aan hem hoe moet die rotor eraf?? Ik was bang dat ik wat afbrak dus vandaar dat ik het hem vroeg hij zegt gewoon eraf trekken. Maar dat wou maar niet lukken dus zegt hij haal het hele ding er maar af dan kan ik het je laten zien.

Ik rijd daar naar toe en denk shit nu staat natuurlijk die hele onsteking niet meer optijd.

Wie weet hoe ik dat aan moet pakken ik heb zelf geen idee.

Bedankt alvast,

Adriaan
a3aaN
 


Antwoord:Hoe zet ik de onsteking optijd???

Berichtdoor peterw123 » 01 nov 2006, 21:12

Hallo Adriaan,

In principe moet je de rotor er, recht naar boven toe, echt gewoon af kunnen trekken. Ik zou dat eerder proberen dan de hele ontsteking eraf te schroeven, want dan ben je inderdaad je tijdstip-instelling wel kwijt. En, als je de rotor kapot zou trekken, is er nog niets aan de hand, want de nieuwe kan er maar op 1 manier op.
Om het tijdstip goed af te stellen, moet je eigenlijk een stroboscoop-lamp hebben. Voor op de motor zit een rond wiel met een graden-verdeling, en een metalen aanwijs-punt (zie gele pijl op de foto). Stroboscoop-lamp aansluiten op de accu en de kabel van de eerste cilinder en dan, met draaiende motor, richten op dat wiel. Het vacuumslangetje moet worden losgenomen van de onstekingsvervroeging, bij deze oefening. Dan kun je aflezen in welke stand de motor staat, hoeveel voor Bovenste Dode Punt de boel staat. Als het fout staat (te vroeg of te laat) draai je de bevstigingsschroef van het hele ontstekingshuis een beetje los en draai je het hele huis een beetje, todat het tijdstip goed staat. De te meten waarde verschilt per type motor en is afhankelijk van het toerental. Maar dit kunstje kan/mag volgens mij bij stationair draaien.
Mijn eigen ervaring was dat de originele kontaktpuntjes geen heel stabiele meting gaven en dat de nieuwe elektronische (magneet)ontsteking wel een zeer stabiele meting gaf.

Peter

peterw123
 


Antwoord:Hoe zet ik de onsteking optijd???

Berichtdoor Paul Snip » 01 nov 2006, 22:22

Rotors van de eerste montage zitten soms gelijmd, dat heb ik ook wel eens gemerkt. Die komen er gewoon niet in een stuk af, helaas.

Waarom dit zo zit is mij een raadsel...
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron