MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 08 jul 2020, 09:43

Hoge oliedruk OM615.940

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Bram Jansen

Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 10 jun 2020, 12:05

Ik heb in mijn boot een OM615.940.
Naar mijn gevoel heeft deze een te hoge oliedruk van rond de 6 bar na de start.
Na een tijd zakt de olie druk bij stationair draaien naar rond de 4 bar.
Tijdens het varen rond de 1800 toeren is de druk 6 bar. (tevens gemeten met een mechanische meter)

Onlangs hebben we vervangen en uitgevoerd
- nieuwe koppakking
- nieuwe distributieketting
- kleppen gesteld 15 in / 35 uit
- oliekoeler en ander oliefilterhuis geinstaleerd
- overdukventiel op de oliepomp schoen gemaakt en gecheckt of deze vast zat
- olie ververst en oliefilter vervangen

Alle tips zijn welkom!
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor JantjeV8 » 11 jun 2020, 07:21

Waarom vindt je dat te hoog?

Welke olie kieper je er in?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4148
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 11 jun 2020, 09:02

Naar mijn weten moet de olie druk tussen de 2 en 3 bar zijn. Gebruikte olé is 15 W40
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor RD500sec » 11 jun 2020, 10:20

Weet je zeker dat de meter een juiste waarde geeft?
Zo uit het hoofd dacht ik dat het overdrukventiel bij 4 bar opent.
Als dat goed werkt, zouden de hoge waardes niet gehaald kunnen worden.
Met de drukken die jij meet, zouden de keerringen en pakkingen moeite hebben om de olie binnen te houden, zeker op langere termijn.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 11 jun 2020, 14:37

Gegevens overdrukventiel werkplaatshandboek zie bijlage
Hoe te interpreteren? Ventiel type C motor OM 615.940
Bijlagen
20200606_135730.jpg
20200606_135730.jpg (2.17 MiB)
20200606_135740.jpg
20200606_135740.jpg (2.08 MiB)
IMG-20200606-WA0003.jpeg
IMG-20200606-WA0003.jpeg (785.37 KiB)
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor drieske » 11 jun 2020, 19:00

Overdrukventiel na het schoonmaken goed gemonteerd ?
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 11 jun 2020, 22:34

wat kan je daar fout aan doen?
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor JantjeV8 » 12 jun 2020, 07:25

Er staan verscheidene overdrukventielen op die bladen. Welke hoort bij jouw motornummer?
Ik lees er 1 van 3 bar, meerdere van 5 bar en een hoogste van 8 bar.

Dat zal maar net het verschil zijn waarvoor die motor destijds bedoeld was: in de auto, in een reefer, in een heftruck, in een Unimog, in een ankerlier, naar welk werelddeel werd het verscheept, noem maar op.
Als je revisiemonteurs daarover spreekt is het bij allen verschillende, maar 5 of 5,5bar is hartstikke courant. De constructie van de motor is ook niet ineens anders als er een 8 bar ventiel in zit, t.o.v. de 3 bar. De keerringen e.d. blijven hetzelfde.
Los daarvan zou je nog eens kunnen meten met een andere meter, kijk of je die bij het oliefilter ergens tussen kunt aansluiten, zien of er verschil is. Misschien is je meter wel erg enthousiast.
Heb je toevallig ook een olietemperatuurmeter ingebouwd zitten?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4148
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 12 jun 2020, 09:25

OM 615.940 is ventiel type C. Men spreekt in het eerste gedeelte van de tekst van 7 atu. Dat is 7 ÷ 0.9 = 7.8 bar ( 8 ). Verder met 2 verschillende meters gemeten en heb geen olietemparatuur sensor/meter
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor drieske » 12 jun 2020, 10:16

Zo te lezen zou de OM 615.940 het overdruk ventiel met het ond.nr.: 115 180 0215 moeten hebben die open gaat bij 5 Bar. Dit zou nog gecontroleerd kunnen worden.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 13 jun 2020, 10:03

Ze hebben allemaal het zelfde ond nr. Het controleren is helaas niet zo gemakkelijk. Omdat de carterpan er dan af moet. Zit weinig ruimte tussen carterpan en bodem van de boot. Dus wil graag eventuele andere opties eerst aflopen
Laatst bijgewerkt door Dolf op 13 jun 2020, 21:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 13 jun 2020, 10:05

Foto van de motor
IMG_20200613_100321.jpg
IMG_20200613_100321.jpg (3.56 MiB)
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor JantjeV8 » 13 jun 2020, 22:46

Maar links of rechtsom, ik zou blij zijn met zo'n oliedruk. En hij moet het kunnen hebben, immers tot 8 bar moet hij ook kunnen weerstaan. Niks aan de hand volgens mij.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4148
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Govert » 14 jun 2020, 13:16

JantjeV8 schreef:Maar links of rechtsom, ik zou blij zijn met zo'n oliedruk. En hij moet het kunnen hebben, immers tot 8 bar moet hij ook kunnen weerstaan. Niks aan de hand volgens mij.


Ik heb het eigenlijk nog nooit gezien dat een warme motor 4 bar oliedruk heeft. Meestal was het rond de 1,5 bar op de drukmeter op het dashboard. Kan het niet ergens een verstopt oliekanaal zijn?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6303
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor drieske » 14 jun 2020, 20:03

De eisen aan een scheepsmotor zijn anders dan aan een automotor hiertoe worden veelal automotoren zoals van Mercedes-Benz, Volvo, Ford, Peugeot enz. gemariniseerd. Een bedrijf die dat mariniseren al langer doet is b.v. Drinkwaard Motoren in Sliedrecht. Waarschijnlijk kunnen hun wat duidelijker zijn wat betreft de oliedruk.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 14 jun 2020, 22:12

Drinkwater kwam er ook niet uit
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Hoge oliedruk OM615.940

Berichtdoor Dolf » 16 jun 2020, 11:46

Van de week met een oliedrukmetertester gecheckt
450 toeren =2 bar
1100 toeren =4 bar
2000 toeren =5,8
Dolf
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 10 jun 2020, 11:24
Roepnaam: Dolf
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten