MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 aug 2017, 07:00

Hoofdremcylinder W115

Alle techniek van de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Hoofdremcylinder W115

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 17 jul 2017, 20:17

Beste mede-Benzers,

Vorige week viel de remdruk van mijn W115 uit 1972 ineens weg, om bij de daaropvolgende trip naar de garage gewoon weer terug te komen. De monteur kon ook geen lekkage bespeuren en opperde de suggestie dat het dan wel eens aan de hoofdremcylinder zou kunnen liggen. Nu heb ik - misschien wel een heel domme - vraag: past de hoofdremcylinder van een W123 toevallig in een W115 (ik heb nog zo'n ding liggen, vandaar)? En zo nee, welke moet ik dan kopen? Want er zijn wel tien verschillende hoofdremcylinders in de handel voor een W115 en ik heb geen idee welke het beste is. Voor de volledigheid: het betreft hier een 220 (benzine). Alvast bedankt!

Groeten, Kees.
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972

Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Re: Hoofdremcylinder W115

Berichtdoor Weizengelb » 17 jul 2017, 20:21

Hoi Kees,

Klinkt mij als een aanlopende remzuiger waardoor gasbellen in het systeem ontstaan.

Wellicht zijn je stofkappen gescheurd en zuigers vuil geworden en/of je remslangen verstopt.

Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1953
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: Hoofdremcylinder W115

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 17 jul 2017, 20:33

Hoi Math,

Bedankt voor je snelle reactie. Is het nu het beste om een nieuwe hoofdremcylinder aan te schaffen en zo ja, weet jij ook welke?

Groeten, Kees.

P.S, Je merkt misschien al dat ik van techniek weinig kaas gegeten heb....
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972

Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Re: Hoofdremcylinder W115

Berichtdoor Weizengelb » 17 jul 2017, 20:46

Hoofdremcilinder is meer dat als je lang de rem ingedrukt houdt dat het pedaal dan steeds verderwegzakt (merk je sneller bij een automaat).

Ik denk eerder aan verroeste rempennentjes en/of vuil in de remklauw(zuigers) of slangen verstopt.

Zou dus eerst eens kijken en nieuwe remblokken samen met pennetjes en spreidveertjes monteren en kijken of de stofkapjes nog goed zijn en of je de remzuigers makkelijk in kunt drukken.

Als je de ene remzuiger indrukt en de andere komt met net zoveel kracht eruit dan is je remslang verstopt.

Als je geen verstand hebt van techniek zou ik nioet zelf aan de remmen gaan knutselen.

Hoofdremcilinder is denk ik niet hetzelfde van de W123. Je kunt de goede gewoon bestellen bv bij Marcel Kappen.

Veel succes!
Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1953
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: Hoofdremcylinder W115

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 17 jul 2017, 21:04

Math, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal je suggesties doorgeven aan mijn garage, want ik ben beslist niet van plan om zelf aan de remmen te gaan prutsen (dat zou gelijk staan aan zelfmoord). Ik neem aan dat die er wel uit zal komen.

Groeten, Kees.
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972

Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Re: Hoofdremcylinder W115

Berichtdoor Weizengelb » 18 jul 2017, 09:12

Succes Kees!

Plotseling geen remdruk is meestal een blok die blijft aanlopen en daardoor te warm wordt. Goede remmen zijn natuurlijk gewoon het belangrijkste.

Groeten, Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1953
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: Hoofdremcylinder W115

Berichtdoor Wiebren240D » 18 jul 2017, 21:33

Hallo Kees

een hoofdremcilinder van een W123 past zonder problemen op een W114/115
heb ik bij mijn zoon zijn auto ook gedaan toen wij er een 5 cilinder moter uit een W201 in hebben gebouwd heb je net iets meer ruimte voor het luchtfilter.

maar wat Mathieu zegt is waar laat daar eerst maar eens naar kijken.
wens je suc6 met herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3849
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115


Re: Hoofdremcylinder W115

Berichtdoor Cornelis Stavenuiter » 19 jul 2017, 21:22

Beste Math en Wiebren,

Allebei hartelijk bedankt voor jullie tips. Omdat mijn garage vol bleef houden dat het aan de hoofdremcylinder moest liggen, heb ik die vandaag dan maar bij Marcel Kappen gehaald. Degene die ik al had blijft rustig in de kast liggen tot hij ooit eens moet komen opdraven voor mijn W123, waarmee ik nu al zo'n twee weekjes naar mijn werk tuf (dan ga je LPG, of in elk geval de lage brandstofkosten, toch wel missen....). Volgende week kan ik dan hopelijk de witte walvis weer gebruiken.

Groeten, Kees.
Avatar gebruiker
Cornelis Stavenuiter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 23 nov 2013, 19:53
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Mercedes 220 1972

Mercury Colony Park 1965
Cadillac Deville convertible 1967
Cadillac Fleetwood Brougham 1968
Plymouth Fury 1974


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten