MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 30 nov 2020, 12:27

Hulp gevraagd over Temperatuur

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Moderator: Bram Jansen

Hulp gevraagd over Temperatuur

Berichtdoor W123-240D » 09 nov 2020, 12:05

Beste Leden,

In de eerste plaats compliment voor de oprichters van dit forum.
Als beginner en nieuweling kan ik veel van jullie ervaring leren.

Ik zit met de volgende probleempjes.

Korte samenvatting:

De temperatuurmeter werkt niet.
Ik heb zekeringen nagelopen deze waren goed
Vervolgens temperatuursensor vervangen er kwam
ook echter geen beweging in, hij maakt wel contact.

Daarna dacht ik thermostaat is het probleem.
Heb de thermostaat vervangen van het merk Gates.
Ik verloor koelwater en dit heb ik daarna weer aangevuld met 3L.

Ik heb de motor laten warmdraaien en ben toen een stukje gaan rijden.
Toen kwam de temperatuurmeter iets omhoog tot de 40-45graden

Op de weg terug naar huis ongeveer . 25km hoorde ik geborrel uit de kachel komen.
Ben toen gestopt en heb voorzichtig de radiatordop opengedraaid en toen kwam er een soort van lucht explosie.

Nu heb ik de thermostaat er weer uitgehaald en lijkt alles weer normaal.
Ik heb water gevuld en na t warm worden zie ik schuim in het water wat is dat?

Nu mijn hoofdvraag

1. Hoe krijg ik de temperatuurmeter aan de praat
2. En De kachel blaast geen warme lucht uit

Wat doe ik niet goed help

Alvast bedankt
Beni Mohammed
W123-240D
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 nov 2020, 16:38
Roepnaam: Beni
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Hulp gevraagd over Temperatuur

Berichtdoor RD500sec » 12 nov 2020, 18:01

Rijden zonder thermostaat is niet aan te raden, de motor komt dan niet op temperatuur.
Je zou de motor warm kunnen laten draaien met de dop eraf en stilstaande auto, eventueel met verhoogd toerental, om het warm worden te versnellen. Als de thermostaat open gaat, en het water gaat circuleren de radiator bijvullen en de dop er weer opdraaien.
Nu kun je gaan rijden en zou de meter ook moeten werken.

Heb je te weinig koelvloeistof in het systeem, zit er ook lucht in, dat hoor je in de kachel. Ook kan het dan zijn dat de sensor voor de koelvloeistof in een luchtbel zit, en daardoor geen aanwijzing geeft.

Loopt de motor mooi rond? Of loopt hij onregelmatig?
Welke kleur hebben de uitlaatgassen bij warme motor?

Het koelsysteem staat onder druk, je hebt de dop bij warme motor er -gelukkig voorzichtig- afgedraaid, dan komt die druk dus vrij. Als je de dop er te snel afdraait, krijg je het warme water over je heen, wees daar voorzichtig mee!
Die lucht explosie, zoals jij omschrijft is de druk die vrijkomt, en een normaal verschijnsel. Maar niet ongevaarlijk!
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 789
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 11 gasten