[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Infobulletin van de Heckflosse club : Heckflosse specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 29 maart 2024, 02:33

Infobulletin van de Heckflosse club

Heckflosse specifiek is in het leven geroepen om alles van Heckflosses te bundelen.
Hier kunnen leden vragen aan elkaar stellen en technische info m.b.t de Heckflosse delen.
Heer geen vragen over andere type wagens dan de Heckflosse.

Infobulletin van de Heckflosse club

Berichtdoor Bram Jansen » 28 sep 2020, 13:38

Hierbij het laatste Infobulletin van de Heckflosse club.
Jammer dat de foto's niet mee te kopieeren zijn


Onderwerpen in deze uitgave zijn:
1) Voorwoord
2) Vacature redactie
3) Data activiteiten
4) Instructie voor het gebruik van het forum
5) Foto van een bijzondere Heckflosse
6) Bliksem en auto
7) Hoe ontstond de merknaam Mercedes-Benz
8) Zomaar een foto
9) Minister in opspraak
10) Onze andere hobby
11) Een Heckflosse W234?
12) Klassiek en modern verenigd
13) APK-nieuws
14) Onze sponsoren
15) Advertentierubriek
16) Tot slot
1) Voorwoord / door Roland van Keekem
We kunnen allemaal wel zeggen dat het door het coronavirus een bijzonder jaar is en dat de mondiale crisis nog zeker niet onder controle is. Meer vrijheid in het gaan, staan en bewegen leidt helaas bij bepaalde groepen mensen tot enige gemakzuchtigheid ten aanzien van naleven van de coronaregels, wat mogelijk tot een tweede besmettingsgolf kan leiden. Ook wij hebben met onze hobby niet kunnen doen wat we elk jaar zo gewend zijn en waar we zoveel plezier aan beleven. De meeste, zo niet alle, oldtimerclubs hebben hun activiteiten dit jaar opgeschort waardoor we geen georganiseerde ritten konden rijden of technische bijeenkomsten hadden. In een paar gevallen hebben er in de recente periode weer wat evenementen plaatsgevonden, maar dan met de nodige voorzorgsmaatregelen waarbij het 1,5 m afstand houden cruciaal is.
1
Dat maakt een evenement er niet gezelliger op en dat is juist één van de speerpunten van een bijeenkomst; we willen graag bij elkaar zitten om bij te praten of met een stel geïnteresseerden naast elkaar onder de motorlap van onze Heckflosse kijken.
Een gezamenlijke lunch kan ook niet onder normale omstandigheden plaatsvinden; door de weer strakkere regels in de horeca het is maar weer afwachten hoe de beheerder hiermee omgaat en hoe een groep van autoliefhebbers in hun restaurant ingedeeld kan worden.
En toch hebben we gemeend de Najaarsrit te gaan rijden. Het
aantal aanmelders is niet groot en daardoor kan dit evenement
beheersbaar blijven. Op advies van de overheid komen we in
horecagelegenheden bij elkaar en zij zijn bij vertrek, lunch en
aankomst met de nodige hygiëne- en afstandsmaatregelen op
onze groep ingesteld.
Je mag natuurlijk niet generaliseren maar de gemiddelde
leeftijd van onze clubleden ligt wat hoger en ligt veelal in het
grijze vlak en we kampen soms al meer met wat kwaaltjes. Het
is dan ook een persoonlijke afweging van onze leden om aan
evenementen mee te doen, we nemen allemaal onze eigen
verantwoording en passen ons aan de groepsomstandigheden
aan.
Dit jaar waren ook wij veel aan huis gekluisterd, maar na een grondige opruimactie in huis vonden we het ook lekker om er samen even op uit te trekken. En wat is dan leuker om dat met je eigen Heckflosse te doen. Die staat dit jaar veel meer stil dan anders en ook die heeft van tijd tot tijd zijn beweging nodig. Dus leek het ons een goed plan om bij mooi weer onszelf en de Heckflosse uit te laten. Na een lange winterstalling zag hij er niet uit door de dikke laag stof en ik heb ik hem natuurlijk eerst gewassen en gepoetst voordat we de weg op gingen. Je moet de aandacht onderweg goed blijven trekken met zo’n glimmende oldtimer en de duimen van geïnteresseerden liefhebbers gingen weer omhoog. We hebben een paar ritjes gemaakt door ons groene Hart van Holland en ook weer nieuwe weggetjes ontdekt. Toch weer even het oldtimergevoel opgedaan.
Zoals eerder aangekondigd zal Jan Boeren eind van dit jaar stoppen met het redactiewerk voor dit mooie Heckflosse Infobulletin. Hij heeft dit al ruim 15 jaar met veel enthousiasme gedaan, maar het is nu toch een keer tijd dat een volgend lid het van hem gaat overnemen. De oproep hiertoe staat nog een keer in dit nummer en we hopen dat er een enthousiaste kandidaat zich aanmeldt.
Enige vaardigheid met Word is wel belangrijk maar ook nieuwe ideeën en inzichten zijn natuurlijk van harte welkom. We wachten met spanning jullie aanmeldingen af.
Veel leesplezier met dit weer mooie nummer.
2) Vacature redactie / door Jan Boeren
Gedurende circa 15 jaar heb ik met veel liefde en plezier het redactiewerk voor ons Register verricht. Maar waar ooit een begin is, komt er ook ooit een einde. Zoals al eerder aangekoodigd zal ik per 31 december 2020 deze taak beëindigen. Zo ontstaat er dus een vacature binnen de redactie. Wel blijf ik de financiën beheren en (samen met Mark Jonkers) de ritten coördineren. Over beiden zal ik jullie op de gebruikelijke wijze blijven informeren.
2
Wat houdt de redactie in:
• 4x per jaar het samenstellen en versturen van het Infobulletin,
• daarvoor heb je (leuke) contacten met de overige Heckflosse-liefhebbers, • het is wel wat werk, maar het geeft veel voldoening als het Infobulletin weer verstuurd is. • PC-kennis (Word en Excell) een vereiste.
Natuurlijk help ik met de overdracht.
Wie pakt de handschoen op en neem met mij contact op?
Bij voorkeur per mail of anders per telefoon 074-2800082 (tot 20.00 uur)
3) Data activiteiten / door Jan Boeren
- xx-xx-xxxx Het geplande schuurbezoek kan helaas geen doorgang vinden. De loods, waarin de auto’s stonden, is verkocht.
4) Instructie voor gebruik van het forum / door Mark Jonkers
Ons Register lift mee op het forum van de MB-klassiekerclub. Hieronder vinden jullie de informatie om ook op het forum te kijken en natuurlijk ook om mee te doen. Stel je vragen en zie wat voor antwoorden er op komen.
Ga naar www.mbklassiekerclub.nl
Kies voor forumoverzicht ( op klikken )
Scroll naar beneden tot u de kolom ziet: "Heckflosse,Ponton, Pagode en ouder " Kies bij één na onderste kolom "Heckflosse specifiek" ( op klikken )
Hier ziet u de onderwerpen welke tot nu toe zijn gepost in het gedeelte van de Heckflosse. Om een onderwerp te lezen, gaat u op de betreffende regel staan en klikt u hierop, u kunt nu het onderwerp en de reacties hierop lezen.
Wilt u reageren en/of zelf een onderwerp posten dient u zich te registreren en in te loggen, hiervoor kunt u helemaal boven op de pagina forumoverzicht onder het logo in de rode regel kiezen voor registreren en/of inloggen.
veel leesplezier!!
3
5) Foto van een bijzondere Heckflosse / door Hennie Dankbaar
Tijdens een van mijn bezoeken aan Indonesië trof ik een bijzonder verbouwde W110 aan. De standaard koplampen zijn vervangen door die van een W123. Waarschijnlijk is dit gedaan om de auto een nieuwer gezicht te geven. Over mooi of lelijk zullen we het maar niet hebben.

6) Bliksem en auto / door Jan Boeren
In het doosje waarin Hennie Dankbaar de bovenstaande foto’s
toestuurde, zat dit plaatje. De tekst “om het effect van een bliksem te
testen, kan men niet altijd op een onweer wachten”.
Persoonlijk vind ik het een spectaculaire foto. En zo te zien zit je
heel veilig in de auto op zijn rubberen banden.
In de tekst onder de foto staat het volgende:
In het onderzoekcentrum van Siemens in Berlijn werd met behulp
van een generator een spanning van 1 miljoen Volt opgewekt en een
bliksem gesimuleerd.
Bliksem is voor inzittenden van een auto volledig Ongevaarlijk.De
neerdalende bliksemstralen komen op de stalen carrosserie en dat is
een kooi van Faraday. En “lopen” langs de carrosserie naar de aarde.
4
7) Hoe ontstond de merknaam Mercedes-Benz? / door Jan Boeren (vertaling)
In de folderkast vond ik een klein boekje met als titel “Die Herkunft der Marke”. Dit boekje is vele jaren geleden uitgegeven door (toen nog ) Daimler Chrysler Classic. Ja, zou oud is het al…
Gottlieb Daimler en Karl Benz
Met de uitvinding van de snellopende motoren en van de automobiel legden zowel Gottlieb Daimler als Karl Benz in de tachtiger jaren van de 19 eeuw onafhankelijk van elkaar de basis voor het gemotoriseerde verkeer, zoals wij dat nu kennen.
Beiden brachten hun eigen ontwikkelingswerk met behulp van geldschieters en deelnemers in eigen ondernemingen onder. In Mannheim vestigde Karl Benz in oktober 1883 de firma Benz & Co. en in Cannstadt ontstond in november 1890 de firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG).
5
Om hun producten bekendheid te geven en van elkaar te onderscheiden zochten beiden naar een merkembleem. In het begin waren het de namen van “Benz
en “Daimler” zelf, die voor de oorsprong en de kwaliteit
van de motoren en voertuigen borg stonden.
Het wettelijk gedeponeerde handelsmerk van Benz & Co.
wijzigde niet wezenlijk, alleen het tandrad van 1903 werd
een vanaf 1909 een lauwerkrans, dook voor het producten
van Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) na de eeuwwisseling de naam Mercedes op. Hoe kwam dat?
Emil Jellinek wordt actief
Mercdes is een Spaanse meisjesnaam en betekent genade. Mercedes heette de in 1889 geboren dochter van de in Baden bij Wenen en in Nizza levende Oostenrijkse zakenman Emil Jellinek.
Jellinek, een moderne en in sport geïnteresseerde man, was een enthousiaste aanhanger van de technische vooruitgang, die zich in die tijd voltrok. Hij was ervan overtuigd, dat de automobiel de toekomst zou veranderen. Al in 1897 reisde hij naar Cannstadt en bestelde bij Daimler zijn eerste automobiel, een 6 PK wagen met een tweecilinder motor.
Al snel was de in oktober 1897 geleverde voertuig met een maximale snelheid van 24 km/h te langzaam. Hij verlangde en topsnelheid van 40 km/h en bestelde twee wagens van het type Daimler “Phönix”. Deze hadden een 8 PK sterke motor, die voorin lag. De beide in september geleverde automobielen waren de eerste voertuigen met een viercilinder motor wereldwijd. Emil Jellinek onderhield goede betrekkingen met de internationale financiële wereld en de aristocratie en ontwikkelde zichzelf steeds meer als zakenman. In 1898 begon hij de producten van Daimler in die hoge kringen aan te prijzen. In 1899 leverde DMG reeds 10 voertuigen aan Jellinek en in 1900 waren het er al 29 stuks.
Hij verlangde echter steeds sterkere en snellere automobielen en Jellinek meldde deze auto’s vanaf 1899 ook aan bij rally’s.; vooral bij die in Niza gehouden werden. Bij deze rally’s deed hijzelf mee onder de schuilnaam “Mercedes”, de naam van zijn toen 10 jarige dochter.
Begin 1900 sloten Jellinek en Daimler een overeenkomst voor de vertegenwoordiging van wagens en motoren van Daimler. Met de beslissing een nieuwe motor te
ontwikkelen die de naam Daimler-Mercedes zou hete, werd zijn
pseudoniem tevens een handelsmerk. Veertien dagen later
bestelde Jellinek 36 voertuigen tegen een totaalprijs van
550.000 mark. Voor toen een gigantisch bedrag. Slechts enkele
weken ater volgde er nog een bestelling van 36 wagens, allen
met een 8 PK motor.
Op 22 december 1901 leverde DMG de eerste wagens met de
nieuwe motor uit aan Jellinek. Dit was een 35 PK sterke
racewagen. Deze wagen was ontwikkeld door Wilhelm
Maybach, de chef constructeur bij DMG. Tijdens het evenement
“de week van Niza” waren de Mercedessen onverslaanbaar en
zorgden op die wijze voor veel goed publiciteit en daarmede
ook voor goede verkopen.
6
Op 23 juni 1902 werd de naam “Mercedes” als merknaam aangemeld en vanaf 26 september wettelijk beschermd. Emil Jellinek verkreeg in juni 1903 de toestemming om zich voortaan Jellinek-Mercedes te noemen. Jellinek zei daarop: “Voor de eerste keer draagt de vader de naam van zijn dochter”.
De periode na de WO I werd gekenmerkt door inflatie en grote afzetproblemen. Dat gold in het bijzonder voor de luxueuze automobielen en deze ontwikkeling drukte zwaar op de Duitse automobielindustrie (zoals ook nu).Alleen financieel sterke ondernemingen bleven levensvatbaar, maar werden tot samenwerking gedwongen. Zo vormden de vroegere concurrenten Benz en DMG in 1924 een belangengemeenschap om door standaardisatie van de ontwerpen, de productie, de inkoop en aan de verkoopzijde het hoofd boven water te houden.
Gedurende deze periode maakten de beide bedrijven reclame
voor hun gezamenlijke producten, maar nog ieder met hun
eigen merknaam. Twee jaar later, in juni 1926, fuseerden de
beide oudste automobielfabrikanten tot Daimler-Benz AG.
Vanaf nu werd er ook een nieuw logo ontwikkeld, dat de
kenmerken van beiden omvatte; de bekende ster van Daimler
Motoren-Werke werd omringd door de merknaam “Mercedes”
en de eveneens bekende merknaam “Benz” waarbij de
lauwerkrans de beide woorden verbond.
Dit merkteken is in de loop van de vele jaren nauwelijks
veranderd en siert tot vandaag de automobielen van het merk
“Mercedes-Benz”. De ster is wereldwijd het symbool voor
kwaliteit en veiligheid geworden en deze merknaam staat op de gehele wereld voor traditie en innovatie, voor de toekomst van de automobiel.

8) Zomaar een foto / door Eddy Steyaert
Van ons lid Eddy Steyaert ontvingen we opnieuw een paar foto’s van een Heckflosse. Dit keer een 190 in de Amerikaanse uitvoering. Let op de koplampen.
7
En nog een paar foto’s van de Amerikaanse Heckflosse.

9) Minister in opspraak / door Theo Overduin
Vorige maand kwam minister Grapperhaus ineens op een enigszins pijnlijke manier in het nieuws. Wat was er wel niet aan de hand? De minister bleek het tijdens zijn huwelijksfeestje niet zo nauw te hebben genomen met de mede door hemzelf zo hartstochtelijk beklemtoonde 1,5 meter afstandsregel. Een belangrijk basisprincipe in onze strijd tegen het geniepige Corona-virus.
En gelijk stond de hele pers en een groot aantal politici klaar om de misstap van deze bewindspersoon genadeloos uit te vergroten en hem op allerlei manieren aan de spreekwoordelijke schandpaal te nagelen. Natuurlijk was het geen handige manoeuvre. En het had ook niet mogen gebeuren. Maar kom op: we zijn allemaal mens en we maken allemaal wel eens een fout, toch? De heftige wijze waarop door velen werd gereageerd en zelfs zijn aftreden werd geëist, vond ik persoonlijk toch wel ietwat overdreven en –met een duur woord- nogal buitenproportioneel. Oftewel: in geen enkele verhouding tot de gemaakte fout.
8
Waarom dit hele verhaal in ons clubblad, zult u zich wellicht inmiddels afvragen. Nou, dat is eigenlijk vrij simpel. Wie goed naar de (uitgelekte) beelden kijkt van het trouwfeestje van dit bijzondere stel ziet daar ineens een heel mooie trouwauto in beeld verschijnen: een rode Heckflosse, type W 111. En zoiets pleit dan toch wel weer een beetje in het voordeel van deze scheef schaatsende minister. Hij heeft hoe dan ook een fantastische smaak voor kwaliteit en voor de mooiste klassieker ooit!
Volgende vraag is dan natuurlijk: heeft hij die
auto alleen even voor zijn trouwdag besteld of
gehuurd? Om daar achter te komen, ben ik even
wat verder gaan speuren op ons aller internet. En
daar kwam ik warempel nog een foto tegen van
Ferd Grapperhaus met alweer of wellicht nog
steeds diezelfde rode Mercedes. Zijn liefde voor
de Heckflosse is dus niet zo maar een ééndags
bevlieging, maar lijkt meer structureel van aard te
zijn!
Hopelijk geldt dat ook voor de bestendigheid van
zijn pas begonnen huwelijk. In ieder geval
wensen wij hem dat van harte toe, ook al geldt
lang niet voor iedereen van onze club dat wij lid
zijn van zijn politieke partij of dat wij het altijd met hem eens zijn bij alle beslissingen die hij moet nemen of dat we op hem gaan stemmen bij de eerstvolgende landelijke verkiezingen.
Hoe dan ook, waarde excellentie, beste Ferd, we zijn blij met jou en trots op jouw liefde voor de Heckflosse. Nu alleen nog toetreden tot en lid worden van onze club. Je bent meer dan welkom en we zien je graag tegemoet tijdens onze mooie clubevenementen en toerritten!
Wordt vervolgd.
10) Onze andere hobby / door Hans en Marij Brok
Buiten onze dierbare Heckflossen heb ik samen met mijn vrouw nog een andere hobby nl: glas in lood en tiffany.
We hebben een mooi chalet achter ons huis, dat ingericht is voor deze hobby. Als we geen zin meer hebben, dan kunnen we alles laten liggen en kunnen we een volgende keer verder aan onze hobby werken.
Maar wat is glas in lood en tiffany?
Dit is een leuke en creatieve hobby. Iedereen heeft er wel van gehoord en gezien maar om het zelf te maken is natuurlijk wat anders. Je moet materialen en glas aanschaffen wat best wel pittig van prijs is, maar ja een hobby mag geld kosten.
Hoe begin je nu zoiets?
Natuurlijk met een ontwerp, zelf verzonnen of een kant en klaar ontwerp dat je bij een shop kunt kopen. Dan ga je glas uitzoeken waarvan er heel veel soorten te koop zijn. Je hebt speciaal tiffany glas of raamglas. Voor glas in lood gebruik je loodprofielen en voor tiffany koperband.
9
Het benodigde gereedschap kun je voor beide soorten glas gebruiken. Als je wat leuks hebt gevonden ga je het glas snijden. De glassnijder is het allerbelangrijkste gereedschap.Voor een raam gebruik je loodprofielen waar je het glas in kunt schuiven en voor tiffany gebruik je koperfolie die je om de glasranden plakt. In een later stadium wordt alles gesoldeerd met soldeertin.
Het is erg moeilijk om precies te omschrijven hoe je zo iets gaat doen want dan zou je een mini cursus moeten volgen. Enkele voorbeelden van werkstukjes zien jullie hier.
Onze Heckflossen zijn echt voor de mooie dagen en de andere hobby voor de wat minder mooie dagen
10
11) Een Heckflosse W234 (?) / door Rene Veenis
Tien jaar geleden kocht ik een W110 Heckflosse omdat ik als kind zo’n auto een soort oerauto vond. Alles klopte er aan, alles zat op de enige juiste plaats (in feite bestaat er maar één plaats voor de koplampen bij een auto) en zelfs de achterkant was mooi in tegenstelling tot de meeste
andere auto’s waarbij het vaak leek alsof de ontwerpers daar eigenlijk geen tijd of fantasie meer voor hadden, maar naast dat deze auto een soort oerdegelijke zakelijkheid uitstraalde (alsof hij wel 100 jaar mee zou gaan) had ie desondanks een ongekende stijl vond ik als kind. Ook al kon ik dat toen nog niet verwoorden, toch ‘vond’ ik dat. De enige auto uit die tijd die dat ook had was de Volvo Amazone. En ook al hou je in het geheel niet van auto’s, toch kun je zo’n auto niet niet mooi vinden.
Toen ik de auto kocht wist ik helemaal niet wat ik gekocht had. Het enige dat ik wist was dat hij een open dakje had en een vloerpook, want die twee dingen wilde ik per se, en dat het een diesel was, want sinds ik ooit mijn eerste dieselauto kocht (een Citroën C15D met de onverwoestbare Peugeot U7 motor, waar je net als Mercedes wel een miljoen kilometers mee kunt halen) wil ik nooit meer iets anders. Het bijzondere verschijnsel dat een motor zonder tussenkomst van een vonk zijn eigen brandstof kan laten ontploffen vind ik nog steeds het toonbeeld van autonomiteit. En het maakt ook nog een mooi geluid dat voor mij associeert met betrouwbaarheid. Echter wat voor mij altijd het belangrijkste is geweest van een dieselmotor is de enorme trekkracht (een hoog koppel) bij een relatief laag toerental. Ik hou van rustig toeren met een auto, en het rustige motorgeluid hoort daarbij.
Doordat de auto voor mij één groot raadsel was heb bijna de hele wagen uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet. Ik leerde mezelf lassen omdat er veel stukken plaatwerk niet door de APK zouden raken. Dat de auto niet goed was was in feite een zegen, want daardoor leerde ik alles zelf doen. En op een dag ging ik naar de apk, en tot mijn verrassing werd de auto bijna in een keer goedgekeurd. Na wat klein herstelwerk mocht ik echt de weg op> En toen begon de ellende: het ding was nauwelijks vooruit te branden.
Na veel speurwerk en studeerwerk uit allerlei
boekjes en raad van anderen kwam ik zelf tot een
ander soort conclusie: zou het niet mogelijk zijn
om er een heel ander type motor in te bouwen. Ik
bedoel; wel een Mercedes-Diesel, maar geen
originele W110, danwel 190D, danwel 200D. Een
220D of een 240D dan van de W115 of W123?
Dit zorgde voor een nieuwe studieronde bij
mensen of dat wel zou kunnen. ‘Ja, dat was wel
eens gedaan, maar dan moest je dit weghalen en
dat aanpassen, en dan gebeurde er dit en dan
gebeurde er dat’, kortom, daar kon ik maar beter
niet aan denken laat staan aan beginnen. Er waren wel diverse mensen die me een 240D blok wilde verkopen, een een bak ‘kon ik dan vast ook nog wel ergens vinden’ en de rest van de verhalen waar ik niks aan had laat ik maar liever achterwege: ik geloof dat ik het maar opgeef en het ding maar misschien voor een habbekrats verkoop.
Totdat ik van een Mercedes hoorde waarvan ik de typeaanduiding wel eens gehoord had, maar waar dat over ging interesseerde me niet, want ik had nu eenmaal een Heckflosse en dat was een W110.
11
Maar omdat ik dat nummer steeds vaker hoorde in kringen van mensen die er echt wel verstand van hadden ben ik er toch een keer ingedoken: wat is dat eigenlijk, een W201 en een W124. Vriend en vijand van Mercedes zei namelijk precies hetzelfde: dat is het allerbeste wat Mercedes ooit heeft voortgebracht, en dan vooral de 4- en 5-cilinder dieselmodellen. En die uitspraken werden het begin van een nieuw avontuur: zou zo’n motor in mijn heckflosse passen.
Om niet alles zelf uit te gaan zoeken sprak ik
daarover met een paar mensen die het
misschien zouden kunnen weten. Om kort te
gaan kwam het hier op neer: Ja, in principe kan
dat zeer waarschijnlijk wel, maar dat klonk een
paar keer achter elkaar ongeveer hetzelfde als
dat we in 1969 ook naar de maan konden. En
ook daarin kwam hetzelfde terug. Het past niet
zonder meer, áls het al past, en je zult delen
plaatwerk weg moeten halen en aangezien het
er niet voor ontworpen is: begin er maar niet
aan.
En bijna had ik dat gedaan: er niet aan beginnen. Totdat ik elke keer dat lege karkas van die wagen zag staan en het niet over mijn hart kon verkrijgen om het ding te verkopen. Dus wat dacht ik: weet je wat, ik koop ergens zo’n viercilinder dieselmotor compleet met bak van een sloopauto en ga onderzoeken waarom het niet kan. Pas als ik alles geprobeerd heb, dan neem ik afscheid van mijn Heckflosse. Maar tenminste heb ik dan enorm veel geleerd en kan ik iedereen vertellen waarom het niet kan, en vooral: waar dat dan precies in zit.
Omdat ik ook nog gewoon een eenmansbedrijfje had waar ik mijn geld mee moest zien te verdienen heb ik dit onderzoek tussen alle bedrijven door gedaan, en heb dus niet staccato achter elkaar door kunnen werken. Alles bij elkaar genomen kan ik nu achteraf iedereen gelijk geven die zei dat áls het al zou kunnen, dit vergelijkbaar was met naar de maan vliegen. Dit betekent dus dat al die diverse mensen waarschijnlijk kennissen hadden die het een keer geprobeerd hadden, en er na een tijdje maar mee opgehouden zijn.
Ik ken die hele route inmiddels, ik weet nu precies hoe het zit, en ik geef eerlijk toe: het was een enorme klus. Maar ik heb het wel voor elkaar gekregen, want ik heb niet opgegeven, wel 6 keer die motor met bak er weer uit - en ingehesen, om dan weer dit en dan weer dat een klein beetje aan te passen, maar nu na ruim een jaar sleutelen, knippen en lassen heb ik een apk-gekeurde W110 met W124 dieselmotor met 5-bak waar ik nooit mee naar de maan zal rijden, maar met de ervaring rijker van waaruit ik tegen iedereen zeg: begin er maar nooit aan. Want het is een enorm en hels karwei.
Maar ik wil dan graag eindigen met de opmerking dat het wel de reis van m’n leven was die ik voor geen geld had willen missen, in de tweede plaats omdat ik er zo ontzettend veel van geleerd heb en nu mijn droomauto heb, maar in de eerste plaats omdat ik als kind altijd mijn eigen auto wilde bouwen. Ik heb deze auto de Merveenis W234 genoemd, want Veenis is mijn achternaam, de koets is van een W110 en de draaiende motor was van een gedemonteerde W124.
12
12) Klassiek en modern verenigd / door Peter van der Toorn
Een tijdje terug brak, voor de tweede keer, mijn thermometer buisje af. Ook voor de tweede keer precies bij de voeler. Nieuwe bestellen is niet mogelijk en een reparatie kost €200. Als Hollandse krent vond ik dat natuurlijk te duur. Ik heb wat dingen op het internet gevonden om het zelf te proberen maar na een halve fles ether te hebben opgebruikt staat dat plan even in de ijskast. Uiteindelijk voor een paar tientjes een thermometer op Ebay-Kleinanzeigen gekocht.
De derde thermometer is gemonteerd maar wel weer breukgevaar.
Bij het plaatsen bedacht ik mij dat het wel eens handig kon zijn om op het zwakke punt een beschermdingetje te maken. Nu was het toch coronatijd waardoor ik als longpatiënt zo veel mogelijk thuisbleef en toen ik een artikel over 3D printen tegenkwam viel er het één en ander op zijn plaats: printer kopen en een beschermdingetje ontwerpen.

Zo ziet een 3D printer er uit: rechtsvoor het bedieningspaneel en de blauwe display, daar linksboven: de werkplaat met het witte printje. Deze beweegt van voor naar achter (y-as), op de horizontale balk de printkop; deze beweegt van links naar rechts (x-as) met bovenop de witte Bowden buis waarmee het kunststof filament wordt aangevoerd. De horizontale balk kan op en neer bewegen (z-as), boven de gele voorraadspoel met filament.
Een instapper 3D printer kopen kost net zoveel als een reparatie van een W110 thermometer. Instappermodellen moet je meestal deels zelf in elkaar zetten maar een beetje Heckflossesleutelaar doet dat in een uurtje of twee. Daarna moet je zelf gaan ontwerpen, hiervoor is er de mooiste –en gratis- software te downloaden.
13
Mijn keus was Fusion 360 waarmee je eerst een 2d tekening maakt die je daarna ‘uitrekt’ tot 3D. Dat is wat moeilijker dan het klinkt maar er zijn heel goede lesvideo’s op Youtube te vinden.

Hier zie je het ontwerp in Fusion360 waar je de vorm en de afmetingen vastlegt. Je kunt zelfs schroefdraad maken en bij een goede print kun je een bout in het model draaien, bij een minder goede print even optappen.
Dan is er een hoop kunststof filament (zeg maar een rol plasticdraad met doorgaans een diameter van 1.75mm) te krijgen met allerlei eigenschappen. Ik koos voor PETG, dat is het materiaal waar frisdrankflessen van worden gemaakt met Glycol extra toegevoegd. Dit verbetert de vloeibaarheid en het kan goed tegen warmte en olie.
Voor het ontwerp heb ik gekozen voor een zeskant met twee halve bochtjes met een opening in de lengte waar het buisje van de thermometer doorheen kan geduwd. De openingen wat verdraaien ten opzichte van elkaar zorgt er dan voor dat de buis niet uit de bescherming kan schieten. Dan komt het “slicen”, letterlijk het in plakjes snijden van het ontwerp, mijn printer laat ik meestal laagjes van 0.2mm printen dat geef je aan in het slicerprogramma.

Het grijze vlak is het (verwarmde) vlak waarop geprint wordt, het groen is een hechtlaag die voor een groter oppervlak zorgt waardoor betere hechting. Je wilt natuurlijk dat de print op zijn plek blijft zitten anders komen er geen verticale lijnen uit de printer. De gele, witte en paarse vlakken zijn de bocht zelf en het rode vlak geeft de sleuf aan. Deze doorsnede is ongeveer halverwege de print.
Het printer zelf gaat niet echt snel; voor 1x de moer en 2x de buis heeft mijn printertje een kleine 2 uur nodig. Snellere printers zijn natuurlijk duurder en nauwkeuriger. Als je goed kijkt zie je de printlaagjes als ribbels.
14
Een print laten maken kan ook, sommige bedrijven kunnen metaal printen en in België is al een compleet huis geprint met een (erg grote) 3D printer.

Dit is het resultaat, de moer past in de buis. Daarvan heb ik er 2 heb geprint zodat ik een S-bocht kan maken. Dan nog onder de motorkap de printjes over de thermometerbuis schuiven en in elkaar schuiven:

Ik heb alleen nog wit filament, dat steekt nogal af bij een oud motorblok. Binnenkort ook maar een rolletje zwart kopen…
Project klaar, maar ik ben al aan het denken over de doorvoer naar het instrumentenpaneel. Daar moet ter bescherming van de thermometerbuis een rubber tule in het tussenschot op een plek, waar ik met mijn dikke vingers niet bij kan komen…
13) APK-nieuws / door Roland van Keekem
De Fehac heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling voor voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Dat betekent voor onze Heckflossen, dat bijna alle typen gevrijwaard zijn van de APK-keuring.
Met dank aan de Fehac voor hun inzet!
15
14) Onze sponsoren / door Jan Boeren
Hieronder treffen jullie een overzicht aan van onze sponsoren. Alle bedrijven zijn wij hiervoor zeer erkentelijk en zij ontvangen uiteraard ook ons Infobulletin. Dit wordt hun per mail toegestuurd

Onze oprechte dank aan de bovenstaande sponsoren, die ook in 2020 ons Register steunen.
15) Advertentierubriek / door Jan Boeren
Te koop: Mercedes-Benz W110 230 uit 1968, 6 cilinder met schakelpook in midden console, en fabrieksairco. De auto is in gehele nieuwstaat qua carrosserie, interieur is ook netjes , maar heeft wat kleine gebruikerssporen. Ook is er recentelijk een rvs uitlaat van voor naar achter onder gemaakt. Radio Blaupunkt uit jaren 60 en airco werken niet. Auto loopt als hij koud start niet zo lekker, maar als hij op temperatuur is, dan loopt hij prima. Taxatie rapport is aanwezig. Vraagprijs €.24.000,- Voor nadere informatie bel:
06-459 84 508 (David R. Ham) of per mail: peham1@hotmail.com

16
Te koop: Op de garagezolder vond uw redacteur nog een tweetal sierstrips voor de W110 200 (D) en 230. Het betreft 1 st 110 698 01 81 Zierstab links über Heckleuchte en 1 st 110 698 02 81 idem voor boven het rechter achterlicht. Beiden zijn netjes, maar moeten wel opnieuw verchroomd worden. Bij interesse een berichtje aan: jl.boeren@hotmail.com
16) Tot slot / door Jan Boeren
Graag wil ik alle inzenders weer bedanken voor hun bijdrage. Het is heel fijn als er meerdere Heckflosse-liefhebbers zijn die aan ons Infobulletin mee willen werken. Ik hoop dat dit ook voor het komende decembernummer zo zal zijn. Het zou ook fijn zijn als zowel de bestaande als de nieuwe leden zich in ons Infobulletin aan de overige liefhebbers voorstellen.
Schroom niet en stuur uw bijdrage op naar mijn mailadres. En natuurlijk, voeg er een leuke foto aan toe. Ik help u graag bij de opmaak ervan. Gaarne uw kopij voor 10 december 2020 opsturen naar mijn mailadres. Kom op leden, pak de pen en een vel papier (of de PC) en schrijf de leuke en minder leuke belevenissen eens op.
Nog iets anders. Wie van onze leden is ook bereid om zijn / haar collectie aan de leden te laten zien. Laten we dat “schuurbezoek” noemen. Gaarne opgave aan mijn mailadres: jl.boeren@hotmail.com
Tot ziens bij een van onze activiteiten.
Hartelijke groeten,
Jan Boeren
17
Heckflosse Infobulletin
Colofon:
Uitgever: Nederlands Heckflosse Register
Redactie: Jan Boeren (eindredacteur) jl.boeren@hotmail.com
Medewerkers aan dit nummer: (in alfabetische volgorde):
Jan Boeren, Hans en Marij Brok, Hennie Dankbaar, Mark Jonkers, Roland van Keekem, Theo Overduin, Eddy Steyaert, Peter van der Toorn, Rene Veenis.
Algemeen:
NHR Website: www.heckflosseregister.nl
E-mail: info@heckflosseregister.nl
Facebook: https://www.facebook.com/Nederlands-Hec ... gister-NHR 1616881301913785/
Bank: ABN/AMRO: IBAN: NL 39 ABNA 0443 6862 97 t.n.v. J.L. Boeren inzake Nederlands Heckflosse Register
Contributie: vrije donatie of na verzoek door DO (= Dagelijkse Organisatie)
Dagelijkse Organisatie (DO):
- Jan Boeren; eindredactie Heckflosse Infobulletin, penningmeester, sponsoren, advertenties, tourritten jl.boeren@hotmail.com tel. 074-2800082
- Mark Jonkers; ondersteuning Jan mjonkers@hetnet.nl tel. 06-5477 6583 - Hans Brok; techniek hansbrok53@gmail.com tel. 06-41629494
- Simon van Es; webmaster
- Peter van der Toorn: ondersteuning Roland en Simon pvandertoorn@upcmail.nl tel. 06-5570 8114
- Roland van Keekem; ledenadministratie, algemene zaken, secretariaat
rolandvankeekem@ziggo.nl tel 06 8169 1841 / 079 341 5063
Technische Ondersteuning (TO):
- Voor directe technische vragen aan TO-ers Peter van Driel en Léon Mutsaerts: p.vandriel-mb@hotmail.com
FORUMS:
Nederlands Heckflosse Register: https://heckflosseclub.forum2go.nl/
MB Klassiekerforum: overige-typen-heckflosse-ponton-pagode en-ouder-f40.html
- Forumvolger: Mathieu Bouten mathieubouten@gmail.com
Rechten:
De redactie behoud zich het recht voor zonder opgaaf van redenen artikelen te wijzigen, in te korten of niet te plaatsen. De redactie kan niet aansprakelijk gesteld worden voor de inhoud van artikelen, advertenties en/of annonces.
18
Bram Jansen
 

Keer terug naar Heckflosse specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten