MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 21 okt 2018, 09:05

Inhouden bij half lege tank

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Inhouden bij half lege tank

Berichtdoor MHLB » 09 jul 2018, 22:43

Bij mijn W123 230 uit '77 gaat de motor stotteren wanneer de tank half leeg is.
Wanneer ik 'm weer voltank, is het stotteren weer over.
Stotteren en inhouden is dan hetzelfde. De snelheid neemt af en de af en de auto begint in te houden.
Iemand een idee waar ik moet beginnen>
MHLB
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 maart 2017, 10:49
Roepnaam: Matthijs
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Inhouden bij half lege tank

Berichtdoor Wietse » 10 jul 2018, 09:40

zit er niet zo'n doorzichtig benzine filter in de buurt van je benzine pompje bij het blok, die mag af en toe wel eens vervangen worden. ( Bij carburateur versie.
Ook vuil in je tank, of roest wanneer die lang stil gestaan heeft, is een grote boosdoener. Zoals je het omschrijft gaat het weer even drijven bij een volle tank en daarna zinkt het weer naar beneden en dan raakt het filter van je tank verstopt. Deze zit met een zeer grote maat dop ( 46? ) onderin waar een dik stuk benzine slang inzit gedraaid.
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 759
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. Ford Focus 2001, , mini 1989


Re: Inhouden bij half lege tank

Berichtdoor Wiebren240D » 10 jul 2018, 21:21

Hoi

ik sluit mij bij Wietse zijn verhaal aan niets aan toe te voegen.

wens je suc6 met herstel
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3952
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Inhouden bij half lege tank

Berichtdoor Roy Lubbers » 10 jul 2018, 21:24

Avatar gebruiker
Roy Lubbers
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 370
Geregistreerd: 03 sep 2011, 20:13
Woonplaats: Enschede
Roepnaam: Roy
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1981
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 1997 Ford Escort 1.6i 16V


Re: Inhouden bij half lege tank

Berichtdoor Bram Jansen » 28 jul 2018, 08:52

Wordt de tank niet vacuüm gezogen?
Zit er sinds dit probleem zich voordoet een andere tankdop op ;)
Bram Jansen
Administrator
Administrator
 
Berichten: 552
Geregistreerd: 18 apr 2014, 12:45
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124 E300TransportTurbodiesel 1994
Massey Ferguson 145 1966
W201 190E 2.6 1991
S211 CDI 320E 2006


Re: Inhouden bij half lege tank

Berichtdoor RD500sec » 28 jul 2018, 10:50

Ik denk niet dat de tankdop van invloed is, de tank heeft een ontluchting/ beluchting via een slangetje onder de auto.
De dop zelf is ohne luftung, niet belucht, dus geen gaatje in de dop.

De benzinepomp voor op de motor moet de brandstof aanzuigen, een verstopt filter in de tank is het meest waarschijnlijke.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Inhouden bij half lege tank

Berichtdoor MHLB » 28 jul 2018, 15:02

Heren,

Nogmaals dank voor de reacties
Ik heb het tankfilter en het voorfilter vervangen.
Geen idee of je het nu meer merkt omdat het ‘meer’ schoon is, maar de motor loopt erg onregelmatig stationair.

De 230 rijdt in ieder geval weer. Nu de tank leegrijden om te kijken of dat zo blijft.
MHLB
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 26 maart 2017, 10:49
Roepnaam: Matthijs
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Inhouden bij half lege tank

Berichtdoor RD500sec » 29 jul 2018, 11:27

In dit geval zou ik de carburateur onder de loep nemen, schoon maken dus, en afstellen. Is het membraan heel?
Maar hoe staat het met de ontsteking? Bougies, kabels rotor en kap?
Oh ja, contactpunten en condensator niet te vergeten :)
Zit al het vacuum goed aangesloten? Zijn de slangetjes allemaal heel, dus geen scheurtjes?
Heb je de kleppen al gesteld? Compressie gemeten? Het liefst in deze volgorde, eerst kleppen stellen, dan compressie meten, dan vacuum nalopen, ontsteking nalopen/ afstellen, als laatste de carburateur.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 440
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron