MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 maart 2019, 13:30

Inlaatspruitstuk M110 demonteren - advies gevraagd

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Inlaatspruitstuk M110 demonteren - advies gevraagd

Berichtdoor Pwokke » 24 feb 2019, 19:26

Hi,

Het is al weer even geleden dat ik iets op het forum gepost heb, dit komt omdat ik weinig aan mn auto gedaan heb afgelopen jaren. Ik ben nu echter gestart met het opknappen van de motorruimte, want dit was een grote smeerboel. Daarnaast wil ik de luchtpomp en EGR buiten gebruik nemen.
Dit alles wil ik eigenlijk doen zonder de motor uit de auto te halen. Ik ben aardig op weg, maar ben nu tegen een probleem aangelopen: ik kom 1 cm tekort om het spruitstuk over de boutjes te schuiven. Het spruitstuk komt dan tegen de carrosserie aan. Ik vraag mij af of het mogelijk is om dit voor elkaar te krijgen door de motor een beetje te kantelen.
Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor mij?

Patrick

D38C614A-25F7-41B4-B888-071A107D75C7.jpeg
D38C614A-25F7-41B4-B888-071A107D75C7.jpeg (1.94 MiB)
Bijlagen
F465E4A8-66B0-4D81-BF90-00D3F52A7121.jpeg
De eerste onderdelen heb ik al schoongemaakt
F465E4A8-66B0-4D81-BF90-00D3F52A7121.jpeg (1.65 MiB)
Pwokke
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 aug 2013, 21:28
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W189 300D 1959


Re: Inlaatspruitstuk M110 demonteren - advies gevraagd

Berichtdoor Bram Jansen » 24 feb 2019, 21:41

De motorsteun aan één zijde flink los en de andere een beetje. Eén aan de motor trekken dan moet één centimeter toch lukken de motor te kantelen zou ik zeggen.
Bram Jansen
Administrator
Administrator
 
Berichten: 596
Geregistreerd: 18 apr 2014, 12:45
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S124 E300TransportTurbodiesel 1994
Massey Ferguson 145 1966
W201 190E 2.6 1991
S211 CDI 320E 2006


Re: Inlaatspruitstuk M110 demonteren - advies gevraagd

Berichtdoor Wiebren240D » 24 feb 2019, 22:20

Hoi

zo denk ik er ook over.
of 2 moeren op de draad einden draaien en dan die er stuk voor stuk uit draaien dat kan ook maar de eerste op lossing lijkt mij het handigste.

wens je suc6 met het herstel.
met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3985
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115 1x W116 1x W123


Re: Inlaatspruitstuk M110 demonteren - advies gevraagd

Berichtdoor Pwokke » 10 maart 2019, 22:20

Het is idd gelukt door aan 1 kant de motorsteun los te maken en aan de andere kant gedeeltelijk. De motor aan 1 kant opkrikken pakte niet helemaal uit als verwacht. De auto kwam met de motor mee omhoog, Niet omdat deze nog vast zat, maar doordat de auto uit zijn vering kwam. Door zelf op het spatbord te gaan zitten lukte het wel.
Inmiddels al een enorme hoeveel koek aan olie, vet, vuil etc. kunnen verwijderen en al weer gestart met het opbouwen.
Ik heb nog wel een vraag over de EGR, maar deze vraag stel ik wel in een nieuw topic.
Onderstaand 3 foto's met het resultaat na het poetsen.

gr,
Patrick

20190310_113109931_iOS.jpg
20190310_113109931_iOS.jpg (1.94 MiB)

20190309_141210371_iOS.jpg
20190309_141210371_iOS.jpg (2.43 MiB)

20190309_141201998_iOS.jpg
20190309_141201998_iOS.jpg (2.53 MiB)
Pwokke
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 aug 2013, 21:28
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W189 300D 1959


Re: Inlaatspruitstuk M110 demonteren - advies gevraagd

Berichtdoor drieske » 15 maart 2019, 14:25

Mooi maar waar maak je mee schoon en ga je daarna nog conserveren ?
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: Inlaatspruitstuk M110 demonteren - advies gevraagd

Berichtdoor Pwokke » 17 maart 2019, 20:52

Ik gebruik Dasty, te koop bij de Wibra. Fantastisch spul. Daarnaast gebruik ik koud ontvetter. In een bakje met een kwastje en dan komt het vet vanzelf los. Daarna spuit ik de roestgevoelige onderdelen in met Tectyl Glashelder. Ik hoop hiermee de auto weer heel wat jaren knap te houden.
Het is een bere klus en mn handen zien na 3 weken poetsen lekker zwart, maar de motorruimte glimt inmiddels aardig. Heel wat eer van mijn werk dus.
Pwokke
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 aug 2013, 21:28
Woonplaats: Alkmaar
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1984
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W189 300D 1959


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten