MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 05 okt 2022, 10:19

Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Heckflosse specifiek is in het leven geroepen om alles van Heckflosses te bundelen.
Hier kunnen leden vragen aan elkaar stellen en technische info m.b.t de Heckflosse delen.
Heer geen vragen over andere type wagens dan de Heckflosse.

Moderator: Bram Jansen

Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor MichaelD » 23 aug 2022, 16:08

Hallo

Heb ondertussen vele uren,. Lees vele avonden doorgebracht onder heckflosse.
Probleem was dat koppelingspedaal niet opkomt.
Soms na veel pompen weer wel.. Maar ging na tijdtje toch terug tegen de vloer.

Heb eerst hulpkoppelingscylinder volledig nieuw gezet ne properen ontluchten. Via drukvat op reservoir of via beneden remklauwnipple aangesloten op nipple hulpkoppelingscylinder. Uren geprobeerd maar niets.
Dan maar ook nieuwe mastercylinder dus onder de pedaal. Ook opnieuw ging het ontluchten niet.

Je wilt niet weten hoeveel uren ik al geprobeerd heb.
Iemand ervaring ?
Is een manueel vloerversnelling. 200D 1968
Dus de.mastercylinder heeft 2 aansluitingen en een nipple.

Ik heb van Mercedes mekanieker gehoord dat. Het mogelijk ook de slang van reservoir naar mastercylinder dicht kan zijn.

Dank je enorm..
Michael
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam: Michael
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D 1971
C124 300CE 1991


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor Dompie » 23 aug 2022, 21:05

Dag Michael,

ik deed het altijd met een grote spuit van de apotheker. Reservoir leegmaken en dan met een volle spuit de remvloeistof langs de onderste koppelingspomp zo naar het reservoir pompen. Wel zien dat het potje niet overloopt. De leidingen (flexibel) kunnen natuurlijk na zoveel jaren ook wel dicht zitten.
Groetjes Dirk
Avatar gebruiker
Dompie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 21 dec 2013, 19:02
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190C 1964
380 SL USA 1984
Sprinter 208 CDI 2005
300 SE 1987


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor MichaelD » 24 aug 2022, 08:53

Superbedankt.
Alle hulp is hier welkom.
Ik heb ook zo een grote spuit, kan het eens proberen
Maar is het enkel de spuitleegspuiten en klaar?
Of moet je toch ook koppelingspedaal indrukken.
Of de return veer die aan hulpcilinder hangt afkoppelen...

Heb je ook ervaringen als ik dat het gewoon niet lukt en de pedaal beneden blijft.
Van moment dat je denkt het is goed... Volgende keer je pedaal indrukt staat ie weer beneden.
Begrijp zelf ook niet hoe de slang van reservoir dit kan beinvloeden?

Mvg
Michael
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam: Michael
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D 1971
C124 300CE 1991


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor Dompie » 24 aug 2022, 20:32

Spuit met slangetje op de nippel van de onderste pomp zetten, nippel opendraaien en de spuit langzaam leegspuiten. En daarna direkt de nippel vastdraaien. Let wel op dat het reservoirtje niet overloopt, de lak van de carosserie heeft dat niet graag zoals je wel zult weten. De flexibele leiding tussen de 2 pompen kan ook dicht zitten of niet goed doorlaten van de ouderdom. Of heb je die ook vervangen?
Je hoeft bij het ontluchten met de spuit, helemaal niks te pompen met je koppelingspedaal. Zie wel dat je pedaal omhoog staat voor je gaat ontluchten.
Ik gebruik hiervoor de grootste spuit die je bij de apotheek kan krijgen.

Sukses met het ontluchten
Groetjes Dirk
Avatar gebruiker
Dompie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 21 dec 2013, 19:02
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190C 1964
380 SL USA 1984
Sprinter 208 CDI 2005
300 SE 1987


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor Dompie » 24 aug 2022, 20:38

Je hebt ook de bovenste pomp vervangen, het verbindingsstangetje van pomp naar pedaal, heeft een excentriekje in het oog van dat stangetje. Regel het ook zo dat het stangetje de pomp al niet een beetje indrukt.
Avatar gebruiker
Dompie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 154
Geregistreerd: 21 dec 2013, 19:02
Woonplaats: Grobbendonk (B)
Roepnaam: Dirk
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 190C 1964
380 SL USA 1984
Sprinter 208 CDI 2005
300 SE 1987


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor MichaelD » 25 aug 2022, 00:46

Super bedankt.

Even om het goed te begrijpen de master cylinder moet eigenlijk beetje ingedrukt zijn door die excentriesche bout.
Zou dit het probleem verhelpen?
Rubber slangske tussenin is niet nieuw... Heeft speciaal aansluitingne en kost 50euro.
Heb deze dan ultrasoon gekuist en met perslucht doorgeblazen... Leek zo op zicht toch goed lucht door te laten.
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam: Michael
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D 1971
C124 300CE 1991


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor RD500sec » 25 aug 2022, 10:04

de master cylinder moet eigenlijk beetje ingedrukt zijn


Nee, dat moet juist niet, zorg voor een kleine vrije slag, zeg 0,2/0,3mm
Als het pedaal nu bovenin staat, staat de zuiger in rust, en laat een boring vrij waardoor er vloeistof toe kan stromen vanuit het reservoir, als de slang vrije doorgang heeft.

De rubberslang (als het de slang betreft tussen de beide cilinders) kan op druk best doorlaten(pedaal naar beneden bewegen), maar kan, als de binnenmantel los is gekomen van de buitenmantel bij zuigende beweging, (pedaal omhoog bewegen) juist dicht gaan zitten.
Of dit bij jouw slang het geval is, kan ik niet met zekerheid zeggen, maar het kan.
Als het de slang betreft tussen het reservoir en de mastercilinder, de vloeistof zakt door de zwaartekracht naar de mastercilinder, een binnenmantel die los is gekomen kan dit verstoren, maar eenmaal ontlucht, loopt hier alleen vloeistof om de slijtage van de koppeling te compenseren. Hier is dus geen flow, eenmaal ontlucht en werkend zal daar niet je probleem zitten van het overnacht disfunctioneren.

Zijn de nieuwe onderdelen kwaliteitsonderdelen, staan deze buiten verdenking?
Zitten alle aansluitingen goed vast, geen lekkage?

Je geeft aan dat na het ontluchten het pedaal in eerste instantie hard is, naar boven komt na het bedienen van de koppeling en na een periode staan juist weer na bedienen van de koppeling op de bodem blijft liggen.
Dan lijkt het alsof je een lekkage hebt, of in 1 van de cilinders, (new old stock die misschien gecorrodeerd zijn inwendig?) of in de aansluitingen van slangen en leidingen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor MichaelD » 25 aug 2022, 10:36

De auto staat bij ouders en kan er niet elke dag even onder anders had ik nu al nieuws.

Ik zal volgende keer wat fotos maken.
De koppelingsschijf is vervangen druklager en drukgroep niet. Omdat deze nog goed leken en er nauwelijks kms mee gemaakt word.
Heb er dan ritje van 5km mee gedaan met de oude koppelingscylinders... Zonder problemen van schakelen.
Aanvankelijk eerste keer starten was pedaal ook beneden maar 3keer pompen en hij was hard.
Auto is dan weken in garage en auto buitengezet en 45min laten draaien... Stap in en druk pedaal weg.
Keer of 10 a 20 pompen en weer ok. Dacht zal eens ontluchten worden.
Nadat ik probeerde te ontluchten met zowel drukvat op reservoir en daarna via remklauwnippel op slave cylinder en zo naar boven pompen... Niks verbetering. Lees wel als eindeloos proberen. Opgegeven en dan nieuwe slave cylinder... Niets effect. Daarna ook master cylinder... weer niets.
Uit die nipple op master cylinder onder pedaal dus komt niets gelopen tenzij ik drukvatje op reservoir en zo een 0,8bar aanleg.

Ook indien drukvatje op reservoir blijft aangesloten krijg ik het wel harde pedaal maar dat blijft niet lang.. Zonder vatje wordt ie terug naar de vloer getrokken.
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam: Michael
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D 1971
C124 300CE 1991


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor RD500sec » 26 aug 2022, 11:38

Kijk eerst of je een kleine vrije slag hebt op het koppelingspedaal voordat je de mastercilinder bedient.

Het kan zijn dat er toch nog lucht in et systeem zit, maar dat de bellen onder druk dicht gedrukt worden, dan heb je onder druk een hard pedaal, haal je de druk eraf, zijn de luchtbellen weer terug en valt het pedaal naar de bodem.

Als je de nippel op de master open draait komt er geen vloeistof, geef je aan.
Dat kan zijn door de afstelling, dus geen vrije slag, of door de slang vanaf het reservoir die dicht zit, of net na montage als de vloeistof nog moet toestromen, maar daar ben je al lang voorbij.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 1141
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor MichaelD » 26 aug 2022, 13:50

Wat ik kan zeggen Richard.
Ik heb met speciale breedbek griptang de hulpcylinder kunnen vastklemmen tegen de gaffel. Zodanig dat deze niet naar buiten kan komen.
Pedaal is dan knetterhard kan je niet indrukken.
Wel een hele kleine slag. Laat ons zeggen je kan de pedaal dan een cm indrukken. Maar vanaf dat punt is ie zo hard dat je best niet verder duwt want je gaat iets forceren.

Mvg
Michael
MichaelD
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 07 jun 2022, 16:09
Roepnaam: Michael
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220D 1971
C124 300CE 1991


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor JantjeV8 » 30 aug 2022, 15:33

Voldoende vloeistof in het reservoir? Zitten er overloopjes in het reservoir die wellicht net-niet overlopen?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4321
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Koppelingscylinders allebei vervangen maar pedaal omlaag

Berichtdoor Maikel91 » 10 sep 2022, 19:40

Hallo Michael,
Ik heb met mijn W114 ook enorm lopen klooien met de koppeling.
Eind van het verhaal; slang was verrot na 30-40 jaar in de rommel te zitten.
In mijn geval vervangen door een FTE slang van een paar tientjes, originele nummer was 000 029 515 35.
Ik heb zelf ook gelijk de aanzuig leiding van reservoir naar cilinder bij het pedaal ook vervangen.
D1D20D49-2A06-46ED-AA9B-0C496935528E.jpeg
D1D20D49-2A06-46ED-AA9B-0C496935528E.jpeg (2.92 MiB)

3A403CDE-1BDD-4AAD-BBB0-11713567BE61.jpeg
3A403CDE-1BDD-4AAD-BBB0-11713567BE61.jpeg (1.56 MiB)
Maikel91
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 15 feb 2012, 14:55
Woonplaats: Flevoland
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W114 230.6 LPG 1974
W115 200 1973
W123 240D aut 1980
W201 190 carb aut 1984
W602 308 carb 1980


Keer terug naar Heckflosse specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten