MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 feb 2024, 02:20

Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Weizengelb » 10 apr 2023, 10:20

Hoi banaan,

Radiateur demonteren hoeft niet maar is natuurlijk wel makkelijker. Vooral met het goed en voorzichtig losmaken van de onderste en slechtst bereikbare imbus, je wilt deze niet doordraaien!!

Je kunt het mambraam op spanning inbouwen op de motor of met een blokje onder het loopwiel.

Ik heb helaas al veel nieuwe Febi membramen weer kapot gehad... heb nu een originele van Peirburg gekocht (maar nog niet ingebouwd...)

Groeten Math
Pierburg membraan 02-2023.jpg
Pierburg membraan 02-2023.jpg (552.48 KiB)
Pierburg membraan 02-2023 7.jpg
Pierburg membraan 02-2023 7.jpg (597.42 KiB)


Ook heb ik nog een zwarte liggen zoals Mercedes die levert. Er zal best kwaliteitverschil in de membramen zitten en ze moeten niet onder spanning ingebouwd worden.
MembraanJBalsmercedes.JPG
MembraanJBalsmercedes.JPG (572.39 KiB)
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor banaan » 13 apr 2023, 13:50

Lagers zijn binnen dus ga er dit weekend mee aan de slag.

Heb nu natuurlijk de membraan 2 klepjes en 2 lagers zijn er dingen waarmee ik goed rekening moet houden.

Of weten in welke volgorde ik het moet doen ik neem aan eerst de lagers
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (2.41 MiB)
banaan
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 10 mei 2012, 23:11
Woonplaats: Gouda
Roepnaam: Jozef
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 W123


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Weizengelb » 14 apr 2023, 15:12

Hoi Jozef, ja eerst de lagers. Pas op dat je niet op de kogels slaat, dus altijd op de goede plaats op de lagers drukken zodat de kogels niet belast worden. In principe eerst de lagers in de vork en dan het loopwiel er tussen en dan het asje (uit de diepvries) door de lagers en het loopwiel. Zo doe ik het.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor banaan » 15 apr 2023, 16:47

Vandaag alles losgehaald met als bedoeling er tegen aan te gaan en de lagers, klepjes enz te vervangen voor de vacuumpomp.

Demonteren ging heel makkelijk eenmaal los kwam het hoor,,, het voorkje achter de vacuumpomp zat los hele gat in het ringetje membraan was nog goed dus alles was eigenlijk al kapotgelopen van de vacuumpomp want het schroefdraad van het vorkje was kapot om hem vast te zetten aan de membraan.

Dus een gebruikte gekocht van iemand uit friesland die me er eentje opstuurd voor een leuke prijsje
banaan
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 10 mei 2012, 23:11
Woonplaats: Gouda
Roepnaam: Jozef
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 W123


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Weizengelb » 22 dec 2023, 09:47

Hoi Jozef, was het nog gelukt een pomp goed te reviseren?

Je was dus net op tijd/bijna te laat...

Ik heb 2x een stukgelopen motor gehad door een kapotte vacuumpomp.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor banaan » 10 feb 2024, 09:05

Gelukkig wel me eerste vacuumpomp was helemaal stuk en heb hem toen vervangen voor een goede gebruikte maar hield er een lelijke tik aan over in blok ben naar meerdere garages geweest die me niet echt konden vertellen hoe wat het was.

Afgelopen december toch maar besloten een korte vakantie ermee te gaan en uiteindelijk eenmaal aangekomennin marokko bij de doktoren en chirurgen van deze oude blokkies wisten ze meteen waar te beginnen door ook ineens last te hebben van een zeer lage oliedruk stationair koud 1 bar.

Meteen het hele blokje open gemaakt en oliepomp, ketting , koppaking . Koprevisie afstellen van me verstuivers en alles liep weer als in 1978 ook de gebruikte vacuupomp is gereviseerd
Bijlagen
IMG_5217.jpeg
IMG_5217.jpeg (2.98 MiB)
banaan
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 10 mei 2012, 23:11
Woonplaats: Gouda
Roepnaam: Jozef
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 W123

Vorige

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten