MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 feb 2024, 03:27

Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Martin123T » 09 jan 2011, 13:39

Zoals de meesten weten, kan het kapotlopen van de lagers van de vacuümpomp tot ernstige motorschade leiden. Er is op de fora genoeg over te vinden, onderstaande foto van een kapotgelopen vacuumpomp leende ik uit een topic van Semrick.

Afbeelding

Het is dus niet onverstandig om deze lagers preventief te vervangen, dit heb ik ook gedaan.

Afbeelding

Ik heb, zoals je kunt zien, van de lagerboer lagers meegekregen met stalen 'stofkappen'. Nadat ik aangegeven had dat dit niet nodig is, de lagers worden immers gesmeerd met de motorolie, vertelde hij mij dat je deze er eenvoudig kunt uitwippen.

Origineel ziet het er als volgt uit:

Afbeelding

Nu heb ik een vraag: kan het kwaad om de stalen stofkappen gewoon te laten zitten?
Martin123T
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor EKW123 » 09 jan 2011, 13:57

Hallo Martin

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om de stofkappen te verwijderen. Ze zullen gevuld zijn met wat lagervet maar ik denk dat de open lagers niet alleen open zijn om te smeren maar ook om te koelen. De lagers maken best wel wat toeren en ja dan kan ik me voorstellen dat de olie de lagers ook iets koelt.
En als de stof kappen eenvoudig zijn te verwijderen dan is het misschien ook nog wel mogelijk dat ze er uit zichzelf in keer afvallen als ze in de olie zwemmen en wat gebeurt er dan?

Groet edward
EKW123
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Martin123T » 09 jan 2011, 14:10

EKW123 schreef:.....
En als de stof kappen eenvoudig zijn te verwijderen dan is het misschien ook nog wel mogelijk dat ze er uit zichzelf in keer afvallen als ze in de olie zwemmen en wat gebeurt er dan?

Groet edward


Dat is nu juist het probleem, die kappen zijn helemaal niet eenvoudig te verwijderen. Ik wil de boel ook niet forceren.
Martin123T
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor EKW123 » 09 jan 2011, 14:23

Dan zou ik misschien gaan besluiten deze er weer uit te halen en er lagers zonder stofkappen
in te zetten. Het zijn, zo op de foto te zien, "gewone" 6202 lagers die kosten ook niet een
vermogen dan wou ik voor dat geld het risico niet lopen zeker omdat dit een gevoelig onderdeel
schijnt te zijn.

edward

p.s. bedankt dat je dit topic opent het is nieuw voor mij maar wel een goede reden om deze
lagers binnenkort ook maar eens te vervangen bij mijn diesel ;)
EKW123
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor JaapW114 » 09 jan 2011, 15:14

Ik ben ook bezig met het vervangen van deze lagertjes, het nummer op dit lager is 394991A, dit is echter het tekeningnummer, in de vakhandel zijn deze bekent onder nummer 626 MC3.

Afmeting 6 - 19 - 6, of wel hoogte 6 mm, asgat 6 mm en diameter 19 mm.

Jaap
JaapW114
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor EKW123 » 09 jan 2011, 15:35

Je hebt gelijk Jaap het is een 626z lager die martin heeft gemonteerd.
Was ff lastig te zien op de foto dus gokte op 6202 haha.
Martin heeft lagers met een stalen kap die zijn lastig te verwijderen.
De plastic stofkappen die je veel ziet zijn makkelijker te demonteren.
Dus martin denk dat je beter een paar 626 lagers kunt gaan zoeken zonder
stofkap.
EKW123
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Govert » 09 jan 2011, 16:09

Hier op Mercedesforums staat er ook nog een bericht over:

http://z4.invisionfree.com/Mercedesforu ... topic=2502

Lagertype aldaar beschreven SKF 626
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Bertoluchi » 09 jan 2011, 22:32

@ Martin123T, is een foto van een topic van mij. Naam van topic is "Gat in motor 240D!".

Ik heb toen contact opgenomen met Willem van Everdingen (nickname Boy) en hij gaf mij te kennen dat het lagertje van de vacuumpomp zo nu en dan preventief vervangen moet worden. Hij gaf inderdaad de SKF626 door. Kost geloof ik 9 euro en is beter dan de originele lager. De SKF heeft 8 kogel, de originele 6.

Ik heb voor mijn gemoedsrust voor de zekerheid maar een nieuwe vacuumpomp gekocht.

Succes met het vervangen van de lager.

M.vr.gr. Bert
Avatar gebruiker
Bertoluchi
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 02 nov 2006, 19:18
Woonplaats: Arnhem
Roepnaam: Bert
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1977
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: Ex W123 240D bezitter
Nu een W116 280S


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor peter200 » 09 jan 2011, 22:58

@Martin123T

Ik weet niet of het lager aan 2 kanten word gesmeerd door de olie anders kan je het lager ook omdraaien omdat het een een enkel Z uitvoering is volgens mij, Z staat voor enkele stalen afdichting, ZZ voor dubbele afdichting.

Peter
peter200
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor MajikSimon » 09 jan 2011, 23:06

waat zit dat lager precies? ik zie hem zo 123 niet zitten op die 1e foto
MajikSimon
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor peter200 » 09 jan 2011, 23:08

majiksimon schreef:waat zit dat lager precies? ik zie hem zo 123 niet zitten op die 1e foto


Volgens mij is het op de 1e foto al te laat geweest
peter200
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor MajikSimon » 09 jan 2011, 23:09

ja daar is ie al aan gort

ik zie in de link v govert al welke expert zich er eerder mee heeft beziggehouden haha leuk.
MajikSimon
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor klaasqatar » 10 jan 2011, 08:39

op een dregelijke pomp is het niet aan te bevelen om dichte lagers te gebruiken, deze dichte lagers zijn alleen nodig op lokaties waar vuil en water binnen kunnen dringen, denk daarbij aan spanrollen en/of externe waterpompen, dynamo etc..
Inwendig, en zeker in deze pomp open lagers.
klaasqatar
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Martin123T » 10 jan 2011, 20:21

Allen,

Bedankt voor de adviezen. Deze lagers hebben 6 euro per stuk gekost, volgens de verkoper zijn de 'stofkappen' dus te verwijderen....

Ik heb geen idee hoe warm het kan worden in de pomp, de temperatuur zal hoog boven de 100 graden Celsius kunnen komen, lijkt me. Wat zou het vet in het lager gaan doen bij deze temperaturen? Iemand een idee op welke temperaturen dit soort lagers zijn berekend?
Martin123T
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor MajikSimon » 11 jan 2011, 03:10

Ik denk dat het vet zowieso niet lang erin blijft zitten bij duizenden keren op en neer klepperen bij temperaturen tussen de 70-100 graden...met hele olie toch? Zeker in originele lagertjes zonder kappen niet. Neem aan dat het idee is dat het ook gesmeerd wordt door de motorolie die wat in de rondte spettert..want er is een open verbinding naar de ketting. Heb het altijd een wat wonderlijke constructie gevonden. Ook bij 190/W124's met zo'n welvende flens op de as vd pomp. Ik vind het wel logisch dat zo'n lager dat niet eindeloos houdt. Ik denk ook dat er meer gaan sneuvelen nu de samenstelling van motorolie langzaamaan verandert.
MajikSimon
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor JantjeV8 » 11 jan 2011, 11:01

Lagervet is er op ontwikkeld dat het koud dik viscosisch is. Gaat het lager draaien en wordt het warm, dan wordt het dunner en gaat het vet zich verplaatsen. Wat in de rollen/kogels zit wordt naar buiten geslingerd, centrifugaal werking. Echter vanuit het de zijkanten van de rollen kogels wordt het dunnere vet/olie door de draaibeweging ook weer naar binnen gezogen. Zo ontstaat er een soort kringloopje.

Het lager in de vacuumpomp heeft echter dat vet niet nodig. Daar zorgt de motorolie voor de smering. Kunststof stofkapje is eenvoudig uit te wippen, de metalen kapjes niet. Dat heet: voor het leven gesmeerd.

Voor de vacuumpomp zou ik open lagers toepassen. Dan komt ook het lagervet niet door je motorolie, al zou dat ook niet zo'n kwaad kunnen bij deze kleine hoeveelheden..

Alle lagers hebben een bepaalde levensduur. Afhankelijk van de belastingsoort en toepassing wordt die in draai-uren of in omwentelingen uitgedrukt. Met de technische specs van de fabrikant is dat uit te rekenen. Doorgaans zijn de SKF of de FAG lagers de beste keuze.

Doe je die membraam (hoe schrijf je dat??) ook vernieuwen?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S211 E500T, S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Martin123T » 11 jan 2011, 20:12

JantjeV8 schreef:
Doe je die membraam (hoe schrijf je dat??) ook vernieuwen?


Is een membraam niet een soort filter en een membraan wat wij bedoelen? Anyway, op mijn 240TD van het 3e type zit een vacuümpomp met zuiger. Dus geen membraan. Via de link van Govert, hierboven, kun je er wat plaatjes van zien. De beschrijving gebruikte ik ook om mijn pompje na te zien. Als mijn blok weer terug is van het revisiebedrijf kunnen we de boel weer samenstellen.
Martin123T
 


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor banaan » 02 apr 2023, 04:36

Hoeveel lagers en welke heeft de vacuumpomp van een om615 met twee slangen erop ?
banaan
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 10 mei 2012, 23:11
Woonplaats: Gouda
Roepnaam: Jozef
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 W123


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor Weizengelb » 02 apr 2023, 20:15

IMG_1296.jpg
IMG_1296.jpg (734.71 KiB)
Hoi Jozef,

2 stuks 626 lagers.

Groeten Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Lagers vacuümpomp dieselmotoren

Berichtdoor banaan » 09 apr 2023, 18:11

Bedankt heb ze besteld bij LagerKoning.nl de rest van de set heb ik besteld bij Albertsoldtimerservice.

Dus we hebben binnenkort wat te doen

Ik neem aan dat het de beste is om de radiateur wel te demonteren toch
banaan
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 85
Geregistreerd: 10 mei 2012, 23:11
Woonplaats: Gouda
Roepnaam: Jozef
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1978
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W201 W123

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron