MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 okt 2019, 05:50

Licht schokken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 18 sep 2019, 13:49

Ik heb al langere tijd van een klein probleempje. Het lijkt wat erger te worden.

Mijn W123-200 schokt een heel klein beetje. Mijn vrouw merkt het niet eens, maar ik wel. Zowel bij constante snelheid, als bij akeleien. Je hoort niets bijzonder, ook het motorgeluid verandert niet. Net alsof ie net eventjes een heel klein beetje wordt tegengehouden.

Motor draait keurig stationair
Auto acceleert goed.
Membraan op de carburateur onlangs vervangen en reservoir met dempingsolie blijft keurig op peil
Nieuwe bougies, juist opening, nieuwe verdelerkap en bougie en bobine kabel. Rotor en binnenkant kap zien er keurig uit.
Kleppen staan goed.
Onsteking staat goed
Luchtinlaatfilter is schoon.

Ik zal nog eens de ontsteking controleren. Ik heb zo’n elektronicakastje. Weet niet wat ik daaraan kan zien, anders dan de contacten goed schoonmaken.

Iemand nog een ander idee. Kunnen deze verschijnselen komen van een versleten hardy-schijf? Of iets anders in de aandrijflijn. (remmen werken prima en er wordt niets warm)

Alvast bedankt

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Licht schokken

Berichtdoor BertMercedes » 18 sep 2019, 15:36

Met welke frequentie voel je de schokjes, bijv. bij elke wiel omwenteling of meer of minder? Aan de voor-of achterkant? Op ieder soort wegdek?
BertMercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 28 aug 2016, 23:40
Roepnaam: Bert
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: E200 W210


Re: Licht schokken

Berichtdoor JantjeV8 » 18 sep 2019, 17:11

Controleer ook het vacuumcircuit op lekkages.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4057
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 18 sep 2019, 17:39

BertMercedes schreef:Met welke frequentie voel je de schokjes, bijv. bij elke wiel omwenteling of meer of minder? Aan de voor-of achterkant? Op ieder soort wegdek?


Ieder paar seconden, lijkt wel afhankelijk van de snelheid. Ik kan niet zeggen voor- of achterkant. Voelt het door de stoel heen komen alsof de hele wagen even hekel licht inhoudt. Op ieder wegdek.

Op hogere snelheden is het wat beter voelbaar dan bij lagere snelheden.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 18 sep 2019, 17:41

JantjeV8 schreef:Controleer ook het vacuumcircuit op lekkages.


Voor zover ik kan nagaan en heb gecontroleerd geen lekkages.

Alle rubbers rondom de carburator nog gecontroleerd. De mof waarmee de carburateur op de motor zit is ook vervangen. Luchtfilter sluit allemaal goed aan.

Vacuum voor de deurvergrendeling blijft prima staan als ik de motor stop. Na weken werkt het nog steeds
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Licht schokken

Berichtdoor RD500sec » 18 sep 2019, 17:45

Een versleten hardyschijf zorgt eerder voor trillingen naar mijn idee, niet inhouden.

Heb je de compressie al gemeten?
Staat je CO aan de magere kant?
De staat van onderhoud mankeert het niet aan zo te lezen.

Het ontstekingsmodule kun je niet veel mee, behalve uitwisselen denk ik. Of je moet hem open kunnen maken om de solderingen te controleren. Het module krijgt zijn signaal van de groene kabel die op de verdeler zit aangesloten. Die kun je nog doormeteten. Weerstand waarde 600 ohm plus of min 100 ohm. Je meet dan de spoel in de verdeler en de groene kabel. Meet ook de pen in de groene kabel naar massa en de huls in de groene kabel naar massa, beiden moeten oneindig geven, of in ieder geval meer dan 200 kilo ohm.
Meet ook de bobine eens door, primaire weerstand tussen klem 1 en klem 15: 0,5 - 0,9 ohm; secundaire weerstand tussen klem 1 en klem 4: 6 - 16 kilo ohm.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 601
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Licht schokken

Berichtdoor BertMercedes » 18 sep 2019, 20:03

Het is belangrijk te achterhalen of het aan de ophanging, aandrijving, wielen ligt, dan zijn het schokjes of aan de motor dan zijn het korte inhoudinkjes. In dat laatste geval komt de ontsteking als eerste in aanmerking.
BertMercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 28 aug 2016, 23:40
Roepnaam: Bert
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: E200 W210


Re: Licht schokken

Berichtdoor MBreed » 18 sep 2019, 21:56

Niemand die de carburateur opnoemt? Dat is namelijk het eerste waar ik aan zou denken. Als het de schokjes zijn die ik denk dat het zijn, is het de carburateur. En dat zijn slijtage tekenen. Die krijg je er nooit helemaal meer uit zonder complete revisie. Ik zou bijna zeggen: Het hoort erbij.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 387
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: Licht schokken

Berichtdoor JantjeV8 » 19 sep 2019, 07:22

Ik ben niet erg thuis in de carb versies, maar bedoel je lekkages langs de scharnierasjes e.d? Kun je dat met remmenreiniger testen? Beetje rondom de carb nevelen en luisteren of dat de motor anders gaat lopen?
Zou een ultrasoon badje in dit geval soelaas kunnen bieden? (Ik denk zelf van niet).
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4057
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 19 sep 2019, 09:53

MBreed schreef:Niemand die de carburateur opnoemt? Dat is namelijk het eerste waar ik aan zou denken. Als het de schokjes zijn die ik denk dat het zijn, is het de carburateur. En dat zijn slijtage tekenen. Die krijg je er nooit helemaal meer uit zonder complete revisie. Ik zou bijna zeggen: Het hoort erbij.



Daar zit ik zelf ook aan te denken. Ik zou wel eens gewoon een nieuwe sproeiernaald erin willen zetten. Eens kijken of ik die ergens kan vinden.

In het ergste gavel, kent iemand een vertrouwd adres om de carburateur te laten reviseren?

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Licht schokken

Berichtdoor RD500sec » 19 sep 2019, 12:43

carburateur-voor-mijn-w115-t22632.html

Heb je dit topic al doorgekeken?
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 601
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 19 sep 2019, 13:02

RD500sec schreef:http://www.mbklassiekerclub.nl/carburateur-voor-mijn-w115-t22632.html

Heb je dit topic al doorgekeken?



Jawel, maar dat gaat vooral om een carburateur vernieuwen al dan niet tweedehands. Er zijn ookallerlei revisiesetjes in omloop, bij verschillende leveranciers, maar het probleem is dat voor mijn carburateur daar geen nieuwe naald in zit. Voornamelijke pakkingen, membraan e.d.

Ik heb vanochtend met twee Nederlandse revisiebedrijven gebeld. Toen ik mijn probleem omschreef zeiden ze beide direct, versleten sproeiernaald.

Dus ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen zo’n naald te pakken te krijgen. Dat is nog niet makkelijk want die worden al een tijdje niet meer gemaakt volgens beide revisiebedrijven.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Licht schokken

Berichtdoor BertMercedes » 19 sep 2019, 13:47

Ik weet niet of een versleten naald de oorzaak is, dan gaat de auto gewoon wat meer verbruiken maar niet schokken. Schokken, korte schokjes, zou wel kunnen door de carburateur als er iets stroef gaat en/of blijft hangen, bijv. membraam of zuiger.
BertMercedes
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 28 aug 2016, 23:40
Roepnaam: Bert
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: E200 W210


Re: Licht schokken

Berichtdoor MBreed » 19 sep 2019, 14:49

Als de naald een gladde kant krijgt kan hij natuurlijk rare doseringen gaan geven. Dat zou goed kunnen dat daardoor schokjes worden veroorzaakt, maar zou niet mijn eerste gedachte zijn.

Als je de naald nog nooit vervangen hebt is dat sowieso een idee. Ook de zitting moet je dan meenemen. Wij hebben die beide nog op voorraad Jeroen. Mocht je het willen proberen.
Avatar gebruiker
MBreed
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 387
Geregistreerd: 27 aug 2016, 21:27
Woonplaats: Schagen
Roepnaam: Max
Type wagen: 230
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W202 C180 1998


Re: Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 19 sep 2019, 17:02

MBreed schreef:Als de naald een gladde kant krijgt kan hij natuurlijk rare doseringen gaan geven. Dat zou goed kunnen dat daardoor schokjes worden veroorzaakt, maar zou niet mijn eerste gedachte zijn.

Als je de naald nog nooit vervangen hebt is dat sowieso een idee. Ook de zitting moet je dan meenemen. Wij hebben die beide nog op voorraad Jeroen. Mocht je het willen proberen.



Bedankt!. Zojuist een PM gestuurd.

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 07 okt 2019, 10:37

Heb uiteindelijk bij Merco de juist sproeiernaald weten te bestellen. Moet er wel even op wachten.

Met twee weken zou ie binnen moeten zijn. Ik vraag me af of ik veel moet bijstellen aan de carburateur als ik een nieuwe naald monteer?

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Licht schokken

Berichtdoor Mikey » 15 okt 2019, 20:28

Wacht nog even met de carb, kijk eerst even op hoeveel de voorontsteking staat.
Ik heb precies hetzelfde verschijnsel (gehad), zie topic "hapering motor toerental".
Bij mij stond de voorontsteking op 15° en dat is te vroeg, staat nu op 12° en weg is de hapering :whistle: .
Volgens de aanwezige lectuur in de garage moet die op 10° staan, je mag wel enkele graden 'bedriegen' maar dus geen 5.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik nog maar 2 korte testritten heb gedaan, ik bevestig bovenstaand verhaal nog na een 3e en wat langere testrit.
Succes,
M
Avatar gebruiker
Mikey
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 11 jul 2006, 12:37
Woonplaats: Hamme (België)
Roepnaam: Mikey
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Licht schokken

Berichtdoor Mikey » 20 okt 2019, 13:16

Beste Jeroen,
Deze morgen een testrit gedaan van 40km op de E17, dus constante snelheid van 100-110-120 km/uur.
De hapering is volledig weg :dance: ! Hopelijk ligt het bij jou ook aan de voorontsteking.
Grtz uit België,
M
Avatar gebruiker
Mikey
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 11 jul 2006, 12:37
Woonplaats: Hamme (België)
Roepnaam: Mikey
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 20 okt 2019, 22:38

Bedankt, ik zal het van de week even controleren.
Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974


Re: Licht schokken

Berichtdoor Jeroen » 21 okt 2019, 15:19

Mikey schreef:Wacht nog even met de carb, kijk eerst even op hoeveel de voorontsteking staat.
Ik heb precies hetzelfde verschijnsel (gehad), zie topic "hapering motor toerental".
Bij mij stond de voorontsteking op 15° en dat is te vroeg, staat nu op 12° en weg is de hapering :whistle: .
Volgens de aanwezige lectuur in de garage moet die op 10° staan, je mag wel enkele graden 'bedriegen' maar dus geen 5.


Ik heb de 2.0L motor, M102, 1982 met transistor gestuurde ontsteking. Ik heb zitten zoeken in wat verschillende handboeken maar het is me niet helemaal duidelijk wat de voorontsteking zou moeten zijn.
Ik zie iets van 13 +/- 3 graden waarbij er ook nog een opmerking staat over 1-2 graden krusasverdraaing per 1 RON lager dan 98. Dan zou je dus wel rond de 10 graden bij stationair uit kunnen komen

Heeft iemand betere data?

Alvast bedankt

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam: Jeroen
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Alfa Romeo Spider 1986
Jaguar XJR 2002
Royal Enfield Bullet 350 1974

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten