MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 27 jul 2017, 10:42

Losmaken van het ditributietandwiel W123 230 1982

Alle techniek van de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

Losmaken van het ditributietandwiel W123 230 1982

Berichtdoor FransvanKollem » 13 jul 2017, 20:12

Omdat ik nu alle onderdelen heb bemachtigd die horen bij de pomp van de niveauregeling, kan ik de pomp plaatsen.

Maar hoe maak ik de bout van het tandwiel los, die ik moet vervangen door een inbusbout?

Rechtse of Linkse draad?

Waar moet ik allemaal op letten? Normaal gesproken kan ik het tandwiel laten zitten (hoop ik)?
De ring achter de bout wordt met een steeksleutel 24 vastgehouden

Graag een tip!


Frans
Bijlagen
IMG_1995.JPG
Tandwiel met de bewuste bout.
IMG_1995.JPG (35.92 KiB)
FransvanKollem
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 apr 2011, 10:27
Woonplaats: Zuiddorpe, Zeeuws-Vlaanderen
Roepnaam: Frans
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: LPG moet nog worden verwijderd


Re: Losmaken van het ditributietandwiel W123 230 1982

Berichtdoor RD500sec » 13 jul 2017, 23:26

Het kettingwiel op de nokkenas zit met 80NM vast, rechtse draad.
Het kettingwiel zit op de nokkenas geschoven en is geborgd met een spie tegen verdraaien, dit kan allemaal blijven zitten.
De nokkenas kan je tegen houden met een sleutel 24, aan het eind van de nokkenas, dus aan de kant van het schutbord.
Het lijkt me verstandig de kettingspanner eruit te draaien om de spanning van de ketting te halen, Voordat je de bout losdraait. Een tweede man kan handig zijn hierbij. Nokkenas kettingwiel kan je met een ty-riem borgen, b.v. Aan de tuimelaar tegen het eraf vallen, borg ook de ketting aan het kettingwiel met ty-raps.

Bij het plaatsen van de kettingspanner de afdichtring vernieuwen en van te voren de spanner resetten, dwz het binnenwerk doordrukken richting de ketting zeg maar en dan van achter weer in de spanner stoppen, anders staat de ketting te strak, de plunjer, het binnenwerk klikt vast in de huls van de spanner, zodat de ketting op spanning blijft als de motor uit is en er geen oliedruk is. Naar mate de ketting rekt zal de plunjer verder in de spanner komen te zitten, maar ook bij het verwijderen van de spanner schuift de plunjer verder naar voren.

Het is aan te raden de rek van de ketting op te meten als je de kleppendeksel eraf hebt.
Draai de motor (alleen rechtsom, anders kunnen er delen in de motor beschadigen!) met de eerste cilinder in BDP, draai dan verder totdat het merkteken van de nokkenas gelijk staat met de rand van de kop, het merkteken vind je tussen de eerste lagertap en het kettingwiel, lees dan op de gradenschijf op de krukas de kettingrek af. Rek tot5 graden kan je compenseren met speciale spie├źn voor het kettingwiel op de nokkenas.
Bij 10 graden rek of meer is de ketting te vervangen, anders kan de kettingspanner de ketting op den duur niet meer strak houden, gaat de ketting klapperen, extra slijten en zal uiteindelijk vastlopen en of breken. Voor die tijd zijn er genoeg bijgeluiden die dat aankondigen.
Ook zal de motor minder presteren door te late kleptiming en kunnen de kleppen bij te veel rek de zuiger gaan raken, op den duur, bij 10 graden is dit nog niet aan de orde.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 224
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Losmaken van het ditributietandwiel W123 230 1982

Berichtdoor FransvanKollem » 14 jul 2017, 11:47

Dag Richard,

Bedankt voor deze uitgebreide reactie
Meer dan voldoende om weer aan de slag te gaan!


Frans
FransvanKollem
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 07 apr 2011, 10:27
Woonplaats: Zuiddorpe, Zeeuws-Vlaanderen
Roepnaam: Frans
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: LPG moet nog worden verwijderd


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten