MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 aug 2019, 18:45

M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor KoenK » 18 feb 2019, 19:49

Heehallo allemaal,

Ik heb sinds van de week een nieuwe ontsteking gemonteerd onder andere verdelerkap rotor puntjes bougiekabels bougies. Toen ging ik met de Mercedes rijden en hij reed veel soepeler en startte stukken beter. Toen ging ik de kabels een beetje bij elkaar binden/netjes maken. En zag ik dat de voorspanning weerstand aan vervanging toe was dat is een 0,6 OHM. Ben bij Albert geweest en toen heb ik een 0,4 OHM gekregen zonder dat ik het door had eigenlijk. Maar ik denk niet dat het daar aan ligt eigenlijk. Want met een beun manier heb ik de 0,6 Ohm er even opgeknoopt en hetzelfde probleem.
Nu heb ik er ook alleen maar een 0,4 Ohm tussen er zat bij mij geen andere tussen, want ik hoorde ook dat er eigenlijk twee tussen horen..?

Het probleem is als volgt.. Op benzine loopt hij goed, hij houd een heel klein beetje in maar dat is minimaal. Hij start goed en slaat niet af. Op LPG loopt hij na het overschakelen even goed, maar valt daarna uit tijdens het rijden. Ook bij zachter rijden op LPG valt hij uit. Daar in tegen heb ik met stationair draaien in P geen problemen ook niet met stationair gas geven..


Wie o wie heeft tips?
KoenK
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 01 mei 2017, 17:48
Woonplaats: Oldemarkt
Roepnaam: Koen2000
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor Crunchy » 19 feb 2019, 09:28

Als hij stationair goed loopt en een beetje toeren kan maken maar uitvalt bij het rijden zou ik zeggen dat je te weinig toevoer hebt, dus kijken naar de verdamper, of die niet half bevriest en/of die te veel troep binnen in heeft zitten (je hebt normaal gezien een klein schroefje om vuiligheid af te tappen).
Groetjes,

Crunchy
Avatar gebruiker
Crunchy
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 07 feb 2014, 13:23
Woonplaats: Belgïe
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W126 500SE


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor drieske » 20 feb 2019, 09:18

Welk de voorgeschreven voorschakelweerstand gebruiken anders kan de bobine teveel spanning krijgen en doorslaan.
Probeer maar eens een andere bobine met de juiste voorschakelweerstand.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 649
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor RD500sec » 22 feb 2019, 01:25

Bij mijn weten staan er inderdaad twee voorschakelweerstanden voor de bobine, 1 van 0,4 en 1 van 0,6 ohm.
Hoe hoger de voorschakelweerstand, hoe lager de spanning op de bobine. Er staat ca 9volt op de bobine tijdens bedrijf. Bij het starten wordt er 1 kortgesloten, waardoor er meer spanning op de staat voor een sterkere vonk tijdens het starten.
Continu deze spanning op de bobine kan leiden tot schade aan de bobine.

Misschien is dat nu het geval?
Ook heb je de punten vervangen, staat de contacthoek goed?
Je hebt een lagere voorschakelweerstand geplaatst, dus staat er meer voltage over de bobine, mogelijk slaat hij nu door.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 561
Geregistreerd: 03 okt 2014, 17:25
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor JantjeV8 » 22 feb 2019, 10:03

Hoe 'zie' jij dat de weerstand aan vervanging toe is? Dat kun je toch enkel maar meten?? Of hij moet er gebroken tussen hangen?

Heb je je LPG afstelling in de voorafgaande periode niet geprobeerd bij te stellen op de slechter wordende ontsteking, nu met de nieuwe ontsteking dus je afstelling gewoon niet klopt?

Op benzine houdt hij ook iets in, dus de basis is niet 100%, mijns inziens moet eerst de basis kloppen, daarna het LPG er op zetten.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4045
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor drieske » 22 feb 2019, 13:35

De ontsteking met puntjes heeft 1 voorschakelweerstand van 1,8 Ohm ! Transistor ontsteking heeft er 2, een van 0,4 en een van 0,6 Ohm.
Let dus goed op, als je voorschakelweerstand te laag is krijgt de bobine te veel spanning en kan, op termijn, defect gaan.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 649
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor KoenK » 22 feb 2019, 14:17

Oke Drieske dan ga ik toch voor een andere voorspanningweerstand kijken! Mijn oude weerstand was inderdaad gebroken daarom was hij kapot. Voorheen liep de auto altijd al goed op benzine en LPG. Dus de basis was goed. Toch zat er bij mij een 0,6 tussen, maar zal dan voor een 1,8 kijken of een 0,6 terug zetten.
KoenK
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 01 mei 2017, 17:48
Woonplaats: Oldemarkt
Roepnaam: Koen2000
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor drieske » 22 feb 2019, 14:30

Waarschijnlijk is de bobine niet meer goed. Kun je laten doorneten bij een Bosch service punt .
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 649
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor Wietse » 23 feb 2019, 12:40

bij mij wilde die soms ook spontaan uitgaan tijdens het rijden. Ik heb toen alles nagelopen qua stroom en toen kwam ik toch een los zittend draadje tegen op de bobine, een draadje wat bij de LPG installatie hoorde. kortom even geen vonkje en de afsluiters gaan dicht, dus geen LPG, motor uit. Sinds dien gelukkig geen last meer gehad, maar heb er ook nog niet zoveel meegereden.
Ook problemen met de verdamper gehad. Een indicatie is gewoon wanneer die slecht loopt op gas, anders dan wanneer het goed ging, kan er een membraam lek zijn of iets anders. Het gevolg is een back fire dus zal maar snel proberen op te lossen

wietse
Avatar gebruiker
Wietse
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 820
Geregistreerd: 13 jun 2011, 13:58
Woonplaats: Dordrecht
Roepnaam: Wietse
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1977
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W123 300TD 1979. W123 280TE 1979, , mini 1989


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor KoenK » 26 feb 2019, 16:25

Wat denken jullie van het Vacuum potje voor op de ontsteking die hem moet vervroegen op het moment dat je gas geeft? Omdat het op benzine een beetje is en LPG heel erg. Dat LPG er meer laat van heeft? Zou je hem ook kunnen testen? En komt het vaker voor dat fie kapot gaat?
KoenK
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 01 mei 2017, 17:48
Woonplaats: Oldemarkt
Roepnaam: Koen2000
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor JantjeV8 » 26 feb 2019, 16:48

Heb je de rest al uitgesloten dan?
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4045
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: S210 E430 T, S210 E240 T, W123 230TE, Unimog 416, Holder B12, Berini, Fiat 500 1967


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor KoenK » 26 feb 2019, 17:15

Ik ben even bij de garage van toen geweest, ook daar een afspraak gemaakt voor volgende week. Maar hij zei dat de voorspanning weerstand een te klein verschil is om dit te voordoen. Ook lijkt de bobine gewoon oke. En omdat het zo uit het niets komt, zou het kunnen dat door de stilstand enz dat membraam kapot is. Ook hoorde ik dat de voorspanningsweerstand te maken heeft met je bobine. De bobine kan vragen om een weerstand ervoor en hoeveel. Dus zegt niks over het type auto, als er een andere bobine op zit.
KoenK
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 01 mei 2017, 17:48
Woonplaats: Oldemarkt
Roepnaam: Koen2000
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor drieske » 26 feb 2019, 20:13

Als het membraan stuk is zal ie alleen trager zijn met optrekken maar niet gaan stotteren.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 649
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor KoenK » 01 maart 2019, 15:56

Probleem is opgelost door de lokale gasboer. Het was een draadje van de klep die niet/niet goed aangesloten zat. Ook heeft hij hen even afgesteld en loopt stukken beter! Dat stotteren en afslaan was dus gewoon het laatste beetje benzine in de carbrateur. Maar hij gaat weer als een speer gelukkig.
KoenK
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 81
Geregistreerd: 01 mei 2017, 17:48
Woonplaats: Oldemarkt
Roepnaam: Koen2000
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1970
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: M110 280C 1979 zins kort aan het stotteren op LPG

Berichtdoor drieske » 01 maart 2019, 16:29

Goed bericht, dat lezen we graag.
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 649
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron