MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 16 okt 2018, 17:35

mijn W123 300 turbodiesel

Post hier alle updates van je auto, van bougie (of gloeier) wissel tot aan een project.
Project afgerond, zet dan een link in je logboek!
Gewoon showen mag ook natuurlijk.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 21 apr 2015, 23:03

Hallo,

ik wil hier ook een logboek bij gaan houden met de dingen die ik aan mijn wagen moet doen.
ik begin maar even met een paar foto's van de auto.

een 300D TURBODIESEL uit 1983.

gr John Prins
Bijlagen
24.jpg
24.jpg (373.4 KiB)
22.jpg
22.jpg (346.34 KiB)
18.jpg
18.jpg (466.01 KiB)
15.jpg
15.jpg (355.3 KiB)
12.jpg
12.jpg (482.43 KiB)
11.jpg
11.jpg (484.72 KiB)
10.jpg
10.jpg (495 KiB)
9.jpg
9.jpg (499.29 KiB)
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor Tony MB » 23 apr 2015, 20:06

Prachtige Amerikaan John :handgestures-thumbup:
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 480
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam: Tony
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220/8 1972
"De Raket" W123 200D


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor Wim Matsinger » 23 apr 2015, 20:47

Mooie bak zeg :handgestures-thumbup: :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
Wim Matsinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 820
Geregistreerd: 03 maart 2007, 22:54
Roepnaam: Wim
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor MB280E » 23 apr 2015, 21:38

Mooie wagen en een mooi kleurtje.
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1692
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: R107 560SL 1985
S124 300TD Turbo 1986


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 24 apr 2015, 10:05

hoi,

bedankt, zal van het weekend de boel even bijwerken, heb de eerste werkzaamheden al achter de rug.

word vervolgd.

gr John Prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor wimada » 26 apr 2015, 20:19

Blijven mooi die Amerikanen !
Avatar gebruiker
wimada
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 24 aug 2008, 09:59
Roepnaam: Wim
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W126 380SEC 1983
W201 190 E 1.8 1993


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 27 apr 2015, 09:47

Hallo,

nou dan nu maar eens even een update met wat ik tot nu toe heb gedaan aan de 300, ik rij er nu een week mee en dat gaat steeds beter de auto heeft lang stil gestaan en dat voel je.

maar laat ik beginnen met de olie lekkage die er was(als ik het keuringsrapport had bekeken toen ik de auto ging bezichtigen had ik het geweten) er was een buitensporige olielekkage wat het rapport al aangaf,na een rit lag er een plek op straat van 5 cm doorsnee en daar kan ik nou net niet tegen.

dus maar eens op onderzoek uit en het was de pakking van de brandstofpomp en van het oliefilter.
ook liep ie niet meer lekker stationair na de roet meting met de APK hij liep als ie warm was maar op vier cilinders dus daarom ook maar gelijk kleppen stellen wat ik niet van plan was, ik wilde re eerst eens een zomer mee rijden en dan na de winter daar eens aan beginnen, maar nu maar gelijk alles gedaan en het was niet voor niets alle kleppen stonden gewoon meer als een 10 e te strak.

die pakking van de brandstofpomp is niet zo maar even te doen hoor,daar moet het oliefilter er voor af(dat moest ook want die pakking was ook stuk)en de pomp moet weer op tijd worden gezet wat nog wel een lastig klusje is omdat je de motor toch wel door een aardige compressie heen moet draaien als je de pomp weer op tijd zet.
ik had ook de ketting bekeken en die stond precies op de merktekens, Als de eerste cilinder op OT staat dan moet de markering van de nokken as ook tegenover elkaar staan, en dat stond ie dus geen rek op de ketting.

dan de brandstof pomp, als de eerste cilinder op 24 gragen voor OT staat dan moet de brandstofpomp op de eerste cilinder beginnen met inspuiten, en dat is best nog lastig om dat voor elkaar te krijgen maar het is gelukt.

een paar foto's gemaakt van heel de operatie

word vervolgd
gr John Prins
Bijlagen
29 (640x360).jpg
en dat moet allemaal even weg om twee pakkingen te vervangen,pfff waar begin ik aan.
29 (640x360).jpg (228.19 KiB)
35 (640x360).jpg
gelijk maar even de kleppen gesteld nu ben ik toch bezig
35 (640x360).jpg (230.23 KiB)
38 (640x360).jpg
brandstofpomp weer op zijn plaats en dan aleen nog even afstellen, daar heb je wel spierballen voor nodig om de motor een aantal keren door de compressie heen te draaien
38 (640x360).jpg (214.46 KiB)
37 (640x360).jpg
dit is de zelfgemaakte pakking van de brandstofpomp nieuw is ie nu niet meer leverbaar dus dan maar zelf maken
37 (640x360).jpg (202.36 KiB)
31 (640x360).jpg
dit was de pakking van het oliefilter
31 (640x360).jpg (235.11 KiB)
33 (640x360).jpg
en dan staat de markering op de nokkenas ook goed
33 (640x360).jpg (218.05 KiB)
32 (640x360).jpg
de krukas op 0 graden eerste cilinder op OT
32 (640x360).jpg (145 KiB)
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor Govert » 27 apr 2015, 11:21

Voor de turbodieselpompen heb je nog een blokkeerschroef. Dan kan de pomp niet verspringen tijdens het monteren.

blokkeer.jpg
blokkeerschroef W601589052100
blokkeer.jpg (142.04 KiB)


De kettingrek meet je door eerst de nokkenas precies op merkteken te zetten en dan te kijken op de krukas, niet andersom.

Als je de pakking van de dieselpomp vervangt, is het handig om ook de drie schroefdraden even eruit te draaien (met twee moertjes), dan kan het vlak goed worden schoongemaakt.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6271
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 27 apr 2015, 13:54

hoi,

die blokkeer bout moet bout is idd makkelijk, ik heb er een bout in gedraaid en voorzichtig vast gedraaid dan staat ie iik vast.
maar die originele is beter, want die valt precies in de markering die zichtbaar is als je de pomp op het merkteken zet aan de voorkant van de pomp.

de rek opmeten doe idd zoals jij het aangeeft, maar als er niets te meten is dan staat alles zoals het af fabriek is, krukas op 0 en nokkenas op het merkteken.

gr John Prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 08 mei 2015, 23:19

hallo,

ben bezig geweest met het vacuüm van de auto , de deuren open niet meer als ie lang stil staat en ook de climatecontrole werkt niet echt zoals het behoord.
het airco gedeelte werkt niet(pomp stuk)maar ook de ventilatie in de auto is niet zoals het hoort, er komt geen lucht uit de midden roosters.
probleem gevonden twee kapotte vacuüm elementen , een van de midden roosters en een achter het dashboard kastje.
maar heb nu even geen zin om het hele dashboard eruit te halen om die ene te vervangen, dus voor nood maar even de klep open gezet die frisse lucht door de midden roosters naar binnen laat.
je kan tenslotte de roosters dicht draaien,want er komt nu ook warme lucht uit als de verwarming aan staat.

maar nu heb ik iets bijzonders met de antenne (is iets heel anders) er zit namelijk geen bedrading van de antenne naar de radio, is dat normaal, er zal toch een stuurdraad van de radio naar de antenne moeten gaan.
als ik nu een poosje rijd met de radio aan dan gaat de antenne motor spontaan draaien, maar dan is de mast al uitgeschoven, dus iets klopt er niet.

bij mijn W126 kon ik de radio gewoon aanzetten als het contact uit was, de radio ging dan na een bepaalde tijd weer uit en de antenne schoof dan weer in.
als ik nu mijn radio aan zet gaat de antenne niet uit(ik denk door het ontbreken van de stuurdraad)wel gaat de antenne uit zodra ik het contact aan zet.

dus: antenne gaat uit en in met het aan en uit zetten van het contact en niet met het aan en uit zetten van de radio.

iemand een idee.

gr John Prins.
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor Govert » 08 mei 2015, 23:35

De Amerikaanse auto's hadden geen stuurdraad vanaf de radio, maar een knopje voor de antenne. Op het knopje staat "ANT". Misschien is dat knopje bij jou vervangen door een schakeling via het contact.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6271
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 08 mei 2015, 23:40

hoi,

ik heb gewoon het knopje zitten en dat werkt, mijn 126 was ook een USA wagen met ook dat knopje en daar werkte het zoals ik eerder beschreef.


gr John Prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor Govert » 08 mei 2015, 23:57

Ik zie het inderdaad, op het schema kan je zien dat de schakelaar spanning krijgt van de stuurstroom van de radio. De stuurstroom loopt dus niet naar de antenne, maar naar de schakelaar.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6271
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 09 mei 2015, 00:06

hoi Govert,

bedankt, zal morgen de schakelaar er nog eens uithalen en de draden bekijken,kom er nog op terug.

gr John Prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 13 jul 2015, 15:47

hallo,

heb inmiddels het antenne probleem opgelost er zat een draad verkeerd aangesloten door een vorige hobbyist en nadat ik dat verholpen heb werkt het weer goed zoals het hoort.

na mijn vakantie heb ik een nieuwe airco compressor laten monteren en is het systeem weer gevuld met R 134a.
de koel fan blijft wel constant draaien maar ik weet niet of ik de schakelaar die daar voor zorgt kan vervangen met het systeem gevuld dus laat ik dat maar even zo tot ik dat zeker weet, dan zal ik die vervangen door een nieuwe zodat dat ook weer werkt.

weet iemand wat er aan koelmiddel in de W123 moet als het systeem gevuld word, ik vermoed dat er nu te weinig in zit omdat de compressor constant draait en niet zo nu en dan eens af slaat wat volgens mij wel zou moeten.

gr John Prins
Bijlagen
2015-07-11 09.31.27 (640x480).jpg
2015-07-11 09.31.27 (640x480).jpg (258.95 KiB)
2015-07-11 09.30.57 (640x480).jpg
2015-07-11 09.30.57 (640x480).jpg (270.88 KiB)
2015-07-11 09.30.50 (640x480).jpg
2015-07-11 09.30.50 (640x480).jpg (224.27 KiB)
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor Tony MB » 14 jul 2015, 06:48

Zolang het binnen warmer is dan de ingestelde temperatuur blijft je compressor draaien lijkt me. :think:
Mvg Tony

Bar8 220 Benzine 1972 + "De Raket"
Avatar gebruiker
Tony MB
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 480
Geregistreerd: 27 apr 2013, 10:54
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam: Tony
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W115 220/8 1972
"De Raket" W123 200D


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 19 aug 2015, 17:25

hallo,

inmiddels was de airco na een week weer zo ver leeg dat de pomp wel draaide als de airco aan stond maar er was geen koude lucht meer.
dus maar naar een andere specialist gegaan en daar de boel weer gevuld, nu zit er nog wel iets te weinig koelmiddel in bleek later.
er moet 1.3 kg koude middel in en nu draait de airco op 1.0 kg, en werkt prima.
de reden dat ie er weer mee gestopt was kwam door het fijt dat de vulnippel lekte daar kwamen we achter toen we eigenlijk geen lek konden vinden dus op het laatst de nippel nagekeken en bleek het de vul nippel te zijn, maar dat was pas zichtbaar toen de vulslang verwijdert was.
airco werkt nu prima dus probleem opgelost.

verder heb ik nog een investering gedaan van 13 euro en een beetje voor de deurvergrendeling welke wel werkt maar als de auto een paar uur stil staat is er geen vacuüm meer om de sloten te ontgrendelen.
Bijlagen
2015-08-19 17.02.40.jpg
2015-08-19 17.02.40.jpg (300.38 KiB)
2015-08-19 17.02.22.jpg
2015-08-19 17.02.22.jpg (273 KiB)
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 21 aug 2015, 08:38

hallo,

onderdelen gemonteerd maar ze hebben niet het gewenste resultaat gebracht.
de deuren ontgrendelen nog steeds niet als de auto een uur stil heeft gestaan.

vandaag probeer ik eens andersom dan zal ik na een uur eens proberen of de deuren nog op slot gaan nadat de motor is uit gezet.
zou het de regelaar in de bestuurders deur kunnen zijn, als ik alle leidingen controleer op vacuüm dan is dat goed.

iemand nog een idee.

gr John Prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor Mark300DT » 21 aug 2015, 11:35

Check ook even je rubbertje wat je vacuum tank in gaat, onder de hoedenplank in de kofferbak.

Beste is toch om leiding voor leiding stuk voor stuk na te lopen met een vacuum tester.
Onder de zwarte deksels op de vloer vind je ook verbindingsstukken. Dan kun je gelijk een heel segment testen.

Ook kan je terugslagklep voor in de motorruimte lekken.
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1407
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam: Mark
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: USA uitvoering.


Re: mijn W123 300 turbodiesel

Berichtdoor johnprins12 » 21 aug 2015, 14:18

hoi,

bedankt Mark, dat ga ik dan maar even stap voor stap na lopen, ik wil het toch een keer werkend hebben.

:oops: :oops: :oops: vandaag ben ik er achter gekomen nadat ik hier net had laten weten dat de airco het prima deed de condensor(zo heet ie toch) die voor de radiator zit een lek heeft zit precies achter de fan dus was nog niet opgevallen.
het is minimaal maar genoeg om de airco weer zo leeg te laaten lopen dat er weer weinig kou uit komt.

is er toevallig iemand die weet wat zo'n ding nieuw kost.

gr John Prins
Groeten John Prins
Avatar gebruiker
johnprins12
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 28 maart 2015, 12:09
Woonplaats: Numansdorp
Roepnaam: John
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1980
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 320 CDI 2008

Volgende

Keer terug naar Logboek / Showroom

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast