[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Motor kapot gereden ..... : Techniek - 4

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 29 maart 2024, 15:33

Motor kapot gereden .....

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Antwoord:Motor kapot gereden .....

Berichtdoor Coupe280 » 12 feb 2007, 21:46

hallo boy
ik heb er inderdaad alleen maar de laatste 200.000 km bij opgereden.
nu heb ik een 280C met carburateur maar die heb ik nog maar 2 jaar en nog maar 60.000 km bij opgereden.
dus ook daar kan ik nog niet veel over zeggen.
mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Motor kapot gereden .....

Berichtdoor Paul Snip » 12 feb 2007, 22:39

Was vroeger alles beter??? Ik weet het niet...

Ik weet wel dat de 123, en zeker de diesels, hele degelijke en eenvoudig gebouwde auto's zijn. Ze zijn gebouwd om makkelijk en goedkoop te onderhouden te zijn.

Persoonlijk denk ik dat benzine-motoren ook best goed kunnen zijn. Met LPG heb je wel altijd het probleem dat het een achteraf opgebouwd systeem is. Met natuurlijk een verhoogde kans op storing. Toch heb ik een buurman met een Audi 100 (2.3 E Vijfcilinder, geweldige motoren!!!) die al meer dan 6 ton op gas gereden heeft, zonder motor of koprevisie.
Gewoon de gasinstallatie goed afstellen (niet te arm), rustige rijstijl. Op tijd onderhoud. Het kan dus wel.

Ook heb ik uit mijn tijd bij de Mercedes-dealer de ervaring dat er toen (jaar of 7 geleden) maar heel weinig Benzen op benzine, en nog minder op gas waren. En die paar die er waren was ook wel vaak wat mee inderdaad.
Maar de diesels van de latere generatie, toen ze van de lijnpomp afgestapt zijn, dat was eerst ook niks.
Ik geloof dat de 250 turbo-diesel de eerste motor met een roterende pomp was. Daar zijn ook heel wat van vervangen. En de eerste cdi's was ook niet al te best.

Dus een betrouwbare, goedkope, auto om te rijden is gewoon een 4 cilinder dieseltje, met lijnpomp en handbak. Verder niks er meer op of aan. Het moet wel heel raar gaan, wil je daar niet weer mee thuis komen.

Helaas wil de verwende burger hier niet meer mee rijden. En moeten we minstens zoveel toeters en bellen hebben als de nieuwe lease-auto van de buurman. Dat mag allemaal niet teveel kosten, dus wordt er bezuinigd op kwaliteit. Dat is jammer.

Daarom romantiseren wij onze 123's. Ze zijn nog met hamer en knijptang te repareren. Het zijn eerlijke auto's die weinig ondoorgrondelijke problemen kennen.

Tegenwoordig gaat een klein storinkje aan je nieuwe auto al gauw in de papieren lopen.

Persoonlijk ben ik een diesel-man. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die niet in zo'n traag tokkelend en kwalmend ding willen zitten.

Blijft wel overeind staan dat bijna alles wat proffesioneel gebruikt wordt, en waar geld mee verdiend moet worden op knikkerolie loopt. Ze proberen wel vaak wat met gas enzo (bijv stadsbussen), maar ik heb niet 't idee dat dat echt een doorslaand succes wordt.

Grotere, stationaire, motoren draaien vaak wel weer op aardgas. Bijv die die gebruikt worden voor elektriciteit op te wekken.

Tot slot nog: De taxi-centarle in groningen is naar Opel gegaan teon de 210 met cdi motor zijn interde deed. Deze was te storingsgevoelig, en te duur in onderhoud. Ze hebben toen allemaal Omega's diesel gekocht. Was ook niks, maar die kostten maar de helft.
Tegenwoordig probeert de politie-Groningen 't ook weer met Opels. Tenminste ik zie steeds meer van die Zafira's in oorlogskleuren staan bij de Opel-dealer.
Ze hebben mij echter verzekerd dat ze een Golfje TDI bewaren. Dan kunnen ze 's morgens die Opel DTI's aanslepen, tenminste;)

Zo tot zover mijn ongenoegen...

Maar gelukkig wordt er nog troep genoeg gemaakt, dan houden wij ook werk, tenminste.

Ik ben nu dik 6 jaar wegenwacht. En ik heb lang zitten denken, maar ik kan me geen 123 als pechgeval voor de geest halen. Terwijl je ze toch genoeg ziet, hier in de buurt. Ik zal er in 't verleden vast wel eens een gehad hebben, maar 't laatste half jaar zeker niet.
Zodra ik er een tref met pech, zijn jullie de eersten die 't horen!!!
En dan meld ik ook wel even of 't benzine, gas of diesel was:P
Avatar gebruiker
Paul Snip
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1901
Geregistreerd: 09 aug 2006, 11:20
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Motor kapot gereden .....

Berichtdoor Topasbrauner » 13 feb 2007, 16:34

OK, de M130 2.8 in de 250C draait weer boterzacht z'n rondjes. Werkelijk alles bijlangs geweest, alle zekeringen vervangen, ook van de LPG installatie. Alle kontakten die ik onder de motorruimte kon vinden heb ik uit elkaar gehad en opgeschuurd. Dus ook de massakabels van bak naar carosserie en van akku naar carosserie. Ik heb de spanningsregelaar van de dynamo vervangen. Ik heb er een andere bobine opgezet en andere voorschakelweerstand. Nieuwe akkuklemmen gemonteerd (ik heb een bak met 30 van die dingen eens gekregen).

Ik ben geen type die dan de hele tijd opnieuw probeert te starten, weer sleutelen, starten, etc daar word ik alleen pissig van. Ik ga net zolang door totdat alles uitgesloten is en hij het gewoon moet doen.

Nou dat was dus ook zo, de wagen heeft nog nooit zo mooi gedraaid. Toen ie warm was, kwamen de hele lichte schokjes bij 80-90 in vijf wel weer terug, maar dat zal hem in het LPG zitten. De verdamper maar reviseren denk ik. Maar waar het feitelijke probleem nu zat? Geen idee, ergens in bovenstaande.

Ik ben blij, omdat de wagen nu komende lente in de verkoop kan. Dan heb ik tijd om nog resterende opknappuntjes af te werken en hem gewoon goed af te leveren. Gelukkig heeft ie geen roestschade, dus dat scheelt.
Gaat de verkoop niet naar mijn zin (te lage prijs, al drie maanden leuren, etc.), dan valt de beslissing om er een diesel van te maken alsnog.

Tip voor ogenschijnlijk onoplosbare ontstekingsproblemen: ALLE kontakten opschuren!
Topasbrauner
 


Antwoord:Motor kapot gereden .....

Berichtdoor Boy » 18 feb 2007, 00:05

Ben ik helemaal met je eens Paul, achteraf ingebouwde systemen zijn vaak storing gevoelig , het kan ook heel netjes maar vaak zie gepruts met zg scotchblokjes enz.
Ook bij startonderbrekers en alarmsystemen is het er vaak zomaar ingeknoeit.
Inderdaad waren de auto s die niet stil mochten staan altijd diesels, vertegenwoordigers , taxi s, aannemers en zelfs autorijscholen hadden ze.
Dat zo n monteur die bij een dealer werkt niet weet van de echte problemen kan ik begrijpen. Bij de dealers zijn ze vaak alleen de eerste jaren in onderhoud,daarna gaan de klanten vaak naar universeelbedrijven of doen het zelf of de beunhaas.
Wij waren vaak nog eerder dan de dealer achter vaak voorkomende problemen. We kochten bij het uitkomen van de W124 5 nieuwe 200D s . Die stonden bij 2 jaar oud al op 500.000 km. Omdat er toen bij 3 of 4 al de koppakking lek geweest was op de nu bekende plek bij dat hoofdolie kanaal wisten we al dat dat gewoon het kwaaltje van die dingen werd. Daar wist de dealer toen nog niet van en kwamen daar pas later achter.
Als ik hier bij de dealers kijk zie je practisch nooit een auto ouder dan 4-5 jaar binnen. En de zg fleetowners zoals taxibedrijven doen het bijna altijd zelf of hebben een universeelbedrijf daarvoor. De klanten die wel bij zo n dealer blijven hangen zijn vaak oudere mensen die weinig rijden.
Dat jij 200.000 km zonder problemen hebt gereden is geweldig coupe 280 , in die 200.000 km zou je een diesel tot 1980 tot op de draad toe versleten hebben.
Strookt niet met mijn practijkervaring maar alles blijkt maar weer mogelijk dus.
Gistermiddag had ik nog een 1983 W126 280SE in de werkplaats voor een APKtje . Stond 443.000 km op de teller. Ik vroeg de eigenaar of hij dat erzelf opgereden had maar hij had de auto nog niet lang en wist geen historie. Deze auto had nog nooit op LPG gelopen, ik kon inelkgeval geen aanwijzingen vinden dat er LPG ingezeten had.
Zoals ik al eerder zei is de M110 wel de beste geweest van de benzine s hoewel ik van Mercedes nooit heb kunnen begrijpen dat bij de M110 met carburateur dat mechanische pierburg benzinepompje nooit olie dicht was.
Bij de W114, de W116,W123 lekte dat pompje al snel motorolie. Kon je elk jaar een nieuw opschroeven.
Toen de W126 kwam acht ik dat zullen ze nu wel verbeterd hebben na zoveel jaar. Maar niks hoor hetzelfde lekkende pierburg pompje. Niet dat je ermee stil kwam testaan maar zoiets vind ik voor zo n dure auto een afgang.
Boy
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten