[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
motor wissel Mercedes G-Klasse : G-Klasse

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 19 apr 2024, 15:11

motor wissel Mercedes G-Klasse

Hier kun je alles kwijt over alle type's G-Klasse

motor wissel Mercedes G-Klasse

Berichtdoor Martinkerpel » 03 mei 2016, 11:37

Hallo,
Ik ben Martin Kerpel en ik bezit een Mercedes g klasse 230GE van 1985.
graag zou ik wat meer snelheid en rijcomfort uit mijn auto willen halen, ik zat dus te denken om er een nieuwere Mercedes motor in te leggen, eventueel van een 190E of 250e.
mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft, en wat adviseren jullie?

de reden dat ik dit wil doen, is omdat ik een paar reizen van ongeveer 5000 km wil maken, en omdat ik de staat van deze motor niet weet zou ik wat meer zekerheid willen hebben.

ik hoop dat iemand mij kan helpen,
groeten Martin
Martinkerpel
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 03 mei 2016, 11:28
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1973
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: motor wissel Mercedes G-Klasse

Berichtdoor Maikel91 » 29 mei 2016, 10:29

Er van uit gaande dat we het hier over de 230GE hebben (geen 230G carburateur M115), heb je een injectiemotor met 120pk van het type M102. Dat bijna helemaal dezelfde M102 4 cilinder als die uit de W201 190E 2.3 en W124 230E alleen door een paar kleine veranderingen is er 3kW extra vermogen.
Dus 'moderner' zijn die motoren niet. Wil je meer vermogen zul je naar een 6 cilinder moeten kijken uit de 260E of 300E maar die ombouw heeft wat meer voeten in de aarde. Of een 4-cilinder motor uit het eerste model C en E klasse, maar die ombouw ken ik niet en zal veel extra elektronica met zich meebrengen.

Wat is de staat van het blok wat je er nu in hebt liggen? Misschien kun je daar eerst naar kijken, even de compressie meten eventueel een cilinderlektest en het olieverbruik.
Als de motor in orde is zou ik mijn budget aan een goede onderhoudsbeurt uitgeven, een ander motorblok blijft ook altijd spannend, je weet nooit zeker wat je koopt. Ook brengt een motorwissel veel onvoorziene kosten met zich mee, een rubbertje hier en een pakkinkje daar, en dat loopt gauw in de papieren want wilt het toch goed doen he? ;)
Maikel91
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 15 feb 2012, 14:55
Woonplaats: Flevoland
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: motor wissel Mercedes G-Klasse

Berichtdoor drieske » 29 mei 2016, 11:59

Deze motors kunnen ook goed worden opgevoerd, hebben wij een x laten doen met een 230E uit de W123 serie, met dezelfde motor dus, en was daarna een stuk sneller, ongeveer 20 km/u :handgestures-thumbup:
drieske
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 27 sep 2006, 11:12


Re: motor wissel Mercedes G-Klasse

Berichtdoor JantjeV8 » 30 mei 2016, 09:29

Ja, maar opvoeren geeft denk ik niet de zekerheid die de TS zoekt. Als je niks aan de aandrijflijn doet, verhoog je de topsnelheid dus enkel door het toerental omhoog te brengen. De uitleg van Maikel is beter.

Ik weet niet of je reizen heel erg snelweg gericht zijn, of ga je door de binnenlanden. Dan maakt de kruissnelheid heel veel uit. Dan kun je best wel wat winnen in het plaatsen van een 5-bak (waarschijnlijk heb je een 4-bak), of met de cardan eens rekenen met andere overbrengingsverhoudingen.
De m102 is hartstikke betrouwbaar. Zorg dat de ontsteking in orde is. Zorg dat je tijdig het oliefilter wisselt. De latere m102 motoren hebben weer een duplex ketting gekregen (dacht na 87 of zo). Maar als je de olie en het filter bijhoudt, doet de enkele ketting het ook prima. (Kettingen liepen wel eens kapot doordat de oliedruk te laat op de spanner kwam, als gevolg van een te dicht geslibte oliefilter). Ook het oliebuisje bovenop de klepstoters schoon houden.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: motor wissel Mercedes G-Klasse

Berichtdoor DJ.Verhulst » 05 maart 2017, 00:14

Zo'n G heeft een stroomlijn van een blokhut, daar moet je veel vermogen in proppen wil je daar hard mee kunnen
en wat voor een verbruik krijg je er voor terug ??

wat zoekt de TS wat meer vermogen om bv makkelijk 120 a 140 km te rijden op de snelweg ? en comfort, stiller ? isolatie of de motor minder toeren laten draaien ?

denk als je echt verre reizen wil maken wil je niet inleveren op betrouwbaarheid. heb wel met een G gereden met zo'n V8 met een 250 pk, dat rijd echt meesterlijk , maar die draai kolk in de tank :sick: maar die G was veel recenter met een afgeleid dashboard van de W124, geweldig ding als je in de VS woont of midden oosten waar benzine weinig kost.
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de (R)overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid
Avatar gebruiker
DJ.Verhulst
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 38
Geregistreerd: 01 maart 2017, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar G-Klasse

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten