[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Naar Spanje met de Topasbraune : Reizen!

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 19 apr 2024, 07:36

Naar Spanje met de Topasbraune

Plaats hier verslagen van reizen met je Mercedes klassieker. Dit mag een dagje Vroomshoop of Middelburg zijn, of een reis naar Moskou, zolang de trip of reis maar met je Mercedes is gemaakt. :)

Naar Spanje met de Topasbraune

Berichtdoor Topasbrauner » 10 jan 2006, 19:09

Weer een ander differentieel eronder, nu het oude van Frank Munneke die het heeft gewisseld voor een 3.69 vanwege z'n 72pk 240D. Deze bleek idd kompleet geruisloos en dat is zeer comfortabel! Nieuwe olie er snel even op en dan slapen want 's ochtends vroeg weg naar Baskenland, Spanje.
Tja, dan kun je wel naar bed gaan voor een paar uurtjes slaap, volgens mij kunnen we nu ook wel weg, voor de grap tegen Yvette. "Oh ja, prima hoor". Mooi, tokkel tokkel wij rijden weg. Vlak na vier uur 's middags rijden we de camping op van Lekeitio, Baskenland. Ons plekje wordt natuurlijk die helemaal bovenaan, met uitzicht aan zee. Yvette vond het wel ver lopen met al die bagage. (Wordt ook elk jaar meer). Nou ja dacht ik, ik heb net met Martin een nieuwe bak en koppeling van een W115 eronder gehangen, dus hij moet het maar doen. Nou die koppeling hield het natuurlijk wel, maar een 200D 55PK is maar een 200D 55PK en op een gegeven moment voelde ik hem in toeren wegzakken en hij zou de helling niet halen. Hup, snel ophouden, rem er flink op en de laatste meters maar lopen met die bagage.
Er stonden twee NL's op die camping en je krijgt natuurlijk onmiddellijk vragen en opmerkingen over de wagen. Vaak positief, maar ook veel twijfels. Nu ook weer, ze zeggen "gave ouwe kar joh!" Maar bedoelen "je moet wel gek zijn om er hier mee heen te durven rijden". Je raad het al, ik heb juist die mensen een lift gegeven naar de bewoonde wereld om een huurauto op te halen. D-riem van hun Mitsu geknapt. Nee dan lach je niet, maar breng je ze keurig weg. Het viel die mensen wel tegen dat het niet veel harder ging dan een vrachtwagen bergop, maar ze trokken over die ouwe bruine wel een beetje bij. "die achterbank veert lekker zeg" "Goh, wat rijdt dat goed zeg" Jajaja...
Weekje heel veel zee, tapas en musea (guggenheim bilbao=fenomenaal!) verder naar de Picos de Europa, ook Noord Spanje en een geweldig nationaal park. Picos zegt het al, bergen.
Ook daar veelvuldig die ouwe 200D in de toeren moeten houden, anders zak je helemaal terug. Je komt dan bordjes tegen met stijgingspercentages van boven de 20%. Ongelooflijk, je ziet alleen de lucht als je door de vooruit kijkt. Volgens het boekje kan dat op zich in de twee, maar ik durfde het niet aan over te schakelen en kachelde met veel kabaal in 1 naarboven. Ook afremmen op de motor deed ie perfect, ook met volle bepakking. Stemde me wel positief over de kompressie van de motor in ieder geval.
Tot die ochtend van vertrek naar Burgos. Niet lopen. Wel hinniken en veel rook uit de uitlaat, onverbrandde dieselgeur. Maar, niet willen lopen, op af en toe een slag na. Ohh jee, shit! Ik dacht meteen, hij gloeit niet, want ik heb afgelopen maand al eerder gehad dat ie niet of niet goed gloeide. De 123 heeft een tijdopnemer in het blok en een 'reedkontakt' en zekering tegen het schutbord aan. En die kontaktjes had ik al eens opgeschuurd, bovendien vier nieuwe gloeiers. Dus ik weer met dat kastje tegen het schutbord aan de gang. Nee hoor, niets. Dan ben je blij dat je lid bent van de KNAC, want hulp zou er snel komen. Ze luisterden rustig naar mijn verhaal en wat ik al had gedaan om iets te proberen. Iets later telefoon: Mercedes in Santander wilde niet komen, want die konden niets meer met die ouwe wagens! Oh, had ik wel een beetje gedacht. Dus hadden ze een tractorbedrijfje uit Potes ingeschakeld. Die hadden wel kijk op die ouwe diesels. Geweldig toch! Ik gloeien, hij meten. Hij mat wel stroom bij de gloeiers, dus dat was vreemd. Misschien niet genoeg? In ieder geval gaf ie me wat startspray waarmee ik sowieso kon starten. Idd, dan loopt ie, zelfs koud, onmiddellijk! Ik heb daar dat gekke kastje tegen mijn schutbord kompleet uit elkaar gehaald en 'iets van glas dat er verrot uitzag' ertussenuit gehaald en de draadjes doorverbonden en: gloeien! Nog niet perfect, ik moet bijvoorbeeld veel langer gloeien nadat het lampje allang uit is, maar hij wil nu tenminste lopen.
Op die camping een vectra afgesleept zien worden met een 'computer probleem'. Tja, dan is toekijken hoe zo'n oud ding met een spuitbusje meteen weer tokkelt natuurlijk niet leuk voor die mensen.
Zo'n wagen is natuurlijk de meest geweldige manier om op vakantie te gaan, alhoewel ik met de 200/8 ook heel graag nog eens zoiets doe. Alleen moet ie dan wat achterstallig onderhoud weggewerkt worden. Nou ja, andere automaatbak en radiateur, dan ga ik daar ook zo mee weg.<br><br>Post edited by: topasbrauner, at: 2006/01/10 18:10
Topasbrauner
 


Re:Naar Spanje met de Topasbraune

Berichtdoor Topasbrauner » 10 jan 2006, 19:11

foto <br><br>Bericht gewijzigd door: topasbrauner, op: 2006/01/20 10:59

Topasbrauner
 


Re:Naar Spanje met de Topasbraune

Berichtdoor Topasbrauner » 10 jan 2006, 19:14

nog een, de weg een beetje kwijt...

Topasbrauner
 


Antwoord:Naar Spanje met de Topasbraune

Berichtdoor 250petrolgrun » 13 jun 2006, 13:31

Leuk verhaal !

ArnoB) Pfffffff wat is het heet vandaag
250petrolgrun
 


Keer terug naar Reizen!

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast