MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 18 okt 2017, 09:38

O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Specifieke zaken voor de Heckflosse, Ponton, Pagode, en ouder omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderators: Bram Jansen, 300TD W123

O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Berichtdoor Stoepie2002 » 03 mei 2015, 19:36

Hallo allemaal,

Govert heeft me geweldig geholpen met mijn bootmotor (nog maar weer een keer, dank je, Govert!).

Nieuwe klepsteelrubbers en rotocaps, kleppen stellen, pomp timing controleren, allemaal prima.

Maar...... toen kwam het oliefilter. En dat wijkt wat af van wat in de documentatie te vinden was.

Er zit een "Hfilter H12HN" in, en dat heeft een wat grotere diameter dan de filters in de boeken. En het probleem is, dat de rubber pakking om het filterhuis weer lekvrij te monteren, al te vaak hergebruikt is.....

H12HN.JPG
Plaatje geleend van internet
H12HN.JPG (241.12 KiB)


Dus daar moet een nieuwe in. Echter, welke? Als je hier een idee over hebt zie ik graag een berichtje.

Alvast bedankt!

Groet,
David
Laatst bijgewerkt door Stoepie2002 op 04 mei 2015, 20:08, in totaal 1 keer bewerkt.
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: O-Ring Hengst H12HN filter W110 ponton - welke o-ring?

Berichtdoor Stoepie2002 » 03 mei 2015, 20:51

Beetje zitten interniksen, en het zou maar zo part 6219970045 kunnen zijn...... maar, de afmetingen van dat part zijn weer niet te vinden :( Iemand?


Of zelfs.... A0139978848


Ik moet morgen maar even bellen met MB denk ik.
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: O-Ring Hengst H12HN filter W110 ponton - welke o-ring?

Berichtdoor Govert » 04 mei 2015, 08:55

Het gekke is dat H12HN niet bekend is bij Hengst zelf. Als je bij MANN kijkt is het nummer wel bekend als een Hengst-nummer, maar heeft MANN er geen filters voor. H12HN geeft weinig hits, iemand heeft zo'n ding op zijn O319-bus. Het ingeslagen nummer onder H12HN zal wel het filternummer zijn.

In de EPC staan inderdaad die twee nummers voor dichtringen genoemd, de 0139978848 is zo te zien niet meer leverbaar, maar dat kan anders zijn bij de dealer. Volgens mij kan je ook een universele ring gebruiken, de betere automaterialenzaak heeft zoiets wel.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6241
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 2001 Volvo V40 1.8


Re: O-Ring Hengst H12HN filter W110 ponton - welke o-ring?

Berichtdoor Stoepie2002 » 04 mei 2015, 15:54

Hi Govert,

Thanks!

Ik ben inmiddels voorzien van een universele ring, gekocht bij VSU. De ring is iets dikker dan de groef waar 'ie in moet, maar die groef is ook erg diep.

Er lagen voorheen twee pakkingen op elkaar en die set liet zich niet eens voor de 8e keer recyclen. Zo flauw! Hehe.

Het filter zit, en lekte meteen! Euhm... je had me verteld dat je de aftapplug nog niet vast gezet had :blush: dus die ook ff vast gezet. Lekvrij. Het oliefilter dan welteverstaan.

Wat me wel opvalt is dat bij koude motor de oliedruk niet meteen weg valt als ik de motor stop zet. Die zakt rustigjes aan naar nul. Duurt een seconde of wat. Is de motor warm, dan zakt het vrij snel naar nul. Is dat normaal?

Eén injectorleiding blijft bovenop nattig worden, heb het spul los gehad, en opnieuw vast gezet. Is nu minder, maar nog niet over. Zo ga ik in ieder geval niet varen. Morgen verder, en als het goed is kan er dan (eindelijk) gevaren worden!

Oja, de elektra zit er in, ik kan nu gewoon met de sleutel starten :)

Groet,
David
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Berichtdoor Stoepie2002 » 09 jul 2016, 21:10

De ring was toch niet goed. Vervormt teveel onder warmte en gaat dan weer lekken.

Toch nog even door zoeken naar de juiste ring.

Daan (de monteur in de haven die me nu helpt) zal dit ook wel lezen :) als je het gevonden hebt hoor ik graag.

Het filter dat er in zit is een PF 1155x maar volgens mij paste de pakking van dat filter niet.

Anderen nog tips?

Argh, we willen varen! En er lekt van alles :(
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Berichtdoor Stoepie2002 » 10 jul 2016, 15:47

Pakkign van de PF1155k past wel. Probleem wederom (even?) weg. Pfieuw.

Het andere lek betrof een hydrauliekslang. Vorig jaar laten maken, en na 15uur in bedrijf.... stuk.

Stuk.jpg
Stuk.jpg (92.47 KiB)


Brol dus. Beetje jammer.
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Berichtdoor Weizengelb » 15 jul 2016, 20:49

Dat lijkt wel een tuinslang...

Hij lijkt me ook te klein van diameter om goed vast te klemmen.

Math
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1960
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: W110 200 1967
W115 220D


Re: O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Berichtdoor PascalvD » 16 jul 2016, 19:47

Waar is deze slang voor ?

Wat mij tevens opvalt is dat de pers huls aardig in gekomen is en niet passend is met de perskoppeling

Gr pascal
Al rijd mijn Benz nog zo snel de politie vind mij wel.

Mijn toppics of my story:
W114 project
Even voorstellen

Mijn werkgever :wij kunnen olie slangen en remleidingen/remslangen leveren
PascalvD
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 298
Geregistreerd: 19 dec 2012, 20:30
Roepnaam: Pascal
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens: W114 met een M110 motor.


Re: O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Berichtdoor Stoepie2002 » 03 jul 2017, 15:34

Lek van de olie is nu pas echt opgelost.

Ik had 15W40 van Kroon. En die was ubertaai/dik/stroperig geworden. Heel raar! Zelfs warm wilde het niet zo vloeien.

Met veel ellende uit het blok weten te krijgen en nu over op 10W40 van de Action. Oliedruk niet meer boven de 7 bar en het blokje loopt hoorbaar lekkerder.

Ohja, inmiddels met de olie slangen over op serieuze hydrauliek spullen, dat blijft nog wel een flinke tijd heel.
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Re: O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Berichtdoor Wiebren240D » 03 jul 2017, 19:20

Hoi

Dit gaat niet goed komen.
in een OM621 hoort echt15w40 en de Action olie je lekker goed koop maar ben al genoeg motoren tegengekomen die aan moes zijn gelopen.
je hebt een verkeert olie filter voor deze moter hoort een veel groter filter op zo ik het nu kan bekijken is dit een filter van een benzine.

wens je veel suc6
met de groewten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3861
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam: Wiebren
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: 3x W115


Re: O-Ring Hengst H12HN filter - opgelost

Berichtdoor Stoepie2002 » 31 jul 2017, 14:10

Hi Wiebren,

Toen ik de boot over nam 10 jaar terug, had deze ook al 20 jaar op 10W40 gedraaid.

Ik was naar 15W40 gegaan omdat de motor naar mijn zin teveel rookte (en dat hielp iets) maar dat is sinds de nieuwe klepsteelrubbers weer over.

De Action olie voldoet aan alle specs, de motor draait altijd rustig, het eerste half uur met 1500 toeren (belast, rustig varend) en hij draait nooit op top toeren. Verder dan 3000 toeren kan niet eens.

Verder draait de motor nog geen 100 uur op een olie en filter wissel (op jaarbasis). We varen altijd maar een paar uur per dag.

Het filter is overigens wel het juiste filter, incl zo'n filterschijf voor (of bovenop) de filter cartridge.

Ik maak me geen zorgen over 'tot moes' lopen. De oliedruk is heel uitstekend, en de motor loopt, zeker gezien het een blokje uit 1963 is, heel mooi.

5 sec gloeien en dan starten = lopen, Ook als ie daarvoor een half jaar niet draaide (winter seizoen).
W110 Ponton OM621 uit 1963 in de boot.....
Stoepie2002
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 114
Geregistreerd: 25 maart 2012, 12:07
Roepnaam: David
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens: Ik heb enkel een OM621... :)


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten